09 december 2007

Julkalendern den 9 december 2007

Gårdagens vinnare blev Trulsa, som så envist gissade fel. Är det orättvist mot rättgissarna, säger ni? Javisst, julkalendern är liksom livet självt grym och orättfärdig. Ha.

Julkalenderns programförklaring finns här i första luckan. Men nu till lucka nio!
---

Folk med lite perspektiv brukar anse två saker som självklara: att vi alla har ett enda liv och att det kanske är ... underlivet.

Detta påminner mig om när min son igår skulle lägga sig att sova. Han gav mig ett snöre med en knut på mitten och bad mig att ta bort knuten. Så då gjorde jag det.

– Nej! sa min son med gråt i rösten. Det där snöret bryr jag mig inte om! Det är ju knuten jag vill ha.

Sådant funderar jag över. Liksom att allt tar sådan tid att man knappt hinner leva. Man borde ju ha mer av ingenting i almanackan.

För att inte tala om detta att jag njuter så av varma, ljuvliga fester i vänners lag men hyser stark aversion mot de kalla resterna dagen efter. Jag älskar de glada skratten som blandas med det porlande vinet men hatar verkligen slattarna i de glömda glasen.

---
Nu måste ni ta till den kollektiva intelligensen. Den är så mycket större än den ensamma individens samlade kunskap. Jisses, jag låter ju lika vis som hemlisbloggarn i dagens lucka.

125 Reflektioner:

Blogger Ica skrev ...

Jag kan inte annat än stämma in på det sista jag skriver. Min första tanke var: Herregud. Vad är detta för djuping som funderar på både underliv och knutar på en sekund?

Ulf Lundell? Haha, nej, jag skojar bara.

09 december, 2007 00:07  
Blogger Hans Persson skrev ...

Jag har ju fått ett par extra timmar på mig att fundera, men inte gjorde det mig nämvärt klokare. Jag hugger till med ett namn som poppar upp i huvudet utan att jag egentligen vet varför: Suzanne Brøgger

09 december, 2007 00:08  
Blogger Ica skrev ...

på det sista DU skriver. Den här bloggen gör mig dyslektisk och allmänförvirrad.

09 december, 2007 00:08  
Blogger Ica skrev ...

Jag fastnar vid inledningarna av varje stycke som på något sätt känns igen, men jag kan fasen inte sätta fingret, eller något annat heller på vem det kan vara... Jag känner att jag gillar stilen och borde alltså kunna komma på det, men antagligen är det någon dammig och nytänkande kvinna som sitter stramt och ser från ett foto, eller en bh-brännande sjuttiotalsmänniska som alla vet om för man "ska" utom jag som icke är allmänbildad, men hittills bara förlorat en gång i Buzz, just pga sjuttiotalsskummusik.

09 december, 2007 00:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Någon som både vill ha kakan kvar och samtidigt äta upp den.

09 december, 2007 00:17  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Efter gårdagens snubblande (nej raglande!) i villospåren så vet jag inte om jag ens vågar gissa i dag ...
Äh, förresten, i brist på bättre tar jag och gissar på Anne B. Ragde, fast det enda som påminner henne är den där aversionen mot rester efter fester. (I trilogin om släkten Neshov hyser lillebror Erlend och hans sambo Krumme samma aversion.)

09 december, 2007 00:17  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

Om man tar bort underlivet och sonen känns det som en Bodil Malmstenstext. Men då måste man verkligen verkligen vilja att det ska vara Bodil, och det vill jag, fast än det är helt uppåt väggarna.

09 december, 2007 00:18  
Anonymous Anonym skrev ...

Inte för att vara en surpung men jag tror att det är Sigges mamma. Inte Lottens Sigges mamma, förstås.

09 december, 2007 00:26  
Blogger The Blogger Formerly Known as Ensamma Mamman skrev ...

Jag far vibbar av nagon antik filosof, kan bero pa att "ta bort knuten" fick mig att associera till den gordiska knuten.

09 december, 2007 00:28  
Blogger leopardia skrev ...

jag tänkte oxå på bodil malmsten, eftersom jag tänkte porlande vin och att hon nu bor i frankrike... så jag får väl gissa på... hmm... alice timander... unni drougge... asch.

09 december, 2007 00:28  
Anonymous Anonym skrev ...

Hmm
låter som om det var en gordisk knut han ville ha ... inte snöret ...

09 december, 2007 00:28  
Anonymous Anonym skrev ...

