29 december 2009

Det händer nästan inget just nu

Jag går omkring och väntar på att något ska hända. Det är julstiltje, och inget händer. Det enda som har hänt sedan sist är att min entertangent har ätit något olämpligt och fått förstoppning.

Lite rekapitulation på allt som de facto har hänt, även om det inte är mycket:

Det blev julafton och jag klädde mig som vanligt i julaftonsklänningen.


Vi eldade upp vår julgran som kom från Dieva.


Granen reste så här under sin korta dödskamp utan rötter. Observera att den var med på Eddie Izzard.


Vi körde hem utan missöden – i snöstorm. Vi kunde ju ha tappat ett hjul eller i alla fall tagit en sväng ner i ett dike eller två.


Väl hemma plogade plogaren som vanligt in båda våra bilar bakom meterhöga vallar. (Framför bilen där står en container som sanerarna slänger ner rök- och vattenskadade saker i.)

Det här med skottning är mig ett kärt ämne, ser jag när jag tittar bakåt. Skottning 1. Skottning 2. Skottning 3. Nyårsskotten. Jag är noggrann, jag är rödrosig, jag är svettig och jag fiskar efter beröm hela tiden.


Ni ser vad jag har kämpat? Jag är ju en alldeles fantastisk människa till att skotta perfekt! (Den djefla skåningen till man? undrar ni. Nope. Inte en skottare alls, bara ryggskottare.) 

Så här på bilden ser ju den höga, stenhårda vallen varken hård eller hög ut, men jag lovar: den är som Magnus Samuelsson. Eller Hulken. Och Shaquille O’Neill. Jag stampar efter förrättat värv av mig snön i farstun och tänker nöjt att jag inte kommer att få skäll av tidningsbuden, och så ropar jag på folket i huset för att inhysta inhösta jubel och applåder. De börjar tröttna på mig nu. Jag börjar tröttna på mig nu. Och så händer det ju inget! Vi bara borstar tänderna, flyttar möbler, skickar iväg hemlisbloggartröjor, förbannar tv:n som aldrig funkar, tappar ägg i golvet och allt är bara så ovanligt vanligt.

Men så hände det äntligen något fantastiskt nu ikväll. Jag trodde inte mina ögon utan ropade till mig alla människor i huset för att de skulle ooo:a och aaaa:a. De trodde heller inte sina ögon, varför någon sprang och hämtade kameran för att det som ju finns på bild är så mycket lättare att tro på än den verkliga verkligheten.

Hur många avocador som helst – och alla var bra! 
 

Nä, nu ska jag dammsuga bakom entertangenten. Så himla roligt det ska bli.

Etiketter: , ,

54 Reflektioner:

Anonymous ab skrev ...

Inhösta. (Höst = skördetid)

Varför är så många avocadosar dåliga? Och brukar folk gå tillbaka med dem?

29 december, 2009 00:38  
Anonymous Ullah skrev ...

Så många fina avocadosar har jag aldrig sett på en och samma gång! Grattis (eller vad man skall säga)!

29 december, 2009 00:49  
Anonymous örjan skrev ...

Snöskottning.
Vad är det, annat än baggis, för en tidigare Lule-flicka.
Men hyrde/lånade Ni bil för ank-besöket?

Hur kunde annars familjebilarna vara så förplogade, när ni kom hem?

vw munte -ja varför inte

29 december, 2009 01:19  
Anonymous örjn skrev ...

Glömde (förlåt)
Vilken vacker klänning!!!

29 december, 2009 01:34  
Blogger crrly skrev ...

Åh, har ni också ätit guacamole? Fantastiskt fina avokador, faktiskt.


Vet du, vet du, vet du?! Vi har spelat sällskapsspelet "När då då", och tack vare dig och din eminenta julkalender kunde jag placera in exempelvis Helan & Halvan och Biggles rätt på en tidslinje! Där ser man, det är minsann allmänbildande och nyttigt med julkalendern.

29 december, 2009 07:59  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Lisa Förare Winbladh säger att det här med avocadoproblemet bör lösas av affären -- det är inte vi som ska klämma och krama på dem för att hitta rätt mognad. Grattis är helt rätt att säga, Ullah.

Affären borde ha skyltar med "stenhårda", "mogna" och "på egen risk"!

29 december, 2009 08:23  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nej, inplogade blev inte bilarna förrän efter ett dygn hemma, Örjan.

