15 februari 2010

Modebloggare Bergman (uppdat.)

Igår stukade jag tummen i en match mot Motala. Hur klarar man sig då, tror ni?

Rätt bra. Förutom att det är ett tjorvande och stånkande och fäpplande att få till mellanslag på tangentbordet. Med tummen gör det jätteont, utantummenserdetutsåhärnärjagskriverju.

 
Sorry, tänkte inte på att placera en tändsticksask i närheten som jämförelse.

Men AJnu AJska AJvi AJinte AJfokusera AJpå AJtummen AJutan AJpå AJ-OS-mode. Sent igår kväll hittade jag nämligen Norges curlingherrar, som har tagit på sig golfbrallor. Och när man tänker på golfbrallor, är det svårt att inte associera till cirkus och därifrån gå vidare till clowner och sedan förstå att ett lag som ikläder sig snygga clownkläder, har tänkt helt rätt. Jädra norrmän till att göra allting rätt.


Norska skrev.


Tänk ändå, om vår flagga inte var just gul och blå. (Bilderna lånade jag här.)

Utan att ens leta, hittade jag nyss ännu mera coolt OS-mode. Det är de amerikanska snowboardåkarna som har fått täckbyxor (i Gore-Tex) som ser ut som slitna, pösiga jeans. Självklart. (Bild härifrån.)

Så vad har nu hänt – har jag börjat bry mig om mitt yttre, kommer jag att börja köpa modetidningar och blogga om dagens outfit som alls inte är gamla 501:or och hoodie varje dag utan benvärmare, diadem, reapris på pälsbräm och ovanligt lyckade färgmatchningar?

Förmodligen inte, för jag är lika dålig på det som på att trycka ner tummen på mellanslagstangenten. (Förstår ni vad jag går igenom för denna texts publicerande?)

 
Resten av den amerikanska OS-truppen ser ut som de coola i min klass gjorde runt 1977.

Svenskarna har en häftig mössa i år, tycker jag. (Det här är 1998, 2002, 2010. Kunde inte hitta 2006.)

Kommer ni ihåg när Linda Haglund plötsligt skulle springa 100 meter i baddräkt? Eller när Gunde Svan och Mooogren åkte i vita skiddressar med streck och fyrkanter? Eller de pyttesmå shortsen som gjorde att alla fotbollspelares lår såg ut som Tomas Gustafsons?

Japp, jag är en idrottsmodebloggare.
Babara Ann Scotts troschock i OS 1948. (Bild härifrån.)

Uppdatering!
Enligt Ulrika Good designade Patrik Sjöberg (som jag tycker om, så det så) en av friidrottslandslagets dräkter. Ja, den till vänster.

Om jag har hört det förr, måste jag ha förträngt det. Jag är alldeles jätteförvånad och vill ha bevis och garantier i tre exemplar!

<---Det var tider, det.

Etiketter: , ,

50 Reflektioner:

Blogger Yvonne L skrev ...

Årets svenska mössa är väldigt cool. Jag såg den första gången igår på någon som intervjuades, och först trodde jag han virkat den själv. Men så kom jag på att han förstås gick klädd i den officiella svenska os-uniformen.

15 februari, 2010 12:40  
Blogger Ulrika Good skrev ...

Eller när Patrik Sjöberg designade sin egen OS-dräkt? Som såg ut som om en kaskadkräkning från någon som ätit för mycket strössel?

15 februari, 2010 12:44  
Blogger Pysselitens karlslok skrev ...

Passar perfekt till hr Sjöberg, det är i alla fall vad jag får lust att göra när jag hör honom prata. Kaskadkräkas alltså.

15 februari, 2010 13:10  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Gult och blått är ju ingen vidare tacksam färgkombination, men det skulle nog inte direkt vara någon nackdel om man höll sig till flaggans officiella blå färg. Varför envisas idrottsmodedesigner med att byta ut den mot turkos?

15 februari, 2010 13:28  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men PK, jag som tycker om Patrik Sjöberg!

