06 januari 2010

Att klafsa omkring i sirap och tänka kulturellt

Vi har –23 °C (lägg märke till att minustecknet är långt och att det är ett mellanslag före gradertecknet men inte före Celsius-C:et) här i Mälardalen och då kan man blåsa såpbubblor på ett jätteroligt sätt.

Men visst blir man lite långsammare i kylan? I alla fall om man är rätt klädd och inte behöver trippa omkring och göra åkarbrasor. Jag tycker att jag rör mig långsammare och att jag tänker långsammare, att bilen och tiden går långsammare och att mitt internet går långsammare än någonsin. Allt går i sirap.

Men Kulturfyran, kan jag svara på ändå – hur ointressanta mina svar än är.

1. Vilken är den första boken du läser i år, 2010?
Veeet inte.

Jag har insett att jag inte längre kan läsa böcker utan glasögon eftersom armarna inte räcker till och att man inte kan ligga på sidan och läsa med glasögon på sig. Därför måste jag antingen ha fjutton par elastiska, liggvänliga glasögon i alla lådor och fickor eller en läsplatta med justerbara bokstäver. Jag hoppas att den första boken jag läser i år är välskriven, rolig och spännande, men den hög som finns på hyllan bredvid sängen innehåller bara böcker som är antingen eller – ingen uppfyller alla tre önskemålen. (Tipsa mig gärna!)

2. Första konserten du går på?
Veeet inte.

Jag har ingen inplanerad och är inte ett superfan av någon speciell artist eller grupp. Men jag vill i alla fall inte gå på Ulf Lundell, Håkan Hellström och Darin. Men gärna på Pink, Metallica, Kent och The Cure.

3. Första teaterföreställningen eller filmen du ser i år?
Veeet inte.

Men om jag får ändan ur, kommer jag att se Sherlock Holmes i helgen. Den 2 april ska jag gå med lillasyster Orangeluvan på Stadsteatern, men det är ju väldigt långt till dess. (Däremot ska jag se filmer hemma på tv:n eller i datorn fem till sju gånger i veckan, så det så.)

Plötsligt tillägg: Min djefla man har köpt biljetter till Sherlock Holmes! Nu! Till ikväll!

4. Hur känner du personligt/privat inför 2010, vad ser du fram emot mest, eller vad fruktar du mest?
Inför varenda nytt år, tror jag att allt kommer att gå på räls. Jag kan inte föreställa mig dödsfall, brutna tår, rån, pengabrist eller husbränder. Jag ser bara blommor, stjärnor, myshelger, vackra kläder, gott vin, massa mat och stående ovationer framför mig.

Alltså fruktar jag inget och ser mest fram emot sommaren. Och alla stående ovationer.

Nu lägger jag till en punkt eftersom jag anser att sportevenemang kan liknas vid konserter:

5. Första stora sporttillställning som du går på?
Veeet inte.

Fast min högsta önskan är ju att få vara på plats under ett OS. Och så skulle jag vilja se en landskamp i hockey och en landskamp i fotboll och friidrotts-EM i juli. Eller ... åka till Barcelona och se Zlatan göra hat-trick. (Men vad det förmodligen blir, är ett par hundra basketmatcher av skiftande nivå och kvalitet.)

_______________
Apropå ingenting. Tänk ändå om vi kunde ta oss i kragen och komma iväg på en blogg-tågcharter som vi ju har yrat lite om.
Uppdatering: Dieva har gjort en intresseanmälningsgrej!

Etiketter: ,

20 Reflektioner:

Blogger cruella skrev ...

Och bloggtåget måste ju bara passera Heidelberg:-)

Varna Grutt-Bin?

06 januari, 2010 16:39  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Om man om fem år som ickelottenläsare söker på "bloggcharter" och hamnar här och läser Cruellas kommentar, kommer man att klia sig i huvudet och säga:

- Va ä en gruttbin? En soptunna för gruttar?

06 januari, 2010 17:03  
Blogger ZKOP skrev ...

I flera år har jag följt din blogg (förutom i december) och tycker mycket om ditt sätt att skriva. Den senaste julkalendern var den första jag följde – det var fantastiskt. Nu vill du ha lästips, en välskriven, rolig och spännande bok – tre i en, det går väl inte?
Under två år har jag gått Författarskolan och skrivit min första roman med handledning av en författare. Han har inte läst slutresultatet. Det kanske är roligt och spännande att kanske bli den första att läsa? Om du vill skickar jag en pdf-fil, så kan du läsa den på datorn.

06 januari, 2010 17:57  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Skicka, ZKOP!

lotten@bergman.com

06 januari, 2010 19:15  
Anonymous Dieva skrev ...

Så här skriver SJ om att resa till Prag. För det är väl fortfarande Prag som gäller?? Sen tillkommer ev. resa till Malmö också. Plan & Spar-alternativet är om jag läser rätt det billigaste för ett bloggäng (antal deltagare helst delbart med fyra). Om en avstickare ska göras till Heidelberg blir det nog billigare med ett Interrail-kort för 5 resor inom 10 dagar.

Tema-resor har också en tågcharterresa som passerar Prag. Den tar dock 10 dagar allt som allt och det är kanske lite länge för en bloggarutflykt.

