10 januari 2008

Kylskåpets magnetiska utsida

Atahari säger att vi nu ska visa upp kylskåpen. Egentligen vill jag ju visa upp min stökiga insida och alls inte den relativt ordnade utsidan. (Den där meningen kan med lätthet överföras till min person.)

Vi har ju en stor kylfrysklump med isbitsutkast, vilket är en av de bästa investeringarna vi någonsin har gjort. Visserligen får vi inte plats med allt, så kylfrysen som står i källaren är fortfarande igång. (Och det är ett gammalt muskedunder som Al Gore och grabbarna inte har godkänt. Jag med mina gröna nyårslöften bör därför ställa mig med dumstrut på huvudet i skafferiet. Hm. Vad knölig den måste bli då, dumstruten.)

Förhållandevis propert hörn i huset.

Det där utrymmet ovanpå ska bli en mer effektiv förvaring, är det tänkt. Jag har nämligen på loppis köpt ett lagom stort gammalt skåp från en riven kemisal. Men ... det står sedan 2002 i källaren, fullt med saker som jag inte vet vad jag ska placera och denna på framtiden skjutna rockad verkar komma att sluta i remi.

Den östra sidan. Ser ni de två bloggarna?

Vi drar oss nu närmare för en skärskådning. Inte särskilt fylligt, eller hur? Jag tänkte att jag skulle ha redigerat lite, fyllt på med roligheter och skryt, men när jag väl stod där med kameran glömde jag helt bort det. Johnny Weissmüllers autograf och ett mejl från Amelia kunda jag ju ha råkat sätta upp. Men nej. Det är bara telefonnummer, tidningsklipp och kylskåpspoesi i knähöjd. ”Vinakuten” är Broder Jakobs arbetsplats, dit jag bara får ringa i yttersta nödfall. Kanske så här:

– HJÄLP! Vilket vin passar till blodpudding och palt?

(Den där långa teckningen på väggen är en tradition som barnen har instiftat. De ritar under speciella fester av alla gäster och sedan får vi rösta vilken av gästerna som har ritats av roligast. Då ”vinner” den gästen och slipper städa köket.)

Framsidan är liksom ett julgranscitat.

De små magneterna med kända citat har av något barn placerats i julgransformation. Men skrev han något om julgranar, den som citeras?

------
Dscheeeezuuus. Cervantes och den citerade här ovan dog samma dag år 1616. Jordsalltet måste ha ruckats när alla dessa hjärnceller på en gång slutade arbeta. Som när jag somnar. Liksom.

25 Reflektioner:

Blogger Jessica skrev ...

Jag skulle j ust fråga; står det verkligen vinakuten??

Var har du hittat de kända citat magneterna?

Kram på dig!

10 januari, 2008 10:50  
Blogger Översättarhelena skrev ...

"Lady, by yonder blessed moon I vow,
That tips with silver all these fruit tree tops ..."
Det måste väl handla om julgranar? Eller?

10 januari, 2008 10:52  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Magneterna kommer från ... åh. Jag måste vänta lite med att berätta det. Men i London var det i alla fall.

Översättarhelena: De tu kanske slängde ut julgranen från den där balkongen?

10 januari, 2008 10:59  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Ja, så var det nog. Den blev sedan början till de italienska sopbergen.

10 januari, 2008 11:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Hemlisblogg i januari? Det går väl inte för sig. Jag gissar i alla fall på en brittisk dramatiker som jag såg en film om häromkvällen. Han var kär i Grynet Paltrow, som klädde ut sig till man bara för att få spela teater.
Riktigt skaplig rulle, faktiskt.

10 januari, 2008 11:41  
Anonymous Anonym skrev ...

Jeez, svårläst.

Men hängde man inte röda äpplen i granen förr? Så Översättarhelena har nog rätt.

wv: kefzu -- låter som något man kan äta.

10 januari, 2008 11:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Det tror jag inte han gjorde. I så fall var han väl åtminstone 300 år för tidigt ute?

10 januari, 2008 11:57  
Anonymous Anonym skrev ...

Nej, det kanske är sant.

Men är det inte också så att de lärde spekulerar i om han egentligen inte var schizofren, flera personer, kanske t.o.m. av kvinnligt kön?

10 januari, 2008 13:02  
Blogger Malinka skrev ...

Inget om julgranar. Såvida inte den vandrande skogen i Macbeth består av fir trees.

Wv: lfebvhl – för bövelen?

10 januari, 2008 13:20  
Blogger den blyga skrev ...

Jag associerade inte till Barden utan har en mer gråtrist reflexion: Mina 8 år gamla "tjusiga" rostfria KYL/FRYS- framsidor är inte magnetiska!
Så jag har fått börja med en nygammal anslagstavla i stället...

10 januari, 2008 13:38  
Blogger den blyga skrev ...

Och så saknar jag en AKTUELLT-spalt
där ju DAGENs födelsedagsbarn har en given plats!

10 januari, 2008 13:46  
Blogger A N N I K A skrev ...

Tjusig citatgran!

Hittade din blogg via Atahari och föll som en övermogen banan/vissen gran direkt. Du är numera länkad från mig. Också.

