18 januari 2008

Tidsrapportering

06:32
Uppstigning medelst hälsmärtor. Jag måste värma upp fätterna fötterna innan jag kan börja stappla omkring, men glömde det i morgonivern. Jag ser då ut som om jag går på glödande kol: Aj. Aj. Aj. Aj.

07:14
Isyning av knapp i Trettonåringens klänning. Det måste vara 10–20 år sedan sist.

07:50
Entré på Sveriges Radio. Jag deltog sedan i morgonprogrammet som uppvärmning inför det som komma skall den 1 februari. Min första replik efter att programledarna välkomnat mig och raljerat om basket som ”korgboll” blev naturligtvis:

– Tack. Ska ni ha en fet smäll?

12:00
Språngmarsch mot bilen som jag hade parkerat så fint ... men endast betalt parkeringsavgift för till 10:30. Jag sprang förbi parkeringsvakterna!

12:30
Lunch: fil som gick ut för en vecka sedan och flingor som bara bestod av de allra sista, trista smulorna. Som Eterna. liksom.

13:00
Stövelköp. Jag, Lotten Bergman, har inte köpt vinterstövlar med klack och skaft och dragkedja sedan 1987. Nu är jag uppdaterad, även om stövlarna är misstänkt lika dem från 20 år sedan.

14:52.
Avfärd med den djefla mannen och alla fem barnen mot Falun. Vi sitter i detta nu på tåget med fem uppslagna datorer och äter bruna bananer. Vi ska göra om resan till dåtiden.
Här ska vi äta pizza ikväll.
---
Fotnot:
Den 1 februari–30 juni ska jag alltså vara morgonradiopratare i P4 Sörmland. Det innebär att jag måste umgås med folk, klä på mig i ottan och säga ”idag är det löning!”. Det har jag inte gjort sedan 1998. Jag kommer att dö med de snygga stövlarna på.

33 Reflektioner:

Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jaha, och nu kan jag rapportera att det finns bananklegg mellan s och d på tangentbordet.

Och nu ska jag böja mig ner och suuuuuuuuga bort klegget.

*host*

Det gick bra. *harkl*

18 januari, 2008 15:33  
Blogger Översättarhelena skrev ...

De där fätterna, är det några danska kusiner? Som är väldigt frusna samt ilskna och bråkar med dig om du inte värmer upp dem?

18 januari, 2008 15:39  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Förresten vill vi se en bild på stövlarna!

18 januari, 2008 15:41  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Danska kusiner! Hahhaaaa! (Jag och min av damm orsakade hosta frustar vilt i tåget.)

18 januari, 2008 15:41  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Och förresten var det där inte avsett som pluralis majestatis, utan jag talar för det samlade kommentatorsbåset!

18 januari, 2008 15:42  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ok, stövelbild kommer ... men oj. Jag är på väg till Falun i gympaskor.

Hm.

Det var ju liksom inte meningen.

Men en sak är klar, ska jag säga er alla: brallorna kommer inte att hamna på insidan!

18 januari, 2008 15:48  
Blogger Flinn skrev ...

Åhå, Falun minsann. Vad konstigt det ser ut när någon annan än jag själv skriver det. Hihi.

Hörde förresten igår att snön är borta i Falun, så gympaskor går säkert bra.

Hem, ljuva Falun! Fast Göteborg funkar än så länge också. Nu väntar jag på min första västkustska storm. (Jag överlever väl, Ö-Helena?)

18 januari, 2008 15:55  
Blogger bengt skrev ...

Men du måste ju förvarna så jag rattar om radion.

18 januari, 2008 15:56  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Rastlös Rotlös: Ja, om du stannar inne, drar ner persiennerna, sätter på en bra film och dricker mycket rödvin, så kanske du överlever. Annars inte.

18 januari, 2008 16:02  
Blogger Marianne skrev ...

Vilken pangstart, Lotten!


Men bästa kollega Ö-helena, vore inte den kommande stormen det ultimata testet för din stiliga hattnål?
Seså, ut med dig i blåsten bara.
Såja, fiiin kille!

:-)

18 januari, 2008 16:05  
Blogger Flinn skrev ...

Ojdå, måste ut och skaffa vin ...

18 januari, 2008 16:10  
Blogger Cecilia N skrev ...

Varför syr inte 13-åringen i sin knapp själv?

wv: stnkbu
Stinkbu? Är det där som den oduschade tonårssonen befinner sig?

18 januari, 2008 16:48  
Blogger Cecilia N skrev ...

"den" utläses "min", inte att blandas ihop med Lottens tonåringar som förhoppningsvis luktar gott jämt.

18 januari, 2008 16:49  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Om någon undrar varför min högt värderade kollega Marianne kallar mig för en fin kille, så är det bara att gå in och kolla på hennes blogg! Vi behöver lite hjälp med fredagscitatet där, dessutom.

18 januari, 2008 16:55  
Anonymous Anonym skrev ...

När jag hade ägnat mig åt spinning ett halvår kunde jag för första gången sedan jag gick i gymnasiet komma i ett par höga stövlar som inte var ridstövlar. Så för ett år köpte jag ett par.

Men stoppa byxorna i skaftet, det är bara att glömma.

18 januari, 2008 17:24  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

Ah, jag vill också äta pizza på CLs bord!

