23 december 2007

Julkalendern den 23 december 2007

Gårdagens vinnare blev två av de underligare namnen i hatten: Aequinoxia och Leopardia, som båda gissar mycket, ofta och bra.

Julkalenderns programförklaring finns för alla som kommer alldeles för sent i första luckan. Nu kommer den näst sista!

-------------------

Jag blir alltmer irriterad på dem och deras nycker, vilket inte är riktigt rättvist. De ger mig jobb och jag behövs ju för att de ska få ihop det – och egentligen är det hela ett utmärkt kretslopp. Men alla vansinniga infall! Sådär utan skor? Baklänges? Varför inte göra allt uppochner också? Tur att jag skriver dagbok och får pysa ut min aversion för att orka. Så här lät det idag:

– Hur gör du det? sa nr 1 till mig i en paus.
– Jag tar tillvara på allt det råa från er ... och liksom förfinar det, sa jag och log för att inte reta upp någon.
– Ok. Vi vet. När ska vi vara färdiga? sa nr 2.
– Igår, sa jag och suckade (men jag tror faktiskt inte att han brydde sig om mitt svar).
– Hjälp! sa nr 3. Hinner vi ... hur ska vi ... räcker pengarna till en pool om vi blir färdiga idag? Varför har du inte sagt något?
– Bara för att.
– Hehe, det är precis som vanligt då? sa nr 4 helt lugnt.
– Hörni, kom nu här allihop, sa jag och drog efter andan som för att hämta kraft ur den laddade atmosfären. Pengarna. Vi måste tala om pengarna. Ni ger mig aldri...
– Moahahaaa, sa nr 2 med tillgjord röst. Precis! Detta är sluuuhuuutet!

Sedan fortsatte nr 4 att yra om någon konstig historia om små grisar som äter andra små grisar med bestick – och nr 3 tyckte till på köpet att det lät jätteintressant! Usch.

Nej, nu ska jag inför kvällens övningar för säkerhets skull ta på mig en slips som de alla gillar.

-----
Det var det! Oj, nu har jag ju glömt att berätta om folket i pottan – återkommer i ämnet.

87 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Jag är först! Och har ingen aning...så jag får nog sova på saken.

23 december, 2007 00:12  
Anonymous Anonym skrev ...

Näst sista luckan! Bäst att suga på den.

Särskilt som jag inte har en aning just nu.
Indianer? Dvärgar?

23 december, 2007 00:15  
Blogger Husse skrev ...

Slänger iväg en George Orwell, bara för att få fart på gissningarna! Tankarna for till Djurfarmen.

23 december, 2007 00:16  
Blogger aequinoxia skrev ...

Ja! En bloggtröja till samlingen. Den finaste hittills, tror jag. Wow! Och så passade och trevligt att vinna just i natt, med tanke på mitt namn.

Och dagens, då? En ickekomplett familjen Bergman?

Jobb och pengar. Ingen mat i dag? Och vad är det med slipsen? Den känns viktig.

23 december, 2007 00:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Gaaaah! "Ta tillvara på" är ett av mina hatuttryck. Ta vara på eller ta tillvara räcker så himla bra, liksom arbetskamrat ELLER kollega (istället för det förhatliga arbetskollega man så frekvent ramlar på.) Vem skriver så där? Ingen aning, det är för sent för gissningslekar nu. Hade faktiskt på datorn för att kolla facit, snacka om beroende!! Anonyma Lottenister- me voici!

huvfdy?? hufvuddy? DET var ordet för hur jag ser ut i skallen nu!

23 december, 2007 00:26  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jag gissar på George Martin. Nr 1, 2, 3 och 4 är de fyra beatlarna. Grisarna på slutet är förstås låten "Have you seen the little piggies". (Från vita skivan, va?)

23 december, 2007 00:28  
Anonymous Anonym skrev ...

