09 januari 2010

Idag för 25 år sedan

Jag vaknade i överbibliotekarie Kari Marklunds lånade lägenhet på Södra Esplanaden i Lund. (Kari är pappas bästis och jag hade alltså bott i hans lägenhet när han var bortrest.) Gäspande bestämde jag mig för att åka hem till Stockholm dagen efter, men kände mig tvungen att ringa till den där killen på 12 39 44, en Olle som Hasse Montelius hade tipsat mig om.

”Pffft, killar! tänkte jag. Dumma, barnsliga, illaluktande och egoistiska är vad de är, hela bunten. Men han kan ju faktiskt vara söt. Äh, jag ringer.”

– Det är Olle.
– Hej, jag heter Lotten Stenson och vår gemensamma kompis Hass...
– Jag vet! Vi ska ta tåget till Malmö om en kvart! Ses på stationen! Jag har jeans med röda lappar!
– Eh, ok. Jag har raggsockor i gympaskorna och en röd anorak.

Tre timmar senare hade vi köpt operabiljetter till denne Olle och hans flickvän (som han delade med en annan kille), ätit pizza (med mjölk till – jag som verkligen inte hade druckit mjölk till maten sedan treårsåldern) och besökt ett museum (som hade en lekplats med en gigantisk schweizerost i trä, som vi kröp omkring i till alla barns förtjusning).
__________________

Ett halvår senare flyttade jag till Lund, två år senare förlovade vi oss. Efter sex år gifte vi oss. Efter sju, nio, tolv, femton och sjutton år föddes barnen – och idag anordnade just dessa fem barn ett kartongkyrkobröllop.


Nioåringens egendesignade bröllopstårta.


Den nybyggda kyrkan i vardagsrummet.


Själva vigseln, styrd av den femtonåriga prästen som hade datorn som bibel och en gammal polisrock som prästdito.

För 25 år sedan kostade bensinen 4,50 kr litern, 5- och 25-öringarna slopades och riksdagen bestämde att kärnkraften skulle vara avvecklad till 2010. Titanic hittades och vi pratade om ubåtskränkningar och Thomas Bodströms pappa samt lärde oss att uttala Michail Gorbatjovs namn. Vilket får mig att minnas Spitting Image och en scen som jag inte har lyckats hitta på Youtube, och som egentligen inte alls har med vårt jubileum att göra:

Reagan har problem med att hålla fokus. (Vi trodde väl alla till mans att han var lite bakom flötet eller  lite gaggig, när han förmodligen redan hade diagnostiserats med Alzheimers.) För att han skulle komma ihåg hur man uttalar Gorbatjovs namn, har han fått tre komihåg-lappar av sina medarbetare.
  • En bild på en mun med mun-associationen tydligt skriven: ’GOB’
  • En bild på ett lamm med bä-associationen: ’BAAH’
  • En bild på en kock, som olyckligtvis räckte ut tungan. (Nödlösning, antar jag.) Här skulle Reagan associera till ordet ’CHEF’.
Och uttalar man gob-baah-chef så blir det ”Gorbatjov” med en rejäl amerikansk brytning.

Hänger ni fortfarande med? För nu kommer Gorbatjov-dockan in i rummet. Reagan-dockan tittar på sina fuskkort och ska hälsa honom välkommen. Det blir dock inte gob-baah-chef  utan mouth-sheep-tongue ... ergo ... ”Mao Tse-tung”. (Nu ska ni fnissa och inte fundera på om man ska skriva så eller Mao Zedong istället.)

Nä, nu ska vi riva vardagsrumskyrkan! (Närmare sådana coola saker som att trasha hotellrum kommer jag nog aldrig.)

Etiketter: ,

44 Reflektioner:

Blogger Petra skrev ...

Hörde att du ville ha recepttips!
Här kommer två från mig.

Saffranskyckling

och

Heta räkor

Smaklig måltid:)

09 januari, 2010 22:56  
Blogger Maria Falegård skrev ...

