07 december 2007

Julkalendern den 7 december 2007

Gårdagens vinnare blev Fredrik The Owl, hoho, som nu måste mejla storleksönskan och adress till mig. Det gäller även alla Malinar och andra vinnare, för på måndag smäller det: då ska jag packa och skicka alla nio som dittills vunnit. Äntligen!

Julkalenderns programförklaring finns *gäsp, old news* i första luckan. Dag sju ser hemlisbloggaren ut så här:
Resten av helgen var likadan. Vaser krossades, glassplitter överallt, jag skrek och mamma skrek. Pappa skulle säga åt mig att vara tyst, men kunde inte. Spyan hamnade som en blöt diarré på golvet. Alla sluddrade och spydde i blomkrukorna.
Gode gud hjälp mig.
Jag måste gå.
Jag måste ut.
Jag slet tofsar ur mitt hår. Ville bli Ful Ful Ful. Riktigt Ugly.
Alla vinglade runt i trapphuset och alla skrek med röster som lät sjuka.
Alla sjöng på bruten svenska.
Alla ansikten lyste som tända ljus.
Jag brann lika vackert som ett ljus som nyss släckts.


Jahaja. Lite fredagsmys, anyone?

97 Reflektioner:

Blogger Översättarhelena skrev ...

Äckel i dag också! Kan det möjligen vara han vars efternamn börjar som ett könsord?

07 december, 2007 00:06  
Anonymous Anonym skrev ...

Ap Ap Ap! Låter precis som dendäringarnes Svinalängorna! Jag gissar Alakoski! (idag tror jag är jag är först med det rätta. Det är jag säkert inte)

Good natt!

07 december, 2007 00:13  
Anonymous Anonym skrev ...

Trallala, fler författare som jag inte har läst.

Så jag gissar Åsa Linderborg.

Fast jag har för mig att jag har läst en annan bok med snarlik handling, men med en man i huvudrollen. Andra-generationens invandrare som försöker leva svenskt men har svårt att frigöra sig från arvet. Självbiografisk, likartad stil.

Minnet är bra men ibland väl kort, återkommer om jag lyckas gräva fram namnet.

07 december, 2007 00:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Zbigniew Kuklarz var det.

Måste vara honom som Översättarhelena var ute efter även om hon var finkänsligare
än undertecknad.

I denna är maten begagnad om den röda tråden stämmer.

07 december, 2007 00:38  
Anonymous Anonym skrev ...

... i denna lucka är ...

07 december, 2007 00:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Ojojoj...vann jag en tröja!! Tacktack, jag menar Hoho! Vilken flax! Nu blir det till att anstränga sig i fortsättningen...

Och dagens bloggare...hm, måste det verkligen vara i Sverige det utspelar sig - "svenska" kan ju stå för ett annat språk - och vad är det som säger att det måste vara en flicka som berättar? Slita tofsar ur håret, önska sig ful och slockna som ett ljus kan man ju göra lite till mans också.

Det får bli frågor istället för gissningar tills vidare...

Hoho!

07 december, 2007 01:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tror att det är Linda Skugge. Korthugget, staccato (eller hur det stavas). Och ett " riktigt ugly", att blanda in ett engelskt ord, det gör hon ofta.
Spyor har hon skrivit en hel del om i sin blogg och svarta ungdomsskildringar, utanförskap mm har ju tidigare varit hennes melodi.
gäsp, gonatt

07 december, 2007 03:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Alakoski var ocksa min forsta tanke.

TBFKAEM (Nu i NJ, darav inga a,a eller o)

07 december, 2007 03:31  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tänker lyrik. Speciellt de sista meningarna. 'Alla ansikten lyste som tända ljus.
Jag brann lika vackert som ett ljus som nyss släckts.' Poetiskt och samtidigt ödesmättat. Det känns som om detta inte kommer att sluta bra.
Jag vill minnas en kvinnlig lyriker som skrev en självbiografisk roman som fick stor uppmärksamhet i medierna, ungefär 15-20 år sedan. Jag har ett svagt minne av att hon hette Anna-Karin. Kan det vara Anna-Karin Granberg?

