01 december 2007

Julkalendern den 1 december 2007

Detta är en tradition. Ni vet vad ni ger er in i?

(Nu en lååååång parentes till alla jätteovana och helt okunniga bloggläsare som famlar efter fotfäste som Bambi.

Från 1 till 24 december skriver jag varje dag som om jag är någon annan. Jag upprepar för säkerhets skull:

Som om jag är någon annan.

Det kan vara – och är det oftast – en författare. Död eller levande. Bra, dålig, svensk eller inte. Kanske bara någon som trycker på tangenter eller håller lite slappt i en penna. Ibland finns det dessutom ledtrådar gömda. Er uppgift är att lista ut vem ”hemlisbloggaren” är och gissa i kommentorsbåset. Er uppgift är förstås också att göra era medgissare förvirrade.

Alla som fullkomligt och totalt struntar i denna julkalender kanske då och då får helt vanliga inlägg att bita i. Men bara kanske.

Nybörjare? Ah. Mejla mig så ska jag förklara hur enkelt det är att kommentera i en blogg. Slut på lång parentes.)

Nytt för i år är att man inte måste vara litterärt bevandrad för att gissa rätt. Äh, så var det ju förra året också, kom jag på nu. Och förrförra. Allt är helt enkelt lika enkelt som förra året. Och förrförra. Nästan. Det finns en klurig nyhet som jag inte är riktigt säker på att jag kommer att genomföra. Åh, det lät ju väldigt genomtänkt. Planering is my middle name. Not.

Detta är hursomhelst den enda julkalenderbloggen där det händer mer i kommentarerna än i själva inlägget.

En av alla som i kommentatorsbåset gissar (fel eller rätt), vinner en hemlig t-shirt. (Den är hemlig bara för att den inte har levererats från tröjtryckeriet ännu.) Ingen nyhet alls är att alla 24 hemlisbloggarna förenas av en synnerligen komplicerad röd tråd som ingen någonsin listar ut i förväg. Nu kör vi:
Advokaten vaknade mycket långsamt och tvekande, ungefär som när en övergödd hund tar sig upp ur en sjö av kolasås. Han lyfte ena armen till skydd mot solljuset innan han vågade kisa, men slöt hastigt ögonen igen. Efter en snabb återhämtning slog han upp ögonen på nytt. Blicken gled över golvet, de utspridda tidningarna och den omkullvälta tv:n, vars skärvor låg utspridda som grönsvarta istappar. Överallt låg små fjädrar och apelsinskal, serpentiner och silkepapper samt hårnålar. Hans ögon kändes en smula inflammerade. Han blundade igen. Någon talade.

– Sten. Ernst Sten. Hur står det till?

Advokaten tittade upp mot den hälsande mannen som hade sträckt fram ett glas öl mot honom.

– Tack.
– Varsågod, svarade mannen som tydligen hette Sten.
– Nå, vad är det ni vill? frågade advokaten.
– Konservfabriken, vi måste dit.
– Varför då?
– Vet inte. Det angår inte mej. Men du måste följa med.
– Jag måste göra vad?
– Följa med.
– Men varför? Jag mår inte så bra.
– Som du vill. Jag går själv.

Han tittade ner i ölglaset och såg hur det porösa skummet bubblade och långsamt sjönk ihop. Efter ett tag kunde han se den mörkgula ölens yta och påmindes om att han behövde gå på toaletten.

Facit kommer på gamla hederliga facitsajten som jag för tillfället har glömt lösenordet till. Låt oss hoppas att dimmorna om ett dygn har skingrats.
---
Facit.

88 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Jag premiärgissar på Douglas Adams bara för att vara först. Mitt rim kommer imorgon.

01 december, 2007 00:06  
Blogger Moster Mjölgumpa skrev ...

Då kör jag på Nils Parling!

01 december, 2007 00:07  
Blogger Ingela skrev ...

När jag läste det där hörde jag Jan Guillous röst läsa texten i mitt öra, precis som när han läser ledtrådarna i Dobidoo.

01 december, 2007 00:13  
Anonymous Anonym skrev ...

