11 januari 2008

Megasuccé på dvd

Filmtajm!

Vi har förut med gemensamma krafter listat filmer som man på t.ex. skollov kan bilda sig och barnen med. Några av rubrikerna var:

Filmer som man förr eller senare borde se
Filmer som gör livet bättre (?)
Allmänbildande filmskolan som inte är komplett

Igår blev jag köpgalen eftersom
  • januari är trist och grå som november
  • jag ska hålla barnkalas för 22 barn i morgon
  • det råkade finnas pengar på vårt konto
  • en affär hade filmrea från himmelriket.
Den enda som egentligen saknas är Outsiders. Och St. Elmo's Fire. Och Pretty in Pink ... och ... och ... och ...

Nog för att John Cusack är allmänt underbar och Breakfast Club kanske är världens bästa film när man är trettonåthalvt, men den där megasuccén jag antydde i den ack så vackert rimmade rubriken var ... Linus på linjen! Sju barn som var fem till femton år skrattade så att de sedan inte kunde somna och hoppade glada ur sängen lite tidigare i morse för att hinna titta lite mer på Linus innan de gick till skolan.

Avslutningsvis hittade jag nyss i mitt bloggarkiv (som börjar likna min källare) en liten utmaning om filmupplevelser. Denna utmaning har jag inte något som helst minne av:
1. Min första filmupplevelse: Hugo & Josefin (1967) med Beppe. Någon åt ett helt ägg, annars minns jag inget. (Bild!)
2. Min största filmupplevelse som liten: Bugsy Malone (1976) med Jodie Foster – på en bio i London!
3. Min värsta filmupplevelse någonsin: Jag var superkissnödig under hela Pretty Woman (1990) och kunde inte förmå mig att gå på toa utan led bara, sittandes med benen i kors – och mindes därefter ingenting av filmen.
Sådärja. Ni som idag inte kan komma på något att blogga om har tre ytterst lämpliga frågor att svara på. Sedan beställer (nu funkar länken) ni Linus på linjen – så är hela den annalkande, jättelånga och med skottdag påfyllda februari lättare att uthärda. (Man kan ju också berätta om filmupplevelserna i kommentatorsbåset om man inte har en blogg.)

41 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Ok, då följer ett citat från självaste Linus i egen hög person:

Nn, daa! laura de plette förendsi.

Han brukar säga så i början, eller hur?
Måste köpa. Nu.

11 januari, 2008 10:39  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Den där utmaningen hade jag visst redan svarat på. Bloggers funktion "Search Blog" är ju sannarligen fiffig. Men jag kanske skulle ta och skriva ett helt annat svar nu? Eller kanske inte.

På tal om film så har vår videoaffär blivit sämre och sämre, men nu har vi nu skaffat oss ett abonnemang på Lovefilm (på din rekommendation). I helgen ska jag tvinga barnen att se Blecktrumman! Jag vet ju när scenen med ålarna kommer, så jag kan ropa "in bakom kuddarna" i god tid så det inte uppstår några trauman i onödan.

11 januari, 2008 10:42  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Det heter sannarligen på småländska. (Nej, nu ljög jag igen.)

11 januari, 2008 10:43  
Blogger Jessica skrev ...

LINUS PÅ LINJEN!!!!!!!!!!!!

Jag köpte Trolltider när den kom ut på dvd.

Nu ska jag köpa linus på linjen :). För att pigga upp mig. Innan kl. 10 kunde jag konstatera att den här dagen bör strykas ur kalendern.

Linus är så rolig när han skrattar.

11 januari, 2008 11:05  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Stopp Stellan -- bättre deal att köpa samlingsboxen -- jag har ändrat länken i inlägget också.

Linusbox för 99 kr!

11 januari, 2008 11:09  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Lovefilm funkar jättejättebra -- men jag kommer aldrig att acceptera företagsnamnet. Vaddå LOVE?

Uh-oh. Nu hittade jag Outsiders.

11 januari, 2008 11:13  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oj, vad länken till cd.on inte funkar.

Sök på Linus på linjen istället!

11 januari, 2008 11:15  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Att köpa Linus på linjen.

(Jag har gått länkskola.)

11 januari, 2008 11:18  
Blogger Översättarhelena skrev ...

När vi har berättat för vänner och bekanta om detta fiffiga filmabonnemangssystem så har de trott att vi har gått med i en porrfilmsklubb. Det är ju dumt. Men jag tror det ska betyda "älska film", typ.