Men den där dräkten minns jag inte, Ulrika -- hittar du en bild? Den här var det nog inte.

Turkos? Jag tycker att den ser alldeles bebisblå och ljusmesig ut, Översättarhelena. (Alltså, inte den officiella utan den som de har i alla våra landslag.) Mycket bra länk till den riktiga färgen! Say after me: Pantone 301. Kan vara bra att kunna om vi ska vara med i På spåret.

15 februari, 2010 13:38  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Turkos är väl ett typexempel på en där färgbeteckning som folk uppfattar olika. För mig är det en swimmingpoolfärg, alltså ganska mycket åt det ljusblå hållet, men många tycker ju att turkos är mycket grönaktigare.

15 februari, 2010 13:45  
Blogger Översättarhelena skrev ...

+ sån

15 februari, 2010 13:45  
Blogger Ulrika Good skrev ...

Den här var det. Och jag gillar också Patrik.

15 februari, 2010 13:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Apropå det har någon av mina granne ett trådlöst nätverk som heter Skrikspya. Borde jag oroa mig?

15 februari, 2010 13:47  
Blogger Cecilia N skrev ...

Men alltså vadå, Lotten?

Du är väl som de flesta av oss utrustade med två tummar?
(Skrev jag och uppmärksammade att jag nog lika mycket använder höger pekfinger för att göra mellanslag. Något har hänt med min rätt så korrekta fingersättning ...)

Blev din tumme en akilleshäl för hela laget eller hur gick det i matchen trots din tumme?


För övrigt stod det om spelandes basket och stukandes tummar (fast andra ordexempel) i senaste Språktidningen.

15 februari, 2010 13:49  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ulrika: Nä dra på trissor (pilsnerfilmsvarning) -- DEN dräkten? Det är ju värt en snabb uppdatering!

15 februari, 2010 14:02  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Cecilia N: Jag har förstås lindat Språktidningsredaktionen runt min tumme. Till nästa nummer undrar ni? Aaaah, något om hur man lättast kortar en text kanske?

Basketmatchen vann vi med drygt 20 poäng, men det var INTE pga. mig, som hann göra 1 poäng innan tummen packade ihop.

15 februari, 2010 14:04  
Blogger pärlbesatt skrev ...

1. Lotten, krya på dig snarast. Troschocken fick in mig på begreppet kameltå som introducerades här av den äldsta dottern som sa att de o de o de byxorna kunde man inte ha, dem fick man kameltå i. Googla, den som inte är pryd/kräsmagad.

2. Översättarhelena, jag håller också med om det där med poolblå, så där som många turkoser ser ut, men jag fick på moppo av min väninna som målar och själv gör sin färg osv.

Till slut fick jag ge henne rätt, det som kallas turkos i Viktiga Färgssammanhang som måleri är nåt jag skulle kalla grönblå eller aqua (det hörs att jag var med på åttiotalet).

Fast det stör mig ändå, för turkoser är oftare badbassängsblå än mer gröna, iaf de turkoser jag blivit bekant med.

Lustigt att du använda samma ord som jag om den turkosa färgen förresten.

Andra konstiga färgnamn är cerise (jag har då aldrig sett körsbär ha den färgen) och aprikos (samma sak där, aprikoser är ju orange och inte bleksiktigt urvattnat orangerosa).

15 februari, 2010 14:05  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jaa! Turkos är lite som grapefrukt: alla tycker olika.

(Jag håller på mer åt det grönaktiga hållet och tycker att grapefrukt är alldeles för beskt.)

15 februari, 2010 14:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Men visst är årets svenska mössa jättecool? Såg den när det var nån dokumentär om skidlandslaget, eller om det var skidskyttelandslaget. Sambon som tycker att alla mössor är fula kunde nästan tycka att den här var snygg. Kan man köpa en? Kanske dock i annan färgställning?

Krya på tummen, Lotten!

