09 januari 2008

Bananpoesi

Jag och Trettonåringen delar på ett bananfodral för att kunna fylla på depåerna efter träningarna. Det lär nämligen vara viktigt med den där återhämtningsfasen och genom att äta banan inom en halvtimme efter träningens slut kommer jag att bli basketproffs vad det lider.
Den sanne banandiplomaten.

Bananerna får fascinerande nog alltid plats i fodralet. Hur krokig, tjock eller rak bananen än är, passar den ... och jag tänker på bananfodralsuppfinnaren. Hur himla nöjd h*n måste vara.

Sedan drabbas jag alltid av ekivoka tankar och bestämmer att till nästa träning ska jag ta med en kladdig apelsin istället.

Det där med att alltid passa in eller inte alls passa in är för övrigt ett både associativt och poetiskt ämne som kan sälja nästan vilken film som helst. Mitt halvsynopsis? Ok:

Under ett par år bodde jag och min djefla man i en liten by mellan Lund och Eslöv. Vi jobbade i grottekvarnen, målade vindskivorna med mörkbrunt, besiktigade våra två relativt moderna bilar, gick på föräldramöten och tvättade oss bakom öronen. Men passade ändå in så här bra:

Bananen of no return.

När grannarna i byn bjöd in oss på ”klockan-tre-kaffe” svarade jag uppriktigt:

– Javisst! Vilken tid?

När grannarna påpekade att våra bilar skulle må bra av en tvätt, svarade jag oskyldigt:

– Åh. Öh. Varför det?

När grannarna efter två år undrade om vi hade fått ordning inne i huset svarade jag:

– Nejdå, ordning, nej.

Inte begrep jag att de ville bli inbjudna. Inte en enda gång bjöd vi dem på ”klockan-tre-kaffe” eftersom vi är bedrövliga kaffedrickare utan känsla för när klockan är tre slagen. När karlarna på gatan bjöd in min djefla man på öl, bastu och fotboll svarade han helt sanningsenligt:

– Nejtack, jag dricker inte öl och tycker inte om fotboll. Kan min fru komma istället?

Den där raka jättebananen fick till slut följa med till träningen helt ofodralad och drabbades visserligen av stötar och därpå följande blåbrunmärken men var ändå lika god på insidan.

(Det är nu alla i publiken drar efter andan och tänker dubbelbottnat och känner igen sig och famlar efter snytnäsduken.)

Tiden gick och vi flyttade äntligen till en mellansvensk stad i sina bästa år. Vi jobbar nu i eget företag, målar halva jävla huset i omväxlande gult och orange, besiktigar våra två väldigt gamla bilar, går på föräldramöten och tvättar oss somliga dagar bakom öronen. Ibland får vi plats i fodralet, ibland går vi omkring utan skyddsnät. Men på insidan är vi lika goda som någonsin.

(Publiken ställer sig upp i bänkarna och applåderar, precis som i Brubaker, Döda poeters sällskap och En kvinnas doft. När jag sedermera tar emot Oscarsstatyetten tackar jag alla bananer i mitt liv.)

23 Reflektioner:

Blogger Översättarhelena skrev ...

Jag har en bekant som ett tag bodde i ett radhusområde i en mindre stad (kanske var det kedjehus) och som när hon kom tillbaka till gamla goa Majorna berättade att i det där området tvättade alla bilen varje söndag. Utom de själva då. Jag minns hur jag rös.

09 januari, 2008 07:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Nuförtiden tvättar man ju inte bilen hemma. Det är lite ajabaja, liksom. Och det är rätt skönt, för då märker ingen att jag bara tvättar min när den är så skitig att den förstör mina kläder.
vw: faajj
Det saknas ett utropstecken, känns det som?

09 januari, 2008 08:22  
Blogger Marianne skrev ...

Herregud i bara skjortan och Jesus i en trasig särk, vilka små människor! Grannarna, alltså. Vad i fridens namn hade de med er bil att göra?

09 januari, 2008 08:53  
Blogger stationsvakt@gmail.com skrev ...

Undras om det finns fodral till andra frukter.
Och bär.
Och nötter.

09 januari, 2008 09:06  
Anonymous Anonym skrev ...

Filmen kan heta Bananen i Brunflo och jag kan spela huvudrollen. Vilket givetvis kommer att rendera även mig en stayett.

09 januari, 2008 10:08  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Marianne -- johodu, en av grannarna påpekade även när det var dags att rensa bland buskarna och klippa gräset. I all välmening. (Men för oss var det alldeles förfärligt. Hjälp, nu låter det som om vi levde i ett hippiekollektiv.)

När det gäller biltvätt sa de på besiktningen förra gången att överdrivet tvättande visserligen inte var bra, men att i alla fall tvätta bilen någon gång är bra. (Jag föreslog då "en gång vartannat år" för att göra honom glad.)

Bananen i Brunflo, kan inte du uoofinna ett fodral till mogna päron?

09 januari, 2008 11:30  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

... uoo... ---> ... upp...

(Tangenterna o och p sitter för nära varandra, mycket närmare varandra än de andra tangenterna. Eller hur?)

09 januari, 2008 11:32  
Anonymous Anonym skrev ...

Hela julen har jag konfronterats med omogna päron och det var svårhanterligt nog!

