30 november 2007

Knoppar brista på löpande band ...

... och visst gör det ont. Man blir äldre och visare och får större och större fötter. Plötsligt ska jag inte föda barn någonsin igen och plötsligt är mitt jobb inte längre mitt jobb. Två ytterligheter:

  1. Efter tio år på Nationalencyklopedin sade jag upp mig, flyttade 60 mil och startade egen firma med den djefla mannen. Inga knoppar brast och endast den bedrövliga flyttfirman orsakade smärta och ond, bråd möbeldöd.
  2. Efter sju år som kåsör i Sydsvenskan, blev jag uppsagd. Den knoppen brast så brutalt och smärtsamt att jag fann mig tvungen att börja blogga.

Mitt nuvarande yrke är att åka runt och hålla föreläsningar om skrivregler. Det är vansinnigt roligt och jag har alls inte sökt mig bort, så den kommande yrkesparentesen svider lite i föreläsningstarmen. Men ytterst lite. I plånboken svider det, för i min nya yrkesinriktning kan jag inte tälja guld. Dessutom är det tidsbegränsat – som ett projekt – och dessutom ... (hjälp) vet jag faktiskt inte om jag är bra på’t ... Jag ska i en ickekommersiell radio vara som t.ex. Adam Alsing eller Gert Fylking varje vardag kl. 07–10 fem dagar i veckan från 1 februari till 30 juni.

(Måste fortfarande vara lite hemlig, inga papper är påskrivna.)

Gissa om jag ska hissa bordet upp och ner och upp igen.

– Goomåååååårron! Nu gör vi armar uppåt sträck allihop!
– Nu ska vi se här, Nina Hagen ska vi spela för alla morgonpigga!
– Jag ska läsa en dikt – det tycker alla om, eller hur?
– Jaha, nu har vi fått fint besök av årets trollerimeister, du får berätta hur du trollar så att lyssnarna fattar.
– Dagens sudoku: 2489765112389875387618736...

45 Reflektioner:

Blogger A L V A S - P A P P A ! skrev ...

Hmm, oväntat och spännande. Hoppas det hörs ända till Skåne!

Granmysteriet är löst, har lagt en länk hos oss.

30 november, 2007 01:29  
Blogger Jessica skrev ...

Jag tror att du blir en jättebra Adam Alsing än den riktiga Adam Alsing :)
Du kan ju föreläsa lite efter kl. 10 om du vill.

30 november, 2007 07:35  
Anonymous Anonym skrev ...

Ha ha! Vad roligt! Och skulle du nu tvingas ha någon som säger dumma saker kan jag ställa upp.

30 november, 2007 08:04  
Blogger Ica skrev ...

Åh vad roligt!! Vilket unerbart jobb! Skitkul ju! Grattis! Ja, idag är inte dagens ord "ju" utn idag missbrukar jag istället utropstecken. ett till!

30 november, 2007 08:12  
Blogger Ica skrev ...

Underbart kanske man också kunde skriva. Jag ställer mig, precis som Sandra, i raden att frivilligt säga nåt dumt om det behövs.

30 november, 2007 08:12  
Blogger Herr R skrev ...

Det låter som en strålande idé att sätta dig på en sådan plats.
Säg nu på en gång att det kommer sändas över nätet, eller iallafall gå att lyssna på i efterhand i digital form. Så slipper vi fundera mer på det.

30 november, 2007 08:45  
Anonymous Anonym skrev ...

WOW! Andra gången jag wow-ar
dig idag. Tycker det är jättehäftigt och jag hoppas det är en kanal som jag kan lyssna på på jobbet.

30 november, 2007 09:39  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Är det jag som är blind, eller måste man plötsligt numera ha ett bloggerkonto för att kunna ha länk på sitt namn här man kommenterar?

30 november, 2007 09:41  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Mellan alla vänliga wow och känslostormar:

1) ja, man kan lyssna på webbradio om man bor i Åväbbla
2) jag ska naturligtvis kompisnepotismera in så många bloggare som möjligt
3) Alsing, Fylking, blogging -- ser ni den röda tråden?

30 november, 2007 09:47  
Blogger Ica skrev ...

Får man skicka gissningar till kalendern via sms?

30 november, 2007 09:48  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hahahaaaaaaaa! Ica, du är ju för rolig!

Svar: NEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!