07 december, 2007 05:18  
Anonymous Anonym skrev ...

Susanna Alakoski! Men inte fick man vara först med den gissningen.

07 december, 2007 06:29  
Blogger A L V A S - P A P P A ! skrev ...

nu kan man ju inte gissa på KÖ, får gissa på nåt annat fel men det får bli senare.

07 december, 2007 07:05  
Blogger aequinoxia skrev ...

Jag säger som dieva: Fler författare som jag inte har läst. Jag måste nog jobba på min bildning. Å andra sidan gillar jag inte äckel, så jag klarar mig kanske bra ändå.

Men det låter ju som en kvinna. Och "ugly" är en ledtråd till stilen, alltså är det en hyfsat modern bok. Lite självbiografisk sådär.

Ja, om jag inte kan gissa kan jag i alla fall vara med och analysera och leda på villospår.

07 december, 2007 07:08  
Blogger Ataharis skrev ...

Svinalängorna. Riktigt bra bok. Men vad hette författaren? Ah, ser att några redan gissat: Alakoski.

Men jag minns inte att hon blandade in engelska i sitt språk. Det måste finnas ett helt gäng med fler författare som skildrar missbrukarföräldrar.

Nåväl, Alakoski blir min gissning i arla morgonstund.

07 december, 2007 07:56  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Just det Dieva, det var honom jag menade. Jag var inte sådär diskret för att jag tycker det är pinsamt att säga Kuklarz utan för att det hade varit synd att säga något så tidigt om det nu hade varit rätt. I dag är jag mycket tveksam.

07 december, 2007 07:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Hmmm...
Är äcklandet en ledtråd så tror jag också på Zbigniew Kuklarz. Men det kanske bara är ett villospår...

07 december, 2007 07:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tänkte också på Alakoski och Svinalängorna där de super och spyr och talar finska. Ganska bra var den romanen, även om jag tyckte att den inte höll mot slutet.
Men igår gissade jag rätt och jag har också brutit arm med Brunner, precis som Din Jevla Man. Undrar vad det är med killen... men snygga muskler hade han!

07 december, 2007 08:15  
Blogger stina skrev ...

Alakoski, tror jag med på! Misär misär misär.

07 december, 2007 08:19  
Blogger Eva-L skrev ...

Susanna Alakoski!

07 december, 2007 08:26  
Blogger Hajcharlott skrev ...

Jag tror att det är en anti-blogg liksom. Jag gissar på Jonas Gardell som skriver väldigt poetiskt och som alltid vill bli SNYGG och som inte är invandrare... typ. (Jag har inte läst Svinalängorna så jag kan inte gissa på den.)

Charlott - the Goblin girl

07 december, 2007 08:31  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Vad bra att ni är igång! (Jag är som en coach som i timeouten inte har något vettigt att säga utan bara dunkar sina grabbar i ryggen.)

07 december, 2007 08:35  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Hos Kuklarz är det alltid lite kul mitt i misären, och det är det ju inte här, så jag tror inte riktigt på honom längre. Har dock inte läst Alakoski (på grund av en lätt allergi mot eländesskildringar efter en överdos av Birgitta Trotzig i ungdomen), men det har nog alla jag känner, så det måste kollas upp under dagen!

07 december, 2007 08:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Oj, jag var säkert ohyfsad som slängde ur mig namnet så tidigt på dygnet men jag blev så glad över att minnet spottade fram ett namn.

Detta efter en tämligen extrem dag för övrigt.

Jag ska försöka behärska mig nästa gång.

07 december, 2007 09:04  
Blogger Hans Persson skrev ...

Jonas Gardell och Susanna Alakoski var mina första funderingar, liksom många andras. Alakoski tror jag inte på, för den här berättaren verkar vara mitt uppe i smeten. Visserligen känns det som ett barn som skriver, men i Svinalängorna brukar Leena (var det väl hon hette?) ofta befinna sig i periferin när saker av det här slaget händer. Hon berättar oftast om eftereffekterna.

