13 februari 2010

Melodifestivalen 2010, del 2

Här försöker man twittra som en modääärn en, och så kommer det 200 nya tweets var tionde sekund. Jag kör bloggrapport istället!

1. Manboy med Eric Saade [sa-a-de]. Stackarn har för små kläder och blir på slutet dränkt i vatten. Hur går det nu om han ska sjunga en gång till? Låtens text ... humdidum, Manboy, Manboy, Manboy, Manboy, Manboy. Väldigt mycket BWO.

– Vad är en mänbåj? säger Sjuåringen.

Men byter han kläder nu – om han måste dränkas en gång till? Direkt till final. Ha! Då måste han ju bli dränkt igen! Neeeeeeej! Det kom inget vatten! Och där sitter Molly Zandén och gråter flickvänstårar. Och jag tänker på Womanizer med Britney Spears.

2. Hippare hoppare med Andra generationen och frontfiguren Dogge Doggelito i kläder som är både ohippa och illasittande. Vita brallor? Haha, Måns säger att man ska rösta på Dogge om man vill ha en cykel på köpet!

– Hipphopp ska vara coolare, säger Sjuåringen. Yo!

3. Innan alla ljusen brunnit ut med Anna Maria Espinosa som rimmar ”vinden” med ”himlen”. Oj, hjälp, hon sjunger falskt. Ajaj, så nervös. Men jag gillar frippan, lite 1940-talshingel. – Aaaaaaaah aaaaaaah aaaaahhhh! skriker hon och klänningen sitter som en säck.

– Konstigt hår, säger Sjuåringen.

4. Come and Get Me Now med Highlights & Mist och en sångare i *ryyyys* vita jeans. Nämen alltså ... 1993? Oj, en som körar vid sidan har knallröda  jeans. Sångaren fladdrar och kniper med handen över micken precis som Charlotte Perelli. Låten är lite som ... The Corrs? Hela församlingen vid tv:n kräks, medan Sjuåringen glittrar med ögonen och trallar med:

– Det är ju helt underbart! säger han.

Nu kräks vi lite tystare.

5. Sucker for Love med Pauline som har Mimmi Pigg-frisyr och lite Amy Winehouse-röst. Stencool. Jättejätteduktig! ”My heart is pounding for you” sjunger hon och låter hela överkroppen dunka i takt med musiken. Tyvärr vill jag ha en sådan där klänning. (Får inte. Kallas ålderskris.) Andra chansen.

– Usch! säger Sjuåringen med avsmak.

6. We Can Work it Out med Andreas Johnson, som jag gillar när han inte sjunger med Carola. Men det låter som en annan ... ”Jerk it Out”? Nämen se, han har ju samma sångställning som Thåström! Direkt till final.

– Tummen upp! säger Sjuåringen.

7. Underbart med Kalle Moraeus & Orsa Spelemän och en allmogemålad Stratocaster! Men för att vara en elgitarr låter gitarrplonket väldigt akustiskt. Igår på OS-invigningen spelade alla violinister sönder sina stråkar. Här ser det lite lugnare ut. Andra chansen.

– Blärk, säger Sjuåringen.

8. Manipulated med Hanna Lindblad som ser ut som hon ... ah, hon som är gift med Michael Douglas men nu sjunger hon ju ”I Was Made for Loving You Baby” utan Kiss.

– Tummen ner! säger Sjuåringen.

Mellanspel med Dolph utspökad i lösflätor och påmålade fräknar. Inte riktigt lika läckert som förra veckans motorcykel, trummor, Elvis och karate. Jag föredrar Dolph som karl.
 __________
Ååååh. Måns sjunger Kent med Glada Hudik. De ler mot varandra så att hjärtat smälter och eftersom mitt hjärta dunkar för basket, kommer morgondagens match att bli komplicerad att genomföra. (Det är nu ni rynkar pannan och tänker att jag inte är helt logisk.)

Etiketter:

25 Reflektioner:

Blogger cruella skrev ...

Espinosa ska nog förstås i en sjuttiotalistisk fransk chansontradition. Har jag tänkt ut.

Andreas är alltid Andreas.

Och Kalle Moraeus är ju helt gullig. Och så gillar jag kurbist.

Klart!

13 februari, 2010 21:05  
Blogger cruella skrev ...

Kurbits.

13 februari, 2010 21:05  
Anonymous Anonym skrev ...

Catherine Zeta Jones!

13 februari, 2010 21:14  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack, Anonym, för Catherine Zeta Jones -- jag skrev för glatta livet och kom bara på alla hennes motspelares namn.

13 februari, 2010 21:19  
Anonymous Fru Decibel skrev ...

Jag tänkte jag skulle röstat på min gamle klasskamrat på Musikhögskolan Perra Moréus, men nej. De är jättebra, men nu var de fel.

13 februari, 2010 21:30  
Anonymous Suvi skrev ...

Jag kunde bara tänka "ladyboy" när jag hörde titeln Manboy. Tokigt. Visst lät låten Womanizer och koreografin påminde om Jacksons, liksom pojkskriet på slutet.

Pauline påminde om både Dusty och Duffy och därför gillade jag den låten bäst. De övriga var inget att hänga i granen.

Störde mej mest på att Andreas Johnsons låt var en så grov flirt med Beatles/Lennon och att refrängen påminde om nåt jag har på tungan men inte får fram. Tror det är två olika låtar men eftersom jag knappt lyssnar på musik minns jag sällan några titlar. Hoppas nån ska anklaga honom för plagiat så jag slipper grunna mer på detta! ;)

13 februari, 2010 21:58  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Vad konstigt att det inte går att hitta kvällens låtar på Youtube än -- det har ju gått med blixtens hastighet förut.