Men idag tror jag det är Bodil Jönsson och hennes tankar om tid.

Wv efteryser lite jämvikt [jmvkt]. Ja, det kan jag behöva

09 december, 2007 00:33  
Blogger Unknown skrev ...

Ur en kos dagbok av Beppe Wolgers!

09 december, 2007 00:36  
Anonymous Anonym skrev ...

Nähä, nu är det bäst att gå och lägga sig eftersom vi ska upp tidigt och åka till svärföräldrarna i morgon. Jag hade mycket hellre följt kommentarsansträngningarna här. Sånt kan göra en lite bitter. Därför muntrar jag upp mig med att gissa på Bashevis, mest för att han ska få vara med någon gång. Fast jag skulle säkert inte fatta det ändå.

09 december, 2007 00:53  
Blogger Bondhustrun skrev ...

Tove Jansson.

09 december, 2007 00:55  
Blogger Ingela skrev ...

C G Jung är mitt förslag i dag. Inte språkligt för fem öre, men innehållsligt.

Nu ska jag fålla en luciaskjorta.

09 december, 2007 01:03  
Blogger Husse skrev ...

håller med marie...Bodil Jönsson...om det inte är Dan Höjer förstås!

09 december, 2007 01:12  
Anonymous Anonym skrev ...

Inga klockor ringer alls. Innan jag kryper till kojs får jag i alla fall gissa lite. Någon tippade Jung. Jag kontrar med Sigmund Freud. Men egentligen har jag ingen aning.

09 december, 2007 01:19  
Anonymous Anonym skrev ...

Ännu en gissning: Peter Gärdenfors.

09 december, 2007 01:32  
Blogger Hajcharlott skrev ...

Jag gissar på Ann Söderlund. Det brukar vara många barn och underliv i hennes krönikor.

(Nu är det förresten riktigt illa. Vaknar mitt i natten och tycker att det är helt naturligt att gå upp och kolla bloggen först, innan man försöker somna om!)

Charlott – the goblin girl

09 december, 2007 03:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Folk med ett lite perspektiv brukar anse två saker som självklara - ska det vara så,eller har det smugit sig in ett ord extra?

Diskussionerna kring filosofer får mig att fundera kring om vi har en nobelpristagare idag igen. Jag tänker på Bertrand Russell, folosof och författare. Den sista meningen i dagens text antyder ju att jaget föredrar nöje framför arbete. Till lättjans lov liksom.

09 december, 2007 07:51  
Anonymous Anonym skrev ...

Filosof ska det vara. Bertrand Russell, filosof och författare.

09 december, 2007 07:59  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Iiirk. Det känns som om jag har tagit i och gjort detta för svårt och att ni inte kommer att komma överens idag!

För det första ska Goblincharlott har beröm för att hon skriver kommentarer mitt i natten. För det andra har Hans Persson rätt när det gäller en liten liten detalj. För det tredje har Ingela fel, men har läst på rätt sätt.

09 december, 2007 08:30  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oj, och Marie har korrläst, tack. Jag tar bort ett ord i första meningen!

09 december, 2007 08:32  
Anonymous Anonym skrev ...

Ja, det känns kåserande i stilen; och filosofiskt. En person som tycker om att leva i nuet med hat och ångest för morgondagen? Kierkegaard, existensialism? Men det känns inte riktigt rätt.

Det känns som en kvinna som skriver(jag vet det är Lotten, men ändå).
Det känns modernt att diskutera tid och almanackor.
Ingen aning.

09 december, 2007 09:00  
Anonymous Anonym skrev ...

Gordisk knut - Alexander - fester med rester - Alexander Schulman?

(Äntligen kommer jag med ett FÖRSLAG!! Blir ju riktigt upphetsad.)

Eller möjligen då Alexander Schulmans mamma? Eller båda? Eller hela familjen talande unisont?

/ab

09 december, 2007 09:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag går på knuten och säger Knut. Hamsun.

09 december, 2007 09:32  
Anonymous Anonym skrev ...

Peter Hoeg? Hans bok De kanske lämpade handlade rätt mycket om tid om jag minns rätt.

09 december, 2007 09:46  
Blogger lilla my skrev ...

Kerstin Thorvall?
Äh, jag har ingen aning, som vanligt.
Det var inte Jung (om jag förstod Lotten rätt), men om en detalj i Hans Perssons inlägg var rätt, kanske det ska vara en Suzanne?
Suzanne Osten?
Ja, det säger jag efter att ha googlat lite och funderat lite. Suzanne Osten!