Hunter S. Thompson, säger jag.

01 december, 2007 00:14  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Roald Dahl blir min gissning. Det kan vara så att konservfabriken leder in mig på villospår (på grund av likheten med en viss chokladfabrik), men det är nånting med de där detaljerade beskrivningarna också. Jag ändrar mig nog i morgon.

01 december, 2007 00:17  
Blogger Cecilia N skrev ...

Ian Fleming! (Hurra för att mobilen inte berörs av Askungen!)

01 december, 2007 00:23  
Blogger Marianne skrev ...

Spinner vidare på min egen Thompsonteori: Den röda tråden är Johnny Depp.
Denne ädle herre har även en fot i Chokladfabriken. Det är så praktiskt med mångsidigt folk.

01 december, 2007 00:23  
Blogger Jessica skrev ...

Stieg Larsson eller Henning Mankell för omständigheten med var man ska och detaljerna med toa och annat.

01 december, 2007 00:29  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men jisses, här är det ju fullt med folk i pottan!

01 december, 2007 00:35  
Blogger bengt skrev ...

Vem kan sova?
Vem kan svaret?
Dahl dök också upp i mitt huvud. Men jag tror inte det stämmer. Kan Ernst Sten vara en ledtråd? Lika vilse som bland Oldsbergs På spåret-ledtrådar ...

01 december, 2007 00:40  
Anonymous Anonym skrev ...

Även jag tänker i första hand på Douglas Adams och också jag låter det bli mitt val.

01 december, 2007 01:29  
Blogger Anna skrev ...

Jag gissar på Terry Pratchett, för att det låter som när Vimes vaknar i rännstenen, eller på Stig Larsson utan e för att det låter hemskt. Det skulle också kunna vara Mickey Spillande, fast då är det lite för löskokt.

01 december, 2007 02:11  
Blogger Anna skrev ...

Ehh ... Spillane ska det vara, utan d. Suck.

(fast jag fick gumreflx som wv, så det var nästan värt det!)

01 december, 2007 02:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag gissar Ed McBain.

01 december, 2007 04:53  
Anonymous Anonym skrev ...

J.K. Rowling

01 december, 2007 08:14  
Blogger stina skrev ...

Hurra! Jag har ingen aning om vad det är men hurra för julkalendern! :D

01 december, 2007 08:33  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag gissar på Annika Bryn.

01 december, 2007 08:36  
Blogger jovanna skrev ...

Är kolasås och apelsinskal månne ledtrådar eller är jag bara hungrig? Återkommer efter frukost.

01 december, 2007 08:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tänkte på Jo Nesbø, den norske deckarförfattaren och hans hjälte Harry Hole... men det var bara en magkänsla. Får kanske läsa en gång till lite senare...

01 december, 2007 09:21  
Anonymous Anonym skrev ...

Ja! Äntligen är du tillbaka!
Jag har ingen aning men gissar på Alexander Mcall Smith bara för att han var på tv igår.

Nu gör jag skamlöst lite reklam för min egen julkalender på http://www.receptomaten.se/julkalender.php - en julkalender för er som är matlagningsintresserade

//Ulrika på Receptomaten

01 december, 2007 09:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Hå, Det måste ju bara vara Leif GW Persson! Den sunkiga stämningen, de överlastade metaforerna (eller kanske inte?), den lakoniska bakfyllan.

01 december, 2007 09:34  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Här kommer jag nu traditionsenligt och mumlar i skägget så att ni blir förvirrade. Men en av er har nämnt något som faktiskt är en ledtråd.

Tänkte bara tala om det.

(Och så dagens tappade haka: läser Jan Guillou ledtrådar i Dobidoo? Hjälp, jag måste börja titta på tv mer.)

01 december, 2007 09:37  
Blogger Bim skrev ...

