05 januari 2008

X-utmaning och en länköverdos

Utmaningar, schmutmaningar, slutmaningar, plutmeningar.

Jag duckar när de flyger förbi, ruskar lite för att de ska trilla av, men tar mig ändå uppgiften an om de fastnar. Dock gör jag alltsomoftast allt fel och skickar inte uppgiften vidare. Den enda utmaning jag gillar är den som jag hittade på själv. Förstås.

Nu var det på så sätt att Abbes pappa utmanade mig att fullfölja ”bra-låtar-alfabetet”, men

  • på bokstaven X
  • ursprunget Mymlan tycker att utmaningen är ett avslutat kapitel (fast kanske inte ändå eftersom vi som fortsätter är så ruskigt kreativa)
  • jag har en krånglande blogg som inte gillar att lägga upp bilder och videoklipp
  • Wilmer X börjar på W
  • Generation X börjar på G
  • XXX är barnförbjudet
  • Xbox har inte så mycket med musik att göra
  • Malcolm X varken sjöng eller börjar på X.

Till yttermera visso skulle det handla om god musik. Annars är det självklart att nynna ... det finns bara en av mig och det är jag, det finns bara en av dig och de är du, det finns bara två av oss och det är vi ... som Efva Attling i X-models, hon som med hjälp av sin dåvarande make Niklas Strömstedt (johorå, för det har jag hört, han hjälpte henne) skrev en one-hit wonder där texten innehöll endast dessa ord:
andas, annan, att, att, av, är, bara, bara, blir, bredvid, de, del, det, dig, du, du, en, ett, fast, finns, främlingar, ge, göra, hand, har, här, håller, hårt, hoppas, höra, i, ibland, jag, kan, kom, lagt, länge, läsa, ligger, lyssnar, med, men, mig, mina, mitt, mörkt, när, närmre, nån, nångång, nånting, nu, och, om, oss, öra, passar, pusselspel, räcker, säga, så, se, ska, som, svag, tankar, tid, till, två, undrar, varsin, väl, värme, vi, vill
Pusselspel? Är det Tetris? ”Men vi är som ett pusselspel som passar med varsin del.” (Det finns säkert 5 000 rim på ”del”.) Uppdatering: Aha! Här finns den!

Efva Attling är en djuping. Jag undrar jag om hon liksom jag efter denna x-dag vet att xantelasm är ”gulaktiga, avplanade, skarpt avgränsade fettinlagringar i huden runt ögonen”. Det närmaste jag kommer ett svar på X-utmaningen är denna Attlingvideo.



(Ni som inte klickar på play ska veta att ni missar hur hon badar skumbad till takten av en metronom, kastas naken i en säng av osynlige mannen, rockar loss på scenen inför dyrkande pojkar, tar av sig femkilosörhängen och placerar alla sina kaniner inne i en flygel.)

34 Reflektioner:

Blogger Lotten Bergman skrev ...

Aha. Man lär så länge man googlar. Både Triad med "Tänd ett ljus" och X-models med "Två av oss" sjunger:

"Det är mörkt nu"

Nu ska jag skriva en one-hit-wonder.

05 januari, 2008 15:43  
Blogger Cecilia N skrev ...

Var var det nånstans jag läste att delar av 80-talsmodet var på väg in? Pingvinärmar och grejer.

Skona oss.

Fast dåå var det ju snyggt ...

05 januari, 2008 16:19  
Anonymous Anonym skrev ...

Männiksor blir verkligen kreativa när det kommer till bokstaven X. :)

Och jag ser inte utmaningen som avslutad. Det enda jag gör är att jag tar min hand ifrån den, genom att sluta sammanställa listor av alla bokstäver...
(men efter de x jag sett vete fan om jag inte sätter ihop en lista ändå...)

cecillia - 80-talsmodet har varit inne i flera år... min dotter har sett för jävlig ut i perioder. :)

05 januari, 2008 16:30  
Anonymous Anonym skrev ...