Vet du, vet du, vet du, Crrly! Jag har fått liknande besked per mejl -- en tjej hade hamnat på en fest där både Lotta Lotass och Herta Müller hade diskuterats -- och hon hade haft massor att säga! Fantastiskt!

29 december, 2009 08:25  
Anonymous Fru Decibel skrev ...

Fin klänning!
Jag tycker det är skönt att det inte händer någonting. Det händer ju oftast katastrofer av olika slag. Men det vore ju bra om någon kunde gå upp och elda så jag kunde gå upp. Men det händer inte...

29 december, 2009 08:59  
Blogger Jessica skrev ...

Tjusig klänning!!!

Alltså, huset brann. Hur mycket actionnivå vill du ha på sen hösten/vintern egentligen? Men att ingenting händer blir trist med tiden, det är sant.

29 december, 2009 09:06  
Anonymous ab skrev ...

Inte inhysta. Inhösta! Sa jag ju.

29 december, 2009 09:24  
Blogger Anna skrev ...

Men du beskriver ju ingentinget så bra.

29 december, 2009 09:32  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag vet, AB, jag försöker och försöker korra, men Bloggerbludder säger bara att "publiceringen tar lite längre tid än vanligt".

Jag jobbar alltså på denna formel: y=ö.

29 december, 2009 09:34  
Anonymous Dieva skrev ...

Nu har transformeringen funkat!

Den lilla granens kusin står fortfarande inklämd i julgranshörnet hos oss. Den kommer nog att ingå i majbrasan hos oss (men får flytta ut innan dess). Wv menar att lilla granen har fått ro i elden: ropyre

Snygg klänning - jag misstänker att det inte blir jul hos er om du inte har den på dig så jag hoppas att du har en back-up!

29 december, 2009 09:46  
Blogger cruella skrev ...

I sanning ett julens mirakel! Annars ser avocadosarna (hjälp - plural best. form?) mest ut som brablerb, vilket wv så riktigt påpekar.

29 december, 2009 09:53  
Blogger crrly skrev ...

cruella: Avokadorna.

29 december, 2009 09:57  
Anonymous Ökenråttan skrev ...

Nuförtiden ÄR avokadorna FINA. Dom kommer från Spanien och Chile. (Nu fick jag det att låta som om dom kommer BÅDE från S. och C.; en del kommer från S. och en del från C., så klart.) De är nog nån annan sort än de i svensk handel tidigare förekommande. - Jag minns när en kompis skulle bjuda 18 middagsgäster på avocadohalva med god räkgegga som förrätt, för länge sen, då när avocado ännu var ganska ovanligt i Sverige. Avocadorna var inte mogna! Jo, jag sa att dom jäkla avocadorna var inte mogna. Ni vet hur det är då! Inte ens med en yxa kommer man nån vart och det går ö. h. t. inte att tugga dom. I soptunnan med alla tio.

29 december, 2009 10:25  
Anonymous ab skrev ...

Aj då. Ja, det är ett elände, min blogg krånglade för mig igår.

Nu ska jag ta med mig en fin avokado och föröka övertala en äldre dam att äta upp den.

29 december, 2009 10:53  
Blogger Sanna skrev ...

Strålande solsken söder om Västervik. Hoppas på att vara hemma om 3 timmar.

Önskar att jag hade en julklänning som jag alltid kunde ha till jul. Så jag slapp tänka på det också.

Fortsätt skriva om ingenting, för det är alltid underhållande. Jag har haft Lottenabstinens efter den intensiva julkalenderperioden.

29 december, 2009 11:07  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Är det möjligen Icas storpack med avokador i en nätpåse? De är nämligen mirakulöst nog alltid bra. Förmodligen är de radioaktiva eller nåt.

29 december, 2009 12:16  
Blogger crrly skrev ...

Ökenråttan: Jag håller inte med om att avokadorna är fina nuförtiden, det är sällan det går att äta dem samma dag som de inhandlats. Istället får de ligga och mogna i tidningspapper eller bland äpplen.

Och de kommer nog ofta även från Mexikon och Israel, har jag för mig. Men jag har ännu inte lyckats lista ut från vilket land de bästa avokadorna kommer.

29 december, 2009 14:01  
Anonymous Ökenråttan skrev ...

