05 december 2007

Julkalendern den 5 december 2007

Gårdagens vinnare blev en för året ny gissare –Malin – grattis! (Ni vet väl alla att man måste mejla mig om storlek och adress och sedan vänta med skägget i brevlådan tills tröjorna, ack de så försenade tröjorna, behagar anlända?) För övrigt kan alla som inte har något att göra såhär i stressens högtidliga bästismånad läsa mer i facit. Alla facit är långa, långa, långa och utföhöörliga. Massa bokstäver blire.

Julkalenderns programförklaring finns som ni vet i första luckan. På det femte ska det ske!

– Ät upp soppan nu.
– Alltså mamma. Jag tycker att det som är bra med ett nytt år är att det blir allt närmre till framtiden, eller hur mamma?
– Ät upp soppan, snälla du.
– Almanackan, almanackan, den bara äter tid, men blir ändå bara tunnare, visst?
– Ät upp soppan!
– Men mamma, vilket elände! Jag kom på en sak! När det är mitt på dan här, är det eftermiddag i Europa och midnatt i Asien. Jag menar: hur ska man kunna göra framsteg med gamla avlagda timmar?
– Ät upp soppan! Dom som inte äter upp soppan växer inte, dom fortsätter att vara små och blir aldrig stora.
– Undrar hur det hade sett ut idag om inte Hitler hade ätit upp sin soppa.
– Ät nu upp sopp...
– Mamma, när du var en liten flicka ... eh ...
– Ja, vaddå?
– Det var inget. Bäst jag ägnar mig åt min egen barndom. Det blir mindre långsökt.
– Sscchhh. Ät upp soppan.


Jättelätt. Hm. Jag tycker mycket om att skriva dialoger. Kanske skulle man kunna försörja sig på att bli pjäsförfattare? (Sluta skratta nu, tacksåmycket.)
---
Oj. Jag hade av Misstag skrivit midnatt Med versal här ovan. Det var alls inte Meningen. Men just den Meningen är Mycket intressant.

Facit.

108 Reflektioner:

Blogger Lotten Bergman skrev ...

Kul. Mitt webbhotell säger att jag i detta nu har fyllt utrymmet till 99,99 %.

Skrrrfnf!

05 december, 2007 00:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Eftersom jag är på väg till Paris imorgon -- får lov att försöka kolla in Slas barer -- så slänger jag in en första gissning.

Antagligen helt fel.

Min första association var Madicken, så gissningen får bli Astrid Lindgren.

Får se om jag hinner med något mer genomtänkt svar.

05 december, 2007 00:12  
Blogger vredens barn skrev ...

Det här är förstås den RYSLIGA lilla sedelärande ritsagan om den lille envise gossan som vägrade äta upp sin soppa och därför tynade bort till en speta och dog. Fast först tror jag att han blev fet, för att han åt för mycket. Jag minns ärligt talat inte varför han slutade äta men jag kan tillägga att wv bara blir värre och värre. XWDFFBMW! (Inga vokaler men tjusiga bilar dock.)

05 december, 2007 00:13  
Blogger A L V A S - P A P P A ! skrev ...

Jonas Gardell?! Är snäll. o lite gräll.

nähäp, nänä. Då!

05 december, 2007 00:19  
Anonymous Anonym skrev ...

jag tror att barnet är Lottens sjuåring och att mamman är Lotten.

Min gissning är alltså du själv, Lotten. Ledtråden är att sjuåringen kan allt (har du skrivit innan) och att du skriver att du älskar att skriva dialoger.

Enough skrivet. Skriver Erika.

05 december, 2007 00:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Hos mig ringer inga klockor som har med den frekventa ätuppmaningen att göra, men almanackan och tid och sådant får mig att tänka på en bok jag ännu inte läst nämligen "Tio tankar om tid" av Bodil Jönsson. Kanske finns det såväl soppa som "om inte Hitler" däri. Bodil får bli min gissning, med betoning på gissning.

05 december, 2007 01:11  
Anonymous Anonym skrev ...

Moderniserad version av Anne på Grönkulla (Anne of Green Gables) skriven av Lucy Maud Montgomery.

wv undrar ejuak? Japp, i Sverige är det natt, men här är det bara eftermiddag.

05 december, 2007 01:21  
Blogger aequinoxia skrev ...

Jag känner igen det här, men å andra sidan var gårdagens blogg otäckt bekant, och jag har aldrig läst en rad av Slas, så jag ska nog ignorera alla klockor som ringer och klämtar. Jag gissar på Annika Bryn. Den där scenen när Miriam och Anne pratar om tid och rymd. Fast där är mamman mer intresserad, och samtalet är mer givande, så det är nog inte det i alla fall.