80-talsretro har väl redan varit, Cecilia N? kornblått, halvhöga stilettklackar och skärp högt upp har iaf min förstfödda o hennes kompisar haft på sig i övermått. tvi säger jag.

och Osynliga kvinnan är det väl om EFva kastas omkring? eller var hon kvar i gabberoben back in those days?

gamla pjäxor fick jag som wv. oldpjx alltså.

fasen, jag måtte gjort fel. nu blev det fikzgj, nåt juggo-fik alltså.

05 januari, 2008 16:36  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Mymlan: X-lista på! (Jahoo. Låt alla se hur 80-talet såg ut på riktigt.)

Cecilia N: Jag har en modeintresserad 13-åring här hemma som sitter och dreglar över benvärmare och kastrullock till örhängen. Det är kul, särskilt med tanke på alla mina sparade axelvaddar i källaren.

05 januari, 2008 16:37  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Vajlan -- ja, hon visste kanske inte ens att hon satt i en garderob. Och ta förresten en extra titt på hennes frisyr. Sådär ser jag ut just nu.

Mössa på!

05 januari, 2008 16:39  
Blogger Ataharis skrev ...

Men ... varför ser hon ut som Lillie eller Sussie? (vet inte vem av dem som är vem, men hon som oftast hade ljusrosa/vita läppar) Det måste vara 80-talets fel. Så är det.

05 januari, 2008 17:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Tack Lotten! Du ska veta att jag är imponerad att du överhuvudtaget lyckas få fram något på X. Du kunde lika gärna ha blivit förbannad. Det hade inte varit konstigt.

Och så plockar du fram detta under av musikvideo. Den innehåller ju allt! Men vilka droger hade de tagit då de skrev synopsis?

Förresten. Sa jag att jag gillar din blogg? Det var därför du fick staffetpinnen.

05 januari, 2008 18:43  
Blogger Pysseliten skrev ...

Apropå 80-talsmode, så sa min dotter (född 95) att JLo's nya parfym luktar 80-tal!!
:D

05 januari, 2008 19:13  
Blogger Cecilia N skrev ...

80-talslukt. Det måste väl vara det där schampot i trekantig flaska som hade en motsvarande balsamflaska. När man ställde dem mot varandra såg man att etiketterna tillsammans visade en tjej i lockigt hår som hade en kille på var sida som snusade i håret.

(Alltså inget med tobakssnus att göra, stoppa in näsan och dra in dofter, handlade det om här.)

05 januari, 2008 19:21  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Psst, Abbes pappa: den där irritationen som jag skryter med sitter bara på ytan. Egentligen blir jag glad när jag får mig ett givet ämne. Jag vill bara inte följa regler.

(Analysera mera. Varför vill jag som följer alla regler man ska följa, kör lagom fort med bilen och betalar alla upptänkliga skatter man ska betala plötsligt inte följa bloggutmaningsregler?)

Men Atahari! Lillie och Sussie (eller Lili och Susie som de väl skulle heta under utomlandslanseringen efter Oh Mama) är ju jättelätta att skilja åt: Lili = Ljust läppstift, Susie = Superrött läppstift.

Fotnot: Om ni nu kollar på Oh Mama (klicka!), så ser ni en superduktig körtjej som spelar 117 instrument, kan dansa och sjunga på en gång och hennes namn har jag glömt. Det är tacken.

05 januari, 2008 19:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Ja, det var ju onekligen en X-tra utmaning. På musiktemat kom jag själv bara på Xanadu, här med Rush eller här i en mer barnvänlig variant med Electric Light Orchestra. Du kan ju ta med dem på din lista om livlina är tillåtet.

05 januari, 2008 19:29  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ankie Bagger hette hon!

(Men var det henne jag tänkte på?)

05 januari, 2008 19:32  
Anonymous Anonym skrev ...

Ja, låt nummer två heter om man ska vara ordentlig "Xanadu Don't Walk Away".