Vilket härligt inlägg! :)

09 januari, 2010 23:02  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Saffran! Vad bra, Petra, jag har köpt julsaffran, men glömt att baka!

09 januari, 2010 23:11  
Blogger Jessica skrev ...

När slutade Olle dela flickvän?
Var det du som flyttade till honom i Lund?

09 januari, 2010 23:29  
Blogger Cecilia N skrev ...

Hur pass överenskommet var det att flickvännen delades?
Fast det gjorde man nog inte på vår tid.

Idag för 25 år sen vet jag inte vad som hände i mitt liv. Maken var ännu inte påtänkt som make, men bodde stadigt i grannkorridoren. Jag var inte alls påtänkt som fru av honom heller.

Men 1 september ... DÅ!


Grattis till jubiléet!

(Hm, tänk vad tiden går. Fast det var rätt nyssens.)

09 januari, 2010 23:35  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Den djefla mannen var tvungen att sluta dela flickvän när flickvännen valde "den andre" bara ett par veckor senare. (Det dubbla var hemligt och alls inte en överenskommelse.) Då rymde han till en viss stockholmstjej ... Och ja, det var jag som flyttade till honom -- till ett studentrum på Hallands Nation. (Inget roligt plejs.)

Tänk om 25 år, då behöver vi inte fundera på vad som hände idag. Då kollar vi bara i bloggarna och suckar (än en gång) "sickna magra stackare vi var".

09 januari, 2010 23:44  
Anonymous Håkan (hakke) skrev ...

Men jösses amalia GRATTIS! Kartong minsann. Jag och min kära har hängt ihop i drygt tio år men ännu inte gängat oss (vi har väl en skriv lös) så vi lär aldrig komma till guld och grejer, men om vi slutar söla bör ju kartong vara fullt möjligt.

Jag hoppas att barnen gav er presenter i form av varsin 25-öring från sista årtalet de tillverkades, alternativt jubileumsringar i 25 karats guld, eller en julkalender med 25 luckor.

09 januari, 2010 23:53  
Anonymous Fru Decibel skrev ...

Jag var ingen mager stackare. Jag var på den s.k. tjocken i 5:e månaden.

09 januari, 2010 23:54  
Blogger pärlbesatt skrev ...

Men finns ni på riktigt?! Vilket alldeles underbart påfund av glina, man blir ju helt lycklig av att läsa.

Megagrattis!!

09 januari, 2010 23:55  
Anonymous Lapptäcks-Anna skrev ...

Så romantiskt! Men pappersbröllop, det har man väl efter bara två eller tre år?
Hur som helst, grattis till dig och den käre maken!

10 januari, 2010 00:02  
Anonymous Luna skrev ...

Speaking of julkalender; det har liksom inte kommit någon tröja fast jag snällt mejlade min pappersadress.

Den skulle nog värma, den där tröjan. Här är det fortfarande minus tjugosju och jag fryser lite.

Men grattis i alla fall!

{hutter}

10 januari, 2010 00:05  
Blogger Yvonne L skrev ...

Det var ett väldigt fint kartongkyrkobröllop ni fick! Urtjusig bröllopstårta också som säkert gör vilken konditor som helst avundsjuk.

10 januari, 2010 00:19  
Anonymous Ullah skrev ...

Grattis till er båda! Visst liknar Olle sin pappa på bilden?

10 januari, 2010 00:25  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Luna -- din tröja postades i torsdags och skulle ha kommit fram igår, var det meningen!

(Den skulle EGENTLIGEN ha postats för en halv evighet sedan, men allt som har med tröjorna att göra har krånglat jättemycket i år.)

Om det inte vore så himla mitt i natten skulle jag springa ner till källaren och leta fram min påse med gamla kasserade mynt och blogga lite om dem, hakke.

10 januari, 2010 00:58  
Anonymous ab skrev ...

Men så tryggt och mysigt det känns att ni blev matchmejkade av en gemensam vän så där, och att Olle hittat det optimala (obs ej ultimata) sättet att charma ny tjej på, nämligen säga åt henne att åkta tåg till Malmö.