Gardells Juha är däremot ute och festar själv, men hans mamma och pappa är det däremot inte (åtminstone inte på samma ställe som han).

Jag tror mer på Gardell än Alakoski, men jag är egentligen tveksam till båda.

07 december, 2007 09:11  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Äsch, Dieva, ta det inte så! Så länge vi låter bli att vråla ut hemlisbloggarnas namn mitt i natten och väcker familj och grannar så får vi väl vara nöjda. Även det kan vara svårt ibland!

07 december, 2007 09:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Mitt i natten var jag också inne på Skugge, men orkade inte kommentera. Det är antagligen spyorna och anglicismerna som gör det, fast det känns som om det fattas lite svordomar...

Så jag sällar mig till Alakoski-gissarna.

07 december, 2007 09:28  
Blogger Ica skrev ...

Jag tänkte direkt Susanna Alakoski. Hon var väl finne? De sjunger på bruten svenska och bajsar lite här och där. Svinalängorna hade väl lite äckel i sig. Tankarna gick också till Jonas Hassen Khemiri med tanke på både den brutna svenskan och meningsbyggnaden. Men å andra sidan har jag vart ute och fiskat tidigare dagar, så det är jag nog idag med.

07 december, 2007 09:28  
Anonymous Anonym skrev ...

Orden var fula men ändå fina
så jag gissar på Lugna Kristina

07 december, 2007 09:29  
Anonymous Anonym skrev ...

äschdå, man ska inte vara så sen med att kolla dagens julkalender (halv 10, ujuj), då har man ju inte en chans att vara först med gissningarna de gången man faktiskt tror att man känner igen texten. men även jag tänkte på susanna alakoski.

07 december, 2007 09:33  
Blogger Malinka skrev ...

*deppar över bildningsluckan som tydligen är en avgrund*

Aksel Sandemose är det INTE.

07 december, 2007 09:35  
Blogger Huskorset skrev ...

Jag tänkte också spontant Alakoski. Sedan blir det stopp och gröt i huvudet för tillfället.
Återkommer.
Eventuellt.

07 december, 2007 09:36  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag skulle kunna säga Alakoski, men det gör jag inte. Jag säger Peter Pohl istället. Allt för variationen.

07 december, 2007 09:40  
Blogger Malinka skrev ...

Ja, den Malin som deppar över bildningsavgrunden är Malinka

07 december, 2007 09:52  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

Jag tänkte direkt på Jonas Gardell och på Annika Idström, som båda passar ganska bra. Obildad som man är har man inte läst Alakoski och har man det gissar man tydligen på henne. Ett öga rött tänkte jag också på, men den är -vill jag minnas- mer upplagd som en dagbok.

07 december, 2007 09:58  
Blogger Pysseliten skrev ...

Gardell var min första tanke, men sedan kom jag att tänke på den brutna svenskan, kanske finlanssvenska, en bisarr familj som bor i ett flervåningshus med ett rangligt trapphus...jag gissar på Tove Jansson.

07 december, 2007 10:21  
Anonymous Anonym skrev ...

Håkan Hellström tror jag på! "Ful-ful-ful" och "bruten svenska" passar in. Åtminstone om man läser brusten svenska med tanke på hans röst. Jaja, jag inser att jag har fel med Håkan är ju helt klart värd en plats i detta rampljus!

07 december, 2007 10:33  
Anonymous Anonym skrev ...

Tror inte på Alakoski. Temat stämmer, men inte stilen. Linda Skugge känns mer rätt i stilen. Korthugget, ångestfyllt och engelska ord. Jag gissar på Skugge idag.

I sammanhanget (barn till alkoholister) måste jag bara nämna att både Alakoski och Åsa Linderborg skrivit väldigt bra romaner. Linderborgs porträtt av sin älskade far är alldeles fantastiskt! Läs!