Äntligen dags att få klura lite igen!
Inte en susning dock... Magen sa först totalt - han med chokladfabriken, namn är inte min starka sida nej (som Lötten och att komma ihåg lösenord? ;)) Eller så var det bara det att jag var godissugen, vid frukost, eller lite senare kanske man bör tillägga...
Men, någon gissade visst på det och namnet var då - Roald Dahl (?) så det lär han väl heta än... :)
Men, samtidigt känns det på något sätt igen... byter ut sdvokaten mot en försupen fylletratt/konstnär... och en polis som gör besök, eller var han något annat? Och då dök Camilla Läckberg upp i skallen - Isprinsessan där tror jag...
Nä, nu slutar jag fundera för idag ;)
Må så gott... Värmländskan Bim

01 december, 2007 09:41  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Och, hörni, vad är anledningen till att han är lite dagen efter, den där mannen?

01 december, 2007 10:09  
Blogger Eva-L skrev ...

Jag skulle kunna gissa på Terry Pratchett, Ian Rankin och varför inte Dennis Lehane eller Christopher Brookmyre.

Fast nu har jag läst texten en gång till och det ÄR Douglas Adams. Det är helt enkelt för mycket som stämmer.

01 december, 2007 10:39  
Blogger Hans Persson skrev ...

Jag tyckte att det kändes som en korsning mellan Jan Guillou och Douglas Adams, och jag ser i kommentarerna att mer morgonpigga personer än jag fått samma tanke.

01 december, 2007 10:40  
Blogger stina skrev ...

Jag gissar på Kafka för att det var det jag tänkte på. Helt utan anledning, typ :)

01 december, 2007 10:53  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag funderar lite på anledningen till dagen-efter-känslan och det som först poppar upp i huvudet är att det är dagen efter Eurovisionsschlagerfestivalen: Inflammerade ögon av alltför grälla färger och för mycket glitter. Serpentiner och silkespapper för att vardagsrummet piffats upp lite. Hårnålar och små fjädrar eftersom advokaten piffat upp sig själv lite med fin frisyr och fjäderboa. Apelsiner kanske är det ultimata tilltugget.
Fel låt har vunnit, så i raseri har någon vält tv:n.

01 december, 2007 11:06  
Blogger Hajcharlott skrev ...

Ernst Sten är Ewert Grens! Roslund och Hellströms ypperliga deckarkaraktär - som f.ö. bloggar på deras hemsida.

(Nyss uppstigen efter att ha läst ut en Michael Connelly - som var min första gissning (se kommentar till gårdagens blog.)

01 december, 2007 11:09  
Blogger Bim skrev ...

Dagen efter? Jultomten som fått all glögg/sprit när han vandrat runt... käkat massor av apelsiner och choklad som han får som ersättning också - istället för gröt numera... Släng omkull tvn i rena ilskan över att den tar över så han får... äh... men, han gillar inte andra än Arne W antar jag - årets har han aldrig ens hört om, lovar... (jag ser för sällan på tv/film osv för att ens veta det själv... nyheter på morgonen ungefär...)
Må så gott... värmländskan Bim som nu går och kollar på baksidan av Ian Rankins ljudbok som ligger här för att lyssnas på - vem av dem det nu var... Inte är det Diagnos - Mördad som rullar i stereon...

01 december, 2007 11:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Hmm. Absolut inte lätt. Tror inte på Terry Pratchett, hans språk (i original, har aldrig läst en översättning) är helt annorlunda.
John Grisham? (advokat), Joanne Harris? (apelsin, konserver).

Nja. Låt mig tänka, vad finns mer?

Fjädrar, serpentiner, silkepapper -- julgransplundring? -- apelsinskal, hårnålar, utspridda tidningar, sönderslagen TV, irriterade ögon -- piñata?

Hmm. Latinotradition. Ernst. Bakfull.

Vad sägs om: Ernest Hemingway.

01 december, 2007 11:22  
Anonymous Anonym skrev ...

här har vi ännu en person som tänkte på douglas adams...

01 december, 2007 11:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag gissar på Hunter S. Thompson. Det påminner mig om Fear and loathing.

01 december, 2007 11:27  
Blogger Cecilia N skrev ...

Jag tror att det är nyårsdagen. Fast jag reagerade på att det skulle vara (starkt) solsken då. Men det är väl för att jag bor på fel breddgrad här i världen.