05 januari, 2008 19:37  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu lyssnar jag på Rush-livlinan. Jag tror att jag är 13 år igen. Vad konstigt.

05 januari, 2008 19:40  
Anonymous Anonym skrev ...

Då passar nummer två ganska bra sen kanske.

wv: pnmos -- päronmos? Är det någon som gör sånt?

05 januari, 2008 19:43  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Lustigt, jag kunde ha svurit på att det var Olivia Newton John som sjöng Xanadu!

05 januari, 2008 20:49  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Och det var det ju också!

05 januari, 2008 20:53  
Blogger Anna skrev ...

Mkt tacksam for beskrivningen, har for langsam uppkoppling har for att klicka. Kaniner i flygeln. Tank vad de kan hitta pa!

05 januari, 2008 23:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tänker bara på den där George Michael-låten. "I want your X."
(Nä, jag vet att den inte hette så. Men jag kunde inte låta bliii.)

05 januari, 2008 23:47  
Blogger bengt skrev ...

Naken? Jag klickar. uxyqmcok, say no more

06 januari, 2008 00:31  
Blogger Ilva skrev ...

Du glömde ju X Ray Specs ju!
http://en.wikipedia.org/wiki/X-Ray_Spex

06 januari, 2008 08:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten, grattis till tredjeplatsen!

06 januari, 2008 10:42  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag har fått en bromsmedalj!

(Bromsetymologin finns här.)

Ilva: Oj, vad jag är kass på punk. Det närmaste punken jag kom var när jag och Bästisgrannen storögda var i London 1979. "Snygga rutiga brallor" fnissade vi.)

06 januari, 2008 10:53  
Anonymous Anonym skrev ...

Vart tog XTC vägen i sammanhanget?

Efvfffvfa har med denna video gett oss ett nytt synonymt uttryck till ”att ha en skruv lös” eller ”inte ha alla hästar hemma”:
– Hon har inte alla kaniner i pianot!

06 januari, 2008 11:31  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag minns Efva från varje års Ellos-katalog som kom med posten. Eller var det Haléns? Hon kanske var med i båda. På varenda sida.

06 januari, 2008 11:37  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Förlåt, jag glömde ju XTC. (Den Djefla Mannen ger mig bannor.)

06 januari, 2008 14:19  
Anonymous Anonym skrev ...

den djefla mannen, på temat Hissen går inte ända upp så var Inte alla kaniner i pianot lysande!

och på tal om mystiska interna uttryck säger min man numera Gordon Brown om nånting som är äckligt. Det kommer av att han sa Tony Blair tidigare. Det svenska Blä lät så himla konstigt och Blair lät ju typ likadant så... :)

wv låter som hemmasnickrad swahili idag:ujuwyo

06 januari, 2008 21:16  
Blogger Ingela skrev ...

Hon töjer ju rösten över säkert tre tonsteg i alla fall...

Undrar vem som har sminkat alla de där pojkarna?

06 januari, 2008 22:35  
Blogger deeped skrev ...

@djefla mannen: Jag hade XTC i huvudet om jag fått en vidare utmaning men fan... jag fick R och sen har det hela liksom runnit iväg ut i vardagsbetraktelsebloggarvärlden :). Mymlan har hotat med att jag ska få ÅÄÖ dock...

07 januari, 2008 00:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Den bannlyste U.L. har gjort en låt som heter Xavante. Den kom efter min U.L.-period, så jag har ingen koll, egentligen. Och bprde faktiskt börja jobba nu istället för att sitta här...

07 januari, 2008 08:35  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

"Den bannlyste U.L."

Lysande namn, perfekt.

Gissa vem som har jättestora publiceringsproblem på bloggen IGEN, förresten. Grrr.

07 januari, 2008 09:24  
Blogger deeped skrev ...

Byt till en egen blogg på eget hotell, Lotten.

07 januari, 2008 10:33  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jahapp, Deep.Ed, något måste helt enkelt göras!

07 januari, 2008 10:42  

Skicka en kommentar

<< Home