07 december, 2007 10:52  
Anonymous Anonym skrev ...

Det låter lite poetry slam detta. Jag tänker i en rasande fart och helt osorterat på julfirandet i Ulf Lundells Sömnen (han kommer inte undan!), Josef Fares, Hassen Khemiri, Estrellareklamen och så den där lilla upplysningsfilmen som på ett realistiskt sätt visar hur det går till på ungdomsfyllefest.

Det blev ju ingen gissning alls.

07 december, 2007 11:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Idoljuryn.
Den fredagen då Daniel åkte ut.

07 december, 2007 11:13  
Blogger den blyga skrev ...

Svinalängorna har jag faktiskt läst. Den ligger nu på den gamles nattduksbord - han har blivit medlem i SMB och läser nu bara om krig.
Men det var ju lätt kollat - Jovisst stämmer det - särkilt senare delen av boken när Leena börjat inse sin situation.

Men någon mat hittar ju inte i dagens avsnitt, bara spyor= f.d. mat!

07 december, 2007 11:21  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag försökte gissa på Susanna Alakoski när jag kom till jobbet i morse, men det verkar inte ha fungerat. Så jag gör det igen, även om det inte är vidare originellt...

07 december, 2007 11:35  
Blogger Ica skrev ...

Det är ju bra att man läser de andra kommentarerna innan man själv sitter och känner sig smart. Ser ju nu att jagj inte alls var särskilt smart... Och jag gillar att folk gissar på Skugge. Då ligger jag som vanligt en dag före. DET är cool.

07 december, 2007 11:38  
Blogger Gitto skrev ...

Jag gissar på mig själv, får man det? :)

07 december, 2007 11:48  
Blogger MiaMaria skrev ...

Måste ju gissa, och även om jag inte riktigt tror på det så tar jag Kärleksbarnet av Hillevi Wahl.

07 december, 2007 12:21  
Blogger Marianne skrev ...

Om Bokmoster får gissa fel med flit så kan ju jag lugnt fortsätta göra detsamma:
Hunter S. Thompson.

07 december, 2007 12:21  
Anonymous Anonym skrev ...

Och här kommer en gissning på den norske språkekvilibristen Björrstjerna Björnson(ordvalet ett sätt att slippa definiera honom som lyriker eller poet eller något annat, hinner inte forska på vilken benämning som vore den mest lämpade). Jo för att strofen "Ud vil jeg! ud! O, så langt, langt, langt" är hans mest citerade -- jämför med dagens bloggare, vill inte den personen bort så säg. Dessutom är Björnstjerna norrman = bruten svenska. Klart som korvspad. Björnstjerna it is. Men liksom den kloka Fredrik tycker jag nog egentligen att bloggaren är en blandning av Alakoski och Skugge. Tänkte dock vara lite originell och komma med egna friska förslag.

07 december, 2007 12:26  
Blogger Jessica skrev ...

Jag gissar Johanna Nilsson (kärlek och kalla fötter bl a)

07 december, 2007 12:26  
Anonymous Anonym skrev ...

Okej då, jag gissar också på Alakoski, för jag kommer inte på något helfel att slänga in. Allt för att få vara med i utlottningen.

07 december, 2007 12:57  
Blogger Hajcharlott skrev ...

Förresten Lotten, någon nämde Mo Hayder igår i kommentarerna. Har du läst Pig Island? Det var typ den värsta smörja jag har läst! Och jag har läst Äldreomsorgen... (Så, nu blev den omnämnd även idag.) Eller har jag helt missuppfattat den?!

Charlott - the Goblin girl

07 december, 2007 13:11  
Blogger leopardia skrev ...

alltså, jag vet inte... men jag gissar på Mikael Niemi. norrbottniska kan väl räknas som bruten svenska...
eller kanske Aarto Paasilinna...

07 december, 2007 13:12  
Blogger Victoria skrev ...

Jag tror att det är från Sandra Gustafssons Maskrosungen!