05 december, 2007 06:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag associerar till Momo och kampen om tiden med tanke på allt prat om gamla timmar och barndom. Michael Ende alltså.

05 december, 2007 07:13  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag fick lite Astrid-vibbar jag också. Men jag tänkte också på något av Lottens barn. Kan man dubbelgissa? Eller är det Lotten som bloggar som sitt barn som nyss har läst en Lindgren-bok?

05 december, 2007 07:16  
Blogger den blyga skrev ...

En hastig flukt innan arla fågelskådning:
Det påminner mig mest om när den djefla mannen åt sina frukostar....

05 december, 2007 07:17  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jag tror att årets röda tråd är varannan svår, varannan jättelätt. Hittills har Barbro Lindgren och Slas varit lätta. Den här är svår. Jag tror jag håller med Sandra om Michael Ende, men jag hade nog aldrig kommit på det själv. (Fast Momo var en populär högläsningsbok här för några år sen. Rätt många år sen, förresten.)

05 december, 2007 07:40  
Anonymous Anonym skrev ...

Hmmm... Tycker också att det känns som madicken.. Så i så fall är det ju Astrid, men det är nog för lätt, så det är nog fel...

05 december, 2007 07:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Det måste väl vara Emil i Lönneberga och Astrid Lindgren? Då när han skulle äta upp sin soppa? Snackig var han ju också den där Emil..

05 december, 2007 08:02  
Anonymous Anonym skrev ...

Hittar en bok som heter Children of time av Deborah Moulton. Science fiction. Ur den danska beskrivningen:"Den 16-årige David bliver ført til en stor borg, fyldt med børn i alle aldre. Her hersker Mor og hendes onde hjælper Sarke".
Men Mamma låter inte speciellt ond, bara lite trött.

Jag tänker mig att "det blir allt närmre till framtiden" kan vara en ledtråd till SF-genren.

wv: vobzuril. En ny medicin?

05 december, 2007 08:05  
Blogger Bondhustrun skrev ...

Jag tänker också på Momo. Fast sen tänker jag också att dialogen låter som om den skulle kunna vara mellan Pettson och Findus, fast med andra ord då förstås. Men så lätt kan det väl inte vara...

05 december, 2007 08:10  
Blogger Mialiten skrev ...

Jan Myrdal, rakt av. Ja, minus stilen då, förstås. *klurar vidare*

05 december, 2007 08:12  
Blogger Husse skrev ...

Biten nu.
Detta var som en blandning av Bodil Jönsson-Astrid Lindgren(fast nää ) och hör och häpna Jan Myrdal!

05 december, 2007 08:12  
Blogger Hajcharlott skrev ...

Jostein Gaarders Sofies värld - bara för att gissa något helt annat än Momo (som jag aldrig orkade läsa).

Slänger in en gardering på Staffan Westerbergs Vilse i pannkakan. (Lotten ville ju skriva dialoger och pjäser - han kanske hör dit?). Dom tjatade om att han måste äta upp vill jag minnas...

Charlott - the Goblin girl

05 december, 2007 08:18  
Anonymous Anonym skrev ...

Tittar som hastigast in och utan att titta på er andra gissar jag på Michael Ende och Momo.

05 december, 2007 08:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Hmm, det känns om nåt vetenskapligt, tidsdiskussionen och almanackan. Nån filosof kanske? eller psykoanalysens fader Sigmund Freud, om barndomens betydelse mm.
Men varför står Midnatt med stort M, är det en titel på nåt?

05 december, 2007 09:02  
Blogger lilla my skrev ...

Jag gissar också på Jonas Gardell. För lite tragik för att vara En komikers uppväxt, men funderandet och klurandet hos barnet och den icke lyssnande vuxna... Ja, Jonas får det vara tills vidare.

05 december, 2007 09:04  
Anonymous Anonym skrev ...

Min första reaktion var också Michael Ende. Men eftersom jag faktiskt spelat gatsoparen Beppos roll i en uppsättning av Momo och kampen om tiden, så minns jag det där rätt bra. Det kan inte vara den.
Soppa?
Och Midnatt i Asien? Midnatt med stort M.
Jag säger Graham Greene.

Och sen säger jag att du självklart ska skriva en pjäs, Lotten! En bloggpjäs, kanske?

05 december, 2007 09:09  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Förlåt! Midnatt ska inte vara med versalt m och det är ändrat nu. Fast det var ju bra att felet drog blickarna till just den meningen.

05 december, 2007 09:46  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Bloggpjäs!

