15 januari 2008

Är jag jag eller bara en klon?

Jag är inte jätteförtjust i skräckfilmer eftersom jag lever mig in i handlingen så vansinnigt och verkligen tror på vad jag ser och tror på karaktärernas rädsla. Och jag vill inte vara rädd. En sådan film är Invasion of the Body Snatchers, där alla människor klonas, men den nya ”personen” har inga känslor och beter sig därför inte som förut.


Är detta den rikitga trailern? Säckpipor? Larviga klipp? En mager Jeff Goldblum och en rundörad Leonard Nimoy gör i alla fall Donald Sutherland sällskap bland människor som bär på stora pumpor.

Att jag kom att tänka på detta var för att jag idag – ända till för tio minuter sedan – helt klart hade tagits över av en alien som hade kapat 95 % av min personlighet:

JAG GLÖMDE JU ATT BLOGGA!

Alla andra dagar under året vaknar jag med en redan påbörjad mening ”... och det kan jag ju blogga om ...” i tankarna. Sedan konstaterar jag att jag redan har bloggat denna dag eller att jag om fem sekunder ska blogga och sedan kollar jag mejl och beter mig som en helt normal till datorn fjättrad människa. (I undantagsfall konstaterar jag ”jag hinner verkligen inte blogga idag”.) Men inte idag.

Klon-Lotten gick upp utan att snegla mot datorns lugna, blinkande hjärta, hon fixade iväg barnen, hon åkte till biblioteket, handlade, pratade (med metallisk röst?) i telefon och var på det hela taget ganska nöjd med att inte ha någon deadline (och därmed inte tjäna ett öre). Klon-Lotten åt lunch och funderade till och med på att gå en promenad, när plötsligt Den Riktiga Lotten klev in i handlingen, satte en bazooka mot klonens hjärta och blåste henne all världens väg.

Såja.

25 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

aaaah, IRLet anfaller!! :) (igenkänning btw). gör du skillnad på att skriva o läsa blogg o söka info eller läsa på nätet, eller är ALLT det näteri? har jag bara kollat bilder har jag inte hänfallit riktigt åt det jag som nätande. just nu har jag fastnat helt på vintage-avedelningen på allposters.com. när jag ser bilder av t ex Hiawatha har jag funderat på att länka till dig, men andra behöver ju inte vara sjukt roade av gamla bokomslag, reklam o propaganda som jag.

15 januari, 2008 14:00  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

ALLT är näteri!

Och jaaaaa, jag är sjukt road av ... av ... allt som är gammalt.

(Jag har inte tid att gå in på allposters.com, jag har inte tid att gå in på allposters.com, jag har inte tid att gå in på allposters.com, jag har inte tid att gå in på allposters.com, locka mig inte! Länkar du, så kollar jag förstås ... gaaah.)

15 januari, 2008 14:10  
Blogger Cecilia N skrev ...

*gapskrattar* Ni är då för söta! (Jag och vajlan är nätbekantingar sedan många år.)

Aha, det var en AlienLotten IRL idag. Jag funderade faktiskt var dagens inlägg var. Men så tänkte jag att du kanske börjat radiojobbet och då kan du ju inte blogga på jobbet.

Jag försöker hålla mig ifrån att näta före frukost, men jag blir bara sämre och sämre på den punkten.

15 januari, 2008 14:31  
Anonymous Anonym skrev ...

Ditt filmbeteende låter preciiis som IT-mammans. Hon springer ut i köket så fort det blir lite läskigt. Eller så går hon och bloggar…

15 januari, 2008 14:48  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag beter mig så när det är sorgliga filmer - har en oöppnat version av Titanic som jag ännu inte vågat titta på ... (Fegis!!! Jag vet.)

Ena sonen har ett upptrampat spår till bakdörren som han utnyttjar när något är otäckt eller spännande. Bekanta undrar ibland vad det är för dunkande som låter när vi står i trädgården. "Det är A som tittar på TV."

15 januari, 2008 15:54  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Cecilia N: Radiojobbet börjar den 1 februari. Fast redan på fredag kl 08 ska jag tydligen vara gäst.

- Oj, ska jag förbereda mig i något ämne?
- Nej, du pratar på, bara!

(Jag tänker göra armhävningar i direktsändning.)

Stellan: Jag sitter kvar, men tittar mellan fingrarna och liiiider. Om jag hade haft glasögon hade jag tagit av mig dem, det måste ju ge samma effekt.

15 januari, 2008 16:09  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Dieva: Men du måhåhåste kolla på Titanic. I alla fall på inledningen när de filmar den riktiga Titanic.

15 januari, 2008 16:11  
Blogger Ica skrev ...

Då är allt som det ska nu med andra ord?

15 januari, 2008 16:43  
Blogger Översättarhelena skrev ...

På allposters.com har vi köpt en sån här fin affisch som vi har i köket!

15 januari, 2008 17:10  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ja, Ica, nu är jag jag.

Usch. Nu kommer jag att klicka på Översättarhelenas länk och inte komma loss. Det är förmodligen som kvicksand.

15 januari, 2008 18:49  
Anonymous Anonym skrev ...

Inte för att jag direkt har något att säga men får man en så fantastisk ordverifiering som "ekbjarki" måste man ju bara utnyttja den.