09 december, 2007 09:46  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

Enligt Lottens senaste ledtråd bode det alltså vara innehållet och inte stilen som vi bör fokusera på (I guess). Jag googlade några ord ur dagens text men träffade bara en massa förlossningsberättelser och sexnoveller. (Som för övrigt passar med dagns vw som nästan är för snuskigt för att jag ska våga skriva det, men here you go: slpqk)

Min gissning: Dages hemlisbloggare är verkligen inte Bodil Malmsten.

09 december, 2007 10:01  
Blogger Lisa skrev ...

Jag tycker att det känns lite klyschigt, som en visförfattare. Nina Persson sjunger ju om rester?

09 december, 2007 10:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tror att dagens hemlisbloggare är Erica Jong. Det kan vara hämtat ur Rädd att flyga.

09 december, 2007 10:06  
Blogger Lisa skrev ...

OK, jag garderar med Platon.

09 december, 2007 10:11  
Blogger Eva-L skrev ...

Ja, jag vet inte jag. Jag tror det är en kvinna. Nån som är vis skriver Lotten. Av det jag läst på senare tid liknar då detta mest Joan Didion. Och stämmer det inte idag så kanske det stämmer en annan dag.

09 december, 2007 10:16  
Blogger Pysseliten skrev ...

Bara en snabbgissning i språnget, Martina Haag....får grubbla mer under lååång bilresa.

09 december, 2007 10:20  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jag tror det ligger något i Christians mitt-i-natten-svammel. (Och inte bara för att jag är gift med honom.)

09 december, 2007 10:23  
Blogger Moster Mjölgumpa skrev ...

Eftersom jag tillbringade gårdagskvällen i Lund med ett alter ego som Sir Arthur Conan Doyle så måste jag ju gissa på honom.

09 december, 2007 10:35  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tänker på mig själv, än en gång, eftersom lillan kom upp i natt och sa nåt jag fann minnesvärt. "Mamma, det är inte så lätt att sova när man har en hel värld runtomkring sig!" En hel värld tänkte och sa jag som flyttat hela dagen, rummet är ju tommare än nånsin? "Ja, det är ju så mycket man vill ha reda på, och så mycket som händer och kan hända och som man tänker på!"

Så sant som det är sagt. Det hade föregåtts av att hon kommit upp och då ville ha ordet som DNA är förkortning för... Jag fick googla.

Hon Anna med alla äktenskapen och de ännu flera barnen gissar jag på. Wahlgren väl? Kerstin Thorvall som nån sa hade inte släppt underlivsperspektivet så snabbt och Erica Jong minns jag knappt hur hon skrev, det måste varit två decennier sen jag läste henne, Marilyn French och hon som skrev Egalias döttrar. Har aldrig varit så beläst samt både pk som o-pk som i sena tonåren. Om jag iddes skulle jag klura på vilken mamma till en känd man det kunde vara, men jag måste fortsätta flytta nu.

09 december, 2007 10:45  
Blogger Bim skrev ...

Hm, först kom tanken - tänker Lotten högt i textform? Sonen lät som Lottens (någon av ungarna alltså) ;)
Detta känner jag igen dock, men namn... Hiskeligt bekant helt enkelt, men vad? eller vem? (lyssnar på Marian Keyes just nu som förvirrar mig dessutom - dock ska jag nog ta boken och läsa själv istället - INTE lyssna...)
Martina Haag? Suzanne Brögger? Erica Jong? Vem skrev texten till enmansteatern med Fru Nielsen i huvudrollen? Underlivet där ;) (frun skrivs så det inte blandas ihop med dottern ;))
Annars så är det väl Cecilia Hagen... vem vet...
Peter Hoeg? Ingen aning, för just den har jag inte kommit igenom nej... Testa på nytt?
Må så gott... värmländskan Bim...
Bims Portal!/Sjöbackas blogg
Munkavel på ngn? ddjfipdn - översättes till?

09 december, 2007 10:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag får onekligen en känsla av krönikör.

Men vem kan det vara?

Funderar på Charlotta von Zweibergk (men det kan ha varit Helene som jag har läst krönika av) eller Ana Martinez.

Just nu föreslår jag den sistnämnda.

09 december, 2007 11:11  
Blogger Ataharis skrev ...

Usch, idag var det svårt. Jag håller med om känslan av attd et är en kvinna, från runt 30 och uppåt, varför vet jag inte.