- Tjänixen.
- Uhum.
- Men vaere merej rå? Du ser ju helt tjyvtjock ut.
- Har inte bloggat.
- Och?
- MEN JAG MÅR INTE BRA OM JAG INTE BLOGGAR!
- 'Schäkta en yngling dårå. Hänger du med på en öl?
- Ja, men bara om jag får blogga om det.

05 december, 2007 09:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Idag är det svårt! Midnatt i Asien? Då borde allt utspela sig lite längre västerut alltså.

Laura Ingalls Wilder kanske? Minns visserligen inte att det var så mycket dialog, men det är ju alltid en gissning.

05 december, 2007 09:57  
Anonymous Anonym skrev ...

Avgjort Jules Vernes! Phileas Fogg m. entourage dribblade mycket med gamla avlagda och ännu inte intjänade timmar - och vann på så sätt det kniviga vadet.

Soppa åts ALLTID till förrätt på den tiden.

05 december, 2007 10:00  
Anonymous Anonym skrev ...

Momo har ju ingen mamma (på jorden) och jag minns inga direkta referenser till Hitler i den boken, så det borde inte vara Michael Ende.
Jag går på första magkänslan och gissar på Jan Myrdal.

05 december, 2007 10:12  
Blogger Hans Persson skrev ...

Jag får lite Jonas Gardell-vibbar av det där, så jag får gissa på honom. *fuskscrollar* Det verkar jag inte vara först med. Som om nu det skulle vara någon indikation på vad som är rätt och fel.

05 december, 2007 10:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Fy bövel också. Nåja, som en gentleman som Phileas Fogg får jag väl acceptera att vara tvåa på den här gissningen. Jules Verne!

Sen om det är rätt eller inte, det är en helt annan historia.

05 december, 2007 10:34  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nä hörni, nu nu får ni ta och rycka upp er.

"När det är mitt på dan här, är det eftermiddag i Europa och midnatt i Asien."

Den där meningen stämmer inte på riktigt i verkligheten, men den måste ju i alla fall få er att fundera. Annars är Phileas Foggs mamma alltså med på resan runt jorden, eller?

05 december, 2007 10:48  
Blogger aequinoxia skrev ...

Var är det mitt på dagen när det är eftermiddag i Europa och natt i Asien? Ja, Asien är ju ganska stort, och hur många tidszoner är det i Europa, och vad är egentligen eftermiddag? Men jag tror på Grönland, och då är det antingen fröken Smilla eller Graham Greene.

05 december, 2007 10:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten, du har bara blandat bort korten som vanligt. Passepartout är den förklädda modern. Fogg klarade väl, precis som resten av dåtidens gentlemen, knappt av att knäppa skjortan utan hjälp vad jag minns.

05 december, 2007 11:06  
Blogger Ataharis skrev ...

Och så tänkte jag gissa fel, men mycket mera kortfattat, idag igen. Bara för att det är en dialog mellan mamma och barn tänker jag på Lotta på Bråkmakargatan och därmed på Astrid Lindgren.

Men det är enda kopplingen och jag är övertygad om att den inte är rätt. Var kommer tidsdiskussionen och framtidsfundileringarna in liksom?

05 december, 2007 11:16  
Blogger Hajcharlott skrev ...

Eftersom det inte kan vara någon helt okänd (eller kan det det?!) så gissar jag på Paulo Coelho från Brasilien. När det är mitt på dagen där så är det eftermiddag i Europa! Jag har bara läst Alkemisten och minns inget om soppor eller mammor men den var ju väldigt filosofisk - liksom dagens text.

Charlott - the Goblin girl

05 december, 2007 11:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Törs man som helt ny kasta in en kommentar? Såklart är det Jan Myrdal, ”ägna mig åt min egen barndom”. Dock är det väl tveksamt om Alva någonsin tjatade om soppa …

(Himla rolig blogg detta!)

05 december, 2007 11:28  
Anonymous Anonym skrev ...

Mina associationer damp ner i följande ordning: Liftarens guide i galaxen (D.Adams), här finns tedrickande (=soppa, förutom själva historien då), tidsresor och despotiska härskare.Hm. Alice i underlandet, tiden är central, här dricks det te och drottningen kan väl härledas till Hitler.Men mamman då? Hm. Även Momo dök upp i tankarna. Men mnäe.
Mycket rolig och bildande julkalender!

05 december, 2007 11:38  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Det oavbrutet pratande barnet påminner lite om Anne på Grönkulla och den korthuggna mamman om hennes fostermor Marilla (hette hon väl?). Men bara lite.

05 december, 2007 11:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotta på Bråkmakargatan vill inte äta sin strömming (eller var det någon annan fisksort?) när hon är på besök mos mormor och morfar. Fy farao för fisk! Men Lotta får inte gå från bordet förrän hon ätit upp. Fy Farao. Dessutom vill hon bli stor fort. Det vill inte Pippi, hon vill aldrig bliva stur. Lotta och Lotten. Min första gissning i Lottens julkalender blir Astrid Lindgren.

