20 januari 2008

Sundborn-bilder

Det ska fan ha mig som gäst i huset. Särskilt i hus som detta i Sundborn. Väggarna viskar saker till mig, men jag förstår inte. Allt är ömhet, allt är smekt av hantverkarhänder. Inget är mitt, och allt kommer att tas från mig – när vi åker hemåt igen kommer allting att tas från mig. Allt är målat med ljuvlig linoljefärg, allt är underbart och vackert och jag jagar information som en fyraåring.

– Vad är det här?
– Kan jag gå in här?
– Varför står den här?
– Kan jag kolla bakom den där?
– Får jag bläddra i dom där?
– När var hur varför och varför inte samt hurdå?

Carl och Karin Larssons kök runt sekelskiftet 1900.

Den djefla mannen diskar år 2008 i samma kök. Diskbänken är förstås i knähöjd eftersom diskpersonalen var pygméer.

I matsalen satt jag idag i flera timmar utan kontakt med internet. Jag höll nästan på att börja umgås med folket runtomkring mig i ren frustration.


Detta är Carl Larssons säng, kallad ”kungasängen”. Hade jag haft mina nya stöfvlar hade jag ställt dem just så.

Helt tokig vinkel, men här sitter jag i detta nu.

I ett fotoalbum i en hörnhylla hittade jag detta foto från 1905. Det är Albert Engström, Carl och Karin Larsson samt 45-årsfirande Anders Zorn. Om Carl och August Strindberg inte detta år blivit bittra ovänner, kanske även Strindberg hade varit med på bilden?

Kan man komma närmare en tidsmaskin än detta?

31 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Jag är galet avundsjuk!

20 januari, 2008 01:05  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ser ni vilken poet jag härmar inledningsvis, förresten?

20 januari, 2008 08:08  
Blogger den blyga skrev ...

Vårt kök i Hå är ju inte helt olikt!
Men vi har ju höjt diskbänken förstås...

Vi kan ju fira 110-årsjubileum till våren!

20 januari, 2008 08:36  
Blogger Pysseliten skrev ...

Rackarns mysigt!! I turistström genom huset infinner sig inte mysigheten, men vackert är det!

20 januari, 2008 09:52  
Blogger Unknown skrev ...

Jättefina bilder!



(Avstängd blixt, bra exponering, rätt vitbalans, ingen synlig skakoskärpa - proffsigt.)

Skulle vara kul och se om man kunde få samma ljus på dagen som Calle hade i sina tavlor.

Gustav

20 januari, 2008 10:09  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag är också superavundsjuk!!! Men tack för att man får dessa glimtar i alla fall, smulorna från den rikes bord. Utan internet hade vi inte ens fått det.

20 januari, 2008 11:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag antar en lätt grön ton av avundsjuka. Det måste verkligen vara häftigt att få gå i samma hus och jämföra med hans målningar.

Poet? Inte min grej. Fast det skulle kunna vara Albert Engström. Var det inte en båt inblandad i originalet?

20 januari, 2008 16:00  
Blogger Husse skrev ...

Allt är givet människan till låns....

fortfarande avundsjuk!

Hade vi planerat så hade jag bjudit hela familjan på reskaffe!!

20 januari, 2008 16:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Din inledning får mig att tänka på August Blanche.

20 januari, 2008 17:41  
Anonymous Anonym skrev ...

Åh! Jag har aldrig sovit i CLs säng, trots att jag visat runt rätt många turister i hans spår. Bl a har jag guidat på tyska - vilket var aningens knepigt eftersom jag bara läst engelska, franska och spanska. Tur att du inte var där då och lyssnade, väggarna talar vackrare. :-)

20 januari, 2008 18:04  
Blogger Jessica skrev ...

Gillar särskilt
"När var hur varför och varför inte samt hurdå?"

Säger liksom allt om helgen ;)

20 januari, 2008 19:33  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hemma igen. Och ja, Husse har rätt -- någon annan som kommer på't?

Nu ska jag bygga om de tre våningssängarna till sängskåp och sätta ihåliga sängstolpar med lucka upp till taket på alla andra sängar.

20 januari, 2008 19:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Googlade precis eterna. Flingan lös med sin frånvaro, numer är det tydligen en kikare med porro-prismakonstruktion. Något för fönstertittare, kanske?