Å andra sidan: Per Hagmans boktitel att komma hem ska vara en schlager handlar ju lite om det där med fantastiska fester och tråkiga rester. Men nu gissade jag ju på honom igår, inte helelr är han kvinna. Så jag slänger väl in en felgissning till. ;)

09 december, 2007 11:21  
Blogger B. Fundberg skrev ...

Jag gissar på Hjalmar Söderberg.
Stilen är nedtonad och korrekt. Möjligen inte tillräckligt ålderdomlig, men ....

09 december, 2007 11:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Dagens bloggare är någon sorts självhjälpsguru.

Stycket om knuten skulle kunna vara skrivet av Stephen R Covey, den enda författare jag läst inom genren.

Etfer lite googlande på kollektiv intelligens mm gissar jag på Harald Bloom.

09 december, 2007 11:49  
Blogger jovanna skrev ...

Jag tror att Hans har rätt i att det är en dansk..och eftersom Peter Hoeg är tagen säger jag Kirkegaard. Helt utan belägg.

09 december, 2007 11:52  
Blogger Huskorset skrev ...

Underliv och barn och filosoferande kring livet. Björn Ranelid?
Jag flurar lite till medan jag läser vad alla andra flurar på.

09 december, 2007 12:08  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Lyd nu Heléne och fokusera på rätt sak när ni läser.

09 december, 2007 12:12  
Blogger Huskorset skrev ...

Jag är med på Kirkegaard!
Jung var filosof och Suzanne är dansk. (om man går efter Lottens ledrådar)

09 december, 2007 12:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag gissar på gamla goa Hemliga pappan, vad-det-nu-var-han-hette-på-riktigt. Inte nödvändigtvis för att jag är säker på att det är rätt, utan för att jag kan.

09 december, 2007 12:20  
Blogger Maud/En bok om dagen skrev ...

Jag tänker på innehållet och det där filosofiska kring livet, samtidigt som jag försöker läsa texten med någon slags finlandssvensk ton - och då landar jag på Mark Levengood.

09 december, 2007 12:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Det är Bridget Jones när hon har skaffat familj.

09 december, 2007 12:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Filosof och underlivet ger ju självklart Freud.

09 december, 2007 12:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Niklas Rådström. Varför vet jag inte riktigt, men det är något i filosoferandet. Eller - jag blandar ibland ihop dem - Per Wästberg.
Nu ska jag äta lussekatt och sedan gå på julmarknad och försöka tänka ut något finurligare under tiden!

09 december, 2007 13:31  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu har jag sovit och last fler kommentarer och kommit fram till Kristina Lugn enligt formeln kollektiv intelligens - kollektiva medvetna - CG Jung (men det var fel - Nar det utbrot panik i det kollektiva undermedvetna - Kristina Lugn.

Fast Suzanne Osten later ocksa bra. Ahh Jag vet inte.

TBFKAEM

09 december, 2007 13:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Bodil Jönsson tänker på mycket, inte bara tid.
En klok människa med professors titel, fast inte danska (bara nästan).
Jag såg att någon mer tänkte på henne.
Nej, det var svårt idag.

Om det skulle visa sig att Hans hade rätt på namnet och det är Suzanne Brøgger, kanske det kan bli någon extra poäng för att jag träffat och pratat med henne. (Men inte brutit arm med henne.)

09 december, 2007 14:04  
Blogger Cecilia N skrev ...

Den där knuten känns så välbekant att jag går itu.

Antingen kommer jag att stöna ett "Javisstja" eller se ut som en fågelholk när facit kommer.

Men just nu är det tomt i förslagslådan.

Nä förresten. Antoine de Saint Exupéry. Knuten känns som lille prinsens ord.

09 december, 2007 14:19  
Anonymous Anonym skrev ...

Om inte detta är Maria Svelands Bitterfittan blir jag väldigt överraskad.

Men jag har ju blivit överraskad förr.

09 december, 2007 14:44  
Blogger Hajcharlott skrev ...

Anaïs Nin slog det mig, men jag har inte läst något av henne...

Charlott – the goblin girl

09 december, 2007 14:50  
Blogger Pysseliten skrev ...

Är det ledtrådar eller villospår jag läser? I bilen tänkte jag att det måste vara Ann Söderlund, men nu gissar jag på en danska!
Hanne-Vibeke Holst är det!

09 december, 2007 14:53  
Anonymous Anonym skrev ...