15 februari, 2010 14:44  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jag gillar grapefrukt jättemycket. Undrar om det finns ett samband mellan färguppfattning och fördragsamhet mot beska?

15 februari, 2010 14:49  
Blogger Sanna skrev ...

Vad jag kan se har du stukat din högra tumme. Jag slänger då en kvick blick på mitt tangetbord och konstaterar snabbt att jag använder min vänstertumme för mellanslag. Vänster sida av mellanslagstangenten är helt blanksliten. (Borde bilddokumentera och blogga om detta känner jag.) Detta gör mig nyfiken på hur många högerhänta vänstertummemellanslagare det finns. Om det är ett vanligt fenomen. Har över huvudtaget mellanslagstummen något med vänster- och högerhänthet att göra?

15 februari, 2010 16:51  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag är högerhänt, är du vänsterhänt, Sanna?

(Nu är jag tejpad nästan som en stelopererad. Känns finfint.)

15 februari, 2010 17:01  
Anonymous Dieva skrev ...

Måste nu undersöka om jag använder höger eller vänster tumme till mellanslag.

Höööger - och är högerhänt.

15 februari, 2010 17:41  
Anonymous Ewa skrev ...

Intressant iakttagelse av Sanna, jag har också funderat på det där. Själv är jag högerhänt och använder tummen på vänster hand för att slå mellanslag. Stackars högertummen får inte vara med och skriva alls.

15 februari, 2010 17:47  
Blogger Sanna skrev ...

Jag är som Ewa, högerhänt med sorgligt negligerad högertumme.

Nästa fråga: Finns det människor som använder båda tummarna för mellanslag? Samtidigt eller varierande. Tänk vad intressant detta kan bli.

15 februari, 2010 18:27  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Det här är ju upprörande. Ewa sitter med en tumme som inte har något att göra medan min skadade har massa ogjort jobb att ta hand om.

15 februari, 2010 18:36  
Blogger pärlbesatt skrev ...

Jag är ambidexter och älskar grapefrukt (liksom saltgurka, endive och allt möjligt annat som folk ratar för att det är surt, beskt och bittert). Campari slutade jag med när jag insåg att färgen var gjord av löss. Om det nu inte är en s.k Klintbergare.

15 februari, 2010 18:41  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Jag är vänsterhänt och mellanslår med högertummen. Jag tackar också särskilt för den stora Enter-tangenten, som gör det lätt för mig att knacka till den med höger lillfinger.

15 februari, 2010 18:46  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Campari är till och med värre än grapefrukt, Pärlbesatt. *ryyys*

Men vänta, i detta nu står det OS-svenskar i rätt blåfärg i tv! Sätt på SVT1, Ö-helena!

Äääääsch. Inser nu att det är tv-folkets utstyrsel som har rätt färg.

15 februari, 2010 18:50  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Nu har jag också studerat vilken tumme jag slår mellanslag med, och det spännande svaret är ... ingen tumme alls! Utan pekfingrarna! Vänster pekfinger om föregående ord slutar på en bokstav på högra halvan av tangentbordet och vice versa. Vad konstig jag är.

15 februari, 2010 18:52  
Blogger Översättarhelena skrev ...

På min tv är det en norrman i ljusblå jacka.

15 februari, 2010 18:54  
Blogger Moster Mjölgumpa skrev ...

2006 års mössa ligger här hemma på min hatthylla...

15 februari, 2010 19:10  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hur kan den ligga där, MM? Var du med i OS?

15 februari, 2010 19:16  
Blogger Moster Mjölgumpa skrev ...

Nej, idrott var alltid mitt sämsta ämne i skolan, så OS har jag aldrig varit med i. MEN mössan har jag ändå. Stadium sålde OS-kollektionen år 2006. De hade även den där blå vink-vanten med den svenska flaggan i handflatan.

15 februari, 2010 19:47  
Blogger Pysseliten skrev ...

Kan man ints skriva 4-hänt på datorn? Något av barnen kanske kan spela mellanslagsstämman?