Ja, äpplena är kompisar med avocador som inte är HELT färdiga. Det är den där gasen som äpplena utsöndrar ...
Lotten - har du sytt klänningen själv, som din diamantiga brudklänning? Den här är väl lika fin, fast den inte är diamantig, mera rubinig.

29 december, 2009 14:06  
Blogger crrly skrev ...

Lotten, förresten (det är stiltje här på mitt jobb idag också), crrly ska vara med gement c, även i inledningen på en mening, så japp, det funkar som "von"!

Det har helt och hållet layoutmässiga förklaringar. Irriterande va. ;-)

29 december, 2009 14:15  
Blogger Cecilia N skrev ...

Är det inte så att avokader kommer från olika länder beroende på när det är säsong för dem i respektive land?

Men man må väl kunna säga att den lilla beresta granen är inhystad i spisen/kakelugnen? (Ids inte kolla vilket sorts brännställe det ser ut som.)

Jag har också skottat. I förrgår tog det sju kvart.

29 december, 2009 15:12  
Blogger Béatrice Karjalainen skrev ...

Vilken fin klänning du har. Tänk att slippa att fundera över vad man skall ha på sig varje julafton.

Här händer heller inte så mycket men idag damp det ner ett brev från Lotten med en bok i som hela familjen verkar ha svårt att slita sig ifrån. Det läses och skrattas om vartannat men nu måste vi slita oss. Skall följa sambon till stan för utprovning av skjorta. Vi skall på bröllop på nyårsafton och sambon har inte en endaste skjorta som matchar min outfit. Men jag kanske kan grabba tag i annan kavaljer som matchar istället?

29 december, 2009 15:28  
Anonymous Dieva skrev ...

@Bea: Eller så har du en fin ursäkt för en alternativ blåsa. Vilket som passar bäst.

Nu ska jag se om Telia kan tänka sig en inscannad version av det där avtalet de vill ha påskrivet för att inte stänga av vår livlina till Internet ...

Tänka sig, papperskopior, när behövde man en brevlåda sist?

29 december, 2009 16:33  
Blogger Dina skrev ...

T o m här i avokadoland är det som att spela på lotteri. Oftast köper jag dem stenhårda och sedan när en börjar mjukna så äter vi upp alla så fort som möjligt för väntar man en dag för länge så blir det bara svart gegga. Och stoppar vi dem i tidningspapper (eller brun papperspåse) så glömmer vi bara bort dem och då blir det raka vägen till komposten. Men mogen avokado är ju så gott så man ger inte upp försöken.

29 december, 2009 17:01  
Anonymous Dieva skrev ...

Aaaaalllltsååå ... man kan inte tro att det är sant! Telia har stängt av sina e-postadresser och planerar öppna dem på nytt under första KVARTALET 2010. I vilket århundrade sköter de sina affärer????

29 december, 2009 17:01  
Blogger Yvonne L skrev ...

Det var ju tur att det äntligen hände något! Väluppfostrade avodador som insåg att ni haft det alldeles för händelselöst i flera dagar.
Otroligt snygg skottning förresten. Det var länge sen jag såg en så fint skottad uppfart.

29 december, 2009 17:09  
Anonymous Luna skrev ...

Mirakel inträffar och änglar finns! Igår när jag kom hem till mitt lilla hus i den lilla byn i den stora skogen konstaterade jag att skottning var nödvändig. Men jag gick först in för att tända upp i pannan och stärka mig med någon slags mat.

Det visade sig vara helt rätt beslut, för när pastan kokade hörde jag ett muller av Guds nåde, kunde det vara ryssen som kom för att inta den lilla byn? Nej, det var den traktorburna grannmannen som av sig själv kom på att jag nog ville ha hjälp. Innan pastan var al dente hade han vips blåst av hela gården, det tog honom 3 minuter. Halleluja! Gabriel, Mikael och hela änglarmén sjöng och tutade i trumpeter.

Om jag nu diskret smyger ner lite choklad i grannens brevlåda så kan det tänka sig att jag slipper skottningen permanent.

29 december, 2009 17:34  
Blogger Béatrice Karjalainen skrev ...

Vi äter ungefär 1-2 nät med avokado i veckan här hemma så vi har börjat vänja oss vid att mogna våra avokado själva och alltid se till att ha det tillgängligt. Trist med saker man inte kan impulshandla och äta när man känner för det. Läste den här artikeln för många år sedan och har sedan dess insett att avokado har man bäst i fruktskålen.