Men när jag läste inatt så tyckte jag att början på dialogen var förvirrad. Jag fick först för mig att advokaten hette Ernst Sten, men några rader längre ner fick jag revidera den uppfattningen.

Är det någon genomtänkt ledtråd?

(Att presentationen är signifikant har jag ansett iaf, se min gissning. Och att han har en i(a)nfla/emmation.)

01 december, 2007 11:30  
Blogger Cecilia N skrev ...

Och genast börjar jag tänka på röda tråden. Men jag är tyst(!) :-X så hon inte helt plötsligt får för sig att ändra den.

01 december, 2007 11:36  
Anonymous Anonym skrev ...

Tack för reklamen! Jag hade totalt förträngt att det är julkalenderdags. Tyvärr har jag ingen aning om vem den hemliga bloggaren är, så jag gissar på Ian Flemming. Bara för att det var Sten. Ernst Sten.

01 december, 2007 11:45  
Anonymous Anonym skrev ...

En deckarförfattare, tror jag. En bra. Håkan Nesser!!
Eller möjligen Henning mankell, om jag ska gardera mig.

01 december, 2007 11:54  
Anonymous Anonym skrev ...

Det kan ju inte vara Stieg Larsson, för i så fall skulle advokaten ha vaknat "med ett ryck".

Äsch, jag är helt värdelös på deckare, så jag drar iväg ett långskott på måfå: P. D. James.

Varför? Jo, jag tänkte att ledtråden kanske är namnet Ernst Sten. Och Sten är ett efternamn som skulle kunna vara ett förnamn och då kom jag att tänka på P. D. James. Bättre kan jag inte, tyvärr.

Vad härligt att den här kalendern är tillbaka, förresten!

01 december, 2007 12:22  
Blogger Jessica skrev ...

Camilla Läckberg var med i förra årets julkalender, fast vissa av dem går kanske i repris.

Jag började tänka Michael Connely och sedan en svensk kvinnlig privatdeckare som är ute och går med en hund stup i kvarten, eller som oroar sig för den där hunden medan hon är ute och löser fall. Privatdeckaren dricker å andra sidan inte så mycket. Författarens namn sviker mig för tillfället.

01 december, 2007 12:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Alltså, den där metaforen med kolasås påminner starkt om honom som skrev Jeeves-böckerna, vadheterhannuigen. Där gör folk alltid saker som låter som när en noshörning drar foten ur gyttja. Vad heter karln?

01 december, 2007 13:07  
Blogger Anna skrev ...

Han heter Wodehouse och är jätterolig, men skriver helt annorlunda. Det gör Pratchett också, precis som dieva sa, och hur kan alla tro att det är Douglas Adams? Om det är Adams blir jag ledsen. Han skriver HELT annorlunda.
Nu tror jag att det är Inger Frimansson istället.

01 december, 2007 13:21  
Anonymous Anonym skrev ...

Tyyypiskt att den första gissningen idag är densamma som min, alltså Douglas Adams. Måste fundera lite till så kanske jag kan åstadkomma nåt annat...

01 december, 2007 13:22  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

Jag tänker på Leif GW Persson. Det är ganska långsökt, men det får bli min gissning.
Och anledningen till att han är dagen efter är att han varit på...Grisfest, naturligtvis!

01 december, 2007 13:34  
Blogger vredens barn skrev ...

jag har inte ens glimten av den allra blekaste fast jag tänkte också både Roald Dahl och Douglas Adams. konservfabrik är förresten ett trevligt ord och jag säger bara
ÄNTELIGEN!


(nu äter blogger upp mina kommentarer. det är väl orimligt ohyfsat!) UAFUEJ säger jag om det.

01 december, 2007 14:53  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hemkommen efter en basketsekretariatskurs finner jag att det finns fyra saker att kommentera:

1) Javisst kan samma hemlisbloggare från både 2005 och 2006 återkomma.
2) Ni är way off. Ingen har nämnt rätt namn, även om många associerar i rätt spår.
3) Jag ångrar mig och borde ha inlett med en lättare.
4) Jag ångrar mig alls inte, det här är ju jättekul!

