07 januari 2010

Intressant diagnos? (uppdat. x 2) Pine mouth!

Det smakar lyktstolpe i min mun!
  1. Jag dricker te – och det smakar mässing.
  2. Jag tar en kaviarmacka med ägg – och det smakar golvbrunn.
  3. Jag envisas, och dricker te igen – och det smakar gångjärn.
  4. Jag dricker ett glas vatten, som bevisligen inte smakar annat än vatten – och den där metallsmaken försvinner i några sekunder. Och återkommer.

– Hallå min djefla man, luktar jag illa i munnen?
– *sniff* Nej, bara rosor och smultron.
– Allt smakar illa!
– Har du ont, använder du tandtråd, får jag se?
– Nej, nja och javisst.

Det syntes inget och mina fortfarande ickelagade tänder (de må sträva framåt och se vingliga  ut, men karies göre sig icke besvär) har inte drabbats av parodontit.

Det har däremot barnen här hemma. Sjuåringen har tappat två tänder på tre dagar, Nioåringen två tänder på fyra dagar och Tolvåringen en tand för en vecka sedan. Häromdagen slog Femtonåringen en av framtänderna i badhuskakel, så den trillar väl ut den också vad det lider.

Vi går alltså omkring och gräver i munnar och gapar mot lampor mest hela tiden. Kanske vill min mun bara vara en i gänget?

Uppdatering
Nu kom jag på något. Kan det vara bitterhetens beska blähet som smakar? Rösta på bloggpristagare här!
_____________
LÖSNINGEN!
Lo har hittat orsaken! Det är pinjenötter!
_____________
Shine
Daily Mail
Roger Hyams blogg
Emergency Medicine
Pinch My Salt
Ur Wikipedia: ”A small minority of pine nuts can cause taste disturbances, developing 1–3 days after consumption and lasting for days or weeks. A bitter, metallic taste is described. Though very unpleasant, there are no lasting effects. This phenomenon was first described in a scientific paper in 2001. Some publications have made reference to this phenomenon as ’pine mouth’.”

Etiketter: , ,

42 Reflektioner:

Blogger Niklas skrev ...

Du har möjligen inte slutat röka/snusa/nikotina? Jag hade liknande problem för 17 år sedan när jag blev en nykter nikotinist eller vad det nu heter när man avbryter nikotinintaget. Purjolök var det värsta av allt, det smakade verkligen skit.
Om diagnosen stämmer så går det över så småningom (eller så vänjer man sig).

07 januari, 2010 16:00  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag har varken börjat eller slutat med något. Jo förresten, sedan två timmar dricker jag ju inte längre te.

07 januari, 2010 16:18  
Anonymous Matildas fikarum skrev ...

Ingen mini-Lotten på väg, möjligtvis?

07 januari, 2010 16:34  
Anonymous Mia skrev ...

Gravid :)? Allt smakar fan då...

07 januari, 2010 16:36  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Om så väl vore, Mia & Matilda -- vi har klippt av alla slangar och rör så det blir inga fler.

07 januari, 2010 16:37  
Blogger Anna skrev ...

Googling på "metallsmak i munnen" ger vid handen att du (trots allt) är gravid, har bildskärmsallergi, har tränat hårt eller är en robot.

07 januari, 2010 16:58  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Har du börjat medicinera mot något?

07 januari, 2010 17:22  
Blogger LupusLupus99 skrev ...

enligt googles länkar kan du
ha drabbats av något av följande:

Kronisk Njursvikt
du har varit ute och sprungit mycket och då fått torra slemhinnor i munnen.
järnbrist
selenbrist
zinkbrist
du har minskat intaget av kolhydrater
ketos
m.m.

så det är bara att välja en åkomma ;)

http://www.lmgtfy.com/?q=metallsmak+i+munnen

07 januari, 2010 18:25  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nope, inga nya sjukdomar eller mediciner. Enligt den djefla mannens googling är det en hjärntumör i kombination med njursvikt.

Men jag hade i alla fall kul til the bitter end!

07 januari, 2010 18:34  
Anonymous Anders Frick skrev ...

Det är nog bitterheten som smakar. Men trösta dig med att det också i Melodifestivalen är fel låt som brukar vinna och att det ofta är någon annan låt som på sikt vinner publikens hjärta.

07 januari, 2010 18:46  
Blogger Ebba G skrev ...

bihåleinflammation.
Eller något virus i näsans slemhinnor.
Det brukar gå över på några dagar men man kan ha småsymtom kvar flera veckor. I värsta fall kan man mista smaksinnet helt, ovanligt, men...

07 januari, 2010 19:49  
Blogger Dammråttan skrev ...

Nä, det var ju inget att rösta på där inte. Måste ju vara bitterheten - befogad sådan.

07 januari, 2010 20:31  
Anonymous Ullah skrev ...

Lotten, du är ändå vår bloggdrottning! (Med eller utan bismak i munnen.)