(Jo, det är klart man får, men inte sjutton deltar man i utlottningen då, och eftersom du inte ens har fått förra årets tröja ser det ju mörkt ut. För övrigt är det mörkt på tröjfronten, tröjan har fastnat i mina hjärnvindlingar.)

30 november, 2007 09:53  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Adam Alsing och Gert Fylking i all ära – tacka vet jag Sigge Fürst! Äntligen får han en värdig efterträdare.

30 november, 2007 10:02  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Ica, förresten. Om jag inte minns fel så har du en likadan mobil som jag. Det går hur bra som helst att kommentera på bloggar med den!

30 november, 2007 10:03  
Blogger Anna skrev ...

Verkligen kul, grattis! Radion ar ett otroligt kul stalle att jobba pa, fast galet. Passande va!

30 november, 2007 10:09  
Anonymous Anonym skrev ...

Hurra för public service! Det kommer att bli kanon. Roligt! Jag wow-ar också. Wow wow.
Jag vill också lyssna, om det går (och om du lovar att fixa bra musik).

30 november, 2007 10:13  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Musikvalet kan jag tydligen inte påverka så mycket.

(Men det är väl ändå en regel som borde kunna luckras upp? Jag bara mutar någon helt enkelt. Och då blir det inte Peter LeMarc, inte Eric Gadd och inte Charlotte Perelli. Ah, ser ni mönstret: inga artister med C i namnet!)

30 november, 2007 10:20  
Blogger Plastfarfar skrev ...

De har tagit bort möjligheten att länka om man inte har Blogger-konto, Lotten. Det går att komma runt gm att länka inne i kommentaren, dock. Läs mer här.

Orsaken verkar vara att man vill 'säkra' identiteten på de som kommenterar.

30 november, 2007 10:21  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack, Plastfarfar: (Läs hans tips.)

Men det tycker jag var en dum försämring. Fast ok, "alla kan ju skaffa sig ett bloggerkonto dårå", tänkte Bloggerbludder.

30 november, 2007 10:32  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten, du försöker bara få oss att öva på att se röda trådar, men julkalendern börjar inte förrän imorgon. More's the pity!
Jättegrattis till nya jobbet, det låter himla kul och jag vill lyssna även i Skåne. Vi kan döpa om vår tomt till Åväbbla om det hjälper.

30 november, 2007 10:35  
Anonymous Anonym skrev ...

GUD! Du måste ju stiga upp skittidigt i flera månader! Å andra sidan slipper du hellrejset i fembarnsfamiljen på morgonen... eller ägnar ni er inte åt sådant?

I vår enkla trebarnsfamilj drabbar vi aiihop samman i vår trånga halla ungefär två minuter i åtta. Sedan tar det tio minuter av stånk, stön, flygande gympakläder ur ryggsäckar, bortkomna skor och förtäckta svordomar (och uttalade) innan jag med ett sista väsande puttar ut den sista genom dörren.

För jag har ju helt andra arbetstider än resten av världen.

30 november, 2007 10:37  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag är inte ett dugg anonym - jag är Cruella precis som vanligt.

30 november, 2007 10:38  
Anonymous Anonym skrev ...

Tack plastfarfar! Jag gick till din länk och där finns en ohyggligt invecklad beskrivning som jag inte fattade ett dyft av, men man kan använda sitt nickname och helt enkelt göra en vanlig url-länk i texten, så här. (Måtte det nu funka!)

30 november, 2007 10:40  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten har en beskrivning i sin högerpanel av hur man gör en länk.

30 november, 2007 10:48  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ja just det, tack AB, den hade jag ju glömt bort: länkskolan!

30 november, 2007 10:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Och grattis till jobbet!

30 november, 2007 10:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Kul! Grattis!

30 november, 2007 11:21  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu går det inte med bara nickname hos Stationsvakt längre. Undrar om det funkar här...?

30 november, 2007 11:43  
Anonymous Anonym skrev ...

Och nu går det igen...

Nej, nu får jag ta och släppa det här och göra lite nytta istället!

30 november, 2007 11:47  
Blogger Cecilia N skrev ...

Lotten på radion, nära Sommardrömmen alltså! Skoj!

Vilken tur att jag bor i Åväbbla eller annan ort så jag kan lyssna vid en mer human tid.
Jag är grymt imponerad av alla som kan masa sig iväg till jobbet på radion och sitta där och vara alerta medan jag befinner mig i gryningskoma.