05 december, 2007 11:55  
Blogger Ica skrev ...

Ungen med soppan låter både som Lisa Simpson och Stewie i Family Guy. Och sen kommer jag att tänka på ett par filmer, med andra ord är jag ute och cyklar som vanligt. Dialogen känner jag dock lite Emma Hamberg för, även om innehållet är helt borta för det.
Återkommer.

05 december, 2007 11:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Om det inte vore för den geografiska tidsangivelsen skulle jag gissa på Jujja Wieslander och hennes "Lillebror och Nalle".
Denne Lillebror är en oerhört filosofisk och pratglad krabat med de mest underliga funderingar som han berättar för sin mamma. Det är många dialoger i boken, fast mamman är väldigt fåordig, mer "jaså" och "hur menar du?".
Dessutom är det inte soppa de äter utan långtradarmackor.

Det får ändå bli min gissning.

05 december, 2007 12:00  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Goblincharlott (utan e) skriver:

"Eftersom det inte kan vara någon helt okänd (eller kan det det?!)"

Nej, det hade ju varit tokigt. Men idag kan man nog säga att det är ett litet problem i att karaktären är mer känd än författaren. Liksom.

05 december, 2007 12:06  
Blogger vredens barn skrev ...

Jag får gåshud över hela kroppen när folk gissar Michael Ende. Javisst, tidsdiskussionen, men STILEN govänner. Skärpning! För övrigt är det bara a) de grå herrarna och b) de vuxna som börjar tjafsa om tid och ingen av dessa torde ha en enveten mor som försöker få dem att äta soppa! Så, eftersom jag inte har en blekaste aning för ögonblicket måste jag antigissa å det grövsta.

05 december, 2007 12:12  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

En antigissning är också en gissning.

(Känt julkalenderordspråk.)

05 december, 2007 12:20  
Blogger vredens barn skrev ...

Okej, dags att syna det hela i sömmarna.

Scenen borde utspela sig nånstans i Nord- eller Sydamerikat för det är där man skulle ha mitt på dagen när det är eftermiddag i Europa.

Lägg märke till att det står "dom"! Det är givetvis med flit.

"Gamla avlagda timmar". Det är ju vackert, men vem skulle säga det? Äsch, jag får spader.

05 december, 2007 12:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tycker att språket låter som serierutor.

Asterix? Obelixsoppan?

05 december, 2007 12:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Är det bara jag som tycker att det blir svårare för varje år?
Jag fastnar i associationerna som i ett törnesnår.
En lång dags färd mot natt är ett alternativ idag.
Lottens tidsangivelser är något i olag.
Att tiden är ur led tyder på Hamlet,
men det verkar lite väl galet.
Så jag tar till min gamla vanliga gissning,
och drar till med Doris Lessing

05 december, 2007 12:28  
Anonymous Anonym skrev ...

Men det är ju min blogg!! Så där håller Sjuåringen på hela tiden, och jag försöker få honom att äta upp maten.

Fast så inbilsk är faktiskt inte ens jag, att jag tror att jag kvalificerar mig som hemlisbloggare. Så jag gissar på Philip Roth; dels tidsaspekten (någonstans på amerikanska östkusten borde det vara mitt på dagen när det är eftermiddag i Europa, nästan i varje fall), dels på Hitler-referensen; vad hade hänt om... Roths senaste (?) handlade ju om vad som hade hänt om Tyskland hade vunnit andra världskriget (eller nåt sånt)

05 december, 2007 12:36  
Blogger Huskorset skrev ...

Fartblind av rättgissningen i gårdagens lucka rusar jag åstad och...fastnar ögonaböj. Jahapp. Då måste man tänka.
Först tänkte jag också Jan Myrdal, och sedan Anne Frank, men så var det där med morgon, eftermiddag och kväll och då blir det en gissning på USA och Joyce Carol Oates.
Det här är sååå kul!

05 december, 2007 12:37  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag var inne på Roald Dahl, men inser att jag nog ska byta världsdel och fokusera på figur. Klurar vidare...

05 december, 2007 12:40  
Blogger bengt skrev ...

Kan soppan vara en metafor för något annat. Om inte, vilken soppa det är.

05 december, 2007 13:07  
Anonymous Anonym skrev ...

"karaktären är mer känd än författaren"-kommentaren får mig att vilja säga att du spökskriver Bibeln men nä...

fick ingen Ende-vibb alls. jag håller nog klaffen idag, det finns ju en tid och en plats för allt och jag utnytttjar hålla klaffen-tiden för sällan så.