Min konstiga dygnsrytm har sagt till mig att jag senast 01.00 denna afton bör ligga i min säng, med lampan släckt. I nödfall får jag läsa högst 10 minuter. Jag brukar lyda min konstiga dygnsrytm.

Nog därom. Jag instämmer dock med Översättarhelena om att texten tycks vara uppbyggt på Beatles låtar och beteenden. Dock är jag så dålig på att inse vem som är skribenten, eftersom jag har dålig koll på vem som var deras manager. Hade de samma hela tiden? Att dra till med Översättarhelenas förslag gör jag inte, eftersom jag inte känner igen namnet. Så dålig bevandrad i Beatlesvärlden är jag. Jag tror dock att jag kan ha lärt en ung Johan Wester att crawla, alternativt sett någon annan göra detsamma. Men vad hjälper det mig nu? Och just nu börjar jag undra över om man kan sticka en slips baklänges och hur det då går till?. Nej, sängen var det ... och gissningen, som är tokfel, får bli Povel Ramel som i alla fall balade taklänges.

23 december, 2007 00:58  
Blogger lilla my skrev ...

Beatles... den får jag fundera på lite. Spännande... God natt!

23 december, 2007 01:15  
Blogger aequinoxia skrev ...

Vad sägs om Joss Whedon? 1 är Buffy, 2 är Xander, 3 är Willow och 4 är Angel.

wv: wvcky. Är det en metawv?

23 december, 2007 02:33  
Anonymous Anonym skrev ...

Beatles - det är ju genialt. Då borde det vara Brian Epstein. Var det inte en annan Brian som dog i en pool? Från Stones kanske? Jag minns inte hur Brian tog livet av sig, stackarn.

Wv jkfrn - ja jäklar, frun.

23 december, 2007 08:13  
Anonymous Anonym skrev ...

Under natten slog det mig. Det är förstås morgondagens födelsedagsbarn Jesus himself som bloggar även om antalet lärjungar verkar något decimerat.

23 december, 2007 09:16  
Blogger crrly skrev ...

Nördfråga innan jag börjar fundera: Är språkfelet "Jag tar tillvara på" avsiktligt?

(Ser nu att vajlan också retar sig på det! ;) Förresten, vajlan, var det ju fyndigt, det du skrev igår om Telia. Telia familjeterapeuter?! Jättebra affärsidé...

23 december, 2007 09:17  
Blogger B. Fundberg skrev ...

Mina usla gissningar:
Swift?
Kafka?
Roald Dahl?

23 december, 2007 09:18  
Blogger crrly skrev ...

Jag tyckte att det verkade vara Fragglarna`, jag... Men jag är liiite för gammal för att ha sett dem så jag kan ha missförstått det.

Beatles? Som gillar slipsar?! Nä, va?

23 december, 2007 09:19  
Blogger crrly skrev ...

Grattis aequinoxia! (Ja, leopardia också förstås.) Dina ord till mig inatt får mig att rodna, inte särskilt klädsamt men dock. Och just min gissning på Fragglarna får mig förstås att känna mig extra ... allt det där du skrev om mig.

Isolerad i en håla, i en dubbel bemärkelse mjölkvit (givetvis) bubbla (bestående av vårt skånska vinterväder och tja, äkta mjölk) och en hel jävla massa av amningshormoner och eländigt humör värmer det extra.

Jag skriver ju nästan lika flummig(t) som jag känner mig.

23 december, 2007 09:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Det är ju en av Vännerna som bloggar. Jag gissar på Chandler eller Monica.

23 december, 2007 09:44  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Språkfelet, språkfelet. Lägg inte ner krut på att analysera det, men ... det ska vara där. Dess betydelse är ringa.

23 december, 2007 09:47  
Anonymous Anonym skrev ...

Den som får ihop det - då borde det vara översättarhelenas förslag och inte ab:s. Jag följer solen, jag ser igenom dig och fixar ett hål. Och gissar på samma som ÖH.