01 december, 2007 14:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Gunnar Staalesen?

01 december, 2007 14:56  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Utan att hon vet det, är Sparvöga inne och krafsar på en ledtråd.

01 december, 2007 14:57  
Blogger Cecilia N skrev ...

"ÄNTELIGEN" Kan det tyda på en nobelpristagare?

01 december, 2007 15:09  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Det kan ju vara på sin plats att nämna både Dashiell Hammett och Raymond Chandler i såna här hårdkokta sammanhang. Jag tror dock egentligen inte på någon av dem. Philip Marlowes baksmällor var väl aldrig självförvållade (som den här verkar vara). Och några nobelpristagare är de ju inte om det är så vi ska tolka Sparvögas ledtråd.

01 december, 2007 15:30  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Nu var jag tvungen att kolla om jag hade stavat rätt till Dashiell Hammett, och det hade jag! Får jag ett stavningspris för det, Lotten?

01 december, 2007 15:32  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nej, stavningspris får man ju bara när man stavar dubblett, öppenhjärtig och omständlig rätt!

01 december, 2007 15:35  
Blogger Hajcharlott skrev ...

Jag vet!

John Steinbeck! Konservfabriker fanns det fullt av vid Cannery Row i Monterey! Han fick nobelpriset (Äntligen!) och apelsinodlingar finns det många i Kalifornien. Men fiskfjäll hellre än fågelfjädrar, för han och Doc (som var en seriös marinbiolog) söp till ganska ofta.

01 december, 2007 16:05  
Anonymous Anonym skrev ...

Först av alla gissade jag bortitok
Och lurade många med mig på vift
Kan dock inte gissa vad det är för en bok
författare, novell eller skrift
som ger Lotten sin inspiration idag.
Nej idag fattar jag ingenting
så en ny tradition startar jag
och gissar på Doris Lessing!

01 december, 2007 16:08  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hurra! Dagens första rim!

01 december, 2007 16:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Här har man gått och grubblat större delen av dagen och sedan får man reda på att sambon har knäckt det. Jag är övertygad om att det är John ERNST Steinbeck!

Vi har besökt både Cannery Row och Salinas i Kalifornien, känt historiens vingslag. Men för att ha en egen gissning så slår jag till på Hemingway!

01 december, 2007 16:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Eller förresten, kan det vara poeten Dennis Ernst? Han har skrivit "Den tyngsta stenen". Google gör livet värt att leva.

01 december, 2007 16:18  
Anonymous Anonym skrev ...

Jasså, inte. Ny gissning då.

John Steinbeck.

(Såg att fler kommit fram till honom från det jag laddat sidan till dess jag förhandsgranskade den.)

01 december, 2007 16:36  
Blogger A L V A S - P A P P A ! skrev ...

Roald Dahl här oxå!

man måste visst vara litt bevandrad, allt är relativt!

01 december, 2007 16:57  
Blogger Ataharis skrev ...

Jag har ingen aning, men jag gissar på Åke Edvardsson. Inte för att jag minns riktigt hur han skriver, det var ett tag sen, men det var den senaste författaren jag såg. I pocketstället bredvid kassakön på Konsum ...

01 december, 2007 17:02  
Blogger B. Fundberg skrev ...

Oj, det här var mycket, mycket svårt. Jag gissar på att den där liknelsen med hund i kolasås är viktig. Måste vara en koppling till Leif GW, han åt ju nästan allt innan han började att banta. Leif GW har talat illa om Camilla Läckberg som ju skriver om nån betydelslös liten håla på Västkusten....torsk?
Nej, för sjutton, jag ger uuuup!!!

01 december, 2007 17:11  
Anonymous Anonym skrev ...

Eftersom Adams inte var skribenten, så faller jag in i den kör som tippar Steinbeck. Och jag tror mig ha kommit den röda tråden på spåren! Det ni! Men den håller jag alldeles tyst om.