Själv bodde jag på Värmlunds nation ungefär tio år innan, där var det rätt kul faktiskt.

10 januari, 2010 01:29  
Anonymous ab skrev ...

Värmlund...???

10 januari, 2010 01:30  
Anonymous Luna skrev ...

Ah, så skönt. Helt nöjd med att inte vara bortglömd. Vi får väl se om lantbrevbäraren tar sig fram i vargavintern.

För tjugofem år sedan var jag förresten typ elva och fantiserade om att kunna anordna egna olympiska spel på allmänningen utanför huset.

10 januari, 2010 01:41  
Blogger Jessica skrev ...

25 år är silverbröllop minsann!!

Först har man namn på alla bröllopsdagarna fram till 15 år, sen får man stå ut i femårsintervaller

1 år Bomullsbröllop
2 år Pappersbröllop
3 år Läderbröllop
4 år Blomsterbröllop
5 år Träbröllop
6 år Sockerbröllop
7 år Ullbröllop
8 år Bronsbröllop
9 år Pilbröllop
10 år Tennbröllop
11 år Stålbröllop
12 år Silkesbröllop
12½ år Kopparbröllop
13 år Knypplingsbröllop
14 år Elfenbensbröllop
15 år Kristallbröllop
20 år Porslinsbröllop
25 år Silverbröllop
30 år Pärlbröllop
35 år Korallbröllop
40 år Rubinbröllop
45 år Safirbröllop
50 år Guldbröllop
55 år Smaragdbröllop
60 år Diamantbröllop
65 år Krondiamantbröllop
70 år Järnbröllop
75 år Atombröllop

10 januari, 2010 07:21  
Blogger Sanna skrev ...

25 år sedan. Då var jag 5 år och det minns jag inte ett dugg av. Men för snart 10 år sedan hittade jag min man på en studentfest i Halmstad. Tusan vad tiden går fort.

WV är på väg att bli lite hög: joint.

10 januari, 2010 12:25  
Blogger Dammråttan skrev ...

Grattis! Till jubileum och till att ha uppfostrat så otroligt coola ungar, som fixar så fint.

10 januari, 2010 13:07  
Blogger Petra skrev ...

FÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖRLÅT!
Här bladdrar jag på om mina recept utan att ens läsa inlägget!

GRATTIS!!!!!!!!!!!!!!!!

10 januari, 2010 13:16  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Du får bladdra på om recept, Petra, jag har ju bett om recept!

För säkerhets skull: ni förstår väl att det inte är 25 år sedan vi gifte oss utan "bara" 25 år sedan vi som osnutna 20-åringar träffades?

(Hur det hela sedan gick till, kan jag berätta en annan gång.)

10 januari, 2010 14:27  
Blogger Pysseliten skrev ...

Grattis! Jag och Karlsloken ligger bara några fjuttiga år efter er, utsikten för fler barn ser tyvärr mörk ut. (Karlsloken fick förlossningsskador efter tvillingarna...)
I Tyskland gifter man om sig igen efter 25 år, då firar man silverbröllop så det dånar. Jag har min Oma's diamantring, som hon fick av Opa när dom varit gifta i 25 år. Men en kartongkyrka och tårta bakad av barnen smäller nästan högre tycker jag!

10 januari, 2010 15:06  
Blogger Pysseliten skrev ...

Vaddå nästan? Skrev jag det?

10 januari, 2010 15:08  
Anonymous Agneta skrev ...

GRATTIS till de 25 åren tillsammans!Kartongbröllop passar ju bra för just sådant 25-årstillfälle, enligt listan är det inte upptaget för annan jubileumsdag. Roligt tilltag av barnen.

Årets andra dag firade min man och jag Safirbröllop dock på egen hand. Den fyrhövdade barnaflocken är sedan länge utflugen. Kanske bör man ställa in sig på större familjesammankomst om fem år.

10 januari, 2010 15:35  
Blogger Dina skrev ...

Grattis!!!!!

Hur visste DDM att ta dig på oanat äventyr nog är den bästa dejten? För jag har känslan av att du var mer för det än för bio och McD. (Eller kanske inte förresten, vad vet jag.)