En stressad småbarnsförälder, det måste vara Cecilia Torudd och ensamma mamman.

09 december, 2007 15:26  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag gissar på Alfons Åberg.

09 december, 2007 16:17  
Blogger leopardia skrev ...

villy sorensen eller kanske han som drog i nödbromsen på tåget Ladislaus Horatius... freud passar ju bra med underlivet förvisso, hmm... milan kundera skrev förviss varats olidliga lätthet och en som hette långsamheten... hmm.. jaja...

09 december, 2007 16:22  
Anonymous Anonym skrev ...

"Långsamhetens lov" skrev en svensk författare -- Owe Wikström.

pgifi?

09 december, 2007 16:26  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ordning i ledet nu!

Ni är på rätt spår men ingen har ännu nämnt rätt namn.

Jag tänker på ... jag tänker på ... plötsligt tänker jag på en fin lampa.

09 december, 2007 16:27  
Anonymous Anonym skrev ...

När jag tänker på saken skulle det mycket väl vara text från hans penna. Eller så inte.

Ingen har nämnt rätt namn säger Lotten -- back to the drawing board. Lampa?

Cecilia von Krusenstierna?

09 december, 2007 16:38  
Blogger leopardia skrev ...

oppfinnarjocke?? nä, men nu pga lampan så började jag tänka barbro lindgren, fast det känns långsökt.. men jag kör på den.

09 december, 2007 16:41  
Anonymous Anonym skrev ...

CECILIA von Krusenstjerna? Hade Agnes en syster jag inte vet om? Hjälp vad jag känner mig bakom plötsligt..

09 december, 2007 16:48  
Anonymous Anonym skrev ...

Karen Blixen?

Danmark...? Liten lampa...? Snilleblixt...?

09 december, 2007 16:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Cecilia von Krusenstierna né Gyllenhammar (f.1961)

09 december, 2007 16:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag har inte läst Babettes Gästabud, men om min gissning ovan stämmer så skulle ju det där temaförslaget om mat kunna passa in där också...?

Ojojoj, jag känner mig så smart! Nu gäller det att njuta av den känslan medans tid är, för snart nog kommer jag att vara tillbaka i verkligheten igen.

09 december, 2007 17:01  
Anonymous Anonym skrev ...

John Lennon.
Fast det är förstås ett helt annat spår.

09 december, 2007 17:03  
Blogger den blyga skrev ...

Ytterligare danska visdomsord:

Af mad
paa fad
og vin i glas
er lidt
for lidt
precis tillpas


som ju passar in på DRT också.

Vem var det som gissade på JULBORD?
Eller kanske JULFEST!

09 december, 2007 17:06  
Anonymous Anonym skrev ...

Lampa? Fin lampa. En PH-lampa kanske!
Då lånar jag initialerna och föreslår Piet Hein, som i alla fall myntade begreppet TTT (Ting Tar Tid).
Den gode Piet Hein var ju också landsman med Brøgger

Men kanske blev det ingen upplysning alls av denna lampa utan ...

09 december, 2007 17:07  
Blogger Pysseliten skrev ...

Tänker du inte på någon som har namnsdag idag då?
Hä, nä jag kan inte!

09 december, 2007 17:12  
Anonymous Anonym skrev ...

Medan jag skrev mitt senaste inlägg, kom Piet Hein-versen från Den Blyga.

09 december, 2007 17:19  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag är med dig agneta!
"Det finns allt för lite av ingenting på allt för mångas agenda."
Piet Hein

Det stämmer ju. Kan inte låta bli att associera från Lottens text om almanacka till att Piet Hein ofta är citerad på den där raden längst ner i almanackan där det ska stå nåt ordspråk eller liknade för veckan.

09 december, 2007 17:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Och gossen som ville ha knuten på snöret är säkert Leif Løvetand. Själv har jag bara en samling av Gruk (den 16. Samling fra 1959. ), i vilken inte just nedanstående finns med:

Leif Løvetand tegner en fugl
På en gren.
Og det er en ganske
Forunderlig en:
Den har 7 ½ ben.
Tallet blir påtalt. Han tenker en
Stund –
Og sir med et ophøjet smil om
Sin mund:
Så er det en hund

09 december, 2007 17:39  
Anonymous Anonym skrev ...

néE Gyllenhammar om man vill det ska framgå att det är ett fruntimmer. ingen jag kände till. man lär sig nåt varje dag. tacksimycksi Dieva! :)

jag gillar Agnesen jag. eller gjorde när jag läste om Fröknarna von Pahlen, fast det var måååångaaa år sen.