Tror jag ska ta detta till efternamn. Det är liksom i tangentens riktning från mitt nuvarande.

Att plötsligt glömma saker som annars är lika naturliga som att andas kan vi väl enas om är ett hälsotecken? Så slipper vi bli så oroliga.

15 januari, 2008 19:04  
Anonymous Anonym skrev ...

Du har fått en Utmärkelse hos mig! ;-D Finns att läsa om i det här inlägget: http://bim.blogg.se/1200420550_utmrkelser_d.html . :-D

15 januari, 2008 19:44  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag fick också en snygg WV nyss: factpix.

15 januari, 2008 21:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Aah, Aah, Aah ... Okej. På söndag ska jag se om jag lyckas samla mod att de på Titanic. Återrapport senare.

Guldfisken bubblar något om "Cocoon" och kanske något i stil med "Världarnas krig" (jag älskar Pink Floyds musik men handlingen i Wells bok är så att säga lite "fuzzy" i minnet)?? Några likheter med "Invasion of the Body Snatcher"?

15 januari, 2008 21:07  
Anonymous Anonym skrev ...

... se ... Duh!
(Jag förhandsgranskade ändå!!)

15 januari, 2008 21:08  
Blogger den blyga skrev ...

Paradigmskifte!?
Ingen har hittillsberört FRÅGESTÄLLNINGEN:
"Är jag jag eller bara en klon?"
Jag skall försöka svara på frågan.
1. Det är postnatale. (ett posttraumatiskt tillstånd som kännetecknas av likgiltighet, förvirring och tramsighet.
2. En nödvändig omställning inför UTMANINGEN den 1 februari med
- hopp ut i det okända
- rationell förberedelse inför nödvändigheten av annorlunda dygnsrytm...

Lycka till!

16 januari, 2008 08:49  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Postnatale! Perfekt!

- Men Lotten hur är det med dig?
- Äh, bara en släng av postnatale.

Hurra! En diagnos!

Nu känner jag mig riktigt ordentligt på hugget!

16 januari, 2008 09:03  
Blogger Cecilia N skrev ...

Skoj att höra att det finns springfilmer hos er också.

En springfilm betyder en film där de gör pinsamma saker, och det betyder inte att de gör nåt ekivokt. Det kan betyda att de ljuger väldigt dåligt eller inte ser de som smyger förbi i knähöjd eller nåt sånt. Och ekivokt.
(Rekordpringfilm är ett valfritt avsnitt av Fawlty Towers.)

När det är såna scener studsar sonen iväg ut i köket. Maken går och kollar mejlen.


Men sen har ju jag min sorts springfilm: när det blir föör spännande. Som nu på nyåret när Clintan var i en hiss utan väggar ihop med en mördare. Då gick jag. Jag får lätt "overload" blinkande om det blir för mycket spännande.
Jag lever mig väl för mycket in jag med.

16 januari, 2008 10:26  
Anonymous Anonym skrev ...

jag hann inte gå in och säga mer om Allposters.com igår. en av förtjänsterna, enligt min ödmjuka mening, och nu utgår jag ifrån att du skulle kunna tycka likadant, är bildtexterna. jag har suttit och gapskrattat, fast sen kan jag för mitt liv inte säga VARFÖR det är så roligt med bildtexter som:

Offered a Cup of Wine by the Sorceress Medea He Suspects, Rightly, That She Plans to Poison Him.

eller

Young Polish Boy Exhibited at Berlin Hairy Over Most of His Body But Normal in All Other Respects.

eller,

äh, fasen, jag hittade inte den underbara om multilingual peoples scattering, som bildtext till en bild med Babels torn.

vad jag sen gör av bilderna kan du se på pärlsidan jag länkat till tidigare (eller använt när jag sagt nåt här. pärlbesatt, that is.)

16 januari, 2008 16:50  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Vajlan -- jag hittar inte till din blogg! (Jag är ju lite postnatale!)

16 januari, 2008 17:26  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Lotten: Vajlan bloggar här, tror jag.

16 januari, 2008 17:37  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack, nu hittar jag rätt!

16 januari, 2008 18:41  
Anonymous Anonym skrev ...

Aha... och jag som undrade vad som var fel när jag letade nytt läsestoff och inget hittade, hm... NU vet jag!!! Tack att den riktiga Lotten nu är åter, puh...
Må så gott... värmländskan - ngn som tänkte ge dig en Award som en bloggare som gläder min dag... men jag antog du inte ville ha en, eller? ;) Annars har jag en till att dela ut, hihihi...

16 januari, 2008 19:02  
Anonymous Anonym skrev ...

jag bloggar pärlande och pimpande på den adress du fick, och så ordar jag diverse ställen, ett öppet (och numera skittrist eftersom jag censurerar mig grovt) och ett slutet där jag skriver snårigt och långrandigt om familjens öden och äventyr. sååå. :)

wv: ygaaaekb!

16 januari, 2008 19:53  
Anonymous Anonym skrev ...

oh, ÖH, nu kollade jag in din köksplansch, och mötte en massa bekanta ansikten, förutom Jimi Hendrix. du torde kunna känna dig hemma med mina koppar och ljuslyktor! :)

wv blir bara värre o värre. nu ecyckdqk

16 januari, 2008 19:56  

Skicka en kommentar

<< Home