Jag förstår inte riktigt varför man ska ha stövlar om man Inte tänker stoppa ner byxorna i dem. Det är ju som att...Nej, jag vet inte ens vad det är som!

18 januari, 2008 17:49  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Bilder på stövlarna kommer, men ... men ... oj. Jag har åkt till Falun i joggingskor.

Hm. Det var ju inte meningen.

Jag känner mig som Britt Ekland i djungeln. Jag är ju klädd för en vårdag i Rom.

Nu sitter vi i bussen från Faluns station, på väg mot Sundborn.

Korrekt -- jeansen kommer aldrig att stoppas ner i skaften, näver. (Vem var det som bloggade om det?)

Trettonåringen sydde inte själv för hon pluggade tyska glosor. Frågan är nu: KAN hon sy i knappar? Måste kolla.

*kollpaus*

HJÄLP! Hon svarar nej! Nu ska här utbildas!

18 januari, 2008 18:23  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Det var väl du som bloggade om det? Närmare bestämt i samband med en bloggträff när jag och några till (Petra kanske?) bar våra stövlar på detta snygga och moderiktiga vis.

18 januari, 2008 18:46  
Anonymous Anonym skrev ...

När man inte kan stoppa byxorna i stövlarna i skaftet kan man istället satsa på capri-byxor i kombination med stövlar.

Jag har gärna capri-byxor ändå eftersom jag är av underlängd.

18 januari, 2008 20:47  
Blogger A L V A S - P A P P A ! skrev ...

jag längtar till internet den 1 feb!

DU HAR BLIVIT NÅGOT SÅ BLOGGISH SOM "PRISAD" I ALVAS PAPPAS BLOGG. Versalerna var ett misstag men det funkade tror jag. Man vill ju inte gärna vara gemen.

18 januari, 2008 23:11  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tror att ni har missförstått om pizza. Jag tror dom äter husmanskost. Men annars var det inte så långt hem till oss. Eller jag inte bytt tåg i Borlänge och mött er i Falun istället. Vi tar det nästa gång.

Men att du sprang FÖRBI lapplisorna.... med dina fötter eller skor.

19 januari, 2008 08:02  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag gillade eterna. Finns det fortafarande?

19 januari, 2008 11:18  
Blogger PGW skrev ...

Snygga stövlar har man till KJOL!. Då behöver man inte stoppa byxorna i stövlarna, då kan man stoppa byxorna i garderoben.

Anne-maj, pizza ÄR väl husmanskost numera? :-)

19 januari, 2008 11:26  
Anonymous Anonym skrev ...

Kjol är faktiskt mitt förstahandsval till stövlarna.

Men jag går inte i dem hela arbetsdagen, det blir för svettigt. Fast jag väcker viss uppmärksamhet på jobbet när jag vid hemgång slänger upp benen (ett i taget) på ett bord för att försöka tvinga upp dragkedjan kring de svullna vaderna.

wv = otanpiq. Kul ord, vad betyder det?

19 januari, 2008 13:12  
Blogger Lady Stalker skrev ...

Ha det så jättetrevligt på stället jag är såååå avis på. Och så är jag nyfiken på dina nya stövlar också! Om du dröjt över 20 år med att köpa nya, lär de vara något alldeles speciellt, eller? Får man se bild?

PS. Jag har flyttat min egen blogg.

19 januari, 2008 14:11  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jeansistövlarbilder.

19 januari, 2008 15:20  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

De haglar visst över dig, de däringa utmärkelserna. Här kommer en till.

19 januari, 2008 20:25  
Blogger Husse skrev ...

Må ni njuta Karin o Carls stuga! Lyckisar. Känner mig alltid hemma där när jag turar med amerikaner och andra turvänner som behöver visas.
Häromåret var vi till o med där med teatern, enär vi satte upp en pjäs som hämtade inspiration ur "Sjusofverskans dystra frukost", flickstackarn...

19 januari, 2008 23:23  
Blogger Ingela skrev ...

Vi åt inte eterna, men när en av våra kusiner kom på besök skulle det inhandlas, för hon åt endast detta till frukost. Min far kallade det för "veahusbåse" d.v.s. bosset man kan sopa ihop i ett vedhus.

19 januari, 2008 23:42  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Och i detta nu ligger jag i Carls säng. Ja, vi har lagt bort titlarna som man ju bör när man delar säng.

19 januari, 2008 23:49  
Blogger Bloggblad skrev ...

Men oj - nu känner jag en som ska bli kändis. Eller, förresten, jag har ju redan sett dig på teve med Mr Östergötland ... Om jag vaknar tidigt nån morgon, lovar jag att ratta in radio Sörmland. Förresten - jag undrar om det inte är den som ligger under p4 i bilen...

21 januari, 2008 22:10  
Blogger den blyga skrev ...

Praktisk reflexion: Böckerna står där ju fortfarande..
Hm
Betyder ju att ARVINGARNA, de nuvarande ägarna till Sundborn, har ett reservkapital om penningknipa skulle uppstå.
Värdet på dessa förmodade, dedikerade, förstaupplagor har knappast sjunkit sedan 1908.

Höj försäkringsvärdet!

22 januari, 2008 22:18  
Blogger den blyga skrev ...

Ovanstående kommentar "kom fel" - hör hemma den 22/1 dit där den också slutligen hamnade.

22 januari, 2008 22:23  

Skicka en kommentar

<< Home