09 januari, 2008 11:52  
Blogger Moster Mjölgumpa skrev ...

Underbart, underbart! Ett stort leende spred sig på mina läppar. Oj vad jag känner igen mig. Gamla bilar och blommiga golv;-) Fast nu har vårt golv åkt ut, nu finns det bara massa annat gammalt kvar i huset.

09 januari, 2008 12:35  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ah. Moster Mjölgumpa, den Leende Läsaren. (De äro de bästa.)

(Burp. Apropå ingenting så tillagade jag nyss en miljövänlig omelett på korrekta ägg och kantareller. Kantareller på burk. Coops burkkantareller. Rap. Det känns som om jag skulle behöva rena systemet med flaskborste eller nåt. Muller i magen.)

09 januari, 2008 13:25  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Shankprakshalana!

09 januari, 2008 13:32  
Blogger Cecilia N skrev ...

Uff, att du hann före till huvudrollsinnehavarskapet, Cruella.
Vi som sällan skottar snö (som finns att skotta), sällan tvättar bilen (oavsett om den förstör kläder eller ej) sällan klipper gräset efter semestern (fast det numera nog växer fram till oktober) och har grönt medaljonggolv i rummet jag sitter nu samt ett gult hus i stort behov av målning. (Dock inte så stort behov som staketet har av vad som helst!!)

Fast å andra sidan, när det kommer till att dricka öl med grabbarna så skulle jag nog behöva dig som stand-in ...

wv: oscfdooh - åskfood? Mat som mullrar i magen? alternativt oscillerande food, mat som hoppar upp och ned.

09 januari, 2008 14:02  
Blogger Ica skrev ...

Äsch, folk har överlevt utan de där bananfodralen hur länge som helst ju (som för övrigt är snordyra), och de får då symboliskt då bara stå för något onödigt ytligt som bara kostar massa pengar. Är man då inte enbart glad att man inte passar in? Sedan är det ju frågan om NÅGON kan passa in i en by mellan Lund och Eslöv om man inte bott där sedan man föddes. Och varför tvätta bilen? Den blir ju bara smutsig igen. Alternativt cyklar man, för cyklar tvättar man aldrig (om man inte är fem bast och går lös med sin tandborste).

09 januari, 2008 14:03  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Prosit, Översättarhelena.

09 januari, 2008 14:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Biltvätts- och ogräskonsulten blev så småningom avporträtterad i Sydsvenskan.

Vad var det den djefla originalmannen sade? ”Ni har makten, jag har ordet. Jag har ordet i min makt.” Mohahaha!

09 januari, 2008 14:44  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Olsson i den djefla mannens text (som länkas till här ovan) är inte den riktige Olssons riktiga namn.

09 januari, 2008 16:43  
Anonymous Anonym skrev ...

Apropå bananen, kanske detta är tillämpbart i Lottens familj.
Min käre make kommer från en stor familj, de var fem syskon, och min svärmor brukade alltid konstatera att "maten räckte precis". Det var en av de saker jag blev förberedd på inför första mötet med svärföräldrarna, och ja, det stämde.
Men, det var ju inte så att maten räckte utan den tog slut. Syskonen utarbetade så småningom en praxis där han som åt mest alltid fick ta sist för att alla skulle bli hyfsat mätta. Och det gick väl knappast någon större nöd på dem.

Det är skönt att bo på landet. Ont om grannar med synpunkter på om tomten är städad eller bilarna tvättade (fast min bilbesiktningsman brukar också försynt föreslå tvätt, fast sist var det förstås rostskyddsbehandling). Våra grannar kommer förresten gärna åkande i sin traktorgrävare (lövad, förstås) när de är bjudna på midsommarfest. Helt OK, med oss.

wv har svårt att stava.

09 januari, 2008 19:51  
Anonymous Anonym skrev ...

Ojojoj, är man åklagare kan man råka ut för "halvkvädna visor" i mejlen. Han kvädde och han kvad... nej, snälla Lotten, kan du inte reda ut begreppen för oss?

09 januari, 2008 21:26  
Anonymous Anonym skrev ...

Bloggen idag: humor med sanning i botten. Det gillar jag!

09 januari, 2008 21:53  
Blogger Ingela skrev ...

Instämmer med kommentaren ovan, dagens text skulle duga att predika över. I temagudstjänsten "Tolerans".

09 januari, 2008 22:08  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Suvi -- vad, vad, vem ... "halvkvädna visor" är väl antydningar -- men var förs diskussionen?

09 januari, 2008 22:21  
Blogger Jessica skrev ...

Man kan lägga frukten i minsta lådan man kan hitta som rymmer ett päron och lägga sitt päron i det. Därefter sätter man "bilbälte" på päronet genom att lägga hushållspapper om det så att det ligger stilla. Jag har den perfekta burken för liknande från Granit och en från Lagerhaus.

10 januari, 2008 06:53  
Anonymous Anonym skrev ...

Åh, förlåt, jag glömmer att inte alla läser Aftonbladets sajt lika slaviskt som jag. Jag tyckte formuleringen halvkvädna visor doftade mer 1800-tal och mindre nakenkuppskvallerblaska.

10 januari, 2008 12:32  

Skicka en kommentar

<< Home