01 december, 2007 17:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Mäh! Det är ju JAG som har paxat att alltid gissa på Pratchett när jag inte har nån aning. Då får jag väl dra till med ... öh ... ett avsnitt av CSI!

01 december, 2007 17:47  
Blogger Maud/En bok om dagen skrev ...

Jag tycker att det låter ungefär som i Brott & Straff. Det bara håller på och håller på och håller på och tar aldrig slut.
Fast det gissar jag på mest för att jag aldrig har iddats läsa G.W.Persson och de där andra som många gissar på...

01 december, 2007 17:53  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag ska förstås låta er hållas här, men måste ge Emi en uppmuntrande klapp för det innovativa i att gissa på ett avsnitt av CSI.

Ett glas vin, någon? *springer*

01 december, 2007 17:59  
Blogger Petra skrev ...

Om Änteligen är en ledtråd måste det vara en nobelpristagare.

Jag gissar på.....på....Toni Morrison?

01 december, 2007 18:18  
Blogger aequinoxia skrev ...

Vad är det med svärföräldrar?! Just när man sitter och ska starta datorn för att öppna första luckan i julkalendern så ska man iväg. Nog för att det var trevligt med julmarknad i Helsingör med glögg och efterföljande lunch, men hallå. Julkalendern, då? Kära hustrun och jag var rörande överens om att det var Liftarens guide till galaxen, men inte nog med att det redan har nämnts massor av gånger, det var inte rätt heller. Det får nog bli pass idag. Tyvärr.

01 december, 2007 18:51  
Blogger Översättarhelena skrev ...

På väg till Hemköp för en stund sen (varför måste man handla mat och sånt trams när det finns en julkalender att bevaka?) slog det mig plötsligt: hårdkokt + nobelpristagare ("Äntligen!") + Ernst = Hemingway såklart! Och så kommer jag hem och ser alla de mycket övertygande argumenten för Steinbeck. Jaja, ledtrådarna pekar åt det hållet, men jag vill påstå att känslan är mer Hemingwaysk än Steinbecksk.

01 december, 2007 18:56  
Blogger Bim skrev ...

Gunnar Staalesen - nej... även om han oftast kanske själv befinner sig i den situationen. Eller inte han själv, men "Vargen" (Varg Veum?)... Ian Rankin lyssnas det på just nu, men fungerar inte och inte Peter Gissy heller som just avlyssnats...
Men sedan kom jag att tänka på... Arnaldur Indridason, som ingen ens nämt en bokstav om... Glasbruket - dock ingen konservfabrik, hm... och ingen advokat - men det har ju Åsa Larsson... en kvinnlig dock, hm...
Men grisfesten är ju en bok - och skrivet lika omständigt som han är Leif GW Persson - går att lyssna på, men sällan läsa. URSÄKTA! Att jag skriver det och skriker det ;)
Må så gott... ngn som nu funderar lite till, kanske... John Grisham har skrivit om en advokat för övrigt... men den har jag förträngt tror jag... :p Förtappade i en småstad också, eller något...
qiuuxevv - blogger är urspårat- totalt... ... ...

01 december, 2007 18:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Äntligen! Inget halvfabrikat
sa Gert Fylking om postum kandidat
till sist han fick sitt beröm
för sitt spel om en dröm
om en desillusionerad advokat

01 december, 2007 19:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Ja, tack! Gärna ett glas vin.

Jessika: Svensk kvinnlig privatdeckare med hund; kan det månne vara Åsa Nilsonnes Monica Pedersen (har jag för mig att hon heter)?

Stilen påminner också lite om en bok jag nyss läste av Tom Wolfe. Konservfabriken kan också passa in på Jack London, som ju söp ihjäl sig och arbetade på konservfabrik som ung.

Men, Steinbeck kvarstår som huvudgissning.
Det blir lite nytta gjord idag (men mycket Lotten bloggeri :-)
Bådar inte gott för tiden fram till jul, inser att jag nog måste packa med laptopen på kommande tjänsteresa.

01 december, 2007 20:10  
Blogger Lisa skrev ...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

01 december, 2007 20:12  
Blogger Lisa skrev ...