23 december, 2007 09:48  
Blogger Bim skrev ...

Snövit och de sju dvärgarna?
Öh, ska nog läsa texten en gång till, och kanske tom läsa kommentarer... Idag känner jag mig totalt tom - värre än vanligt alltså - när jag läser texten... Och det blev väldigt lite glögg igår kväll bland allt rörigt som händer inför jul. Nä, så jag kan INTE skylla på glöggen inte, hm...
Må så gott... värmländskan Bim som återkommer - klarare i skallen? (tyst... ett önsketänkande - vet!!!)
WV - hänvisar till något tjekiskt? oj, stavades som... hej-å-hå... CKZIKP

Bims Portal!/Sjöbackas blogg

23 december, 2007 09:54  
Blogger Husse skrev ...

Efter en god natts sömn återkommer även jag, ännu en medlem av AL.
Min fråga är : Var kan man få dyrka ÖH??? Att bara klippa *s* Beatlarna sådär! How do you do, Help, Liver-pool, och så Piggies på slutet. Klart det är George Martin - och är det INTE det, så var kan jag dyrka ÖH då, om inte här?

23 december, 2007 10:11  
Blogger Hans Persson skrev ...

Beatles? Tja... Jag funderar på The Doors (ledd av "Detta är sluuuhuuutet"), men jag vet i så fall inte heller vem det är som verkligen skriver. Det må vara fel svar, men Jim Morrison är aldrig fel.

23 december, 2007 10:19  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tror det är en film, dialogen är från ett sunkigt fik där fyra brottslingar sitter och lägger upp planer. Reservoir dogs.

Annars har ju Pool kopplingar till Beatles.

23 december, 2007 10:22  
Blogger Cecilia N skrev ...

Jag var ett tag inne på någon dagislärare, men strax innan på nån som jobbar inom LSS, på nåt sorts kooperativ för utvecklingsstörda.

Men sen när jag läste Georg Martin så var det ju självklart!

Vad ska vi göra på tisdag?
Förresten! VIKTIG FRÅGA!
Vad är det för deadline/regel att gissa på Den Röda Tråden?

23 december, 2007 10:26  
Anonymous Anonym skrev ...

Knusselbo: Jo, det kan vara George Martin. Han fick ihop musikarrangemangen. Epstein var den som fick ihop själva Beatlarna (ja, deras uppförande alltså) och gjorde dem proffsiga.

23 december, 2007 10:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Hur gör hon, Översättarhelena????
Jag gör som Husse.

Självklart är det B's manager.
Jag räknar till flera titlar när jag läser texten noga.
Fast jag är inte tillräckligt bevandrad i de olika albumen för att kunna tala om vilket det är.

Med tanke på allt som behöver göras idag, rimmande och sånt, så är det tur att det inte var skrivregler idag.

Så, resten av dagen blir det DRT funderingar. Deadline närmar sig, jag antar att det är imorgon som gäller och det är väl inte precis den dag på året som det finns mest tid till förfogande för bloggning.

Tisdag; Anonyma Lottenister - here I come!

23 december, 2007 10:55  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

Det är ju jag som hemlisbloggar idag ;).

Nr 1, 2, 3 och 4 är mina syskon. De vansinniga infallen infaller i stort sett varje timme. Vi köpte en pool efter en varm sommars jobb i ett ännu varmare växthus. Grisarna som skjuts i hagen här hemma blir snabbt smakade på av de andra grisarna om man själv inte är snabb att dra ut grisdödingen ur hagen.

Sorgligt att julkalendern snart är slut.

23 december, 2007 11:00  
Anonymous Anonym skrev ...

Det låter som en arkitekt...
Tom Hanks i Sleepless in Seattle, kanske?

23 december, 2007 11:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Jomenvisst.

Men vem var egentligen valrossen?