05 december, 2007 13:17  
Blogger Ataharis skrev ...

Michael Ende och Den oändliga historien? Oändlig har ju definitivt med tid att göra. Även fast jag nog itne läst boken men sett filmen med stor fascination som liten. Never ending story, och nu kommer jag att ha filmmusiken som eget soundtrack i huvudet idag ...

05 december, 2007 13:17  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men under den senaste timmen är det ju en av er som har kläckt en jättebra idé!

05 december, 2007 13:20  
Blogger Cecilia N skrev ...

Pjäs tror jag. England tror jag. Pinter tror jag därför.

Nu ska vi se vad de andra har gissat.

05 december, 2007 13:22  
Blogger Jeez skrev ...

Jag tänkte direkt på Sandro Key-Åbergs prator (ack, teaterföreningstiden i högstadiet, vilken tid!!!) så han är min gissning :-)

05 december, 2007 13:23  
Blogger Ataharis skrev ...

Nä, nu har jag läst alla kommentarer och jag håller nog på Ö-helenas Anne på Grönkulla. Den utspelar sig i Kanada om jag minns rätt (läste böckerna i lågstadiet men gillade inte nämnvärt) och det stämmer ju med tiden. Att hon var pratsam vill jag minnas. Att hon var barn och samtalde med vuxna vill jag också minnas. Vad författaren heter minns jag däremot inte alls - alltså är karaktären mera känd än författaren. I alla dall om det är min minneskapacitet man kan utgå ifrån. Men det ska man nog inte.

05 december, 2007 13:24  
Blogger Jeez skrev ...

men hallå, vaddå? fler ledtrådar bland kommentarrna??? Sverige och svensk verkar ju då helfel... *funderar vidare*

05 december, 2007 13:29  
Blogger Cecilia N skrev ...

Jag gissar på att den braiga idén är tecknad serie.

Men Nemi är nog för lite västerut för att riktigt platsa.

Och Lisa Simpson var nån inne på och det kanske kan vara en lutning. Men jag tror att det är "stillastående rutor" i serien, inte film.

Nu får nån annan spåna vidare.

05 december, 2007 13:33  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jag misstänker att den som har kläckt en god idé är Annapanna. Men nån serie som passar in kommer jag inte på.

05 december, 2007 13:36  
Blogger Huskorset skrev ...

Roth! ...fanken hon är smart den där bloggande morsan... Det tror jag med.

...förresten om jag hade skrivit:
"Avgjort Östergren! Och så fint du gör honom!"
så hade det nog varit mina brallor som åkt ner, snarare än dina... ;-)

05 december, 2007 13:37  
Anonymous Anonym skrev ...

Massor med mattjat. Mitt minne minner mig massor med mat. Mitt matförslag: Magentablommig mandelfalukorv med mos.

Ergo: Hans Alfredsson

05 december, 2007 13:41  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag kan se Lotten framför mig, där hon ömsom garvar läppen av sig åt oss, ömsom vrider sig i plågor över att vi inte begripit redan.

Serierutor, definitivt, Amerikat också. Mer känd än sin upphovsman bör ju också stämma bra på serierna - men exkluderar Disney.

Vad har vi för barn i serieform som ägnar sig åt sin egen barndom? Och som har en tjatig mammam? Dennis? Charlie Brown i Snobben?

Nej, nu vet jag: Kalle i Kalle & Hobbe, och där har vi ju en kille som tänker och snackar käkarna ur led medan han gör allt för att slippa äta maten som mamma serverar.

Så enkelt det här var!

;-)

http://smyg.wordpress.com

05 december, 2007 13:48  
Blogger Eva-L skrev ...

Efter att ha läst om Philip Roth på Wikipedia så gissar jag på honom. Jag har nog aldrig läst något av honom, men jag har läst en annan text som heter Klartext (precis som Roths självbiografi) som har påverkat mig mycket (min Klartext handlar om skrivregler) så jag tar det som ett tecken.

05 december, 2007 13:58  
Blogger bengt skrev ...

Fast Kalle & Hobbe är ju en väldigt grafisk serie med fart i de flesta rutor. Och borde inte Hobbe varit med i texten?

05 december, 2007 13:59  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Nej, inte Kalle & Hobbe. Det här är ett mycket mer djupsinnigt barn. Dessutom verkar mamman här tycka om sitt barn åtminstone lite grann, till skillnad från Kalles föräldrar. (Jag hatar verkligen den serien!)

05 december, 2007 14:03  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Baby Blues kanske.

05 december, 2007 14:10  
Blogger Cecilia N skrev ...