09 december, 2007 17:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Medan det rasslade till här med Piet Hein har jag gogglat på lampor, Edison och Tiffany. Det enda kloka jag kom fram till var: Truman Capote "Breaktast at Tiffanys"

09 december, 2007 17:43  
Blogger Cecilia N skrev ...

Det går nästan runt för mig. Hur kan ni veta?

09 december, 2007 17:43  
Anonymous Anonym skrev ...

Hmm, Hein-argumentationen ser solid ut.

Jag känner mig inte lika smart längre, men det var trevligt så länge det varade.

09 december, 2007 17:48  
Anonymous Anonym skrev ...

Men åh... jag hör ju till och med hur hon läser texten högt i radion - Rebecka Vinterbarn-Elg!

09 december, 2007 17:53  
Anonymous Anonym skrev ...

Har googlat en hel del på kollektiv intelligens idag, massa intressant läsning där. Kul med en blogg där man lär sig nya saker, helt off-topic.

Men egentligen inte helt off-topic för Piet Hein och Bruno Mathsson tillsammans gjorde mer än en av dem kunnat göra själv - kollektiv intelligens alltså.

09 december, 2007 17:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Små sentenser med välvilligt vemod
Jag tror på Hein men gissar ändå på Lewengood

09 december, 2007 18:02  
Blogger Hajcharlott skrev ...

Eeehh....?

wv ubukiye. Kanske Freddie Wadlings favorit Alfred Jarry's "Ubu roi" som avses?

Charlott – the goblin girl

09 december, 2007 18:28  
Anonymous Anonym skrev ...

Kanske bör det tilläggas att Piet Hein skrev sina gruk under signaturen Kumbel, eller ibland Kumbel Kumbell och även Notorius Jubelco.

(Nu kan jag inte läsa wv -- bokstäverna är alldeles för gyttrade. Får klicka fram en ny. Då gick den fagra kombinationen qtjfz att tyda.)

09 december, 2007 18:50  
Blogger den blyga skrev ...

Eggad av Agneta fortsätter jag:

Husk de tre:
T.T.T.
Slid, men vid:
Ting Tar Tid

och så har cirkeln gått runt:
Nu är vi snart inne på Bodil Jönsson igen....

Tyvärr fick Manchester City stryk mot Tottenham.
Efter matchen fick jag en ingivelse:
DRT:=Julfest - men inte vilken som helst - Den i Fanny och Alexander!???

09 december, 2007 19:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Nej, inte heller idag har jag en tillstymmelse till chans att knäcka skribenten. Jag gissar på Alladin och hans fina lampa.

09 december, 2007 19:41  
Anonymous Anonym skrev ...

Piet Hein dök faktiskt upp i huvudet när det började verka som en dansk hemlisbloggare. Men jag får inte riktigt ihop det...

Jag håller istället med om Rebecka Vinterbarn-Elg!

09 december, 2007 19:43  
Anonymous Anonym skrev ...

Strindbergslampor är fina, men Ågust är det ju inte. Piet Hein var en ny bekantskap för mig. Vad duktiga ni är!

09 december, 2007 20:01  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag läste färdigt Maria Svelands bok (lite pryd?) kvart över midnatt, gick in här och läste. Stilen stämde, underlivet stämde. Yes! Eureka! Äntligen vet jag något före alla andra!

Naturligtvis bortsåg jag från sånt som borde funnits med: bitterhet, Teneriffa, Erica Jong, ojämlikhet, maken kanske. I stället får jag sitta och se ut som ett får hela kvällen. Det kan man ju också göra.

09 december, 2007 20:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Dansk lampa: Le Klint. Dvs lampskärmar. Men resten?

09 december, 2007 20:26  
Anonymous Anonym skrev ...

Den Blyga, ditt röda-tråden-spår låter inte dumt alls. Även spyor och Ugly förekommer väl däri. åtminstone Ful.

En Gruk till:

DE TO SLAGS UVIDENHED

Hvor viis er dén, som icke véd
men véd, at hans uvidenhed
er mægtig og umaalelig.
Og hvor er den, som ikke véd
og ikke véd, han ikke véd
utaalelig.

09 december, 2007 20:29  
Blogger Bim skrev ...

