07 februari 2010

Melodifestivalen 2010, del 1 (uppdat.)

Kom tillbaka, Karin Falck! Du må ha varit stel och konstigt klädd, men det finns ingen anledning att det ska vara så igen, år 2010.


Karin Falck 1975 – på engelska eftersom det var finalen (ABBA vann ju i Brighton 1974).

Nu är det så att jag gillar sådana som karlar som Patrik Sjöberg, Frank Andersson, Paolo Roberto och Dolph Lundgren fastän de får skäll och gnäll för nästan allt de gör och säger. (Så nu ska vi inte gnälla på Dolph.) Men vem har skrivit det erbarmliga manuset till årets Melodifestival? Dolph, Måns Zelmerlöv och jag Christine Meltzer delar på repliker som får en melodifestivalsgalning att agera som under skräckfilmer.

– Iiiiiih, men varför frågar hon Ola gång på gång vem som är ”Unstoppable”?
– Nej, nu frågar hon låtkompositörerna vem som är ”Unstoppable”!
– Jag ska skriva en låt som heter ”Snömos”. Vad tror ni hon frågar då?
– Skriv en låt som heter ”Vinnare”, då kommer fyndigheterna att hagla.

Jaså, ni undrar över låtarna? Ptja, i varje deltävling får ju de troligaste vinnarna underligt nog startnummer 1 och 8. Det som är intressant är sedan om det är en bra låt eller en fin kändis som går vidare. Jag är själaglad över att Pain of Salvation inte åkte ut omedelbart eftersom jag har jobbat med sångarens frusambo och pappa. Och den dagen jag inte hejar på en karl som sjunger barfota i trasiga jeans och vitt linne, ja då har jag förmodligen glömt att sätta på tv:n.
Gildenlöw. Barfota, jeans, linne I.

Willis. Barfota, jeans, linne II.

 I övrigt var ju det väldigt, väldigt kjollöst; utstyrslarna på Jenny Silver, Linda Pritchard, Charlotte Perelli, Nanne Grönwall och Sonja Aldén såg lite halvfärdiga ut.

Det där öppningsnumret, förresten. Var det någon som prioriterade röken framför (de inringade) dansarna?

Uppdatering
Ha-hihi, Cecilia N har kommit på en sak i kommentatorsbåset:
”För övrigt anar jag att Vägverket sponsrat tillställningen: nån kan inte stannas, då drar man fram med vägsalt och grus (singel) och så kan man bara fortsätta gå efter det.”

Etiketter:

32 Reflektioner:

Anonymous Linda skrev ...

Hehe, jag följer för tillfället de tyska uttagningarna och jag måste säga att jag saknar ett och annat av bidragen från 80-talet. Schlager är inte längre vad det en gång var.

Roligt blogg förresten! : )

/Linda

07 februari, 2010 01:20  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Va, Linda, följer du de TYSKA uttagningarna? Vad kul -- påminner de om våra?

07 februari, 2010 01:21  
Anonymous Fru Decibel skrev ...

Jag sov nästan hela tiden. Så intresserad var jag....fast jag var utmattad av teatrande också.

07 februari, 2010 02:03  
Blogger den blyga skrev ...

Eftersom jag gjort en omstart är jag tacksam för denna initierade vägledning!

Det är dock stor risk för att OM det blir något BRA på en annan kanal följande lödagar....

07 februari, 2010 08:00  
Anonymous stina skrev ...

Tänk Lotten, du skriver exakt vad jag tänkte igår. Alltihop. (Fast jag har inte jobbat med några släktingar till Gildenlöw, vad jag vet. Men snygg var han ju)

07 februari, 2010 08:28  
Anonymous ab skrev ...

Jaså, var det igår? Jaha, tjejerna ser ut som Lady Gaga och Beyonce men lite svensksnällt. Baddräkt med axelkuddar, liksom. Ingen som var klädd i vita band som Pink och hissades upp i taket? Riktigt snyggt på Grammy Awards.

07 februari, 2010 09:29  
Blogger Lo skrev ...

Håller med på alla punkter.
Min tanke var att dansarna inte var så bra på genrepet, så de tyckte att det var säkrast att kräma på med röken, i fall att.
Jag har dock inte heller jobbat med någon släkting till barfotasångaren, men det är en kompis till mig som gjort Jennys silverhand. Sådetså.

07 februari, 2010 10:53  
Anonymous Ullah skrev ...

Var Bruce Willis med?