Åh, Kalle och Hobbe! Ja, det kan jag stödja.
Och när mamma är med och pratar då sitter ju Hobbe ihopsjunken som en vanlig tygtiger på en stol i bakgrunden.

Bill Watterson alltså.

05 december, 2007 14:12  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

LEDTRÅDAR!

1. Smyg har helt rätt fast komplett fel.
2. Cecilia N borde veta.
3. Översättarhelena har rätt om Annapanna.

Nu är jag datorlös i två timmar! Have fun!

05 december, 2007 14:29  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Eller Mafalda. Hon hatar ju soppa.

05 december, 2007 14:35  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Ju mer jag tänker på det, desto mer tror jag på Mafalda.

05 december, 2007 14:38  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Och nu när jag har kollat på Wikipedia så kan jag berätta att hemlisbloggaren i så fall heter Quino (pseudonym för Joaquín Salvador Lavado) och är argentinare.

05 december, 2007 14:42  
Blogger Cecilia N skrev ...

Stickande teolog som inte äter soppa? Men som förekommer i serierutor.
Jag vänder kappan efter vinden och anar Mafalda jag med.
Eller så har smyg helt fel med Amerika och Mafalda är från (Latin-)Amerika.

Jag är lite lur på att det ändå är nån brittisk/irländsk. De är en timme efter europeisk tid, mer behövs inte för att det ska vara eftermiddag i Europa när de har mid-dag.
Tecknad stickad Shakespeare, nån som hänger på? (Fast den författaren är ju synnerligen känd. Miss igen.)

Fast Hobbe heter ju så efter en filosof.
En annan filosof, tillika irländsk biskop, var Berekerly som funderade på vart hans strumpor tog vägen när han stängde byrålådan.

Nä, spåna vidare nån annan.

05 december, 2007 14:49  
Anonymous Anonym skrev ...

Såklart Mafalda! Hon åt aldrig sin soppa och blev aldrig stor!
Bravo Ö-Helena!

05 december, 2007 15:07  
Blogger Tandem skrev ...

Man gissar (som flera andra) på Jonas Gardell.

05 december, 2007 15:11  
Blogger Gitto skrev ...

Trots att jag inser att jag har helt fel så gissar jag på Vita Andersen eftersom hon skriver om en sådan elak mor i "Håll käften och var söt". Det var den första vibb jag fick och jag vägrar släppa den!

05 december, 2007 15:24  
Blogger vredens barn skrev ...

Mafalda javisst! Och "gamla avlagda timmar", inte underligt att jag fick Gabriel García Marquez-vibbar, latinamerikaner!

luetes i wv låter för övrigt som ett spanskt ord så det avgör saken.

05 december, 2007 15:29  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Jag tror också att det är Mafalda. Tidzonen är ju någon av de amerikanska kontinenterna, och så det här med soppan tillsammans med ett sätt att resonera som jag tror mig känna igen gör mig nästan övertygad.

05 december, 2007 15:47  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

Mafalda har jag aldrig hört talas om och jag har aldrig läst andra seritidningar än Penny och
Min Häst. Dock känns Mafalda onekligen rätt efter lite googlande. Men det vore ju trist att gissa på någon man inte känner till så idag gissar jag på Pettson och Findus fast än jag är ganska säker på att det är helt uppåt väggarna.

05 december, 2007 16:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag har ytterst svaga minnen av Mafalda, men det är säkert alldeles rätt. Fast jag fastnade på Midnatt i Asien och tänkte One night in Bangkok - Chess - Tim Rice. Så jag gissar på Tim Rice.

05 december, 2007 16:24  
Blogger leopardia skrev ...

vilken kluring, först funderade jag lite på staffan westerberg och vilse i pannkakan, men sen dök ju astrid lindgren upp och sen började jag fundera på alice i underlandet, en karaktär som är kändare än författaren.... voj voj, men om jag bara får en gissning så kör jag väl på staffan westerberg då... även fast det inte riktigt går ihop sig...

05 december, 2007 16:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Mafalda diskuterar soppa såklart -
när ö-helena säger det blir det uppenbart.

05 december, 2007 16:35  
Anonymous Anonym skrev ...

Och den röda tråden är...... BARN (barnlitteratur?)!

05 december, 2007 17:18  
Anonymous Anonym skrev ...

fast det ska man kanske hålla hemligt? ...

05 december, 2007 17:37  
Blogger Malinka skrev ...

Marilla är inte Annes mamma, och Anne är inte någon seriefigur. Annars vore L.M. Montgomery min gissning.

Men soppätande seriefigurer? Som metadiskuterar sin barndom? Om ni säger att det är Mafalda är det säkert det.

Usch, jag borde läsa lite mer ... Wyjilei, tycker wv, och jag instämmer.