@Dieva i år var vi ensamma i familjen på julafton = myskläder hela dagen :-)

29 december, 2009 17:35  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Aaaaah, här var det ju avocadokalas!

Idag har jag köpt ett gäng nya som ska vara vackra och lagom till på nyårsafton, när här ska bjudas på nostalgimat: avocadohalvor med räksmofs, fläskfilé med sherrysås och marängsviss med diverse suisse.

Klänningen har jag ärvt av min svärmor, och den ska jag ha varje jul har jag tänkt.

Luna: Det där ska jag berätta för mina grannar. (Ergo Bästisgrannen och Skotten, som verkligen inte gillar att skotta. Eller har traktor.)

29 december, 2009 17:48  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men, men, men, Dieva, hur ..? Du måste ha hamnat i The Twilight Zone som suger åt sig Teliamejl. (Den gammaldags, inte den nya med vampyrkärlek.)

29 december, 2009 17:51  
Blogger den blyga skrev ...

Till flydda tider återgår min tanke än så gärna...:
Kompletterande information:
Om man klickar på länken läser man:
Klänningen är min svärmors gamla från 1971 (?)
Man får vara tacksam att du inte skrev min gamla svärmors klänning...
MEN
Jag kan minnas att jag var iförd den på ett 40-årskalas (dock inte mitt eget...)1974.
Det är en stor glädje, helt i linje med min HIP-strategi, att du bär den med sådan grandezza till Jesusbarnet ära!

29 december, 2009 19:03  
Anonymous Dieva skrev ...

Man kan undra över hur klokt det är att välja en Internet-leverantör som inte tar emot e-post under så pass lång tid att de måste informera sina kunder om det. Redan på miiiiin tid som IT-fixare bakom kulisserna hade vi byggt upp ett parallellt system och switchat när det var klart och testat - förhoppningsvis utan att någon märkt något avbrott. Detta på en kulturinstitution som inte direkt rullar i pengar och som inte lever på att leverera IT-tjänster.

Nåväl, avokado-spåret och klädspåret är klart roligare att ägna sig åt men tack för att jag fick lufta detta.

Själv har jag blåsor från mammas tid i garderoben och i en låda klänningar som hennes fostermor hade på det glada 20-talet (och senare), och, *trumvirvel* i somras kom jag i klänningen jag hade på gubbskivan inför studenten (och det var flera decennier sedan.)

Hmm. Sorry, för gökunge - jag skulle nog skrivit eget inlägg idag.

29 december, 2009 19:27  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Om det är någonstans som gökungar är välkomna, så är det välan här?

Så: inspireras! Blogga antingen om avocador, klänningar eller knasiga mejlprinciper. (Eller skriv hela uppsatser här.)

29 december, 2009 19:30  
Blogger Béatrice Karjalainen skrev ...

@Luna det låter som mina underbara grannar som brukar ta åkgräsklipparen och klippa min del av allmänningen nedanför huset (vi äger inte tomten ända ner till vattnet utan kommunen har en stor++ gräsmatta där som vi förväntas sköta om). Och när de passade huset/katterna förra året vid jul så hade de kört snöslungan på vår uppfart. Glad för det då det hade kommit 75 cm blötsnö medan vi var borta.

Sådana grannar är guld värda. Jag hjälper dem med diverse datorstrul mm. Så tjänster och gentjänser gör grannskapet lyckligt.

29 december, 2009 19:31  
Anonymous ab skrev ...

Nu skriver jag bara därför att wv är pophag.

Faghag har jag hört talas om, men pophag? Gamla tanter som hänger kring pojkband?

29 december, 2009 22:17  
Anonymous ab skrev ...

Dieva,

"Själv har jag blåsor från mammas tid i garderoben."

Öh...? Du fick blåsor under din mammas tid i garderoben? Den meningen satte verkligen myror i huvudet på mig innan jag läste fortsättningen!

(Borde nog gå och lägga mig.)

29 december, 2009 22:22  
Blogger Pysselitens karlslok skrev ...

Kära Lotten med bås, jag har efter kraftiga överväganden och storslaget detektivarbete och allmänt letande kommit till den plågsamma slutsatsen att jag inte har några avokadosar hemma. Är det något fel på mej?

29 december, 2009 22:52  
Blogger Pysselitens karlslok skrev ...