(För övrigt så har jag också jobbat på Sydsvenskan, om du händelsvis undrade)

10 januari, 2008 14:43  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag blir så förtjust när du hemlisbloggar, Lotten. Och det gör ingenting om hemlisarna är lätta att klura ut för då känner vi oss kloka allihop. Oftast blir det annars "upp flyga ord, men tanken dröjer tung" eller liknande.

Det blir det nu med kom jag på, för om poetiska julgranar vet jag inget.

Men när det gäller kyl och magneter kan jag berätta att vi försöker hålla våra vitvaror vita och magnetfria, med resultatet att vi fått möblera hela hallväggen med whiteboardtavlor för att få plats med allt som familjen vill skriva och magnetisera. Jag vet inte om det är någon vinst egentligen.

10 januari, 2008 15:53  
Blogger Malinka skrev ...

Loppran, du vet väl att det finns magnetfärg? Och sen kan man slänga på skoltavlefärg ovanpå den, så kan man både magneta och krita!

10 januari, 2008 16:00  
Anonymous Anonym skrev ...

Malinka:
Du vet inte vad du ställer till med. Det här kommer att bli en kostsam renovering... men rolig. Tack. :-)

10 januari, 2008 16:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Dumstruten fick mig att associera till en verktygsanknuten konspiration.
Men efter Googling inser jag att jag förväxlade huvudbonaden med dess fundament.

Jag antager att den "Murriga Kycklinggrytan" uppskattas i familjen, eftersom receptet fortfarande är kvar.

Som tack för intellektuella övningar via Ditt hemlisbloggande- säg till när Du behöver en laddning av mina egengjorda köttbullar.
-Du har ju lovat att sluta med de fabrikstillverkade

Du hittar mig ett "stenkast" ifrån
Köttskolans butik.
Kolla min hemsida. Troligtvis blir det rådjursvarianten till någon lunch nästa vecka.

10 januari, 2008 16:37  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Örjan: På det där kylskåpet sitter endast oprövade recept. Den där mustiga har ännu inte avsmakats. Och snart kommer lappen att gulna och av ouppmärksamheten förtvina.

Suck.

10 januari, 2008 21:14  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Förlåt, mustig är min tolkning av murrig.

Annika: Men då kan vi ha en klubb ihop, kanske? "Vi som sparkades från SDS" t.ex.?

Magnetfärgen är ju förresten alldeles knottrig. Blir den slät om man stryker ett lager svarta-tavlan-färg ovanpå?

10 januari, 2008 21:17  
Blogger Malinka skrev ...

Jag har aldrig själv målat med magnetfärg. *rodnar över oprövade rekommendationer* Men jag har kompisar som gjort det, och ingen har rapporterat knottrighet.

Loppran, pröva först så jag inte måste skämmas!

10 januari, 2008 22:33  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten,
införskaffade du möjligtvis citaten vid The Globe Theatre?

Sen måste jag kommentera kylskåpet (det hade tänkt att göra först men blev förledd av gåtan) jag har alltid undrat om ett sånt där isbitsutkast (heter det verkligen så, kastar den 3-poängare?) är något att satsa på.

Med tanke på alla utbrott av typen "Vem har tagit sista isbitarna utan att fylla på??" som inträffar här i huset kanske ett sådant kylskåp skulle vara något för oss.

Vår bästa investering var en 7-kilos tvättmaskin. Den halverade omgående antalet tvättar.

10 januari, 2008 23:34  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Javisst, Dieva, The Globe Theatre var inköpsstället och den citerade är Shakespeare och nu är klockan över midnatt så att jag på hemlisbloggarvis kan berätta det.

Och jaaa. Kylskåpet och frysen med sina uthoppande isbitar är att rekommendera. MEN: frysen är inte stor. Den är snarare liten. Men oj, vad vi är glada i den!

11 januari, 2008 00:06  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jag såg samma förolämpningsmagneter på museishopen på Shakespeare's Birthplace när jag var i Stratford-upon-Avon i våras. Det var enbart därför jag identifierade dem så snabbt; en sån Shakespearefantom är jag inte! (Jag ångrar lite att jag inte köpte dem, men det är ju lätt åtgärdat.)

11 januari, 2008 07:56  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Aha! Följ Översättarhelenas länk -- och köp en slips full med förolämpningar!

(En gång -- på min möhippa 1991 -- träffade jag en full hotellchef. Han hade en jätteful slips. Det sade jag till honom. Det var alltså en annan sorts slipsförolämpning.)

11 januari, 2008 09:24  
Blogger Malinka skrev ...

Asch. Inser att jag inte var tillräckligt otydlig i mitt graninlägg i går – borde ju ha skrivit "den där pjäsen".

Var tvungen att skriva nu, eftersom wv föreslår namn på ny brushuvudvärkstablett: ssscadyl.

11 januari, 2008 09:35  
Blogger rigg skrev ...

Tittade på bilderna innan jag läste texten. "Vinakuten" fick mig att associera till någon budfirma som raskt levererar en låda. Det skulle alltså bli någon form av Hemkört vin men så var det ju tack och lov inte såg jag när jag även läste texten!

11 januari, 2008 23:03  

Skicka en kommentar

<< Home