05 december, 2007 17:43  
Blogger Fru R skrev ...

Gissar på Ingemar Bergman. Lillgammal och olyssnad på av alla vuxna.

05 december, 2007 17:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Det måste vara Bodil Jönsson (heter hon så?) som redan som barn gjorde filosofiska utläggningar om ställtid och tidsbrist och annat i den riktningen.

05 december, 2007 17:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Tänker lite längre. Steinbeck och barn? Att ha en feberhet unge i knät begränsar perspektiven kanske?

05 december, 2007 17:57  
Blogger aequinoxia skrev ...

Det är ju Proust. Ja, förutom det där med tidszonerna, förstås. Missförstått barn som ingen lyssnar på. Självporträtt. Ägna sig åt sin egen barndom. Och så tiden. Närmre till framtiden och à la recherche du temps perdu. Var Hitler kommer in vet jag inte riktigt, men han kanske kan få vara...Napoléon III? A côté de chez Swann finns i serietidningsformat.

WV vill få mig att tro att det är en polsk författare, men jag tror att den ljuger.

05 december, 2007 18:02  
Anonymous Anonym skrev ...

Hmm... Samuel Beckett! Det känns som en absurdistisk pjäs som skulle kunna heta "I väntan på efterrätten" eller någonting sådant.

05 december, 2007 18:02  
Blogger Moster Mjölgumpa skrev ...

Jag tror att det är Staffan Westerberg som har bytt ut pannkakan mot soppa.

05 december, 2007 19:37  
Anonymous Anonym skrev ...

Mycket imponerande om ni har rätt på Mafalda!

Själv känner jag mig nollställd, tidszonen kunde jag gissa mig till, jag får nog dra till med Maradona, han har ju skrivit en bok. Frågan är hur allvarligt jag lider av soppatorsk?

05 december, 2007 20:20  
Blogger B. Fundberg skrev ...

Nu är jag säker, ni andra kan sluta gissa!
Det är så klart Vilhelm Moberg. Han hade ett osunt förhållande till sin mor (Ja, vem har inte det) och till HItler (Ja, det också...). Dessutom var han smålänning och de är alltid fattiga och måste äta soppa...i alla fall i litteraturen.

05 december, 2007 20:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Vicke Viking då? Där har vi ju ytterligare en spinkis som borde äta mer och snacka mindre och som tänker för mycket. Och som är nästan en seriefigur. essutom åkte han ju till Vinland, det kan vara där han filosoferade om tidszoner.

Lotten: fattar du vad illa du gör BNP på det här sättet?

05 december, 2007 20:30  
Blogger Lisa skrev ...

Åh, jag känner igen det,jag känner igen det så mycket att jag går och tittar i min bokhylla som mest består av Torgny Lindgren och Tove Jansson och just den Lindgrenaren är ju inte direkt barnbokig så jag tar den senare, kanske en elak hemul eller så.

Gissningspremiär för tåg-Lisan!

05 december, 2007 20:48  
Blogger Bim skrev ...

1. Ja. igår tänkte jag avsluta mä, Slas-Klas... usch...
2. Dagens text ger nog snart någon - soppatorsk... (mig?)
3. Väntar som vanligt in årets Tage Danielsson eller Hans Alfredsson
4. Lindgren? Emil? Hittade ingen soppskål. Den hade Lotten inte klart att kringgå...
5. Pelle Snusk? Ja, Min Barnkammare finns nog i de nystädade bokhyllorna (?)
6. Ja, möjligen Lotten själv då som vaknat till mycket konstigt och surrar om mycket... Men, de där kalsongerna på diskbänken... och en kvarn mm den kringgick jag...
7. Jan Myrdal hade det nog aldrig kul, enligt honom själv. Frågvis? möjligen, men nog med mycket påstående också... vet och kan. Alva verkar ha varit en, ja... ungefär :p
8. Ingmar Bergman är det väl dags för också? Namnet förpliktar - dock blir det mycket där med tid som kan stämma - spelar schack i väntan på döden. Och lite annan tid, men. Soppa...
9. Albert Einstein - kvalar han in? tiden är ju hans dilemma (?) ja, det där med tåget och tiden och ljuset (?). Fick fly från Hitler, eller?
10.Mafalda? Ja, vem vet... imorgon vet vi... :)
11. Anne på Grönkulla? Ingen aning, läste henne aldrig. Eller gjorde jag?
12. Kommer inte till 24, hur jag än gör idag, månne... Funderar vidare...
13. Varje dag hänvisar jag hit, mina få besökare. Men kom på idag... det inleder ju till fler lappar i hatten, och sämre chans för vinst. Men, vinsten är ju att på något sätt få rätt... eller hur uttrycka sig?
Må så gott, värmländskan som inte gillar blogger numera :(

Bims Portal!/Sjöbackas blogg
(Måste ju koda själv, jö...)

