30 december 2007

Jag ska bli matbloggare när jag blir stor

Fast vid närmare eftertanke ska jag inte alls det. Det var då själva tusan vad svårt det var att stava till morgondagens meny här i huset. Så här är det. Jag och Bästisgrannen ska ställa till kalas med vit duk och vikta servetter samt ... lite mer planering är vanligt.

Typisk dialog när vi planerar (och männen röker cigarr och slår små barn eller vad de nu gör):

– Hur många blir vi? säger jag.
– Bara nio. Fast sjutton inklusive barnen, svarar Bästisgrannen.
– Ok. Äta här inne eller i stora salen?
– Stora salen?
– Ja, vardagsrummet!
– Sa du stora salen?
– Ja, men vi äter i köket va?
– Varför kallade du ditt vardagsrum för stora salen?
– Här, var tyst och ta en klunk vin.

Men nu har Bästisgrannen slutat snusa. Livet är inte som det brukar vara. Hon har inte snusat sedan hon somnade på julafton. Det är nästan 300 kronor snus, det! Dialogen nu:

– Hur många blir vi? säger jag.
– Har ingen aning, svarar Bästisgrannen.
– Ok. Runt nitton? föreslår jag.
– Va?
– Vad ska vi äta?
– Äta? Nu?
– Nej, på nyårsafton!
– Varför pratar vi om nyårsafton?
– Här, var tyst och stoppa in den här papperstussen under läppen så kan du kanske tänka bättre.

Kolla nu på menyn och räkna alla konstiga stavningar och utrikiska fnuttar på bokstäverna och fatta hur lång tid det tar att skriva sådant som har tolv vokaler i rad staplade på varandra. Tacka vet jag pölsa och palt, dem vet man var man har.


FÖRRÄTT FAST FEL
Rosa champagne.
Löjromstoast – triangelmacka utan kanter men med majonnäs gräddfil, citron, dillvippa, hackad rödlök och crème fraîche
Löjromstoast utan löjrom för gäster som inte begriper att uppskatta detta guld. Ketchup finnes.

HUVUDRÄTT PÅ ETT FAT
Tjeckiskt öl och diverse viner.
Entrecôte med kantarellsås och fänkålsspäckad fransk potatisgratäng med amerikanska stänk.
Fläskfilé med champignonsås utan champignoner grönpepparsås för svampallergiker och till detta en potatisgratäng gjord på vatten och bröd för alla som går på diet.


DESSERTEN I ÖKNEN
Citronfromage med krossad ananas och Cointreau, ett hårigt citronmelissblad, en med kärlek utkarvad, snygg chokladflaga samt en klick äkta grädde.
Chåckelaaapudding à la poussière.
Kaffe och hinkvis med te.

Reservation för av trötthet orsakade ändringar och hårstrån i såsen.


---
Hur ska vi vika servetterna? Som doggy bags?

39 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Men hallå! Bästisgrannen har vikt servetter en HEL dag på jobbet bara för någon vecka sedan. Är allt det slitet som bortblåst med nikotinbegäret eller?

30 december, 2007 16:34  
Anonymous Anonym skrev ...

Inspirerad av Lisa ser jag.

Hur kan någon inte tycka om löjrom? Det övergår mitt förstånd. Men, det blir ju mer till er andra förstås. Tacka och ta emot.

Varför inte göra grönpepparsås istället till svampinjon-allergikerna?
Det är nästan som pölsa.

Bästisgrannen kanske ska försöka göra franska liljor av servetterna, det kräver koncentration och kan
fungera som terapi.

30 december, 2007 16:58  
Anonymous Anonym skrev ...

du kan ju inte ha dietmat gjord på vatten och BRÖD, inte i dessa GI-tider.

kan det julkalendern komma tillbaks som ... nyårsdito, eller åtminstonDe nånting? pliz?

30 december, 2007 17:28  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Vajlan -- tack för önskningen. Man kan aldrig så noga veta ...

Grönpepparsås skarebli, tack Dieva. Dessutom ska jag be Bästisgrannen vika franska liljor.

*leta leta instruktioner*

30 december, 2007 17:51  
Anonymous Anonym skrev ...