23 december, 2007 11:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Även jag ser med vördnad på Översättarhelena. Jag tror hon har upprättat telepatisk kontakt med Lotten (kanske passade hon på när Lotten sov i hennes skohylla?) och bara blundar, så kommer det rätta svaret.

23 december, 2007 11:35  
Blogger Hajcharlott skrev ...

Sir George Henry Martin låter som ett mycket troligt svar. Har Översättarhelena någon fanclub måntro? Isf ansluter jag mig till den nu! (Jag tror dock ff mycket på min idé om att presenta Lotten med böcker som JAG har läst lagom långt innan nästa december...)

ab: jag läste din första bok häromdagen. Mycket spännande och bra! De andra två står i hyllan och väntar, men till skillnad från sambon så vill jag blanda författare mellan varven så de får stå där ett litet tag till.

Nu ska jag snart lägga ut lite mer hajsaker på bloggen. (Det märks att vi inte har barn och att vi inte ska vara hemma imorgon ;0) )

Charlott – the goblin girl

23 december, 2007 11:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Tack Charlott!

23 december, 2007 11:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Efter att ha läst om sällar jag mig också till kören av "...och ÖH är hennes profet". <--- Är det vanvördigt att säga så? Sorry i så fall.

Nu framstår det som självklart med låttitlar som Help! och så vidare. Fast jag tänkte på filmen med Mr Pink och alla de andra färgnissarna när jag först läste.

Lotten, jag vet inte om jag kommer åt en dator i morgon. Gör jag inte det så vill jag tacka dig för det du gjort för oss alla.

23 december, 2007 11:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Everywhere there's lots of piggies
Living piggy lives
You can see them out for dinner
With their piggy wives
Clutching forks and knives, to eat their bacon.

Jaha, vad ska man nu ägna dagen att gissa på? Lotten, ge den där Öh en riktig uppsträckning! (Öh är min lilla fru, om någon tycker att jag är lite överdrivet stygg.)

Jag tror att jag gissar på att det är Stora stygga vargen, Bror Duktig, de andra två små grisarna, och den sista är Lilla vargen.

Men det är ju en folksaga ... Författare: Folket, naturligtvis!

23 december, 2007 11:59  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Hej, hej, det är profeten som talar. Ni fattar väl att jag bara skojade i natt!

23 december, 2007 12:04  
Anonymous Anonym skrev ...

Och mitt i prick!
Som en sann profet.

Sönerna skurar golv och dörrar i nedervåningen, själv måste jag bara ta en Lottenpaus i väntan på att strykjärnet blir varmt.

Den käre maken skulle baka och upptäckte att jag hade slängt allt mjöl (påsarna hade så att säga fått eget liv), så han är och trängs med resten av bygden.

Återkommer i nästa paus.

wv: pöhsfc = Profeten ÖversättarHelenaS FanClub

23 december, 2007 12:38  
Anonymous Anonym skrev ...

Kristina af Knusselbo får mitt specialpris för att hon påminner om låtarna I'll follow the sun, I'm looking through you och Fixing a hole.

Jag kom inte ihåg hur I'll follow the sun går, men frun var snäll nog att ta fram Beatles Complete och ta ut den på pianot.

23 december, 2007 12:38  
Anonymous Anonym skrev ...

Kungen bloggar! Jag har väntat på det länge! Det är hans tre barn som aldrig blir färdiga med någonting, och Silvia som längtar efter en pool. På kvällen ska de på Nobelmiddag, och barnens kupp är att göra entré barfota, baklänges.

Folket vet ÄNNU inte att kungen skriver dagbok. Den ska först på korrektur till Lotten, men sen ges ut lagom till 70-årsdagen. (Du får lite tid på dig till jobbet Lotten!)

23 december, 2007 12:40  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag blev just förbjuden att gå ned, så nästa paus kom fort. Så här kommer en fundering över ett julmysterium.

