05 januari 2010

Nymatsrapport 1: limekyckling

(Det här är första delen i en 2010-års-drive för att få min hemmameny att utökas.)


Den tinade kycklingen hade inte rullats i fjädrar, men heller inte plockats riktigt färdigt.

Jessika skrev i kommentatorsbåset på nyårsdagens begäran:
”Fryst kyckling, problemet är att man måste komma ihåg att ta ut den ur frysen (!). Ta den tinade pippin, pensla den med mix av sojasås och smör. Stoppa en halv citron i den. Stek i 60 min per timme kilo kyckling plus tio minuter. Kanske inte var man gör i vardagslag men kycklingdelar funkar lika bra.”
Jag tror att det som lockade mig var 
  1. ”komma ihåg att ta den ur frysen” (tävlingsmoment) 
  2. citronen (eftersom jag hade en farlig massa lime som låg och drällde i köket)
  3. jag hade för tusan hakar två frysta kycklingar i ena frysen!
Jessika har förresten ett gigantiskt receptregister här.

Gyllenbruna, döda små djur med termometer.

Jag gjorde en kladdig potatisgratäng och en ännu kladdigare rotsaksgratäng till, men det var bara jag som åt av rotsakerna. Skyn i långpannan hällde jag helt sonika i 2 dl matlagningsgrädde och värmde upp.

Kommentarer runt bordet:
– Tummen upp!
– Jättegott! Särskilt såsen!
– Vasst, morsan! (Sjuåringen har sett på för många gamla långfilmer.)
– Men himmel vilken skillnad på köpekylling och detta!
– Mmmmmmm.
– Jag fick en hård potatisbit.

 
I den vita ringen syns hörnet på potatisgratängen. Salladen var som vanligt en av grekisk typ.

Kycklingbetyg!
Lättja: 5
Smakhet: 5
Omtycknad: 5

Etiketter: ,

36 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Vi kapitulerade för något år sen, och insåg att det var lika bra att bestämma en fast fredagsmeny som gäller tills nån kommer på nåt roligare (vilket i princip inte hänt en enda gång sen dess - som tonåringarna säger: Orka!)

Vi är oftast 3 personer och till oss funkar 1 kyckling eller cirka 1 kg kycklinglår (men om vi är färre gör vi lika mycket, för det blir gott kallt dan efter också - och så är lunchen klar).

Om hel kyckling - dela i halvor. Pensla kyckling(delar) med kinesisk soja på över- och undersida, pensla med (oliv)olja på översidan (=skinnsidan). Krydda med salt och mycket svartpeppar på över- och undersida. Man kan även ha vitlökspulver och/eller nån örtkrydda, men då börjar det bli avancerat. Lägg på galler i en stor form (t.ex bras/långpanna eller liknande). Tillaga i 225 grader ugn: halvor 45 minuter, delar 25 minuter.

Serveras med god sallad. Ibland lyxar vi till det med pommes frites också. Och ska man superlyxa gör man även en sås på creme fraiche, sweet chilisås och extrastark curry. Men de flesta fredagar är det kyckling och sallad som gäller - då kan man använda ev kvarvarande energi efter arbetsveckan till På spåret.

05 januari, 2010 11:46  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Vill ni ha vegotips eller tror du det blir för äventyrligt för de minsta (eller de största kanske)?

05 januari, 2010 12:14  
Blogger Miss Gillette skrev ...

Att bli påmind om att djupfryst kyckling existerar är alltid bra. Förr fanns det inget annat. Nu köper åtminstone jag aldrig djupfryst pippi. I skafferiet står också en römertopf, en såndärn lergryta som var så trendigt att laga i på 70-talet. Jag har aldrig gjort det, men det ska alltså gå att laga mat i princip fettfritt (om så önskas) i den. Emellertid är knapriga skinn bara att glömma.

Fast det jag egentligen tänkte säga först var att jag tycker mycket om rubrikerna i den lilla betygstabellen.