Jag vill komma på vilken Beatleslåt som Andreas sjöng ... och jag vill komma på det först! (Är OS-tävlingsgalen.)

13 februari, 2010 22:46  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Cruella - "kurbitsstrato" säger man då i branschen?

13 februari, 2010 22:47  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nämen Fru Decibel -- det där var ju en jagmöttelassie som vi inte har hört förut!

13 februari, 2010 22:47  
Anonymous Luna skrev ...

Nästan, Lotten. En Stratocaster blir Strata när man är i branschen. Så det korrekta är alltså kurbits-strata.

Jag önskar att Helen Sjöholm hade sjungit Orsa Spelmäns låt. Men den ligger bäst hittills i "låtar som alla kantorer åker på att lära sig till sommarbröllopssäsongen"-kategorin. Bara att börja planka!

13 februari, 2010 23:02  
Blogger Cecilia N skrev ...

Det tror jag också Luna, att det där blir en vigseldänga.

Kurbist, det måste väl vara en sån som målar kurbits?

13 februari, 2010 23:13  
Anonymous Suvi skrev ...

Andreas låt hette ju "We can work it out", vilket ju är en Beatlestitel. Jag tyckte mej dessutom höra "war is over" i texten i början, vilket ju är en rad i So this is christmas av Lennon.

Lustigt nog var det en på fejan som tyckte introt påminde om Imagine! (Det hörde inte jag dock.)

Men refrängen kändes som som något mer nutida. Ännu svårplacerat efter bara två lyssningar.
Hoppas du knäcker nöten!

14 februari, 2010 00:07  
Anonymous Jack skrev ...

Ajfan, det genomkorkade spektaklet igång nu igen. Har varit borta ett tag. Sveriges bidrag till ESC blir Peter Jöback. Jokern i leken. En röst som ingen annan. Carola gillar jag. En röst som ingen annan. Men hon är inte med visst den här gången.

För övrigt tycker jag som din sjuåring med vissa undantag.
Andreas kan jag stå ut med men de andra … urk blurk liksom.

Christine verkar känna sig hysterisk nervös och obekväm i sin roll som programledare, har inga snygga spiror heller. Hon ska ha långklänning på sig eller byxor.

Off topic nu.
Lotten! Läser du verkligen 100 bloggar per dag? Jag läser bara 3.

Och apropå botemedel för hundkiss på postlåda föreslog googles översättningspanel det engelska ”cure for dog kiss” Hehe!

14 februari, 2010 10:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Om man skall tro spekulanter på svt är Peter Jöback den vi skickar efteresom han är sist ut (nr 8) i sista deltävlingen, likt Perelli och Carola... Återstår att se.
Annars håller jag med om Womanizer, den pinsamt dåliga texten i Espinozas låt, Zeta-Jones, vigseldängan osv...
Tyckte ändå att programledarna var lite roligare än förra veckan, slapp två skämt om kåtor... och Meltzer var ju riktigt rolig som Erik Haag.

14 februari, 2010 11:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Btw... "Come on, leave me breathless" sjunger The Corrs (kan ej titeln) som låter väldigt mycket som dansbanslåten sjungen av en cirkusdirektör. Typ.

14 februari, 2010 11:26  
Blogger Yvonne L skrev ...

Jag såg bara 47 sekunder av programmet och har ingen aning om vad det var för människa som sjöng. Men hon hade konstig utstyrsel på sig, typ baddräkt med axelvaddar. Tror det bästa med de här uttagningarna är sjuåringens kommentarer om konstigt hår och sånt. Men så är han ju ingst också precis som wv säger på lätt bruten svenska.

14 februari, 2010 19:24  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Den djefla mannen skrattar och kallar mig "gullig" när jag så ickeproffsigt skrev "strato" istället för "strata". Pfah!

14 februari, 2010 20:06  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ja, Jack, jag läser drygt 100 -- men nu när jag för försörjningens skull måste lära mig allt om Twitter, hinner jag med kanske bara 70.

Tack, tack, tack för att jag är en av tre.

14 februari, 2010 20:08  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Och Beatleslåten har jag inte kläckt än!

(Förlåt, har spelat basket i Motala och alls inte lekt med er här i kommentatorsbåset.)

14 februari, 2010 20:09  
Anonymous Luna skrev ...

Jahahaha! Nu! Johnsons låt är inte alls en Oasis-pastej som jag tänkte först;

Robbie Williams är det ju! Korsa harmisarna i You know me med Angels - där är den.

Gud så förlösande. Fast jag gillar den ändå, till och med en halvdan rip-off på RW kan vara flera gånger bättre än en av dessa stackars andefattiga Christer Björkman-produkter.

14 februari, 2010 21:47  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ahaaaaa... bra, Luna! Nu ska jag nynna lite.

14 februari, 2010 22:11  
Anonymous TralaLuna skrev ...

Kläm in lite Millennium också, när du håller på. Just for good measure!

14 februari, 2010 22:30  
Blogger Pysselitens karlslok skrev ...

Blev det någon Flygande Jakob? Om så är fallet, blev den god?

15 februari, 2010 10:06  
Anonymous Orangeluvan skrev ...

Förstår inte varför alla inte tänker på "Man Child" med Neneh Cherry.

15 februari, 2010 10:12  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

PK: Det blev Flygande Jakob (Jacob?) som alla tyckte var gott. (Utom jag, som vill ha jättemycket smaker och styrka ...) Jag rapporterar senare med bilder och betyg!

15 februari, 2010 10:50  

Skicka en kommentar

<< Home