10 januari, 2010 15:42  
Blogger Dina skrev ...

ab: Om du är från Värmlund så är WV exican.

Jessika: 12.5 år?

10 januari, 2010 15:44  
Anonymous Jack skrev ...

Då var jag mellan himmel och jord i ett komatillstånd.

Hemlisfnissar. Mao Zedong eller Mao Tse-Dong. Tse betyder kamrat precis som Che i Guevara.

Bergmans Kartonger. Kar är ett kärl och tong på kinesiska är lek = Kärlek

Trumpetfanfarer och silvergratulationer!

10 januari, 2010 15:56  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Grattis! Annars började jag nog för 25 år sen bli på det klara med att livet nog inte riktigt faller ut som jag hade tänkt mig. Gilla läget gällde.

10 januari, 2010 16:39  
Blogger Pysselitens karlslok skrev ...

Jag har ett svagt minne av att det var en öppen mun på den sista bilden och att det var ordet chew som i bett som Ronald skulle ha som ledtråd.

10 januari, 2010 17:22  
Blogger KuriÅsa skrev ...

Åh, det tog bara TJUGO ÅR för mig att fatta mouth-sheep-tongue-skämtet som jag minns så väl och som varit ett internskämt för att vara trögfattad i min vänskapskrets i sisådär 20 år. Mao Zedung. TACK LOTTEN!

Och så undrar jag, är era barn så roliga som de verkar? Helt fenomenalt fantastiskt att anordna kartongkyrkobröllop, det luktar nästan "barn gör något kul så mamma kan blogga om det".

Nu vill jag ha barn igen helt plötsligt.

Och en rolig detalj till. Ordet som ska skrivas nu för ordverifiering. Probais. Pro-bajs.

10 januari, 2010 18:59  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hiihihii, "barn gör något kul så mamma kan blogga om det" -- det har jag inte tänkt på!

De ÄR väldigt roliga, det är de. Men det vette attan om de inte snart börjar tänka i "gör något kul så mamma kan blogga om det"-banorna.

PK: Det där med "chew" var ju intressant och logiskt. Kan nåååågooon hitta källan? Vi måste ju om inte annat se till att Ozzy som nu har fattat, fattar rätt version!

Dagens nya kunskap tackar jag Jack för: att Tse=Che. Så hur klämmer vi in kompis-kompis-flugorna i detta?

10 januari, 2010 19:36  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Dina, förresten -- bio och McD är heeeelt ok. Vad jag inte hade fallit för är t.ex. stilla promenader med vackra vyer och blombuketter.

10 januari, 2010 19:37  
Anonymous örjan skrev ...

Gratulerar!
Hoppas få läsa från DDF hans historia om första mötet.

10 januari, 2010 20:29  
Blogger Jessica skrev ...

Dina: snodde liistan från en bröllopssite.

10 januari, 2010 22:44  
Blogger Anna skrev ...

Grattis båda! Alla!

11 januari, 2010 00:01  
Anonymous Olsson skrev ...

Grattis! Själv firar jag på fredag balsabröllop (det väger ju lätt ... höhöhö) och nästa år masonit. Hur kul är det? (Hittade en lista där varje år var med.)

11 januari, 2010 08:25  
Blogger den blyga skrev ...

1. Vad menas med trasha?
2. Efter att ha läst kommentarerna har jag fastnat för:
a. Visst liknar Olle sin pappa på bilden?
O. höll ett tal på begravningen med TEMA He was a MAN! och den egenskapen har ju gått arv!

b.Hur visste DDM att ta dig på oanat äventyr nog är den bästa dejten?
Det sitter också i generna - det har han från sin morfar - som han aldrig träffade:

”Människan leker blott då hon i ordets fulla bemärkelse är människa, och hon är blott då helt människa, när hon leker”
Friedrich von Schiller 1759-1805

11 januari, 2010 09:08  
Anonymous Margits märkvärdiga skrev ...