07 december, 2007 13:23  
Blogger vredens barn skrev ...

Jag drömde om julkalendern i natt, så nu har jag liksom gått runt mig själv. För övrigt vill jag minnas att jag drömde att, för dagen, skulle alla som kommenterade kommentera som en hemlisbloggare (alltså som någon annan). Det var riktigt spännande men vilken kalops det skulle bli (bara för att ta in lite mat idag också)!

07 december, 2007 13:24  
Blogger Cecilia N skrev ...

Hon med svinalängorna tror jag, utan att ha läst mer än det som stått i tidningen om henne och boken. Måste man googla på namnet? 'Kej'rå: Susanna Alakoski

07 december, 2007 13:29  
Blogger Cecilia N skrev ...

Fast jag kan vara originell också i den här alakoskisoppan och även gissa på Lo Kauppi.

07 december, 2007 13:36  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Vredens barn: Jag drömde också om Julkalendern. Men jag klev omkring bland kommentarerna -- klafsade liksom bland bokstäverna ... som lääääät! Skwoink, skrafs, pip.

07 december, 2007 13:39  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Goblincharlott utan e -- nej, jag har inte läst Pig Island. Den står här hemma i obruten förpackning ... om den hade varit inpackad, vill säga.

Kanske har jag lust att läsa böcker igen den, säg, 25 december?

07 december, 2007 13:41  
Anonymous Anonym skrev ...

Jessika: Johanna Nilsson var en intressant gissning, stilen stämmer särskilt mot slutet av citatet: lite överlastad men har ännu inte gått överstyr. Men i hennes böcker är folk oftast väldigt nyktra.

07 december, 2007 13:42  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Pig Island är jättebra och inte fullt så äckelpäcklig som Birdman och The Treatment. (De är å andra sidan äckelpäckliga på rätt sätt, d.v.s. inte bajs-och-andra-kroppsvätskor-äckliga utan mer skräck-och-rys-äckliga.) Det blir finfin mellandagsläsning, det.

07 december, 2007 13:52  
Blogger Malinka skrev ...

Nä, jag är ju bara tvungen att kommentera!

WV: fcknl

En nederländsk något mer tydlig systerbutik till FCUK?

Malinka

07 december, 2007 13:58  
Blogger Bim skrev ...

hm, nog för att jag läser mycket - både på papper och i ljudformat. Men, jag måste ha missa alla äckligheter... Nä, jag är INTE kräsmagad ;)
Ugly? Ja, kanske ord utbytt för att fira vem som vunnit t-shirt? ;) Själv tänker jag koppla av med seriefigur idag efter att jag varit på begravning... det kan vara lite som lättar upp efter sorgligheterna. Ja, man skulle ha varit på TVÅ på en gång. Kloning?
Jag kommer plötsligt att tänka på en rappare... (blir det två p när man lägger till ändelse?) Kan ni höra detta läsas till musik?
Dogge? Timbuktu (hur han nu stavar?) Petter? Eller, kanske mest Eminem... (urk, nu kom jag på att det är en låt med honom som matas på step - Shake that... ska inte meddela vad vi bör göra under passet då - vi viker oss dock av skratt ;))
Är det något som säger att det är en svensk text från start (jajaja, översättare översätter normalt - nu menade jag Lotten den vänliga ;))
Må så gott... värmländskan Bim, som återkommer efter begravningen... hjärnmör redan pga kraschat internet och servrar på jobbet... snacka om att sitta i sirap då i HD, hua...
Bims Portal!/Sjöbackas blogg

07 december, 2007 14:17  
Anonymous Anonym skrev ...

När jag var ung läste vi alla "Vart ska du gå? - Ut" Det var en ungdomsroman av Kerstin Thorvall, så jag gissar på henne. Jag har inte hunnit med Svinalängorna och Expressen? undviker jag nogsamt!

07 december, 2007 14:36  
Blogger bengt skrev ...