Chokladpudding i påse! En höjdare.
Din meny låter dö god vi kommer, 9,17 ,19 eller 24 st gör väl inget?
Maria

30 december, 2007 18:41  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag anser bestämt att man inte ska blanda in majonnäs när man pratar om löjrom. Löjrommen ska inte kläs i allehanda folkdräkter, utan skrida till bordet som när hon föddes: naken.

Eller helt enkelt med hårt tunnbröd, gräddfil och ordentligt med hackad gul lök. Det borde du väl veta, Lotten!

Vi gick miste om vår löjrom i år och avundas er. Vår löjromsfiskare hade av misstag skickat vår dos till någon annan av sina kunder. Och när han ringde runt och frågade om de fått tre kilo för mycket, utan att ha betalt för det, så var det ingen som bekände färg. Jag skulle ha gjort likadant. (Om vi nu ska tro på löjromsfiskaren, och det gör vi.)

30 december, 2007 19:13  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag lyder och tar genast bort majonnäsen! (Gräddfil är mer lättstavat också.)

30 december, 2007 19:26  
Blogger Ingela skrev ...

Folk som slutar snusa borde ha en varningsskylt hängande runt halsen.

Matsedelns rätter (kreativ stavning där!) verkar inte äckliga alls.

30 december, 2007 19:33  
Blogger Malinka skrev ...

Jag kan också tänka mig kvista förbi Eskilstuna. Vårt nyårsfirande är troligen inställt p.g.a. sjuka barn.

Eller, ja, nyårsfirande blir det hur som haver, men inte gastronomiskt dito hos andra människor.

Wv: kinffku. Hm.

30 december, 2007 19:44  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

Keep up the good work, Bästisgrannen! Själv har man varit snusfri i snart åtta veckor, es geht!

(Vad i hela fridens... Engelska, svenska OCH tyska.)

30 december, 2007 19:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Bonniers stora kokbok (den gamla versionen) har instruktioner för franska liljor.

Där finns även, om jag minns rätt, fina instruktioner om hur du dukar upp en svan (om du nu skulle prova att servera gästerna det någon gång). En knölsvan väger nästan tio kilo, det är mycket mat det.

Jag vet, jag släpade en gång hem en (upphittad) svan hängande över hästens sadel.

30 december, 2007 20:33  
Anonymous Anonym skrev ...

"amerikanska stänk", är det månne HP-sås?

30 december, 2007 20:37  
Anonymous Anonym skrev ...

...klockan nio går det "ett djefla lif" på ettan, kanske vore det något för din djefla man?!

Känner också av en viss kalender-abstinens, i likhet med vajlan. Vad ska man nu ha för sig?

30 december, 2007 20:37  
Blogger den blyga skrev ...

Jag läste och fastnade för de amerikanska stänken - som det visade sig även dieva.
Köksfranskan hade jag däremot inga bekymmer med...
Åtminstone på min tid var HP-sås brittisk...
Vi kollar med Google:
HP-sås började marknadsföras i England 1903. Initialerna HP är enligt nuvarande officiella förklaring tagna efter parlamentsbyggnaden Houses of Parliament i London.
En grönsakshandlare som hette F.G. Garton från Nottingham hörde att restaurangen i Houses of Parliament serverade en god kryddig sås. Denna sås var egentligen en uppfinning av Harry Palmer, som ursprungligen gav såsen dess namn genom att använda sina egna initialer: såsen hette från början ”Harry Palmer´s Famous Epson Sauce”. Palmer fick betala en spelskuld från Epson-tävlingarna genom att överlåta sitt recept till F.G. Garton. HP-såsens recept såldes dock vidare till Edwin Samson Moore för 150 pund.

Så det kunde inte vara de amerikanska stänken.
Vi väntar med spänning om upplysning på denna punkt!

30 december, 2007 21:01  
Blogger rigg skrev ...

Inte palt. Kroppkakor skall det vara, med skirat smör och lingonsylt. Fast inte på nyår. Pölsa används bara som hundmat här hemma. Både lättuggat och lättstavat.

30 december, 2007 22:06  
Anonymous Anonym skrev ...

Först tänkte jag på worcestersås och bestämde mig sedan för att den nog måste vara brittisk. Wikipedia bekräftar att så är fallet.