11 januari, 2008 11:19  
Blogger PGW skrev ...

John Cusack ... *dregglar stillsamt*

Lovefilm är ett helt koko namn, jag förstår inte varför de bytte från Bra film, det lät mindre porrfilmsaktigt? Men idén är mycket praktisk, jag är också prenumerant.

11 januari, 2008 11:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Besvarat och klart! (När andra slutar blogga sätter jag igång.)

11 januari, 2008 11:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Men John Cusack????? *ick*f

Tacka vet jag obivwq: Obi Wan Kenobi.

11 januari, 2008 11:30  
Blogger Ulrika Good skrev ...

Åh, Bugsy Malone. Den har jag inte tänkt på på länge. Men man var ju inte på bio så ofta, back then, så varje film var en stor händelse som gjorde intryck.
Jag hade till och med BM-LP:n.

Och en gång genomled jag en hel David Bowie-konsert på Eriksberg när jag var så kissnödig att jag inte kunde höra en enda låt.

11 januari, 2008 11:43  
Blogger Jessica skrev ...

discshop har vol 1 - 3 av linus på linjen för 119 kr.

11 januari, 2008 14:28  
Blogger Studiomannen skrev ...

Ett stickspår, Lotten:

om du har tid och möjlighet skulle jag vilja att du i egenskap av egenföretagare kunde skriva några rader inne hos mig om årsplanering. Jag har bloggat lite om detta nyss.

11 januari, 2008 16:00  
Anonymous Anonym skrev ...

jag som inte bloggar nyttjar kommentarsbåset för dessa filmupplevelser.

1. Min första filmupplevelse: ägde rum en vinterdag på gengasens tid. Senast vintern 1945-46. Minnesvärt från detta biobesök är att vår bil stod utan däck i garaget och därför åkte pappa, jag och storsyster taxi in till stadens centrum. Det var mycket snö och vi hade inte farit lång stund förrän en bakdörr flög upp och min storasyster ramlade ur bilen i farten. Hon föll på den snöbelagda vägen och fick en skråma på näsan. Vi for hem igen och plåstrade om näsan och for åter mot stadens centrum för att där på biografen Röda Kvarn se Disneys Bambi. En film som tydligen kommit till mitt födelseår. Trettio år senare var det just den filmen som visades vid två av sönernas första biobesök!

2. Min största filmupplevelse som liten: I sådär 8-9 årsåldern var jag deltagare i någon sorts filmstudio för barn. Där såg jag den för mig hittills oslagbara »Min vän vargen» Bättre film lär jag aldrig få se och se om den, om det skulle infinna sig tillfälle, vågar jag förstås inte.

3. Min värsta filmupplevelse någonsin: Har aldrig haft någon sådan egen, men min mamma fick trettondagsafton 1945 gå mitt i »Dimmornas kaj« för att föda sitt fjärde barn. Det förargade henne rätt länge att hon sedan aldrig lyckades se hela filmen.

11 januari, 2008 16:17  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Men vad bra att du berättade det där sista, Agneta! Det påminner mig nämligen om att jag borde se klart "Häxorna i Eastwick". Mitt i den var jag tvungen att åka till BB och föda min förstfödda! Sen har jag aldrig sett klart den. (Fast vi såg den på video, så jag behövde inte tränga mig ut från en fullsatt biografsalong. Inte fullt lika dramatiskt, alltså.)

11 januari, 2008 16:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Och jag har halva och diffusa minnen av Much Ado About Nothing som visades på tv när min tredje onge skulle till att födas. Var tionde minut var jag uppe och drog ett varv i lägenheten, vilket i och för sig var fort gjort. Så liten som den var.

Filmen har jag aldrig sett om. Jag tror Emma Thompson var med.

11 januari, 2008 16:42  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men vad är detta? Jag har bara sett halva Matrix, för då var jag tvungen att åka upp på BB och klämma ut den nuvarande Åttaåringen. Hon lade sig förresten på tvären som Keanu.

Och inte har jag sett färdigt Matrix trots att åtta år har gått.

Dock var det precis som i Översättarhelenas fall hemma framför tv:n.

11 januari, 2008 17:09  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nej, för tusan hakar! Minnet återvänder!

Det var ju framför datorn vi satt/låg -- det var ju allra första gången vi såg en film på datorn! Vi baxade upp den och ställde den på en stol vid sängens fotända.

Det var tider det.