Jag har verkligen ingen som helst aning.
Låter inte som att det är något som jag någonsin kommer att läsa. Jag kommer aldrig att läsa Judith Krantz. Så jag gissar på det.

07 december, 2007 14:58  
Blogger Hajcharlott skrev ...

Översättarhelena och jag har lite olika tolerans vad gäller äckel märker jag...

Charlott - the Goblin girl

07 december, 2007 15:33  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu gissar jag igen: kan bloggaren vara Sofia Rapp Johanson som skrev den hemska och sorgliga prosalyriska debutboken Silverfisken i våras? Jag har inte läst den men hört henne på författaruppläsningar, oj oj, verkligen inget fredagsmys där. I adlibris presentation står bl.a.: "Silverfisken är en lyrisk monolog om att överleva i en miljö, det egna hemmet, där det som borde vara ens trygghet är ens värsta fiende. Med ett halsbrytande och lika delar rått som komiskt språk fångar Rapp Johansson det lilla barnets skakande upplevelser av en obegriplig värld."
Så idag har jag gissat både på Björnstjärna Björnson OCH Sofia Rapp Johansson på sama text! Brett spann skulle man kunna säga.

07 december, 2007 15:35  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tillåt mig skratta.

(Fast utan att tala om åt vad! Ha!)

07 december, 2007 15:43  
Anonymous Anonym skrev ...

Puh. Liksom översättarhelena undviker jag gärna eländesskildringar (det enda jag var bergsäker på i fjolårets kalender var Folk och rövare i Kamomilla stad - det säger en del om mina skygglappar för verkligheten) och har inte läst Alakoski. Så det kan jag inte gissa på. Istället drar jag till med tredje filmen i modstriologin, Det sociala arvet. Som jag inte har sett, men ändå. Stefan Jarl alltså.

Tusen ursäkter för stöket med plommonstopet igår. Jag tar åt mig en del av skulden och lovar att gissa varje dag fram till jul.

07 december, 2007 15:49  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Charlott (utan e), jag trodde mest du tyckte Pig Island var kass? Inte nödvändigtvis äcklig. Jag är faktiskt rätt äckelkänslig! Torgny Lindgren vägrar jag läsa efter den-där-boken-ni-vet, vilket är synd, eftersom jag tyckte mycket om Merabs skönhet och Batseba på den tiden.

07 december, 2007 16:07  
Blogger Bondhustrun skrev ...

Först tänkte jag direkt på Linda Skugge men det känns ändå inte riktigt rätt. Lindeborg och Alakoski har jag ännu inte läst, så jag säger Martina Lovdén (så heter hon väl?) som jag heller inte har läst... Bara för att gissa på något nytt.

07 december, 2007 16:31  
Blogger Maud/En bok om dagen skrev ...

Det låter som hon med Svinalängorna. Alakoski?

Och nu ska jag scrolla lite för att se vad alla andra har gissat.

Inte ensam om att gissa på henne. *muttrar*

07 december, 2007 17:09  
Anonymous Anonym skrev ...

Ok, med tanke på hur gissningarna spretar håller jag fast vid att bloggaren kanske inte bor i Sverige...gissar på Zadie Smith :)

07 december, 2007 17:10  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Skla vfahja thrufknrf!

(Jag har munnen full av fredagschips.)

07 december, 2007 17:22  
Blogger Hajcharlott skrev ...

Översättarhelena: den hade sina äckliga moments, trust me. Jag har t.ex. alltid haft svårt för grisar som äter människor (som i Hannibal).

Vill någon ha ett nytt efternamn rekommenderar jag Hwedvorw!

07 december, 2007 17:34  
Anonymous Anonym skrev ...

Gerland Gunilla: En riktig människa

vet inte varför men det var nåt med håret där.........

07 december, 2007 17:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Det är Susanna Alakovski.
Och eftersom jag verkligen inte är först med denna iakttagelse borde jag åtminstone få vara sist.
Sen så har jag märkt att Lottens hjärta slår för nybörjare och därför borde jag få nybörjartur så jag slipper gå ner till tvättstugan. Nya kläder istället för att tvätta de gamla är ett riktigt Britney-liv. Tjoho.