Hmmm. Kanske kommenterar jag nu något som egentligen är ett internt skämt eller dubbeltydigt inlägg och vad jag borde göra är att stoppa in pennan i pennfodralet igen. Men som vilt främmande o s v kan jag inte annat än att läsa texten och.... kommentera.
Che och Tse är inte alls samma sak. Tse betyder tyvärr inte kompis eller något liknande. Ordförande Mao skriver sitt namn 毛泽东。 Det kan transkriberas på olika sätt. Mao Tse-tung enligt det system (Wade Giles) amerikanerna först tog till sig, Mao Zedong enligt pinyin som kommunist-Kina lanserade. Tse-tung är dock så etablerat så ingen bör smälla en på fingrarna för att man använder det, i alla fall inte i mer vardagliga sammanhang. Mao är efternamnet, Zedong förnamnet. Envisas man med betydelse så kan man säga att andemeningen är att Mao är bra för östern. Att ha namn som betyder att man är positivt inställd till östern/Kina/nationen är oerhört vanligt i Mao-generationen.
And while we're at it: Det finns inget kinesiskt tecken som betyder både lycka och kaos.
Nu stoppar jag undan pennan och ger mig ut och knarrar snö istället.

11 januari, 2010 10:47  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu kommer vi till det som är svårare än att lära sig nya saker: att antilära sig nya saker! Tse och Che är alltså INTE samma sak.

(Självklart ska du drälla kunskap omkring dig, Margit!)



Trasha = slå sönder, förstöra.

11 januari, 2010 11:14  
Anonymous Jack skrev ...

Ajdå, fick nämligen smäll på fingrarna av polarn, så ett förtydligande är nog på sin plats här, tokroligt på ett visst sätt ändå. Tse betyder inte kamrat utan hur man uttalar Ze. Sorry!
För övrigt lever flugan inte i Kina utan i Afrika, så den blir nu knöligt att klämma in,(t)se

Men Che är rätt medan tong var påhittat för att passa med kartong, ”tong” som ensamt ord är ”samma” medans ”tong zhi” betyder kamrat si eller så. Så sa han, polarn Yang.

Håller med den där von Schiller. Att leka är att vara människa.

11 januari, 2010 11:17  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Apropå "kartong", så är det ett onomatopoetiskt ord. Om man slår på en låda, låter det KA-DONG.

11 januari, 2010 11:23  
Anonymous Margits märkvärdiga skrev ...

Javisst, tongzhi betyder kamrat och användes kommunistflitigt på den tiden man viftade med sin lilla röda. Nu kan man dock hamna helt fel om man titulerar någon "kamrat" - det har nämligen blivit slang för homosexuell. (Fast även det kan ha ändrats, min slangkunskap är en smula daterad).
Var nu tvungen (det är märkligt vilka tvångshandlingar man kan drabbas av) att slå upp flugeländet och se vad det heter på kinesiska. För det vore ju så roligt om.... Tse? Ze? Men nä. Så var det inte. Trots att det var när jag läste kinesiska jag lärde mig ordet onomatopoetiskt.

11 januari, 2010 11:37  
Blogger den blyga skrev ...

Helt lyrisk över samtalet som samtidigt omspänner tysk romantik,kinesisk semantik, onomatopoetik och afrikanska infektionssjukdomar blir jag nyfiken på "den där" Jack
MEN
När jag klickar på länken kommer jag till min egen Instrumentpanel???
I am confused...
Jag har faktiskt kollat - de övriga inläggsdeltagarnas fungerar OK.
PS jag har faktiskt också studerat kinesiska.Det var en introduktionskurs i KANTONESISKA som erbjöds Lunds studenter våren 1955. Det blev bara några enstaka föreläsningar - det enda jag minns är det komplicerade uttalet med stigande, sjunkande, hög mellan och låg betoning.
Mest fascinerad var jag av den låga sjunkande...
Men jag förstod sedan när jag försökte mig på ryska 15 år senare
varför ryssarnas ord för te är tchai

11 januari, 2010 12:09  

Skicka en kommentar

<< Home