De senaste åren har jag varje år fått leta efter den översta pinnen till änglaspelet. Ett gem har nöjaktigt fått ersätta den men änglarna snurrar inte så bra.
Den käre maken tröttnade i år och köpte ett nytt spel.
I år saknas en liten plastring till granens toppstjärna (vi har en som sätts på ett av ljusen). En gummisnodd ersätter t.v.

Visst är det märkligt att det alltid är något litet som saknas fast man försöker att plocka ihop så noga.

23 december, 2007 12:52  
Anonymous Anonym skrev ...

Cellolina: Hahaha! Vilken originell idé.

23 december, 2007 12:57  
Blogger Hajcharlott skrev ...

Dieva: det är lånarna! Mormor skyllde alltid på tomtar/vättar. Dom kunde försnilla det mesta hemma.

Charlott – the goblin girl

23 december, 2007 12:57  
Anonymous Anonym skrev ...

Ja, ÖH har helt klart någon slags superkraft. Eller en ohejdad och okänd programmeringskunskap som tillåter henne att plantera trojanska hästar i Lottens dator? Nåja, ni är alla väldigt duktiga!

Jag vidhåller, DRT=Lottens uppväxt

23 december, 2007 12:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Charlott - the Goblin Girl: Såklart det är Lånarna, att jag inte tänkte på dem!

Alla böckerna ligger dessutom inom armlängds avstånd, så jag har inget att skylla på.

23 december, 2007 13:18  
Anonymous Anonym skrev ...

Du må ha skojat, Helena, men sanna mina ord *viftar med pekfingret mot himlen* det blev rätt ändå!

Läs bara vad jag hittade i HD om Brian E och slipsarna:

Som fria unga män i Hamburg hade The Beatles inte slips. En gång bar John Lennon en dassring om halsen, men det är en annan historia. Så gjorde butiksknodden Brian Epstein entré och då gällde slips. Inte förrän han tappade greppet revolterade beatlarna.

23 december, 2007 13:38  
Anonymous Anonym skrev ...

Ansöker härmed om inträde i Anonyma Lottenister. Idag gissar jag på Mao Tse Tung som bloggar från sin kista. 1-4 är naturligtvis de fyras gäng.

23 december, 2007 13:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Men de fyras gäng var ju också genialt...

Eller: De första tre kanske är de tre elementen - vatten, jord, luft, alternativt tre av mina värmeelement - och det fjärde den fjärde dimensionen? Där slipsar och grisar går på ett ut?

23 december, 2007 14:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Eld!

23 december, 2007 14:12  
Blogger Husse skrev ...

Åh! Hon har åter talat!

*bugar och böjer*




*flämtar pga ansträngningen*

PS Juldagen samlas vi i AL utanför någon spelbutik och ser om vi har någon tur att möta den rätta lotten!

23 december, 2007 14:24  
Blogger Husse skrev ...

PS Är det någon av er gissarkamrater som har mitt vita album? Jag lånade ut det på 80-talet och sen dess är det väck...(min namnteckning står på insidan)

23 december, 2007 14:25  
Blogger Bim skrev ...

Eller så döljer sig ABBA bakom raderna - dolda om välvda texter så originalen inte känns igen... Intet ringer förutom Beatles så varför frångå det? Gissa på ABBA för att var kärringen mot strömmen? Lotten skrev något om ring - Ring, ring, bara du slog en signal... hm... nä, kanske inte...
WV meddelar mig nog något annat än ABBA, ja... bryzajnk... vad svarar man på den upplysningen? ;)
Må så gott... värmländskan Bim som undrar vaffö tvätthögar - smutstvätt - växer fortare än man hinner med bara för att EN unge kommit hem till jul, öhhh.
(Undrar om jag kan kommentera här numera, hm... på vissa ställen går det inte - maila går inte osv... datorn meddelar för lite minne, gah...)


Bims Portal!/Sjöbackas blogg

23 december, 2007 14:27  
Blogger Malinka skrev ...

