07 januari 2008

Jag är Peter Stormare

Jag gick fram till den granna granen och plockade upp några kulor som hade trillat ner. Sedan tog jag fram sopborsten, varpå hela världen höll på att kantra. Jag är nämligen en sällsynt sopare. Min djefla man kom förbi mig och satte en macka i halsen.

– Hosthost hurvel hrrffffff! Vad ska du göra?
– Sopa!
– Kan du vara själv.

Femåringen satte sig med benen i kors på golvet och tittade på mig där jag sopade barr.

– Ska du spara dom? I källaren kanske?

Frågan är befogad. Men nej, granbarr sparade jag bara i 12-årsåldern.

Efter sopningen var grangolvet visserligen fortfarande av blommig plast, men i alla fall rent och snyggt – och granen stod där och tindrade. Trodde jag. Men ... den låg på sin dödsbädd. Granen hade tyfus och hostade blod, den var bleksiktig och koppärrig samt nattsvart under ögonen. Den hade behövt tas omhand, nerbäddad som E.T. i ett syretält.

Med det fattade ju inte jag – jag hade ju liksom bara rättat till lakanen och gått därifrån. Och sedan satte jag mig helt obrydd vid kakelugnen för att läsa en ohyggligt trist bok som jag inte tänker nämna vid namn. Detta händer såpass sällan att Sjuåringen kommenterade det:

– Pappa. Vet du. Mamma sitter. Helt stilla.

Helt rätt. Jag läste. Och vände blad. Och läste. Suckade. Vände blad. Suckade. Och hörde ett konstigt ljud. K’blunk. Vad var det? Kaploink. Va? Möss i köket? Kubonk. K’pliong. Ssschht-kapoink!

Jag tror att det där sista var den döendes slutliga suck. För så här såg det ut under granen fem minuter efter att jag hade plockat upp och städat:

Granen, granens nysläppta barr och de därefter avhalkade kulorna.

Granen dog som Kevin Spacey, men var lite för diskret eftersom jag inte riktigt förstod. Sedan vidtog förstås en riktig Fargo-scen där granen var Steve Buscemi och jag var Peter Stormare.

Granen blir så mycket mer lätthanterlig med hjälp av sekatörtortyr.

Bonusbild med dödsscener:
Döda män, varav en faktiskt klädde sig i rutigt.

28 Reflektioner:

Blogger Marianne skrev ...

Va? Dog som Kevin Spacey?

07 januari, 2008 10:38  
Blogger Moster Mjölgumpa skrev ...

Min gran betedde sig likadant och har gjort sedan den kom in. Sekatören användes inte i år, hade ingen säck att slänga alla grenar i ändå. Barr i så gott som hela huset hade jag innan granen låg ute på gräsmattan.

07 januari, 2008 10:43  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hjälp, har jag skrämt livet ur Marianne nu? Nejdå, Spacey är inte död. Men han dog fantastiskt i en film. Som ses på en av bilderna. Och den heter ...?

07 januari, 2008 10:43  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Moster Mjölgumpa -- jag är i vanliga fall den som har granen kvar allra längst. Den må barra och stå i vägen, men jag älskar den.

Utom i år, då. Sekruttgran.

07 januari, 2008 10:45  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jag tror jag är i chock efter min längsta sammanhängande ledighet på flera år (har bara jobbat en dag på jullovet) och kan därför inte läsa rent. Så varje gång det står granen läser jag grannen och blir således lite orolig för Bästisgrannen. Inte nog med att hon har slutat snusa, nu ska hon dessutom ansas med sekatör! Förresten kan du tipsa henne om att stoppa färsk ingefära under läppen.

07 januari, 2008 11:25  
Anonymous Anonym skrev ...

är det filmen där han är ett ufo?

förövrigt är Döda män klär inte i rutigt en av mina gamla favvo-favvo-filmer. det var kul att påminnas om den, tack!

07 januari, 2008 11:31  
Blogger Flinn skrev ...