05 december, 2007 21:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Anne på Grönkulla. Huvudet och munnen full av infall och ingen vidare respons från Marilla. Fast nu har jag läst lite i kommenatrerna och ser att figueren är mer känd än författaren. Visst är Anne mest känd, men L. M .Montgomery är inte helt okänd, väl?
Tidsangivelsen stämmer också, tror jag. Prince Edward Island ligger väl ganska långt österut?
En gång, i Kuala Lumpur, träffade jag en man med mycket stor ryggsäck som var från Prince Edward Island (syftningsfel, eller inte, kanske var de båda därifrån?). Hans mormor kände Lucy Maud, i alla fall. Alla kände igen sig och böckerna var måttligt populära till en början.

05 december, 2007 21:09  
Anonymous Anonym skrev ...

Idag vill jag också vara med och gissa. Igår försvann mitt inlägg - jag höll nog på för länge med svaret. Det var ändå fel, så det gör inget.
Idag har jag läst era diskussioner innan jag svarar, för att se vilka djupsinnigheter ni klurat ut! Serier har jag inte tänkt på alls, och Mafalda har jag aldrig läst, så jag avstår från den gissningen.
Jag tar istället sikte på dialogen och gissar på en dramatiker. Om vederbörande ska bo i USA och ordet midnatt är centralt borde det bli Eugene O'Neill och Lång dags färd mot natt. Men huvudpersonen är inte mer känd än dramatikern, så det är väl fel!
Om jag satsar på en irländare i stället, med tanke på tidsintervallen, så blir det Becket. I väntan på Godot visar väl att tid inte är något lätt att förstå sig på ...
Så - nu har jag gissat!

05 december, 2007 21:12  
Blogger den blyga skrev ...

Aldrig hört talas om Mafalda men både Mamman och soppan dök upp på Google så det verkar stämma.
Således Mafalda blir mitt svar.

05 december, 2007 21:20  
Blogger Ica skrev ...

Den här bloggen är inte bra för självförtroende. Jag känner mig bara dummare för varje gång.
Nu tror jag på... inte nån. Jag har feber.

05 december, 2007 21:32  
Blogger Lisa skrev ...

Jag tokgissar på Garfield för jag har sannerligen ingen aning.

05 december, 2007 21:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tror det är min dotter, som på något sätt har lyckats uttrycka i språk vad hon tänker, när hon inte alls vill lyssna på sin mammas tjat: "lägg dig ner", "nu ska vi sova", "lägg dig ner sa jag", "huvudet på kudden". Min gissning är alltså Hanna Sundberg. Det bara måste vara rätt.

05 december, 2007 22:02  
Anonymous Anonym skrev ...

nej mafalda har jag heller inte läst. oooh så bra gissandet gått för mig hittills. men det är länge till jul :)

05 december, 2007 22:15  
Blogger Ingela skrev ...

Jag tror på serie eller möjligen filmkaraktärer men inte Mafalda eller Kalle. Den här mamman är troligen ingen person som någonsin har varit flicka.

En icke-gissning således.

Funderar vidare på diverse onster och djur-karaktärer.

05 december, 2007 22:26  
Blogger bengt skrev ...

Mafalda kommer jag ihåg från Dagens Nyheters seriesida. Men det måste ha varit 35 år sedan.
För övrigt lärde jag mig läsa från just den seriesidan (och det var inte Tom Puss jag läste, det gjorde jag senare). Jag tog tidningen med den fortfarande rinnande trycksvärtan upp i mamma och pappas sängar och bad dem lära mig bokstäverna. Antagligen var det lika populärt som vi har det nu... Dvs inte, föräldrar vill sova kl 5 på morgonen.
Håller med om Mafalda.

05 december, 2007 22:31  
Anonymous Anonym skrev ...

Mafalda och Anne på Grönkulla låter bra, men jag föreslår Alfons Åberg. Den trötta pappan har blivit mamma i Lottens version för att förvilla oss.

05 december, 2007 22:51  
Blogger Lena skrev ...

När ni skriver om Mafalda låter det ju klockrent, eller FÖR enkelt?! Jag tycker mig minnas en seriestrip där Mafalda frågar sin trötta mamma precis så där-Du mamma ,när du var ung....Visst är hon från Argentina o visst körde de en lill-cittra? Jag hakar på o gissar oxå Mafalda

05 december, 2007 22:58  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu stänger jag luckan!

06 december, 2007 00:00  

Skicka en kommentar

<< Home