"You never give me your money, you always give me your funny papers" eller hur stroferna passar ihop – den här långa låten på andra sidan av Abbey Road. Min favoritskiva.

Och från samma sida: "This is the end. The love take, is equal to the love we make." Eller möjligtvis tvärtom. ;-)

Om jag fortsätter läsa kommer jag säkert hitta ännu mer. Help ... Yesterday ... Because.

Genialt! Både av Lotten att komponera och av ÖH att utröna. George Martin!

Brian Epstein tog väl sig själv av daga meddelst tabletter och sprit.

23 december, 2007 14:45  
Blogger Lena skrev ...

eller är det en pissesur Jan Malmsjö på Dramaten?
Pjäsen som blev inställd o Persbrant och den storyn?

23 december, 2007 15:03  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag har fått ett förlåtförlåtförlåtmejl från gåtlösargudinnan som av ruelse och ånger är full.

Det är nästan julens höjdpunkt!

Men har hon rätt?

(Moahahaa. Gå och slå in klappar och häng inte här. Och missa allt spännande som händer och sker. Snart ska jag t.ex. dricka en starköl och äta en smörgåsbakelse med hela sju räkor.)

Den Röda Tråden, anyone?

23 december, 2007 15:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Tomas Tengby, utan motivering.

23 december, 2007 15:51  
Anonymous Anonym skrev ...

Översättarhelena är en grym gissare, helt klart. En medlem till i fanklubben här!

Jag kan inte komma på något annat att gissa och måste hålla mig undan ett tag till.

DRT? Vad man kan hitta i den gröna bokhyllan när man städar upp och sorterar i den kanske?

23 december, 2007 16:00  
Anonymous Anonym skrev ...

wohiha, jag hinner inte ens läsa texten eller facit för gårdagen, innan jag slänger ur mig min glädjedans illustrerad av bokstavskombinationer... wohiihaa..

23 december, 2007 16:21  
Anonymous Anonym skrev ...

Ja, tack, idag vet jag (typ)(nästan)(kanske)! Epstein skulle jag tro. Dessutom är jag pytteliten, så det vore väldigt praktiskt för dig om du råkade dra mig i morgon. Längsta wv:n någonsin: yjwhwxjz

23 december, 2007 16:26  
Anonymous Anonym skrev ...

jag får komma med en jätteogissning, men pool och slips och allt fick mig att tänka på göran persson. moahahaaha, fick mig att tänka på min bror, men har nog inget med saken att göra *sneglar misstänksamt bakåt*

men annars tror jag att "Hjälp!" mycket väl kan vara en ledtråd till just det som kommer fram ovanför...

23 december, 2007 16:33  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Slipsen, har ni löst slipsmysteriet? (Som inte alls har med DRT att göra.)

23 december, 2007 17:06  
Blogger Ica skrev ...

Ah! Det är ju jag om bloggar! Ja, minus slipsen då för det använder jag väldigt sällan.

23 december, 2007 17:07  
Anonymous Anonym skrev ...

Lösa slipsmysteriet?

Men gjorde inte jag det?

back to the drawing board?

23 december, 2007 17:11  
Anonymous Anonym skrev ...

Öh hittade ett kuligt stycke om en slips innan men hon hann visst aldrig lägga upp det. Jag agerar avbytare:

The infamous first meeting began with a well timed comment (George Martin asked the Beatles what they thought of Parlophone, to which Beatle George replied, “I hate your tie”), which broke the ice, and set the stage for their future collaborations. Martin later noted that though he really liked John, Paul and George, he didn’t necessarily think they showed any signs of being great songwriters.