Jag stavade fel på allt utom pinot noiren som orsakade stavfelen och försöker igen: Hans Alfredsson. Apelsinska, fabrikörer och märkligt styltig grammatik.

01 december, 2007 20:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Då jag har varit med nu i två år och gissat, och även vunnit 2 tröjer så kan jag inte hålla mig borta. Det är Viveca Lärn som döljer sig bakom bloggen.

01 december, 2007 21:17  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag hann faktiskt läsa i den raderade kommentaren att det inte bara var pinot noir utan till och med dålig pinot noir, Lisa.

- Det här var ett dåligt vin.
- Mhm, klunk, jättedåligt.
- Jag tar lite till för säkerhets skull.
- Ja, jag också.
- Nej, det är fortfarande dåligt.
- Mhm. Klunk. Lite mer?
- Jatack.

01 december, 2007 21:18  
Blogger Lisa skrev ...

Den var så kass att min kräsne man inte ville dricka och jag är för snål för att slänga.

Men nu vill vi ha ledtrådar. Fast jag har varit på Cannery Row och känner igen vittringen, Ernst Sten är ju nära namnet Steinbeck och fredag är dagen efter Sweet Thursday så Steinbeck är ju förstås en bra gissning.

Men Alfredsson är ju mer originellt.

01 december, 2007 21:37  
Anonymous Anonym skrev ...

Lix 29 innebär att texten klassificeras som mycket lättläst, barnböcker. Och en nobelpristagare. Kan bara bli Elfriede Jelinek!
Hur den övergödda hunden i kolasås kommer in i bilden? Det spelar väl ingen roll?

01 december, 2007 22:01  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag gillar Maries inställning till problem med eventuella ledtrådar som man inte får att passa in och som kanske inte är ledtrådar utan villospår eller kanske rentav ett riktigt nobelförfattarcitat: "Det spelar väl ingen roll!"

Eller så gör det det.

01 december, 2007 22:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag ber om ursäkt för att jag hakar upp mig på kolasåsen, men vad den än är, så är den icke Hemingwaysk! Eller Steinbecksk! "Den gamle och kolasåsen", det skulle allt låta det!

Men kolasåsen kan ju vara Lottens eget pekande finger mot den Röda Tråden....

01 december, 2007 22:19  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Det verkar förekomma kolasås i The Wayward Bus. (Kolla bland nyckelorden.) Jag har inte läst den, så jag vet inte vilken roll kolasåsen spelar och om det eventuellt är några hundar inblandade.

01 december, 2007 22:29  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu skålar jag för Ami & Pontus som också rimmar!

(Iiih. Jag ska vara julklappsrimmare i radio.)

01 december, 2007 22:34  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

01 december, 2007 22:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Min beundran, Översättarhelena.

01 december, 2007 22:51  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu börjar det bli lite långsökt här, men en restaurant på Cannery Row, The Sardine Factory, har såväl ett Steinbeckrum som en efterrätt med kolasås - caramel sauce... Hur det går ihop med resten har jag ingen aning om...

01 december, 2007 22:57  
Anonymous Anonym skrev ...

Björn Hellberg gissar jag på. Omständliga beskrivningar, torr konversation och minst ett västgötaklimax.

01 december, 2007 23:11  
Anonymous Anonym skrev ...

Skulle man rimma också?

Han skulle ha stannat i sitt domarhörn,
den knaggligt författande Hellberg-Björn.

01 december, 2007 23:18  
Blogger Hajcharlott skrev ...

Deckare som innehåller kvinnor och hundar: Helene Turstens Irene Huss med Sammy och Catharina Kjellbergs Roberta Löfström med pitbullterriern Hobbe. I den näst senaste Anna Jansson-boken som jag läste fick Maria Wern också en hund.

01 december, 2007 23:48  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jahapp, ska vi ta och stänga här och bege oss till facit?

02 december, 2007 00:02  
Anonymous Anonym skrev ...

Lix 29. Elfride Jelinek. Haha.

02 december, 2007 00:16  

Skicka en kommentar

<< Home