15 februari, 2010 20:25  
Anonymous Luna skrev ...

Konstigare än färger som inte liknar originalen är smaker som inte smakar som det de heter.

Banansmak - smakar gult, men absolut inte banan.

Körsbärssmak - smakar inte i närheten av körsbär.

Colasmak - smakar faktiskt inte Coca cola, utan bara lite brunt i största allmänhet.

Och detta stickspår går jag in på bara för att låta bli diskussionen "manliga och kvinnliga dräkter inom idrotten". Får se hur länge jag kan hålla mig. Klockan är ju bara 21:20.

15 februari, 2010 21:25  
Blogger Cecilia N skrev ...

Årets svenska mössa såg jag virkbeskrivning på i dagstidningen. Det såg ut som sån där text som går ut till alla lokaltidningar så kolla så hittar ni nog den ni också. Då kan man virka den i vilken färgkombination som helst. Norsk t ex ... *fniss*

Som stickare observerade jag det "konstiga" att virkade mössor görs från toppen och nedåt, medan stickade mössor brukat börja i nederkant och arbetas uppåt mot eventuell tofs.

15 februari, 2010 21:34  
Anonymous Fru Decibel skrev ...

Jag tycker mössan är ful och jag gör mellanslag med höger pekfinger. Har aldrig förstått vad man ska ha alla de andra fingrarna till när man skriver.

15 februari, 2010 22:15  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Snart får vi göra en graf här för att se hur det hänger ihop med
• känslan för turkos färg
• val av mellanslagsfinger
• beska
• åsikt om den virkade mössan.

15 februari, 2010 22:21  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Och nu missade Markus Hellner bronset med 1,5 sekunder. (Det handlar om OS det där. Stackarn ligger i snön och kippar efter luft och ingen tar hand om honom.)

15 februari, 2010 22:23  
Anonymous Dina skrev ...

Intressant om mellanslagsfinger. Måste kolla jag med, men först:

Krya på tummen! Och grattis till att ni vann.

Diskuterade just igår med maken om att sportkläderna numera ser ut som Start Trek och Månbas Alfa. För att inte tala om "gevären" skiddskyttarna använder.

Hmm, verkar som det är mest högertumme som arbetar. Och jag är högerhänt. Måste ändras! Är nu mellanslagstangenten lång för att båda tummar skall kunna använda den så skall de banne mig dela på jobbet. (Jämlikhet eller något.) Och så skall det visst vara nyttigt att använda den "andra" handen för att göra vardagliga sysslor som att borsta hår och tänder, för det gymnastiserar hjärnan. (Men vad svårt det är att ändra. Helt plötsligt vill andra fingrar också ändra på sig.)

15 februari, 2010 23:07  
Anonymous Dina skrev ...

Luna - Jag såg en gång ett paket godis av något slag, med smaken "pastell". Har ofta undrat vad det smakar.

15 februari, 2010 23:15  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Pastell smakar lite grann åt det turkosa hållet.

15 februari, 2010 23:18  
Blogger Niklas skrev ...

Höger och höger. Ibland faktiskt höger pekfinger märker jag nu.
Min dotter lärde mig vid något tillfälle (nej det var inte jag som hade det) att den manliga varianten på kameltå heter moose hoof.

15 februari, 2010 23:24  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Första gången jag hörde talas om den där kameltån var när jag i tre minuter tittade på Femtonåringens favoritprogram Project Runway. Jag har fortfarande bara tittat i tre minuter på denna serie, men är synnerligen vänligt inställd till hela showen bara för bekantskapen med ordet "camel toe".

15 februari, 2010 23:32  
Blogger Pysselitens karlslok skrev ...

Nu måste jag skriva ett inlägg bara före att se vilken kroppsdel jag använder för att banka ner mellaslagstangenten och det är .... vänster tumme.
Och jag är högerhänt.
Och jag gillar grapefrukt.
Och turkos drar åt grönt.