Åh! Jag samlade också granbarr en gång i min barndom. Jag trodde att det var extremt konstigt gjort, men det kanske är vanligare än man tror?

Det var i samband med en julgransplundring som jag fick för mig att repa av så mycket barr som det bara gick och skotta ihop dem i en driva. Barren sparades sedan ett tag i en gul tvåliters glasslåda och var så mjuka och mysiga så.

Just nu har jag en gran som står och barrar precis utanför dörren till mitt sovrum, så varje gång jag passerar på väg till någon annan del av huset drar jag med mig en massa barr. Men det är det värt, för det doftar himmelskt ljuvligt från granen!

07 januari, 2008 11:46  
Blogger Marianne skrev ...

Äsch, det märks inte om Spacey är död eller levande. Maken till intetsägande skådis finns inte.
Jag fick för mig att han var så intesägande att jag hade missat att han var med i Fargo. Vilket han alltså inte var.

Mig skrämmer man inte så lätt. :-)

07 januari, 2008 11:48  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nej, Vajlan, det är inte filmen där han är ett ufo (K-PAX), det är filmen där han i dödsögonblicket är jättelistig.

Översättarhelena: Då ska du veta att granen *delete delete delete + e + n* är ett av alla dessa ord som jag inte kan skriva rätt på tangentbordet. Även om jag koncentrerar mig blir det först grannen. De andra orden är som bekant
* basker (som bara blir basket)
* skruva (som bara blir skriva)
* förskingring (som bara blir försäkring).

07 januari, 2008 11:56  
Blogger Cecilia N skrev ...

Vår gran åkte också ut igår. Kvar lämnade den ett tjockt grönt barrtäcke. Det gick knappt att urskilja julgransmattan under. (Enda möjligheten var att se "pressvecksåsarna" längs vilka den ligger hopvikt ungefär elva månader om året.)

Också en sekruttgran.
Fast den var ofantligt grann som ny!

07 januari, 2008 12:49  
Blogger Cecilia N skrev ...

Samla på granbarr ... ja det vore väl du till det ...

07 januari, 2008 12:51  
Anonymous Anonym skrev ...

Vår gran är kvar. Grön ogrann och ganska obarrig. Eller, barrig är den förstås, men de sitter kvar. Än så länge.
Köpt nyhuggen i skogen på ett ovanligt trevligt ställe där man efter att granen var inköpt blev bjudna (hela familjen) på kaffe och hembakta kakor (bullar med rosa glasyr!) på finporslin i finrummet. Av en liten tant som krokryggad hällde upp påtår och rårörd jordgubbssaft till barnen.

07 januari, 2008 13:00  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Lotta. Kan du runt den 1 december påminna mig om hur man skaffar gran på riktigt så att jag slipper köpa en död dansk?

07 januari, 2008 15:13  
Anonymous Anonym skrev ...

Åh.... Kevin Spacey är alltid rätt, men tänker jag rätt om jag tänker på Rollo?

Förresten hade vi ingen gran alls den här julen. Bara som ett tips.

07 januari, 2008 16:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Samla granbarr! Ååå! Min äldsta dotter gjorde sitt bästa för att få en arbetsskada redan på lågstadiet genom att varje dag dra hem massvis med storsten, småsten, tungsten och framförallt fulsten.

Länge var hon stark som en mycket liten björn. Nu har hon inte burit sten på 12 år, så nu är hon svagast i familjen.

07 januari, 2008 17:31  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Hör du anonyme, är jag gift med dig? Det där stämmer nämligen mycket bra även på min äldsta dotter. Men hon är faktiskt fortfarande starkare än jag.

07 januari, 2008 18:18  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Bästisgrannens son samlar på ... håll i er ... snigelskalen som återstår efter en fin snigelmiddag.

07 januari, 2008 18:32  
Blogger Ingela skrev ...

Stön...Kaiser...stön...Söze...