07 februari, 2010 11:20  
Anonymous Dieva skrev ...

Jag har nu lagt till tre helger i juni som alternativ för tjeckisk bloggöl för att se om vi kan hitta en bättre helg.

Just nu leder 21-25 april el. 12-16 maj (men ingen tid passar alla ens med avhuggna tår ...).

07 februari, 2010 11:30  
Blogger pärlbesatt skrev ...

Jag var faktiskt på lokal med allas vår Cruella och missade spektaklet (det hade jag nog gjort även om jag inte varit på Flygande bokrullen med henne istället).

Megabenfestivalen?

07 februari, 2010 13:06  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Om man missar melospektaklet numera, kan man ju ta igen det via bloggrapporter, Youtube och jag vet inte allt. När jag missade den svenska uttagningen 1982, hade jag inte en chans till rekapitulation. (Ni hör, jag lider fortfarande av detta faktum.) Chips vann, men bara för att Björn Skifs inte var med.

07 februari, 2010 13:53  
Anonymous Ökenråttan skrev ...

Det finns program som jag förstår redan innan att jag inte bör titta på ...

07 februari, 2010 14:10  
Blogger Cecilia N skrev ...

Så du tänkte också på dig när du såg den där tjejen?

Jag tänkte att jag hellre ville se dig där. Då kunde du fundera på om sångtexter måste vara grammatiskt riktiga och sånt. (Nej, jag iddes inte lyssna så långt så att jag kan ge nåt exempel på nåt knas.)

Det närmsta mötte-Lassie-varning jag kan komma med i sammanhanget är att en av min mans arbetskompisar är kompis med Dolph och var ute och åkte skidor med honom mellan repetitionerna. Kompisen alltså, inte maken.

För övrigt anar jag att Vägverket sponsrat tillställningen:
Nån kan inte stannas, då drar man fram med vägsalt och grus (singel t ex) och så kan man bara fortsätta gå efter det.

Fru Silvers kreation såg ut som något som passat Elisabeth I, fast man inte hann med nederdelen.

07 februari, 2010 15:12  
Anonymous Linda skrev ...

Jag bor i Tyskland och har inte något annat val. Man har precis infört uttagningar som påminner om de svenska. Tyskland är nämligen den nation som deltagit flest gånger i schlagerfestivalen, men vunnit har man bara en ynka gång ("Ein Bisschen Frieden" 1983 du vet). Nu vill man styra upp det och ett bidrag ska röstas fram på riktigt svensk manér. Det ska bli spännande att se hur det går!

07 februari, 2010 15:42  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ha, sponsrat av Vägverket! Hihi, det ska jag dra upp ur kommentatorsbåsets träskmarker!

Linda: Ack, ack, Tyskland går på farlig mark. Kolla hur många gånger vi har kommit bättre än 20:e plats sedan vi började med det nya systemet ...

07 februari, 2010 15:45  
Anonymous KistaChic skrev ...

Ha, jag behöver inte se melodifestivalen. Mycket roligare att läsa Lottens reflektioner! =)

07 februari, 2010 16:34  
Blogger Ulrika Good skrev ...

Ja, det är kärva tider för oss Melodifestivalgillare. Även om det i mångt och mycket går ut på att hånskratta så finns det gränser för vad man står ut med på en och samma kväll.

07 februari, 2010 18:29  
Blogger Ingela skrev ...

Det är alltid knappt om tyg till de kvinnliga artisterna. I år skar det in på några av dem till och med. Huga. Man får knappt i sig snacksen i åsynen av eländet.

07 februari, 2010 18:40  
Anonymous Christer skrev ...

I avdelningen Mötte Lassie: En Mezzo jag sjungit i kör med var servitris på Café Opera. Dagen efter hon kommit in på Operaskolan serverade hon Sighsten Herrgårdh och Dolph Lundgren. ( Ja, det är många år sedan.)Hon *tinder,tinder* Hej, S, jag har kommit in på operaskolan! S: Nej, men vad roligt! Har du hört, Dolph, X har kommit in på Operaskolan! Dolph: ÖÖh.

07 februari, 2010 19:26  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag har också tindrat sådär och mött öhöande.

Lotten:
– Heeeeej, oooo Store Spexarkung, jag har fått en biroll i nästa uppsättning! *tinder,tinder*

Stor Spexarkung:
– Ööööööööh.