05 januari, 2010 12:38  
Blogger Jessica skrev ...

Kul att det blev succé :)

05 januari, 2010 12:51  
Blogger Yvonne L skrev ...

Jag gillar kommentaren om den hårda potatisbiten från testpersonerna. Det verkar ju annars ha varit en väldigt lyckad testrätt, och det ska bli intressant att se hur kommande provlagningar kommer att gå.

05 januari, 2010 12:59  
Blogger Cecilia N skrev ...

Det tråkiga är att affärerna också behöver påminnas om att det finns fryst kyckling. På vårt coop finns bara stinakyckling eller lår eller bröstbitar i separata påsar.

Vi måste iväg enkomt till en annan affär för att skaffa djupfryst kyckling.

05 januari, 2010 15:03  
Anonymous hannaH skrev ...

Vilken fullträff att börja med! Mitt nyårslöfte är att sprida grönsakernas evangelium, återkommer när jag kommer på något barnvänligt, då dina barn inte verkar gilla rotfrukter (det borde de! Det är ju sött och gott)

05 januari, 2010 15:42  
Anonymous Dieva skrev ...

Men vad har ni för tallrikar? Jag försökte kika närmare men det var knepigt. Hjortar i mönstret?

(Den käre maken gick just ned för att ta fram en kyckling ...)

05 januari, 2010 16:26  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Gärna vegotips, Översättarhelena! (Det kommer att bli som att pissa i motvind utan att blunda, men som sagt: tävlingsmoment är alltid kul!)

De tre tallrikar som syns på nedersta bilden är alls inte representativa utan bara de som kommer fram när de vanliga tatt slut. Två av dem är -- just det -- för viltätning. Villeroy & Boch är märket. Den tredje är en konstig jultallrik som inte har någon maka.

05 januari, 2010 16:45  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Cecilia N: rynka pannan och hytt med näven och säg att kunderna kräfva frysta kycklingar.

Men, Citronanka! Äter ni inte citronankor på fredagar?

Psst, tack, Miss Gillette. Det var meningen att du skulle gilla de där rubrikerna.

05 januari, 2010 16:48  
Anonymous Ullah skrev ...

Varför denna vurm för djupfryst kyckling? Är det inte bättre med färsk? Eller det prisskillnaden, eller? (Jag köper alltid färsk, vet inte ens vad frusen kostar.)

05 januari, 2010 16:54  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag vurmar för fryst mat eftersom jag tror att jag inte kan planera i förväg. Med färsk kyckling blir det säkert ÄNNU godare, men då måste jag ha mer ordning i huvudet.

Och här sitter jag med oordning i huvudet på ett ... tadaaaaa ... försenat tåg! Tänka sig. "Trasigt ställverk." Håhåjaja.

05 januari, 2010 17:29  
Blogger Miss Gillette skrev ...

lotten: Du är en enastående smickrare -- nu känner jag mig snart tvungen att ha nåt basketrelaterat hos mig, enkom för att du ska bli glad.

Fast det är bra, då har jag en uppgift. Egentligen är jag ju Ö-helenas bloggterrier, men hon är en dålig matte och bloggar så sällan att jag nog får börja apportera pinnar åt andra. :-)

(Ja, hon säger också att smajlisar är bra.)

05 januari, 2010 18:00  
Anonymous Ullah skrev ...

Tänk att jag är så dålig på att planera att jag inte kan använda djupfryst kyckling! Den skulle bara bli liggande år efter år i frysen, bortglömd eller ihågkommen när det är för sent för att tas ut och tinas när det är dags att laga mat.

05 januari, 2010 18:24  
Anonymous örjan skrev ...

Kyckling.
Fryst- tar 1-2 dagar att tina i kylskåp (står sig sedan 3-4 dagar ytterligare)
Färsk- står sig X dagar i kylskåpet(kolla datum).
Frånsett priset föredrar jag färsk.