En av de få konspirationsfilmer jag sett som jag tyckte var bra. Ser dem egentligen endast för sällskaps skull, samma sak med fotboll. För det mesta blir det liksom för mycket mystiskheter (finns det ordet?) i såna filmer. Det var det väl i den här också i och för sig, men skådisarna var ju så bra.

07 januari, 2008 18:35  
Anonymous Anonym skrev ...

I Fargo klär de sig ordentligt mot kylan! Det kan man inte säga hör till vanligheterna i amerikansk film.

07 januari, 2008 18:48  
Blogger Cecilia N skrev ...

Nä ibland förvånas man över okunskapen om kyla som syns på bio, Cruella.

Eller som nån youtubevideo där en snubbe helt ogenerat slickar på en stolpe ute när det är mörkt. Alltså som svensk så GÖR man inte så. På ett annat ställe skymtade man att han hade shorts, vilket då gjorde att perspektivet blev ett annat.

Som svensk vet man ju att är det mörkt är det kallt. Alltså osmart att slicka på stolpar.

Hollywoodsnubbarna borde kanske komma på vinterträning till Ar... vilket-av-dem-det-nu-är där de vintertestar bilar.

07 januari, 2008 19:36  
Anonymous Anonym skrev ...

Ooh, det var ju väldigt hush, hush när Kevin Spacey drog sista sucken i änglarnas stad. (Ser att Loppran och Ingela också vet vilken film det är.)

Jag gillar faktiskt både boken av Ellroy och filmen. En av de få filmer som jag gillar Kevin Spacey i (han är säkert en riktigt bra skådis men jag har såå svårt för de roller han har). Nu blev jag sugen; undrar om jag ska köpa filmen på DVD?

Tack Lotten, för detta åt oss med kalenderabstinens.

Gör dig vän med en bonde i trakten så kan du säkert få köpa gran på rot. De håller betydligt längre (om man kommer ihåg att vattna dem och inte chocker dem alltför hårt om det är mycket kallt ute när det är dags att ta in).

Vi skänker bort våra granar men det är liiite långt till E-tuna och jag vet inte om SJ är så glada om man tar dem som bagage på tåget. Kanske om man lindar den hårt och förklär den i ett slalomskidsfodral? Hmm. Vi kan väl återkomma i frågan om knappt ett år.

07 januari, 2008 20:48  
Anonymous Anonym skrev ...

chockar!!
Jag förhandsgranskade ändå - bläh.

07 januari, 2008 20:51  
Blogger Ingela skrev ...

-jeplog.

Och en hel massa andra ställen i trakterna.

07 januari, 2008 21:05  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag håller med Dieva -- lattjolajbans med hemliga gissningar om Spaceys filmdöd. Ur (från? av? i? hjälp, jag har blivit prepositionsblind) den filmen har jag glömt allt utom just detta. Döden.

08 januari, 2008 01:02  
Blogger Jessica skrev ...

Varför säger vi inte rätt ut vilken film Kevin Spacey dog i??

??:(

08 januari, 2008 08:46  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jssika: För att vi är julkalenderskadade!

Men det är L.A. Confidential. I dödsögonblicket ser Kevins karaktär till att mördaren kommer att avslöja sig. Coolt.

08 januari, 2008 09:06  
Blogger Cecilia N skrev ...

...jeplog. Ska försöka minnas det. Tack Ingela. Jag har inget egentligt förhållande till Arvidsajur och Arjeplog så för mig är de förväxlingsbara. Och det är ju tråkigt.
(Minnesregel: Bilvintertestare behöver en PLOG.)

Ett annat tips för att få en hållbar gran: När man transporterar hem den: förvara den inte i kupén. Och är det oundvikligt. Ha inte på värmen. Det var årets misstag för oss. (Annan bil - fel takräcke, då blir det så.)

08 januari, 2008 11:31  
Blogger Jessica skrev ...

Jo, det verkade så.
Russell Crowe är med i den filmen. Himla snygg är han.

08 januari, 2008 12:13  

Skicka en kommentar

<< Home