Ja, inte är det Robert Eddison (?)...
och inte Eric Rücker Eddison (?)...
Howard Phillips Lovecraft, vars namn låter härlig... SF och skräck, nä...
Nä, det blir bara knäppare och knäppare... Har nu fått karln, med knut på hjärnan... repet på marken som det inte fick klivas ur... inte Beckett va, men vem... Bodde i Sverige ett tag, och även i Finland... Men, det var runt kriget där på något håll... Något om en ring...
Må så gott... värmländskan... som gör något annat... läser vad svaret var imorgon ;)Och jag tror att jag pratade på julbord, men pizza där? Det var nog det som var problemet ;)
(rcgirqzx - öhhh, vad försöker det säga?)

09 december, 2007 20:31  
Anonymous Anonym skrev ...

En ogissning är också en gissning. Idag har jag ingen aning!

09 december, 2007 20:47  
Anonymous Anonym skrev ...

Lampan Ra
Design: Piet Hein

09 december, 2007 20:51  
Anonymous Anonym skrev ...

Piet Hein är ytterligare en i raden av olästa författare -- faktiskt boll poäng enligt Maries system -- har aldrig hört talas om honom.

wv: uluva -- luva för dykare?

09 december, 2007 21:02  
Anonymous Anonym skrev ...

noll poäng

09 december, 2007 21:04  
Anonymous Anonym skrev ...

Det verkar ha blivit en trend det där att gissa på författare som man själv inte har läst. Med detta i åtanke gissar jag på den ungerskfödde författaren Szolt Bamygi. Hans epos, "I min bakficka" rymmer ju allt som Lotten är ute efter.

Okej, jag ljuger bara. Om allt.
Sensmoral? Inga t-shirts till lögnare...

/B. Berdfung

09 december, 2007 21:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Idag är det snurrigare än vanligt i Lottens kalender
snart har vi gissat på alla danskar, en i sänder
Men tänk om det är någon annan nationalitet?
Att det är för svårt för mig är en realitet!
Så även om jag tror att det är helt vajsing
blir min gissning åter Doris Lessing

09 december, 2007 21:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Hjalmar Söderberg. Känslan av att inte riktigt höra till, får vara med. Om hörnet lurar förlust och ensamhet.

09 december, 2007 21:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Förresten, en fråga till alla de litteraturkunniga som hänger här:

För några år sedan hörde jag en Dagens Dikt på P1 som jag fastnade för. Den var finurlig och handlade om hur det så lätt blir annorlunda än man tänkt sig. Författare var en dansk vars namn jag inte uppfattade, och sedan glömde jag förstås bort att ta reda på det. Några rader, fritt ur minnet:

”Man köper en biljett till London, och hamnar i Paris

vilket ingalunda betyder att det är en biljett till London man ska köpa om det är till Paris man vill åka.

Det är helt enkelt illa ställt med kausaliteten i dagens samhälle.”

Nu undrar jag, kan detta vara Piet Hein? Andra förslag?

09 december, 2007 21:23  
Blogger Cecilia N skrev ...

Benny Andersen? (Alltså som förslag till dagensdiktpoet.)

09 december, 2007 21:39  
Blogger den blyga skrev ...

Agneta och jag kämpar vidare:

Den, som kun
tar spøg for spøg
og alvor
kun alvorligt,
han og hun
har faktisk fattet
begge dele
dårligt.

09 december, 2007 21:45  
Blogger den blyga skrev ...

Jag hittade följande på min återskapade hårddisk:
10 Tankar om Tid = T.T.T.
(se ovan kl 19.03)
med en tillfogad EGENtillverkad HAIKU
Tiden - en resurs,
som nutidsfolket sällan
nyttjar optimalt


De sitter till exempel uppe hela nätterna och bloggar!
MEN
Nu går jag och lägger mig.

09 december, 2007 21:55  
Blogger jovanna skrev ...

Visst låter det lite Stefan Sundström...

09 december, 2007 22:04  
Blogger Ica skrev ...

Jag har googlat och funderat och blivit trött och nu kommit fram till att... näe... Emma Hamberg? Men hon kanske bara har döttrar? Annars gillade hon ju vin och funderar på underliv. Ja, hon Katerina Januoch eller vad hon heter. Nu ger jag mig.

Och wv hånar genom ffisc. fis på dig själv du.

09 december, 2007 22:09  
Anonymous Anonym skrev ...

Betraktelser, liv och lite filosofi, kan det vara någon annan än Hemmingway?

09 december, 2007 22:18  
Blogger Pysseliten skrev ...

Och där kom ljuset från en lampa!!