07 januari, 2010 21:33  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hm. Nu åt jag godis. Som smakade som vanligt. Hm.

07 januari, 2010 22:31  
Blogger Dina skrev ...

Ibland undrar jag - När man säger sådär, att något smakar si eller så, har man då verkligen någon gång smakat det (t ex gångjärn) och kan jämföra? Eller menar man egentligen lukten...

OV säger nessing = näsa + mässing?

08 januari, 2010 02:43  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Dina -- vi pratade om det på väg till basketträningen igår. Bästisgrannen visste precis vad jag menade med smaken eftersom hon har slickat på varenda lyktstolpe på sin barndoms lilla gata.

Jag var inte lika ... innovativ ... men jag har ju smakat på pengar. Nyss drack jag te igen, och det kändes som att krydda femöringar med maskrosblad. Havregrynsgöten var lika äcklig den, medan en gammal dammig halstabelett som låg i Nioåringens jackficka var jättegod.

Men annars mår jag jättebra!

08 januari, 2010 08:06  
Anonymous Granny Smith skrev ...

Ingen visdomstand som är på väg ut? Mina (4) brukar växa en stund någon vecka per år, och då smakar det metalliskt i munnen.

08 januari, 2010 08:29  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

DET var intressant! En visdomstand i 45-årsåldern! (Jag har haft tre, dragit ut två och har en som lurkar i bakgrunden.)

08 januari, 2010 08:35  
Blogger Niklas skrev ...

Eller kanske någon gammal amalgamplomb som spruckit? Med tiden luckras de upp och expanderar och kan spräcka tänder inifrån.

08 januari, 2010 09:15  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag har inga plomber, Niklas, jag kan tugga på folie och äta kola som ingen annan.

08 januari, 2010 09:32  
Blogger Niklas skrev ...

Lyckos dej som ungarna sa. Jag har bara en amalgamplomb kvar och längtar efter att snart kunna tugga på aluminiumfolie igen. Kola gav jag upp för ungefär två plomber sedan.

08 januari, 2010 09:44  
Blogger Anna skrev ...

Plomber är dumma, men plomb är ett väldigt roligt ord. Plomb. Plomb! *plomb*

08 januari, 2010 10:02  
Anonymous lotta skrev ...

Sträck ut tungan och se hur den ser ut. Om du har mycket gulvit bläggning kan det vara svamp. Har själv haft det då och då pga astmamedicinen, och det påverkar smaken rejält. Det finns receptbelagd medicin mot svampen, men tungskrapa + husmorskuren att hålla något surt (t ex lingonsylt) på tungan så länge det går brukar också ta bort det värsta.

08 januari, 2010 10:16  
Anonymous lotta skrev ...

BEläggning ska det såklart vara, inte bläggning.

08 januari, 2010 12:25  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Bläggning, bloggning, beloggning!

08 januari, 2010 12:28  
Anonymous Anonym skrev ...

Har du möjligen druckit lite för hett te och bränt dig på tungan? För det har jag gjort ibland, och då får jag också metallsmak i munnen.

08 januari, 2010 13:55  
Anonymous Jack skrev ...

Din kropp har förmodligen hamnat i ett så kallat ketostillstånd, där levern signalerar att du druckit för lite vin. För lite kolhydrater alltså. Halstabletten smakade ju bra för den innehåller socker eller xylitol. Ät en kaka eller något annat sött. Fortsätter symptomen bör du kolla din blodsockernivå.

08 januari, 2010 14:08  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nämen nu vinner ju Jack pris för den trevligaste diagnosen: "levern signalerar att du druckit för lite vin".

Blodsockret är kul att mäta, det gjorde jag när jag väntade barn 3--5. Vi satt tio tjockisar i ett rum och åt massa citroner. Sedan minns jag inte mer.

08 januari, 2010 14:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Det MÅSTE vara ketos, dvs kolhydratbrist, dvs vinbrist - för nu står det hydrat som wv. Och wv har faktiskt alltid rätt.

08 januari, 2010 16:34  
Anonymous Anonym skrev ...

Och nu säger wv vinglo. Jajamen. Sitt inte där och glo - ut och drick vin Lotten!

08 januari, 2010 16:37  
Blogger Lo skrev ...

Åh, metallsmak i munnen läste jag ju om för ett par dagar sedan, men VAD VAR DET som gav det???
Jo, nu kommer jag ihåg - har du ätit pinjenötter på sista tiden?

08 januari, 2010 19:58  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men Loooooooooo!

Det är ju det det är! Femtonåringen lider av samma symptom (vilket jag underlät att berätta om det nu skulle vara hjärntumörer som har drabbat familjen i stora sjok) -- men ingen annan i familjen.

Och vilka äter pinjenötter som smågodis i familjen? Jo, jag och Femtonåringen!

Nu ska här slängas pinjenötter!

08 januari, 2010 20:19  
Blogger Lo skrev ...