23 december, 2007 17:14  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Innan jag blir kanoniserad här så kanske jag ska berätta hur det gick till när jag löste dagens lucka. Mitt i natten läste jag texten ett par tre gånger, fattade ingenting och skulle just ge upp och gå och lägga mig när jag kom på mig själv med att nynna på "Have you seen the little piggies". Haha, tänkte jag, de där
fyra typerna kan ju vara de fyra beatlarna, och då måste ju jaget vara ... George Martin! Det var ju en skojig skämtgissning som säkert kunde locka med sig några andra gissare i fördärvet, tänkte jag. Fnissande åt min egen tokighet gick jag och la mig. När jag ramlade upp i morse möttes jag av en anklagande blick från maken vid frukostbordet. Han tyckte det var "taskigt att avslöja hemlisbloggaren så tidigt". Då ansåg jag alltså fortfarande att det bara var en skämtgissning! Uppenbarligen var det några synapser i mitt undermedvetna som hade kopplat samman där mitt i natten.

Men på grund av denna för tidiga lösning så kan vi ju koncentrera oss på DRT mellan knäckkok, golvskurande och julgranspyntande! Själv har jag ingen gissning än. Jag väntar på synapserna i natt.

23 december, 2007 17:58  
Blogger A L V A S - P A P P A ! skrev ...

klas?...

nåväl GOD JUL!!!

23 december, 2007 18:05  
Anonymous Anonym skrev ...

Vi väntar andlöst på dina synapser :)

23 december, 2007 18:32  
Anonymous Anonym skrev ...

Och förresten - God Jul hela bunten!

23 december, 2007 18:33  
Blogger Bondhustrun skrev ...

nu har jag bara ögnat igenom de första kommentarerna, så jag vet inte vad som har sagts, mer än att det kanske är The beatles eller förstås George Martin, denne gigant! Och det håller jag med om. "You never give me your money" från Abbey Road ju. Världens allra bästa skiva om du frågar mig.

23 december, 2007 18:35  
Blogger Hajcharlott skrev ...

Den dagen (eller natten kanske man måste säga?) mina synapser funkar bättre mitt i natten finns inte!

God Jul!

Charlott – the goblin girl

23 december, 2007 18:37  
Blogger Bondhustrun skrev ...

Och förresten, jag tror inte på Epstein eftersom han inte ens levde 1969 då Abbey Road kom.
Och nu ser jag fler Abbey Road-grejer, vad roligt!
"Bara för att" - Because.
"Kom nu här allihop" - Come together.

23 december, 2007 18:39  
Blogger Elina Möller skrev ...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

23 december, 2007 18:58  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

Delete, delete, delete. Så fel det kan bli.

Försöker igen: Nej Ica, det är inte du som bloggar! Läs min kommentar från tidigare idag så ser du att det ju är Jag som bloggar idag!

23 december, 2007 19:00  
Anonymous Anonym skrev ...

Poolen, där har väl mer än en rockpersonlighet avslutat sina dagar. (För att återknyta till tidigare äckel verkar däremot att drunkna i sina egna spyor också mycket populärt.) Fast det var kanske Brian Jones som drunknade i poolen förresten?

God jul allihop!

23 december, 2007 19:18  
Anonymous Anonym skrev ...

De flesta gissar på fyra insekter
men när jag övervägt de flesta aspekter,
fortsätter jag på den inslagna vägen
I de flesta fall så vinner trägen!
Det kanske än en gång kan bli min räddning
att gissa på Doris Lessing.

23 december, 2007 20:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Men jämrans vad Översättarhelena är smart. Nåväl, jag gissar på Pija Lindenbaum, eftersom de fyra påminner lite om älgbrorsorna. Lite, alltså. Väldigt lite.

23 december, 2007 20:17  
Anonymous Anonym skrev ...

kopplade nog poolen till liverpool, men jag börjar tro att den röda tråden är 'saker gillian mckeith tycker är dåligt att äta'... vilket för mig in på ostbrickan jag tänker skutta iväg och kräva min del i...

wv gissar på leffe gw och killarna i jaktstugan: gwklmb

23 december, 2007 20:39  
Blogger Moster Mjölgumpa skrev ...