Andra matalternativ via Gitto.
http://gittosmat.taffel.se/2010/01/05/mitt-allrakaraste-recept/comment-page-1/#comment-10229.
(Ja jag vet om Din länkskola, men...)

Wv magramp- tänker på Marcus Schenkenberg

05 januari, 2010 18:39  
Blogger Pysselitens karlslok skrev ...

Brukar du ofta kissa i motvind utan att blunda? Eller brukar du blunda när du gör det?

Så det var i kycklingrumpan som limen skulle in? Bra, nu blev jag lättad!

05 januari, 2010 19:07  
Anonymous Ullah skrev ...

Ursäkta en dum fråga: skall limen alt. citronen delas och sedan in (halva) med skal och allt?

05 januari, 2010 19:12  
Anonymous örjan skrev ...

@Ullah
Dela citronen/limen eller stick å andra sidan flertalet gånger med en gaffel, så att saften kan tränga ut.

05 januari, 2010 19:21  
Anonymous Ullah skrev ...

Och skalet skall sitta kvar?

05 januari, 2010 19:30  
Anonymous örjan skrev ...

@ullah
Off topic
överblivna stjälkar av dill/persilja/blekselleri och dylikt?
Släng inte!
Lägg in i kycklingen.
Dessutom några smörklickar, ja smör inte margarin.

Stekskyn kan med/utan vin och/utan grädde bli bas till din godaste sås.
Kocktips.
Vin (lättvin) skall alltid reduceras för att framhäva smaken.
Starkvin (sherry, port, madeira)kan även användas vid efterkryddning.

Grädde smakar helt annorlunda om den är reducerad (hopkokt). Tänk på gräddkola!
Gör ett experiment-
Koka en förpackning vispgrädde sakta tills Du har halva volymen kvar.
Smaka, lukta på den. Hoppas Du tycker som jag att den påminner lite,lite om gräddkola.
Ok tillsammans med stekskyn.
Lycka till!

05 januari, 2010 19:42  
Anonymous örjan skrev ...

@ullah
Tvätta citronen/limen
Skalet innehåller flertalet smakämnen, som inte finns i saften.

Raspa bara på det med tumnageln och dofta.
Speciellt på en lime
Jämför recept på citronkaka.
Rivet skal av 1/2?citron och saften från hela.

Extra
Limeskalssocker
Använd raspat grönt skal av en lime.
I mortel med ca 1 dl socker.Mosa, mosa.
Använd till färska ev frysta jordgubbar.
Njut

05 januari, 2010 19:50  
Anonymous Ullah skrev ...

Örjan: tack för tipsen. Jag har tillagat kyckling i ugnen varje lördag i 10-12 år utan att någonsin stoppa in något i den! Penslar alltid med saltat och pepprat smält smör. Brukar dryga ut skyn endast med vatten och det är helt OK. Gräddsås gör jag endast de få gånger om året då jag byter ut kycklingarna mot kalkon. Undrar fortfarande: skall skalet vara kvar?

05 januari, 2010 19:53  
Anonymous Ullah skrev ...

Örjan igen: Du hann svara om skalet medan jag skrev, återigen tack för tipsen!

(Vet inte hur jag skall tolkar ordverifieringens "dummur"?)

05 januari, 2010 19:55  
Anonymous örjan skrev ...

@Ullah
dummur är felskrivet
Dum mur är något som vi människor ibland har mellan oss i våra relationer.
God fortsättning på årtiondet

05 januari, 2010 20:00  
Anonymous Dieva skrev ...

Tack för tallriksrapport. Tänk att det alltid är bra att ha några udda på lager!

Hmmm. Det där limesockret verkar gott - tack Örjan.

05 januari, 2010 21:26  
Anonymous Jack skrev ...

Tips från singel i storstan.