Men, det kan ju vara så enkelt att de tillsätter några stänk Bourbon.

30 december, 2007 22:51  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Vad kul att de amerikanska stänken engagerar. Därför måste jag ju hålla inne med svaret ett tag till, eller hur?

Här ska du få höra, Rigg:

* Alla PC-ägare har Sony/Ericsson-mobiler och äter kroppkakor.

* Alla Mac-ägare har Nokiamobiler och äter palt.

/Lotten the allvetande med korrekta vetenskapliga investigations, som även försöker få in semlor i faktaekvationerna ovan.

30 december, 2007 22:57  
Anonymous Anonym skrev ...

Om en normalfördelningskurva används för att definiera "PC-ägare" eller "Mac-ägare" så innebär det att det finns det 5-10 % (beroende på hur snävt "normal" definieras) i varje ända som avviker från det normala.

Semlorna får plats i dessa 10-20 %.

30 december, 2007 23:21  
Blogger den blyga skrev ...

Lottens vetenskapliga undersökning verkar ha allvarliga brister:
Jag har en Mac
därtill en Sony Ericsson
Q.E.D.
eller snarare inte...
Dessutom äter jag varken palt eller kroppkakor.
Ej heller semlor. I Skåne existerar ej denna företeelse. Det heter FASTLAGSBULLAR.
I vårt hushåll ätes de endast på fettisdagen som i år infaller den 5 februari.

31 december, 2007 09:05  
Blogger Malinka skrev ...

Sorry Lotten, här ägs det Mac och Sony Ericsson. Maken har pc och Nokia.

Jag undrar vad vi ska äta idag. Falukorv i ugn?

31 december, 2007 10:44  
Blogger Malinka skrev ...

Och ingen av oss äter varsken kroppkakor eller palt.

31 december, 2007 10:45  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jaha, där gick hela min forskarkarriär i stöpet. Kort och inte särskilt intensiv var den.

Nu ska jag bli brandman.

31 december, 2007 10:48  
Blogger Cecilia N skrev ...

Ytterligare grus i Lottens forskarkarriär: PC och Sony Ericson, så långt stämmer det. Men ska jag välja mellan palt och kroppkakor så blir det palt.

Om magmuskler är en förutsättning för brandman så lär du bli bra, Lotten. (Tack för länken till majinläggen häromsistens. Då kom jag åt situpsinlägget som jag ville skriva ut. Fast det är inte dags att börja öva än ... Många timmar till nästa år ... eller nåt.)

31 december, 2007 12:24  
Blogger rigg skrev ...

Jag har bara pc, flera stycken. En privat Sony Ericsson-mobil som ligger och samlar damm och en tjänste-nokia som används flitigt. Jag har aldrig ätit palt, men är barnsligt förtjust i kroppkakor. Till dem dricker man mjölk, det utredde vi i våras.

Min första dator var dock en mac, som jag hade en vecka innan jag bytte till pc (1993?)

31 december, 2007 12:27  
Blogger rigg skrev ...

(vilket kanske betyder att jag någon gång har ätit palt men glömt bort det)

31 december, 2007 12:28  
Anonymous Anonym skrev ...

Hm. PC, Nokia och palt. Men inte med potatis i - det blir så lätt som en misslyckad raggmunk. En gång i tiden hade jag däremot en Ericsson, innan de blev Sonyfierade. Den skimrade väldigt vackert i grönt, och gick till och med att skriva sms på.

Nu ska jag vispa ihop Översättarhelenas rödlökssås, lite ädelostsås och helsteka en oxfilé samt gräddindränka ett gäng potatisar innan jag tränger in mig i den nya lilla svarta. Allt för att ära 2007.

31 december, 2007 15:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Apropå nikotinavvänjning så slutade min mamma röka då ch då under min uppväxt. Jag brukade böna och be att hon skulle börja igen, så att hon skulle bli sitt vanliga, trevliga jag.

Däremellan berättade jag livfullt om de anti-rök-filmer som vi såg på biologin och bönade och bad att hon skulle sluta.

(Nu har hon faktiskt slutat. Hon var insnöad och ensam och kunde vara otrevlig ifred.)