20 januari, 2008 20:04  
Blogger Cecilia N skrev ...

Men är inte det Pär Lagerkvist? Med reservation för kv-stavningen.

Jag kan se den ivriga Lotten som studsar runt och vrider och vänder på allting ivrigt pladdrande frågor. Jag skulle antagligen vara precis likadan.

wv: jcjwu får mig att tänka på Jehu. Han for också kring.

20 januari, 2008 20:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Eterna har jag letat mig fördärvad efter förut. den fanns när jag flyttade till Sverige och jag saknar på samma sätt som pappersfemmor, halstabletten jag glömt namnet på (varför då skriva om det ens?)men som jag älskade, läsken Black Orange och annat.

och på tal om sjuka böjelser vet jag inte om du delar min för bubbelplast, men jag chansar, så vassego:

http://nico.se/diverse/bubbelplast/

20 januari, 2008 20:09  
Blogger Jessica skrev ...

cecilia: jcjwu = jehu?

associationsbanor som något av ett mysterium en söndagskväll...

Själv tänker jag Jo Wu Restaurant i Hongkong. Hål i väggen, var de fick restaurant ifrån har jag undrat sedan dess...

20 januari, 2008 21:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Är det Pär Lagerkvist blir jag irriterad. Det var min första tanke men eftersom jag just aldrig läser poesi tänkte jag att det kan väl inte vara rätt.

20 januari, 2008 21:34  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu är Dieva irriterad.

(Meddelas endast på detta sätt.)

20 januari, 2008 22:03  
Blogger Cecilia N skrev ...

Usch, nu vart jag mallig. :-)

20 januari, 2008 22:20  
Blogger Husse skrev ...

synd på kaffet...

20 januari, 2008 22:40  
Anonymous Anonym skrev ...

*mutter, mutter, grrrh*

[Always trust your instincts!!!]

20 januari, 2008 22:48  
Anonymous Anonym skrev ...

Men det tre första orden i inledningen skickar fortfarande min tanke till Blanche. Att sedan Pär Lagerkvists dikt lämnat många spår trots att han avslutar den med »jag skall vandra -
ensam, utan spår« är ju en helt annan femma.

20 januari, 2008 23:43  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Aha, jag tänkte inte ens på att jag citerade August Blanche!

"Det ska fan vara teaterdirektör." (Ett resande teatersällskap, 1848.)

---
Efter en faktakontroll verkar det som om det i den rätta källan faktiskt står "Fan må vara teaterdirektör!"

Men äsch då.

20 januari, 2008 23:56  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hussekaffe får vi ta en annan dag! (Jag är bedrövlig på planering. Om jag hade varit den utsedde planeraren hade jag aldrig träffat en enda av alla människor som jag ideligen träffar. De planerande människorna.)

Helt off topic: Om man som jag såhär vid midnatt är vrålhungrig -- går man upp och äter då eller ligger man kvar och längtar till frukosten?

21 januari, 2008 00:02  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

Man går upp och äter.

Eller leker lite med bubbelplasten som vVjlan länkade. Helt fantastiskt att det finns fler som vet att uppskattar detta underbara tingest!

21 januari, 2008 00:13  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

vVjlan= Vajlan.

21 januari, 2008 00:13  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Kungasäng, pah! Vad är det mot en skohylla i Majorna!

21 januari, 2008 07:41  
Anonymous Anonym skrev ...

http://www.thinkgeek.com/geektoys/japanfan/982f/

21 januari, 2008 12:11  
Blogger Husse skrev ...

Om natthunger

Man ska framför allt fundera över varför man återigen gått och lagt sig med datorn!

21 januari, 2008 12:45  
Anonymous Anonym skrev ...

De va fan, sa Filén! Eller "läsa som fan läser Bibeln". Jag om min missuppfattning om teaterdirektör Sjövalls replik i "Ett resande teatersällskap. Tack för att du tog mig ur min villfarelse!

21 januari, 2008 17:17  
Blogger den blyga skrev ...

Ännu en litterär association:
Lotten har varit Gäst hos overkligheten!

21 januari, 2008 20:16  

Skicka en kommentar

<< Home