11 januari, 2008 17:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Det här var verkligen en utmaning, för någon med guldfiskminne!

Blurp! Blurp!

Jag får återkomma, detta kräver nog lite aqua veritas.

11 januari, 2008 18:16  
Blogger Cecilia N skrev ...

Jag har ingen avbruten film för födande. Däremot ringde telefonen och en kompis ville låna skidor till sin flickvän som var på besök. Och henne var vi ju nyfiken på så då väntade vi med BB nån timme till.

Jag har ingen aning om vilken film som var min första eller gav största upplevelsen, men jag fick bara se halva Sound of Music som 6-åring för min mamma eftersom det blev otäckt i andra halvan.

11 januari, 2008 18:47  
Blogger Pysseliten skrev ...

Sisådär, det var kul!
Nu ska barnen allmänbildas, det får vara slut med FMA (Manga) på YOUTube! (Ja, jag snöade in i alla dina länkar hit och dit!)

11 januari, 2008 20:21  
Anonymous Anonym skrev ...

Okeej, det tog tid men nu finns det ett svar på Lottens utmaning min blogg. Typ. Jag drabbades av kalenderabstinens så det finns inga namn; ni kan gissa eller tjuvkika.

Och jag måste komma ihåg att köpa hem Linus på linjen. Mina egna unga vuxna är obildade!

11 januari, 2008 21:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Sådär - nu blev jag inspirerad till ett eget inlägg. Tack!
Förresten köpte jag hela "Tårtan"-serien på DVD till min dotter i julklapp. Sen kom jag på att hon kanske inte ens sett den - den är ju från 1972 och hon är född 1985! Fast den har väl gått i repris ett antal gånger har jag för mig.

11 januari, 2008 22:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu har jag skrivit klart ett blogginlägg som svar på din utmaning... och så minns jag plötsligt en helt annan film!
Kameliadamen, fick jag stanna uppe och titta på fast det var för sent och jag var för liten.
Jag drömde mardrömmar hela natten, men det var det värt.

11 januari, 2008 22:51  
Blogger Bondhustrun skrev ...

Jag vet bara att min värsta upplevelse var när jag var kanske åtta år och råkade se Blecktrumman, eller åtminstone delar av den. Ensam! Fyyy vad äckligt. Sen var jag rädd för dvärgar ett bra tag. Jag minns inte riktigt varför, och jag har aldrig sett om filmen...
Så där kan vi snacka trauma (apropå att Översättarhelena ska tvinga sina stackars barn att se den!).

En annan gång tog mormor med mig på bio, "Åke och hans värld", hon trodde att det var en barnfilm men det var ju inte den. Oerhört skum, har jag för mig.

11 januari, 2008 23:34  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Men Bondhustrun, tänk på att mina stackars barn är 19, snart 17 och snart 15! Med en sjyst kudde till hands tror jag de klarar det. (Särskilt med tanke på att de ser massa skräckfilmer som jag aldrig skulle våga se!)

11 januari, 2008 23:40  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ah, jamen åh, Bondhustrun! Jag vågade inte förut skriva att jag har samma upplevelse av Blecktrumman -- att den var jättehemsk. (Fast jag säger alltid "Die Blechtrommel!" på skriktyska.) Och jag var ändå 14--15 år då.

(Jaja, jag färstår att det är en film av god kvalitet. Men jag ... usch. Hu. Ryyys.)

11 januari, 2008 23:44  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Javisst, den är jättehemsk! Och bra!

11 januari, 2008 23:49  
Blogger Bondhustrun skrev ...

Jag tänker istället så här:
"Böcker man förr eller senare borde läsa":
Italienaren av Sven Olov Karlsson. Denne man utkommer med nytt i maj, läste jag hos onekligen-bloggen. Jag måste bara upplysa folket!

Men film var det. Hrm.
Helena, du verkar ju ändå vara rustad inför att utsätta dina telningar för denna styggelse till film. Lycka till... Bra med varningssystem!

När det gäller filmer kommer jag egentligen inte på något, allt blev förmörkat när jag kom att tänka på Blecktrumman.

Men jag är FÅNIGT förtjust i "About a boy", som är så dråpligt rolig emellanåt.

Jag fick "catch 22" i julklapp, den ser jag fram emot att se eftersom det är en av mina favoritböcker. "Borta med vinden" vill jag se!


Och så vill jag avsluta med att man måste se "En officer och en gentleman", enbart för Richard Geres skull.