”Fönsterkicken” är från början ”Doras drömkyckling”. Dora är ju fönster och ugnen har fönster men blev knasiga dråpliga komiska förklaringar på svengelska som vissa andra inte kunde förstå just då.

Men efter vinvisorna blev till tjitter värre i hönsgården “Ah, smack windofs kicken, a dream, thank you”

Windofskicken med annan limet
4 färdiggrillade kycklingar
Klyv kycklingen, ta det gottaste, skär i stora bitar.
Lägg i smörsmord ugnsfast form.
Grön och röd paprika efter behag hackas eller strimlas och strös över
Täck med hyvlad ost, (halvfet Herrgård)
Häll över 1-2 dl tjock grädde och 5 msk torr, vit vermouth
(Alkoholen dunstar bort så ingen risk för barn)

225 grader i ugn ca 15 minuter i en välfungerade ugn
Vintips: El Nostro, ett torrt vitt vin från Sicilien 13%

05 januari, 2010 21:42  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Wohoooo, nu går vi in på ett trevligt kapitel: vintips till maten! Stort tack!

05 januari, 2010 22:45  
Blogger Pysseliten skrev ...

Utan kunskap om vin eller om det kan göra sig till citronkyckling, kommer här några av mina favoriter just nu.
Billigt, gott rödtjut: Quartetto, väl värt sina 57:-
Rött för runt hundringen: Roodeberg och Musella.

06 januari, 2010 09:48  
Anonymous ab skrev ...

Hoppas jag blir gammal nog att läsa den roliga bok om sin barndom som en av dina ungar kommer att skriva - "Halvdussinet (nästan) fullt". Alla kommer att läsa den och önska att de också vuxit upp med fyra syskon i ett gult hus med hiss-schakt.

Barn - en prima inkomstmöjlighet här!

06 januari, 2010 10:09  
Anonymous ab skrev ...

Mitt tips:

1. Man sätter in klyftpotatis i ugnen.

2. Man tager två stekpannor. I den ena låter man sådana där djupfrysta men upptinade laxbitar puttra varsamt i smör och färsk dragon, salt och lite svartpeppar. I den andra låter man puttra i smör purjo, gurka, lite ärtor och MASSOR av ituriven färsk spenat (faller ihop till nästan ingenting, så lägg i den mot slutet).

3. Klart!

06 januari, 2010 10:14  
Blogger Sanna skrev ...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

06 januari, 2010 10:36  
Blogger Sanna skrev ...

Min favoritsoppa. Går snabbt att laga och är jättegod. Laga mycket och ha i flera dagar. Kanske svårt när man är sju? Men jag njöt av soppan flera dagar efter första gången vi lagade den. Och jag tröttnade inte.

06 januari, 2010 10:38  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men jisses vad alla tipsar om köttfärssoppor! Hur har jag kunnat undvika denna kulinariska rätt hela livet?

Annorlunda fråga om fisk:

Vi har en dålig fläkt. När jag steker fisk, luktar det svettig karl i huset i flera dagar. På sommaren är det förstås lättare att vädra ut - men idag? Minus 23 °C just nu ...

06 januari, 2010 11:04  
Anonymous ab skrev ...

Min fisk STEKS inte. Den PUTTRAR. Smörvärms, alltså.

Nu ska jag ut i kylan.

06 januari, 2010 11:29  
Blogger Unknown skrev ...

Tack alla för att ni påminner mig om hur mycket man kan variera kykling. Nu tänker jag göra det enkelt för mig och bara (nästan) servera kykling till fredagsmiddag men med olika kryddningar/såser.

Har ugnstekt penslad med soja-honung-vitlökspulver nämnts redan? (Min mammas trumfkort - alla barnbarn, och vuxna, slickar fingrarna.)

06 januari, 2010 21:46  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Här får du ett bra vegorecept för köttätare som jag har pysslat ihop alldeles själv.

09 januari, 2010 14:38  

Skicka en kommentar

<< Home