07 december, 2007 17:51  
Anonymous Anonym skrev ...

OK, nu ändrar jag mig. Det känns inte som Skugge (min första gissning från inatt), stilen känns ok men inte innehållet. Och det känns mer poetiskt än Alakoski. Jag slår till med Marcus Birro, hans stil är poetisk, brutal och innerlig.
Och han bloggar, det känns lite som en bloggpost från honom, när han beskriver sin alkoholism.

07 december, 2007 19:11  
Anonymous Anonym skrev ...

Visst var det prat om Magnus Uggla för ett par dagar sen??

Detta måste ju vara han. Dels pratas det om fula gubbar och dels är det någon som mår illa och lägger en pizza (och går ut).

Solklar gissning.

07 december, 2007 19:21  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag har som vanligt ingen aning
kanske Doris skriver om sin femte sanning?
Eller är det sjungande gräset grönare på andra sidan?
Kanske är jag bara litterärt ovan?
Frågorna hopar sig i höger runt omkring
men det spelar ingen roll, min gissning blir på Lessing

07 december, 2007 19:54  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag hade som plan att ogissa på Doris med rim varje dag och komplettera med mer korrekta svar och villospår, men jag har inte haft en susning hittills så jag har hållit mig till Lessing
Tack och lov är hon lättrimmad!

07 december, 2007 19:55  
Blogger B. Fundberg skrev ...

Detta är familjen Bukowskis julfirande.
Ingen tvekan.

07 december, 2007 20:05  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Grilgrlgrl!

(Jag är väldig onomatopoetisk idag. Gurglar glögg.)

07 december, 2007 20:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Skugge eller Alakovski har jag inte läst och inte mycket annat av vad som gissas på i dag - så då får jag väl dra tillmed något eget.

En bok jag har läst, men minns väldigt svagt hette »Sagan om mig själv« och handlade om en taskig uppväxt. Den skrevs av Gunilla Linn Persson, så det får bli min gissning, med betoning på gissning.

(wv: alfhi, så jag svarar: "Hej på dig själv Alf!")

07 december, 2007 21:19  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

Jag kan även tänka mig att Bob Hanson skulle ha kunnat författa något liknande dagens hemlisblogg. Roligare att gissa på honom, så nu gör jag det.

07 december, 2007 21:35  
Blogger Pysseliten skrev ...

Haha, min man sa just ikväll när jag kommenterat att din man beskrivit tiden väldigt poetiskt i sin blogg, att då måste väl du vara onomatopoetisk!! :o
Och så skriver du det....!!!

07 december, 2007 21:41  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Mitt favvo-onomatopoetiska ord:

-- KARTONG! --

07 december, 2007 21:57  
Anonymous Anonym skrev ...

Anna-Karin Granberg?

07 december, 2007 22:01  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag har ingen aning igen. Jag har gått omkring och sneglat på uppslagna böcker hela dagen här i Lottens hus, men sögs bara in i en sliten biblioteksbok som var full av förlossningsberättelser. Måste vara ett irrspår.

07 december, 2007 22:26  
Blogger lilla my skrev ...

Jag tror inte på Jonas Gardell. Jag tror inte på Linda Skugge - då skulle polarna supa men inte hon för hon skulle inte våga, eller så skulle det finnas med små barn som spydde mer uttalat.
Jag tror på Alakoski, men jag har inte läst Svinalängorna.
Jag tänkte också på Lukas Modysson, pga poesin och svärtan.
Men jag vet inte...

07 december, 2007 22:27  
Blogger Bim skrev ...