12 januari, 2008 00:01  
Anonymous Anonym skrev ...

här om natten, youngblood, dirty dancing och snart är din samling helt komplett!
men kan man köpa linus på linjen på dvd - vilket kap isåfall! måste genast behärska mig och vänta tills nästa gång det ska beställas kurslitteratur, ja, så var det ju...

12 januari, 2008 00:53  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Ååå, vad jag gottar mig åt att jag ska få se en styggelse i morgon!

12 januari, 2008 00:54  
Blogger den blyga skrev ...

Agneta: Apropos Dimmornas kaj och slutet.
Vi skämtar i familjen om dess danska version:
Embrassez moi, vite blir
Kyss mig hurtigt, det haster!

12 januari, 2008 01:13  
Anonymous Anonym skrev ...

Den blyga! Aha, det var kanske det min moder missade.

Nu till en bok som blev film som skrämde Bondhustrun.

»Åke och hans värld« av Bertil Malmberg har jag läst för länge sedan och minns den som en bra barndomsskildring. Funderar på en omläsning och kollade lite och såg att den kom ut 1924 och att senaste nyutgåvan kom 1992. Borde väl gå att köpa tänkte jag då, men icke i bokhandel ser det ut som. Antikvariat bör väl ha den förstås. Det finns dock flera » --- och hans värld« att köpa även över bokhandelsdiskarna i såväl den reella världen som den digitala. Det är bara att välja!

Garp och hans värld
Göran Persson och hans värld
Mozart och hans värld
Carl Larsson och hans värld
Ludvig Heinrich Nicolay och hans värld

Vad kan då biblioteken kan ha i denna speciella »och hans värld-genre«?
Jo, där kan man bland annat finna

FH Chapman och hans värld
Morris och hans värld
Sune och hans värld
Karl Otto Bonnier och hans värld
Bach och hans värld
Bertil Malmberg och hans värld !!!
Louis de Geer och hans värld
Otto och hans värld
och många, många, många fler...

I bokhandeln fann jag ingen » --- och hennes värld« Men biblioteken haver verk med namn som

Urmänniskan och hennes värld
Katarina och hennes värld
Herzogin Cecilie : en fyrmastbark och hennes värld
Mormor och hennes värld
Textilarbeterskan och hennes värld
Drottning Kristina och hennes värld
Människan och hennes värld
Tony och hennes värld
Elsa Beskow och hennes värld
Birgitta och hennes värld
Aurora Königsmarck och hennes värld
Venny Soldan-Brofeldt och hennes värld
Louise af Forselles och hennes värld

och sedan ser det inte ut att finnas fler.

Kommen så här långt i något fåniga lördagsfunderingar tittade jag i min egen bokhylla: I en samlingsvolym med verk av Malmberg finns hela Åke och hans värld med. Så inte behöver jag gå över ån efter vatten!

12 januari, 2008 13:32  
Anonymous Anonym skrev ...

"Dimmornas kaj" undrar jag vad det är för film.

Jag känner till "Dimmornas bro" och den version som jag fick se på TV var mycket dimmig eftersom "myrornas krig" bröt ut på TV:n (atmosfäriska störningar eller något sådant var boven).

12 januari, 2008 19:19  
Anonymous Anonym skrev ...

åh... jag vill ha Linus på linjen!!! Bara älskar den karl (får man kalla honom så?) och jag gillar inte film normalt - men denna box... bara VILL ha!!!
Må så gott... värmländskan Bim

12 januari, 2008 20:33  
Anonymous Anonym skrev ...

Dieva, Dimmornas kaj är en fransk film från 1938 med Jean Gabin i huvudrollen.

13 januari, 2008 13:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag är kanske sent ute, men vill bara meddela att min avbrutna förlossningsfilm är Oh brother where art thou. Det var snart sex och ett halv år sedan och... jag har förstås inte sett om den!

13 januari, 2008 16:30  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Snart skulle vi kunna ha en filmfestival på temat "filmer vi inte har sett klart för att vi var tvungna att föda barn nånstans mitt i".

13 januari, 2008 19:34  
Blogger A N N I K A skrev ...

Åh vad underbart med folk som köper exakt samma nostalgitrippfilmer som jag! :o)

Kan för övrigt avslöja att Breakfast Club var världens bästa film även när man var några år äldre än trettonåthalvt. (Minns inte hur många år äldre, men nånting säger mig övre tonåren... hu...)

18 januari, 2008 08:39  

Skicka en kommentar

<< Home