06 januari, 2010 19:56  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Åh, tack, Dieva! Precis så där måste vi göra för att komma iväg: samla spretig information till något vettigt. Jag kan ju som frilansande åka iväg i tio dagar, men det är ju få förunnat.

06 januari, 2010 20:14  
Anonymous Paula skrev ...

Jag är närsynt så läsandet i sängen går fint. Däremot behöver jag ibland läsglasögon på dagtid när jag har linserna. Särskilt när jag stickar.

06 januari, 2010 20:52  
Blogger Dina skrev ...

Man kan inte röra sig snabbt (eller graciöst för den delen) när man måste bylta på sig som en annan Michelingubbe.

06 januari, 2010 22:01  
Anonymous Ökenråttan skrev ...

Så här blir mina siffror:
1. Läser Boktjuven av Marcus Zusak
2. Konsert Solistprogram med Schumannn-verk
3. Teater Coppelia på Kungl. Teatern = Operan
4. Må för året: Bli klar med mitt Projekt
5. Sportevenemang: Hockeymatch där 9-årig släktings lag spelar.

06 januari, 2010 23:02  
Anonymous Dieva skrev ...

Nu drar jag ytterligare ett strå till bloggresan.

Följ länken och gör en intresseanmälan om du känner för att ta tåget till Prag för nästa bloggöl!

Tanken är att det kan bli nattåg från Malmö till Berlin för byte till tåg mot Prag. Utresa en onsdagkväll och hemresa så att man är tillbaks i Malmö på söndagmorgonen. Till och från Malmö måste man ta sig själv.

Men inget är bestämt så det finns utrymme för förändringar.

Anmäl intresse så snart som möjligt (senast 15 januari?) så att vi kan boka in en lämplig vecka.

06 januari, 2010 23:13  
Anonymous Dieva skrev ...

Okej då, kanske inte nääästa bloggöl men en i alla fall!

06 januari, 2010 23:16  
Blogger Anna skrev ...

Alltså ROLIGA böcker, det är ju det svåraste som finns! Jag frågar alltid efter roliga böcker och då brukar folk säga Erlend Loe, och han är ju lite rolig men inte så jätte. Vad jag menar med roliga böcker är tillexempel:

- Nästan allt av P G Wodehouse
- De två första i H2G2-serien av Douglas Adams
- Nästan alla Stainless Steelrat-böckerna av Harry Harrison
- Nästan allt av Tage Danielsson
- Röde Orm av Frans G Bengtson
- Den kvinnliga mystiken av Inger Edelfeldt (seriebok)

Ja, nånting sånt. Det finns fler förstås.

Men SPÄNNANDE, samtidigt som rolig och välskriven? Det vill jag också ha tips på.

06 januari, 2010 23:40  
Anonymous örjan skrev ...

Filmen?
Recension?

07 januari, 2010 00:20  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Robert Downey Jr. som ett fysiskt fenomen till Sherlock Holmes är inte mindre än ett genidrag!

07 januari, 2010 00:35  
Anonymous örjan skrev ...

Tolkar det som en stark rekommendation.
Tack!

07 januari, 2010 00:46  
Anonymous Granny Smith skrev ...

Här kommer ett lätt och enkelt mattips - Kycklingenchilladas:

(4 port.)
1. Stek kycklingfärs, en hackad gul lök och en hackad vitlöksklyfta.
2. Häll i en burk krossade tomater, en tsk Sambal oelek, en tsk salt och lagom mycket majs. Låt det puttra ihop en stund.
3. Rulla in röran i tortillas och lägg dem på en långpanna/ugnsform. Strö över riven ost.
4. Gratinera i 250 grader i ca 5 minuter.
5. Servera med sallad, nachos och gräddfil/matlagningsyoghurt/valfri vit sås.

07 januari, 2010 07:59  
Blogger Fredrik I skrev ...

Snyggaste tröjan jag kommer att bära i år, 2010?

Allt talar för att det är Lotten-t-tröjan (Lottentischörten?) som nu äntligen nått mig. Mycket snygg. Tack, Lotten, för det fina priset!

07 januari, 2010 09:57  
Blogger Fredrik I skrev ...

Och förresten:

1. Väinö Linna, "Söner av ett folk".
2. Trettondagskonsert i Berwaldhallen (genrep).
3. "Askungen" på Elverket.
4. Det här blir bra. Alltså, riktigt jädrans bra!
5. Stor fin squashturnering i Linköping i februari. Mängder av sportens storstjärnor på plats, bl a den egyptier, Amr Shabana, som toppade världsrankingen under sisådär fyra år eller så. Squashens Federer, kanske man kan säga, även om han nu är detroniserad av landsmän. Egyptierna är ena riktiga överdängare på squash.

07 januari, 2010 10:04  
Blogger Niklas skrev ...

1. Lars Saabye Christensen, "Bisettelsen"
2. Det enda som är inplanerat nu är alla Mahlers symfonier på Konserthuset i Stockholm i mars.
3. "Elektra" av Richard Strauss på Kungliga Teatern
4. Det ska nog gå det här året också.
5. Någon match under Ishockey VM 1970 på Hovet. Kommer tyvärr inte ihåg vilken.

07 januari, 2010 10:35  
Blogger Magnus Carlbring skrev ...

välskriven, rolig och spännande

lätt: processen av franz kafka

08 januari, 2010 10:30  

Skicka en kommentar

<< Home