09 december, 2007 22:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Den enda dikt jag kan av Piet Hein låter så här:

Husk att elske
mens du tör det
Husk att leve
mens du gör det

*bonusinlägg*

09 december, 2007 22:34  
Blogger bengt skrev ...

Jag gissar på Inge Naning.
Du får mig emellanåt att känna mig dum. Jag måste släppa NFL och Premier League och börja läsa.

09 december, 2007 22:44  
Blogger Malinka skrev ...

Nu deltar jag i Tour de France, men snöret får mig att tänka på Bang. För hundra (eller i alla fall tjugofem) är sedan läste jag en samling av hennes kåserier, och i ett av dem citerar hon "Om ett barn ber om ett snöre, ge det inte en kyss. Ge det ett snöre."

Eller så läste jag det inte alls i Bang-boken. Men jag säger ändå Barbro Alving bara för hon inte är dansk och – såvitt jag vet – inte heller har något med lampor att göra.

/Malinka

09 december, 2007 22:50  
Blogger vredens barn skrev ...

Jag fastnar i knuten. Letpc, säger wv, okej säger jag. Men sistaminutengissning efter bion eller icke: jag fastnar i knuten. Jag säger Stefan Sundström.

09 december, 2007 23:03  
Blogger astrid skrev ...

Robert Putnam ? nej han råkar visst vara någonting annat än författare men han skrev fatkiskt "Bowling Alone" och talade mycket om det sociala kapitalet

09 december, 2007 23:11  
Blogger astrid skrev ...

Eller det kollektiva medvetandet... Var inte det Montesquieu? jag är fortfarande inte i närheten av någon författare.

09 december, 2007 23:17  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Inte då, Bengt. Rätt som det är. hemlisbloggar en hockeylirare! Eller Bosse Larsson (MFF). Bara för diftongernas skull.

09 december, 2007 23:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Off topic: Loppran -

Husk att elske
mens du tör det
Husk att leve
mens du gör det

den versen läste min 86-åriga mor, nyinflyttad på servicehemmet, för mig idag.

Wv ydxykod.

09 december, 2007 23:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Hm.. det låter som en bloggare eller den ålderdomligare varianten krönikör. Piet Hein har jag aldrig hört talas om men gissningarna 'r intressanta!

09 december, 2007 23:27  
Blogger bengt skrev ...

Jag vet att min tid kommer.
Enda nackdelen med kalendern är att vi inte får vanliga bloggar. :-( (sällsynt Smiley från mig).

09 december, 2007 23:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Mycket stämmer på Piet Hein, men underliv? Jag får inte ens ihop det om det är en metafor för det undermedvetna. Men visst, jag har ju blivit överraskad förr.

En dansk författare som är psykolog och som garanterat ingen har läst är Peer Hultberg. Jag har inte heller läst honom, fast det står tre böcker i bokyllan. Jag har inte ens någon lust att läsa dem. Snälla, fråga mig inte varför de står där.

09 december, 2007 23:32  
Anonymous Anonym skrev ...

Och PH-lampan är kass. Den ger urdåligt ljus. Dessutom är den utsliten. Den finns i vartenda borgerligt hem med ambitioner. Och i vartenda inredningsreportage (som bara görs i borgerliga hem med ambitioner och alltid ser precis likadana ut). Ja, det hänger en hos oss också. Suck! Vadå?! Jag är inte alls sur för att jag gissade så tvärfel!

09 december, 2007 23:40  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Va! Har vi tre böcker av Peer Hultberg? Är det jag som har köpt dem och så fall varför? Nä, nu ska jag ta och läsa Bitterf*tt*n.

09 december, 2007 23:46  
Blogger Ica skrev ...

Det där med lampor och danskar gör mig ännu mer dumstämplad och tillknäppt, så nu gör jag precis som igår. Jag sitter och räknar minuterna till nästa hemlisbloggare och att jag möjligen kan få en chans att fixa den (yeah right).

09 december, 2007 23:47  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Du har alldeles strax chansen, Ica. (Och jag tror faktiskt att du har chans på den tionde luckan!)

Översättarhelena: Recenserar du sedan Bitterboken?

10 december, 2007 00:04  
Anonymous Anonym skrev ...

A Bitter Fit...

(är det inte dags snart? katten har redan varit inne tre gånger och tjatat att jag ska komma och lägga mig!)

10 december, 2007 00:09  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Tja, kanske det.

10 december, 2007 00:33  

Skicka en kommentar

<< Home