Latinet på tröjan jag vann, vad ska det betyda?

29 december, 2009 22:59  
Anonymous Luna skrev ...

Har inte heller avokador, avokadosar eller avokadosasarar hemma, men tror det är okej att kommentera ändå. Och eftersom temperaturen i mitt kök inte överstigit femton grader sen lucia, så är det nog lika bra, de skulle aldrig mogna.

Ute på min prydligt skottade uppfart är det minus tjugonio and sinking. Friskt! Det kräver lite disciplin för att gå ut och göra det där som BM gör inne.

29 december, 2009 23:38  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Latinet får du googla fram, PK! När det gäller bristen på avokadorna (som tydligen inte ska stavas med c som jag har gjort hittills) så måste du nog ställa dig i skamvrån. Nu kan du ju inte äta detta:

 Lisa Förare Winbladhs avokadomacka som jag alltid länkar till.

AB: Pophag måste vara en avlägsen kusin till bandyspelaren Fosshaug.

29 december, 2009 23:45  
Anonymous Luna skrev ...

Självklart kan man googla fram latinet. Men då får man ju inte skryta med att man vunnit en tröja. Och det måste ju vara halva nöjet?

30 december, 2009 00:02  
Blogger Niklas skrev ...

Avokadon gick åt till middagen så min avokadomacka får bli med utan. Å andra sidan har jag hembakat knäckebröd så det gör inte så mycket.
Shippout tycker wv.

30 december, 2009 00:45  
Blogger Niklas skrev ...

@Luna: När man har goooglat fram latinet kan man skryta på latin.

30 december, 2009 00:46  
Blogger Niklas skrev ...

scrytae menar jag förstås.
Wv försöker skryta med sin släktskap med Carl Larsson: sunblorn

30 december, 2009 01:02  
Anonymous Olsson skrev ...

Apropå avokadon och dess pluralform: Olle Josephson påpekade en gång att det aldrig finns mer än en avokado (och likaledes en mango) i varje recept för att skribenterna inte vet hur de ska skriva ...

30 december, 2009 08:22  
Blogger Jessica skrev ...

För att ha varit en "tråk-post" så är 47 kommentarer rätt omfattande, särskilt när nästan alla berör avokados.

30 december, 2009 12:39  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Exakt, tråkposter som utvecklas till en excess i avokadokunskap äro de bästa.

Tyvärr har jag inget tråkigt att berätta idag.

30 december, 2009 13:19  
Blogger den blyga skrev ...

Lifvet är som bäst när det till synes inte händer något!
21-årig minns jag att jag på hösten klagade över att det aldrig stod något spännande i tidningen (Vi hade just kostat på oss en dyr prenumeration.)

Några veckor senare stod världen inför sin största kris sedan andra världskriget:
Suezkrisen och Ungernrevolten inträffade samma vecka, månadskiftet oktober/november!

Det är det lilla livet som är det "riktiga" livet!
MEN
Aldrig trodde jag att avokado skulle bli en metafor för stilla trivse!

30 december, 2009 14:11  
Blogger crrly skrev ...

crrly kan inte låta bli att stilla undra hur den blyga kan vara blott 21 men ändå lyckas med att vara både Lottens svärmor och f d ägarinna till den fantastiska julklänningen.

;-)




Och så är jag så jävla sugen på akokado!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Måste gå och se om vi har några.

30 december, 2009 15:24  
Blogger den blyga skrev ...

Svar till crrly:
Förtydligande:
Jag minns att 21-årig klagade jag på hösten... etc
således
1956 var jag 21
1974 då klänningen inköptes 39
1986 träffade jag L. ffg=51
1991 blev jag L.:s svärmor=56

Och på den vägen är det...

30 december, 2009 20:36  
Anonymous örjan skrev ...

Den blyga

Klänningen?
15-åringen?
Har hon fått prova den?

30 december, 2009 22:19  
Blogger den blyga skrev ...

örjan:
15-åringens figur är ännu inte mogen.
Minnens att den inköptes till en 39-åring!
MEN
Det finns åtskilligt i det stora huset i Viken som fortfarande väntar på sin sekundära ägare - det är inte bara Lotten som spar...
wv vet att vi förvarar det på vinden(talar t.o.m. skånska):dearope

Kommer successivt på bloggen
Gott Nytt År!

31 december, 2009 08:27  

Skicka en kommentar

<< Home