*s*
Är böjd att hålla med Magnus... att det är en Magnus - uggla...
Fredag idag - då käkar många pizza (ang mattemat!) och ut och härjar... det är massor av fylla... ute, måste ut... och någon som vill bli ful... hm, skönhetsdrottning? ;)
Nä, det låter lite mer som sådan text, eller är jag för musiktänkande idag... från rap till Magnus Uggla, hua... Men, både ock brukar skrivas om elände, fylla, misär och annat eländeselände... För att inte tala om turné... Förstörda hotell. Men, har de föräldrar med? Nä, inte ens Idol, som har final idag... :p Men, sin sk barndom skriver de om, eller den barndom de vill "visa upp" utåt...
Orkar inte tänka till i bokväg idag, nämligen... :p
Om det nu inte är en studentkorridor... och föräldrar råkar dyka upp på besök mitt i festandet - helgen blir lång då med festande sägs det... och sedan dyker då föräldrar upp på söndagen? och folk från alla håll ramlar in och ingen känner ingen till sist, eller?
Må så gott... värmländskan... kramis Bim som även funderar på de där bröderna på B... som skrivit både det ena och andra, men... nej, de testade vi för nån dag sedan... stryper kudden istället och vaknar med vetskap :)
WV - tänkvärtord? tzhwgord...

07 december, 2007 22:47  
Blogger A L V A S - P A P P A ! skrev ...

Om Jonas Gardell är rätt vill jag ha cred för att ha sagt det först. Även om det inte var idag. Jag gissar på Kafka!

07 december, 2007 22:56  
Blogger Husse skrev ...

Inte S A - läst Svinalängorna och det här berörde lika lite som den, men det var det enda som var likt...tror mer på Linda *ser-ni-mig-nu* Skugge

07 december, 2007 23:02  
Anonymous Anonym skrev ...

I väntan på facit roar jag mig att kolla hur mycket (lite) jag egentligen känner till av hemligbloggarna. Poäng beräknas enligt
1p = Jag har hört talas om författaren
2p = Jag har hört talas om boken
3p = Jag har läst boken

Mitt mål är att komma över 36. Om det är Svinalängorna av Alakoski idag ligger jag på 9...

07 december, 2007 23:09  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Wahooo! Marie har just introducerat ett otroligt coolt poängberäkningssystem! Med målsättning!

Pukor och trumpeter samt tomtebloss!

07 december, 2007 23:11  
Anonymous Anonym skrev ...

Ojsan! Bäst att slänga sig in med en gissning så här i elfte timmen, så Lotten slipper leta lappar i plommonstopet. Jag har bara läst baksidan på Svinalängorna, så jag gissar på Jonas Gardell!

07 december, 2007 23:15  
Blogger Ingela skrev ...

Har tillbringat dagen i stan tillsammans med de övriga vildögda konsumenterna och har därför inte hunnit med kalendern. Tänkte genast på Susanne Alakoski när jag läste. Så jag gissar det även om jag ser redan i andra kommentaren att jag inte blir först med det.

Tyvärr finns det dock en hel hop med har-farit-illa-flickor som skrivit böcker som denna text kunde varit hämtad ifrån. Alltså inte tyvärr för att de skrivits, det är bra, men tyvärr att det har hänt menar jag.

07 december, 2007 23:41  
Blogger Ingela skrev ...

För övrigt måste jag igen ta Torgny Lindgren i försvar. Han är en sympatisk gammal folkskollärare som skriver ibland egendomliga men oftast väldigt bra böcker med ett språk som är helt oemotståndligt. Att den där boken som börjar på H är ganska äcklig är ett faktum, och att "Ormens väg" är en väldigt svart historia likaså. Men låt inte det bli ett hinder för att läsa allt det andra som måhända är en smula absurt, men skildrat med värme och ett glimrande språk.

07 december, 2007 23:52  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ingelas avslutning var väl en bra avrundning på denna dag? Spring till facit!

08 december, 2007 00:05  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ulla P: Nu ska jag som mål i livet ha att bryta arm med en författare. Vilken som helst!

08 december, 2007 00:40  
Blogger crrly skrev ...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

08 december, 2007 17:57  

Skicka en kommentar

<< Home