31 december, 2007 18:00  
Anonymous Anonym skrev ...

Ännu en variant:
Ingen mobil alls, men tvenne Macar.

Svanen med fjäderskrud och allt i Bonniers kokbok, gör sällskap med helstekt gris på bordet och konstfullt brutna servetter i olika skepnad för varje kuvert. Det illustrerar middagsbord från 1600-talet – på den tiden hade man tvåkloiga gafflar.

En entrérätt som ofta prytt middagsbordet i min (ursprungs-)familj, kallade vi för mörtglass. Består av ansjovis och pepparotsgrädde som fryses tjusig form. Ungefär så - jag har bra ätit och njutit och aldrig tillagat.

Mer om bordsutseende, enligt kokboken: På den oskariska tiden pryddes borden av höga kandelabrar, skålar med konfekt och frukt som fanns framme hela måltiden och handskrivna matsedlar vid varje kuvert.

Här finns instruktioner för att vika servetter på än det ena och än de andra sätten.

31 december, 2007 18:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Wow! Så duktig Agneta har varit på att leta fram servettvikningsinstruktioner. Med instruktionsfilm och allt.

Fast, tyvärr fanns inte den franska liljan med ibland dem. Men säkert andra teurapeutiska modeller.

Men roligt var det med fler betraktelser ur Bonniers stora kokbok. Min mammas exemplar tror jag ligger i vår bastu och det skulle vara som att leta efter en nål i en höstack att försöka fiska fram dem.

Noterade efter dagens kommentarer att Lotten naturligtvis skulle ha gjort Översättarhelenas rödlökssås till fläskfilén. Själv ska jag prova den vid ett annat tillfälle.

Nu ville jag bara önska Lotten och alla i båset ett Gott Nytt År!

31 december, 2007 18:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Franska liljans brytning tillhandahålls i Iduns kokbok från 1911.

Streckbilderna för Pensé, Pyramid, Solfjäder I, Kopplade gevär, Solfjäder II, Båt, Näckros kompletterasmed tydligare bilder i inledningen.

31 december, 2007 18:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Missade liljanbilden den kommer här tillsammans med Trekanten, Tratten, Biskopsmössa, Franska liljan, Tuppkam, Lådan a, Haröron, Ljuset, Lådan b

31 december, 2007 19:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tror Lotten ska lägga till "terapeutisk" till sin svåra ord-lista.

Det här måste väl vara en riktig korrespondenskurs i servettvikning!

31 december, 2007 19:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag har cp (som mac-amatörerna säger ibland) men ändå Nokia, alltid (det vill säga att jag köper billigaste Nokia när jag dränkt förra - har dränkt tre hittills). Sen äter jag varken palt eller kroppkakor, eller snarare "inget som haft mamma", som jag hört sägas av veganungar. Så mycket för den vetenskapligheten! ;)

31 december, 2007 19:37  
Blogger A L V A S - P A P P A ! skrev ...

R I K T I G T
G O T T
N Y T T
Å R!

Hoppas 2008 för med sig alla dina/era önskemål för ett alldeles fantastiskt gott år!

MVH ALVAS PAPPA!

vafför kan man inte vinna en tshirt på nyårsafton???

31 december, 2007 21:13  
Blogger Malinka skrev ...

WV gone mad: ynuwmshe

Gott nytt år!

31 december, 2007 21:38  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jameeeeeeeeeen, Alvas pappa, jag ska ju skicka en bonuströja till dig när en sådan behagar anlända från tröjtryckeriet!

Jag kan meddela att här har det vikts servetter! Ujuj!

31 december, 2007 23:05  
Blogger Ingela skrev ...

Ansluter mig till Cecilia: PC, SonyEricsson och palt. Definitivt palt.

01 januari, 2008 01:24  
Blogger Maria Berg skrev ...

Jag googlade på " vika servetter båt" och hamnade här! Tänkte bra skicka en hälsning till dig,

Maria Berg, GOTT NYTT 2010!

02 januari, 2010 15:55  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Dito, Maria!

(Man kan söka på handdammsugare eller schweizerbyxa och också hamna på min blogg. Jag är stolt som en tupp.)

02 januari, 2010 17:32  

Skicka en kommentar

<< Home