Kul att kunna stå till tjänst! Trist bara att det var just pinjenötter, som är så gott...

08 januari, 2010 20:23  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Trist på pinjenötterna, Lo, men ack så många fler cashewnötter jag ska häva i mig. Och så fantastiskt skönt att hitta anledningen!

För övrigt kan jag meddela att jag TVINGADE i mig i ett halvt glas vin som smakade kvicksilver. Sedan kom den djefla mannen med lite rysk vodka (för desinfektionens skull), vilket smakade precis likadant.

Nu äter jag godis. Tjo, vilken fredag!

08 januari, 2010 21:20  
Blogger Pysselitens karlslok skrev ...

Men hallå, ni har ju skörbjugg ju. Tappade tändet och en tunga belagd till sista plats. Helt klart skörbjugg. Felet är att du stoppade limarna fel, i rumpan kan kroppen inte ta upp c-vitaminerna. Ni skulle ha ätit limarna och stoppat kycklingarna i ... munnen dom med.

08 januari, 2010 22:09  
Anonymous örjan skrev ...

OK, Du har hittat felet.
Själv började jag tro på någon forma av smakmässig "Lidersk Knäpp" så att Du blivit supersmakare, med tänkbar aversion mot beska smaker.
http://sydsvenskan.se/mat-och-dryck/article617648/Ah-ljuva-bitterhet.html

08 januari, 2010 22:33  
Anonymous LisaFW skrev ...

Så förfärligt! Jag upplevde en liknande sak i början av hösten och sen en gång svagare och senare under hösten. men jag hade garanterat inte ätit pinjenötter veckan före första gången. (genomgår just nu en pinjenötsaversion.) Däremot smakade en konstig svensk vild ört på en krog och förändringen var nästan omedelbar. Jag har också stora problem med bakpulver i kakor som smakar hiskligt mycket besk metall och ibland verkar det kunna trigga metallsmak. (kommer att skriva om det på Taffel snart) Lustigt nog gillar jag annars smaker som går mot metall som vilda örter, nässlor, rå fisk, ostron,

09 januari, 2010 08:41  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Snacka om pinjenötsaversion! Pinjenötter kommer inte någonsin över min tröskel igen.

(Stackars alla pinjenötter som är helt ok och som diskrimineras på detta förfärliga sätt på grund av de få elaka pinjenötterna.)

Nu ska jag slå runt och dricka ett helt glas vatten.

09 januari, 2010 09:33  
Blogger Åsa skrev ...

Wow!!! Ååååh, tack! Och att jag hamnade här!! Vilken tur.
Jag har precis samma "problem"!! Jag blir tokigt! Jag har googlat i två dagar nu och konstigt nog får jag flest träffar på graviditet (och då skulle väl århundradets jungfrufödsel vara på plats), njursvikt eller någon kemikalisk anledning. Äter ingen medicin, drack dock lite surt kaffe härom dagen. Men nä, det luktar ok i burken. Jag har gått igenom allt jag ätit de senaste dagarna, är inte sjuk osv och i morse började jag faktiskt fundera på pinjenötterna...
Och i artikeln du länkat till står det att det kan hålla i sig en hel vecka! Inget smakar!! Försökte mig på ett äpple nyss som äh, nädu - inga mer pinjenötter över min tröskel heller!

27 januari, 2010 14:33  
Blogger okändman skrev ...

För litet salta nappar (obs! enda giltiga märke är Haribo), för litet rödvin i sunda små halvglas portioner om dagen, för mycket allt som det står Findus på. Det ger den effekt du talar om.
En påse nappar kan göra susen om de intas med det halva glaset rödvin. Gärna till schlagermusik, kommen ur sådana tv-produktioner med tävlingsmoment inbyggda. Detta kommer bussäkert att utrota din åkomma. Annars återstår bara Dr Sloan´s liniment. En sked var sjätte timme i ett glas ljummen tjockmjölk gör varje gom nollställd.

21 februari, 2010 11:05  
Anonymous Anonym skrev ...

Hej.köpte en påse salladsmix förra veckan,den innehöll bla.pinjenötter.nu vill jag gärna byta tunga med nån som inte ätit av påsen! Urk,allt smakar grapefrukt,som jag avskyr!Det enda positiva är att jag säkert kommer att gå ner i vikt,om detta ska pågå i 2 veckor

28 februari, 2010 09:51  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Fast jag tror inte att pine mouth funkar som bantningsmedel, för ... det påverkar inte aptiten det minsta lilla.

Dessutom kom i alla fall jag på att sockriga saker var goda redan efter bara ett par dagar. Vin smakar fortfarande efter sju veckor blott metall. Te är sådär. Leverpastej äckligt.

Ack. Men vi är väldigt intressanta! Ring eller skriv till Livsmedelsverket och berätta -- de är jätteintresserade!

28 februari, 2010 13:44  

Skicka en kommentar

<< Home