Lotten, du får gilla Sjöberg om du vill. Jag är glad att alla inte måste tycka samma. Hans idrottsliga prestationer kan ingen ta ifrån honom (om det inte nu i efterhand kommer fram att han var dopad. finns det preskriptionstid på sånt?), men han framstår i mina ögon som djupt osympatisk i dom intervjuer med honom som jag understundom drabbas av.

För övrigt tror jag att det är så att man måste använda höger tumme till mellanslag på en Mac, använder man vänster tumme så tror den att man vill mata ut en diskett eller nått.

16 februari, 2010 08:20  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Måste fylla på listan ovan för den där grafen!

Man kan alltså undersöka och definiera en viss personlighetstyp genom att kontrollera

• känslan för turkos färg
• val av mellanslagsfinger
• upplevelse av beska
• åsikt om den virkade mössan
• Mac-användare eller ej
• åsikt om Patrik Sjöberg.

Doktorsavhandling, någon?

16 februari, 2010 08:43  
Blogger Niklas skrev ...

Jag ser att jag inte givit tillräcklig information.

De flesta grapefrukter är för beska men ibland finns blodgrape från Florida som är jättegod och inte alls för besk. Den går jättebra att äta utan att man täcker den med socker.

Turkos går från himmelsblå till blågrön till grönbrun. I alla fall den naturliga färgen. Hittar man stenar med väldigt stark färg är de sannolikt färgade. Namnet betyder turkisk sten.

Den virkade mössan skulle jag inte ta på mig.

Jag använder Mac till min högertumme.

Patrik S är lagom kul att ha och göra med har jag hört från folk som jobbar med Mästarnas mästare. Själv undviker jag honom med glädje.

Något mer?

16 februari, 2010 09:21  
Blogger Dammråttan skrev ...

Jag tror att din blogg är i stort sett den enda jag vet som är roligare att läsa lite i efterhand, så att man får med alla eventuella uppdateringar och inte minst kommentarer.

16 februari, 2010 10:47  
Blogger pärlbesatt skrev ...

Och så har jag ingen åsikt om dräkterna varken i år eller andra år, för jag skulle behöva betalas för att se på Vinter-OS.

Patrik Sjöberg, ska man tycka nåt om honom? Jag råkade se en snutt intervju häromveckan (eller hyfsat nyligen) och först kände jag inte igen honom och tyckte mest han lät som en offerkoftig f.d kåkfarare. Men inte osympatisk, bara lite... sorglig. Får man säga så eller är det elakt?

16 februari, 2010 13:58  
Blogger Niklas skrev ...

@Pärlbesatt: Tack för "offerkoftig"!

16 februari, 2010 14:53  
Blogger pärlbesatt skrev ...

Niklas, jag är ju inte känd som hon jag aldrig kan stava med Svinalängorna, som fick lite däng för sina nyord, så jag har råd att säga sånt som offerkoftig. ;) Och vassego.

WV är colin, på tal om Eeew-framkallande personer. Inte Colin, men väl Helenan. Det ger mig rysningar bara att se'na.

16 februari, 2010 21:51  
Blogger pärlbesatt skrev ...

Och så utomordentligt märkligt att få en kommentar av en smed, nåt jag ser som halvt om halvt en kollega, även om jag bara tångar silver hellre än bra.

16 februari, 2010 21:53  
Blogger crrly skrev ...

Orkar inte länkskola mig (igen!) just nu, så here goes, pang på ba: http://sydsvenskan.se/webbtv/webbtv_sport/article630336/Sa-virkar-du-din-egen-OS-mossa.html

Virkade mössan.



Och jag avskyr allt som är beskt, t ex grape (som jag aldrig kallar grapefrukt), är högerhänt men använder vänster tumme till mellanslagstangenten (åtminstone när jag testade nyss, men nu upptäcker jag att det är synnerligen varierande) -- och rätt så kär i Patrik Sjöberg. Gammal kärlek, ja, och allt sånt.

17 februari, 2010 10:35  

Skicka en kommentar

<< Home