Lotten:
- Jag ska bara ha på mig en liten, liten korsett! *tinder,tinder*

Stor Spexarkung:
– ... öh ... *dregel, dregel*

07 februari, 2010 20:00  
Anonymous Lars-Göran Wadén skrev ...

Exklusiva smygfotograferade bilder inför nästa veckas melodifestival i Sandviken.
http://www.livetrullarvidare.blogg.se

07 februari, 2010 20:42  
Blogger Pysselitens karlslok skrev ...

Jag tycker att dom ska ta alla bidrag och stoppa dom i en stor, hm keps, papperskorg eller kanske en stormhatt. Nej nu vet jag, ett plommonstop. Sedan drar men en vinnare. Det är ett beprövat koncept som fungerar väl. Första pris skulle ju kunna vara en t-shirt. Och så drar man en vinnare per program, ca 24 program vore lagom. Tillslut blandar man alla dom tidigare vinnarna med varandra och får på det sättet en helt ny låt som blir en given vinnare i den stora internationella finalen. Kan det bli bättre? (Skulle vara om Dan Brown vann i finalen i Norge.)

07 februari, 2010 22:01  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag undrar så om Dan Brown vet vilken stor roll han spelar i en obskyr, svensk blogg.

07 februari, 2010 22:09  
Anonymous Luna skrev ...

Här kommer ett skämt; jag säger Kåta! Va, inte roligt? Men nu då; jag säger Kåta! Men vänta, om du säger Kåta nästa gång? DÅ måste det ju blir roligt.

POS var absolut fina, låten toppen, jag förstår bara inte vitsen med att släpa fram trummor, bas och gitarr med tillhörande pojkar när de inte ska användas. Det måste vara lite skumt att säga att man tävlat i Mellon utan att faktiskt ha gjort något. Eller är det enormt meta-modernt?

07 februari, 2010 22:33  
Blogger pärlbesatt skrev ...

Ingela> Förlåt min osmaklighet men ditt inlägg fick mig att tänka på Hovmästarn, det är ett hårstrå i min soppa. :D

07 februari, 2010 22:46  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag håller med Luna, huuuuuuuuuur kan man tycka att det där var roligt?

Eller ... vänta. Oj. Tänk om det var ironi de utövade. Bäst vi skrattar för säkerhets skull.

07 februari, 2010 22:54  
Blogger Yvonne L skrev ...

Jag tittade inte men tycker att alla skulle tävla barfota i trasiga jeans och linne.

wv påstår att erasure var med men det tror jag inte på

07 februari, 2010 23:25  
Blogger Cecilia N skrev ...

Det var antagligen jätteroligt då Kåtabyn och Kåtakyrkan varit på tapeten i åtminstone vår lokaltidning, dvs ~lokaltidningen i Övik.

Sörlänningar har tydligen blivit generade(?) över namnet Kåtakyrkan till en kyrka i form av en kåta, om jag inte är felunderrättad.
Så för att rädda sydligare örsnibbar från färgförändringar beslutades det att den skulle heta Kyrkkåtan istället.
Fast det övergav man sen.

Mellan de två sista meningarna där fick ägaren till Kåtabyn som är någon sorts äventyrsanläggning här i trakterna frågan om man var ifärd med att byta namn de också. Men det var man inte.
Av någon anledning kom folk ihåg namnet ...

Och kommer inte Felodimestivalen längre norrut än Övik och det tydligen var samernas nationaldag så får de dra såna skämt där och då.

08 februari, 2010 18:06  
Blogger Pysselitens karlslok skrev ...

Dan Brown kanske vill ha betalt om vi nämner honom för ofta. Vi får vara försiktiga med att skriva Dan Brown i din blogg Lotten. Vi får hitta på något annat än Dan Brown. Dan Brown får lov att ransoneras lite. Vad kan vara lämpligt att skriva istället för Dan Brown. Kanske hm.... Dan Brown, nej det är ju samma sak. Brown Dan? Nej det går Dan Brown inte på. Det här va en svår DanBrownnöt att knäcka.

08 februari, 2010 19:44  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Särskilt "DanBrownnöt" kommer vi att få sota för, känns det som.

08 februari, 2010 19:50  
Anonymous Ulrika skrev ...

Som norrbottning reagerade jag på det där otroligt fåniga skämtet om samer på samernas nationaldag. GJorde inte du det?

08 februari, 2010 22:08  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Absolut, Ulrika -- inte ens värt att nämna. Eller vänta, det gjorde jag ju.

08 februari, 2010 23:06  

Skicka en kommentar

<< Home