Jag tror att det är Per Olsson som hemlisbloggar, han med bondgården alltså.

23 december, 2007 21:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Impad av öhelena rimmar jag trägen;
men varför gör vi det inte på vägen?

23 december, 2007 21:43  
Blogger aequinoxia skrev ...

Jag undrar hur mycket glögg som egentligen har inmundigats av julkalenderbloggkommentatorskollektivet idag. Är vi inte lite flummigare än vanligt? Ja, med "vi" menar jag förstås "ni", eftersom jag har varit iväg och ätit gås med rosenkål och vinbärsgelé och inte hunnit kommentera särskilt mycket. Ingen glögg har jag heller fått i mig, men det ska jag genast råda bot på.

Som vanligt vet jag ingenting, och jag har börjat skylla på min ålder. För det kan ju inte ha med min grad av (o)bildning att göra, eller hur?

23 december, 2007 22:02  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Flummerianlej!

(Vi skyller väl allt på den där nattliga översättargudinnan, eller hur?)

Jag sitter nu och knåpar på den allra sista luckan. Apropå glögg, så kan jag säga att den vitaste månaderna i mitt liv de senaste tre åren i särklass har varit december x 3. Kan ju inte sitta här och sluddra på tangenterna. Hick.

*förhandsgranska*

23 december, 2007 22:08  
Blogger Ica skrev ...

Men va fasen. Kan jag och Heléne sluta gissa likadant hela tiden.

23 december, 2007 22:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu är det dags för lite glögg och en skiva Formatbröd med ljummen skinka.
Nödrimmens timme är inne,
önska mig lycka till!

23 december, 2007 22:17  
Blogger Bim skrev ...

Wv - mmkfff bara MÅSTE få komma med, hehehe... nu måste det ha kommenterats ute i bloggvärlden så att det verkligen tagit slut på alla vokaler - och snart finns det nog inga konsonanter heller, eller? möjligen lika då av några få ;)
Jag är inte med - i tiden - och den är ur led ;) HELP, give me some help... som de visst sjunger...
Må så gott... värmländskan Bim, som bara var inne och kollade lite - och ogissade på Beatles... tänker lägga mig tidigt som barnen så det blir julafton snabbare och min namnsdag... hoppas hatten kommer ihåg det ;P :P :P

23 december, 2007 22:25  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Formatbröd? Vad är detta för kulinarisk delikatess?

Vet inte om ni har tid ikväll, men den sista hemlisbloggarn kommer strax efter midnatt. Ni kan väl sitta uppe och nödrimma till dess?

23 december, 2007 22:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag undrar så
om man kan göra glögg på Cointreau?

23 december, 2007 22:43  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Perfekt!
(tycker hela min släkt).

23 december, 2007 22:57  
Blogger Huskorset skrev ...

I Svenska MAD läste jag en gång, apropå rim till gröten:
"Risgrynen var slut ida´
jag tog myrägg - går det bra?"

Sån´t kommer man ihåg. Det är väl fan.

Om mat/ätande verkligen är DRT finns ju ett otvetydigt imperativ i bandets namn.
Såtillvida det är George M som bloggar.

Kan f.ö. upplysa om att Profeten börjat sia igen. På sin blogg. Hurra! Bästa klappen i år.

23 december, 2007 23:21  
Blogger vredens barn skrev ...

Jag hava i Småland nästan färdiglagt ett synnerligt besvärligt tusenbitarspussel där alla bitar är formade nästan likadana. Men här vet jag int! Däremot har jag uppsnappat en smula mycket fult bonnaskvaller och slagit in paket. Postpaket, snart, kanske? I måran kommer storebrorn, men ingen snö har jag hört.

23 december, 2007 23:47  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nämen se där, Vredens barn, både du och Ica har hittat internet i de småländska skogarna!

23 december, 2007 23:57  

Skicka en kommentar

<< Home