Därför tar jag tacksamt emot sandras och icas erbjudande att de tar hand om knäppa uttalanden så jag kan få sova.

30 november, 2007 11:50  
Blogger Annette skrev ...

Ah, vad häftigt! Jag tänker lyssna via webben i Lyon.

30 november, 2007 13:15  
Blogger Ataharis skrev ...

Men åh, vad roligt Lotten! Lova att berätta sen vilken kanal och om den är lokal, att man kan höra den via webben.

30 november, 2007 13:37  
Blogger Petra skrev ...

"Jezrru" säger word verification!

Ungefär som Jassåru....vad coolt!
Grattis!:)

30 november, 2007 13:50  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Annette -- då kan jag berätta om när jag kräktes i Lyon.

(Sedan kan vi ha tävling om vem som har kräkts i flest städer. Och så verkar det som om veckans röda tråd är kräk; jag har nästan bara skrivit om kräk i mina kommentarer hos andra bloggare i flera dagar nu.)

30 november, 2007 14:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu är du där med röda trådar igen!
Det är IMORGON julkalendern börjar ...
Men jag kan knappt bärga mig jag heller.
Det är lurigt att hitta en författare med rimvänligt och kul namn.

30 november, 2007 14:35  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Tiila: Vad tror du om Thomas Mann? Rimvänligt, men kanske inte så kul.

30 november, 2007 14:39  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tiila: Gissa varför jag är så insnöad på röda trådar. Gissa vad jag sitter och knåpar på. Gissa om jag är helt snurrig av intellektualitet.

30 november, 2007 14:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag förstår precis, jag är bara nöjd med att det börjar imorgon! Thomas Mann är lättrimmad men jag klurar nog lite till..
Lotten ska ju inte få ha allt det roliga.

30 november, 2007 15:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Grattis Lotten!
Du lägger väl ut länken till webbradion när allt är klart?!

Cecilia N: "gryningskoma" var ett bra ord. Det måste vara det min man menar med "the morning of the living dead" (om mig före första koppen kaffe).

30 november, 2007 17:47  
Blogger Cecilia N skrev ...

Nä dieva, det är allvarligare än så. Gryningskoma är när resten av familjen antagligen kan flytta ut utan att man märker det.

30 november, 2007 18:33  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag gissar på Michael Connelly!

(Måste få nöjet med att gissa först! Förra året satt ju alla nattugglor beredda vid midnatt så när man pallrat sig upp vid 10 så var allt gissat och klart! Bröderna Statistikern och Kungen värmer upp genom att tävla mot varandra i På spåret. När ett program om Alexander McCall Smith går samtidigt?!?! Förresten så gissar jag på honom oxå - i förebyggande syfte!)

30 november, 2007 20:25  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Aaaaaaaaaaaah. Hemlisbloggarjulkalenderluckan till den 1 december är äntligen färdig.

Den kommer en minut över midnatt. Om jag är vaken.

30 november, 2007 20:40  
Blogger Cecilia N skrev ...

Och här slår dator-askungen till 24.00. Sånt är livet ...

30 november, 2007 22:13  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hjälp, förvandlas du till en pumpa då, Cecilia N?

30 november, 2007 23:18  
Blogger Ingela skrev ...

Grattis till jobbet! Är inte missunnsam fast jag själv helst skulle vilja ha ett jobb där man fick svamla på efter eget huvud (egen mun, egen penna) flera gånger i veckan.

Vill också veta var det kan avlyssnas. (Eller är avlyssning något helt annat?)

När det kommer till hellraisning på morgonen kan jag som varande småbarnsmamma i över tjugo år vittna mer hjärslitande än en söndagsskollärare i pingströrelsen berättar om hednabarnen. Jag ser innerligt fram emot den dagen när jag kan promenera lite lugnt till jobbet med en Gudrun Sjödén-kasse dinglande i ena handen i stället för att utmana nollvisionen när jag far iväg i forrden, fullastad med ryggsäckar, galonbyxor, skidor, badpåsar och annat livets nödtorft.

30 november, 2007 23:57  
Blogger Cecilia N skrev ...

Nej, jag befrias från den förtrollande datorskärmen.

Maken har installerat "Askungen" och är den enda som kan lösenordet, av säkerhetsskäl.
Två minuter före avstängning varnar den och sen är det *tjopp!* grått i rutan och sen stänger den av sig.

01 december, 2007 21:13  

Skicka en kommentar

<< Home