20 december 2007

Julkalendern den 20 december 2007

Gårdagens vinnare blev först två som heter Marianne och Lilla E. Sedan drog jag en till för att berömma alla som hittade korrfel huller om buller överallt i gårdagens lucka: Crrly!

Julkalenderns programförklaring finns för sentillkomna nybörjare här i första luckan. Nu är vi verkligen i nerförsbacke: den tjugonde luckan, där inte alla ledtrådar leder rätt!
------


i januari 2006

foton av omöjliga säkerhetspoliser som bär ut
fulla politiker
med sparkar, motstånd och
outförd mat
från BLMs redaktion

Vi har ingen drickfrihet längre
Grundlagens ord
vilar raderade i böckerna

Undantagsparagrafen om fylleri
kan av maktorganen användas
till vad som helst

Vi får inse det nu
Vi har ingen drickfrihet nu
och har inte heller förut haft det
Vi trodde på en galen häst
Vi fyllde oss själva      Vi lät oss fyllas


------
Detta kan faktiskt vara lite mer komplicerat än det ser ut vid en första anblick. Eller kanske inte.

121 Reflektioner:

Blogger aequinoxia skrev ...

I dag kan jag nog inte med att gissa på Proust.

Jag gissar på...Gunnar Ekelöf, men jag kan inte motivera det än.

20 december, 2007 08:00  
Anonymous Anonym skrev ...

Jaha, eftersom jag är en USEL gissare (vad gör man åt det? Käkar ginseng?) kan det ju inte ha att göra med the Patriot Act... *slänger sig i väggen och drar något gammalt över sig*

ab

20 december, 2007 08:03  
Blogger Marianne skrev ...

Tjoho! En tröja!
Nu behöver jag ju inte tala om vem det här är. Perfekt.

20 december, 2007 08:04  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag får vibbar till en mycket populär svensk författare som vandrade allt för kort väg på sin stig.

Eller så är det Tom(as) Jones.

20 december, 2007 08:09  
Anonymous Anonym skrev ...

tryckfrihet?

Någon som sålde sig för billigt?
Wv: salucw

20 december, 2007 08:20  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Hmm, Bellman kanske? I en helt annan tid, förstås. När han skriver fri vers. Låt mig fundera lite så ska jag nog komma på en epistel som passar in på innehållet!

20 december, 2007 08:22  
Blogger Cecilia N skrev ...

Nä. Ingen Kajsa Anka det där. Drickfrihet tror jag är tryckfrihet, men längre kommer jag inte.

20 december, 2007 08:33  
Anonymous Anonym skrev ...

Ingen aning - men huvudsaken är ju att man kommenterar ...

Gårdagens lucka var genialisk, Lotten!

20 december, 2007 08:53  
Blogger Hans Persson skrev ...

Den första raden talar om januari 2006, men den sista inkarnationen av BLM (ledd av Kristoffer Leandoer) lades ner 2004. Här ligger en fisk begraven.

20 december, 2007 09:02  
Blogger Malin skrev ...

Själv hängde jag upp mig på den galna hästen...fast Dalin var väl inte upprörd över tryckfriheten?

20 december, 2007 09:03  
Blogger Herr R skrev ...

Det direkta ämnet lämnar jag åt sidan och tittar på formen. Och ämnet i stort. Det ger mig Tage Danielsson.

20 december, 2007 09:06  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Malin: När Den svenska Argus (jag vet att det inte stavas så men orkar inte kolla just nu) blev förbjuden av censuren var han nog allt lite upprörd ändå.

20 december, 2007 09:07  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag gissar på… *trumvirvel* Ulf Lundell!
Fast om inte alla ledtrådar leder rätt, kan det ju lika gärna vara Bosse Bildoktorn. Eller Harpo Marx.

20 december, 2007 09:22  
Blogger Malinka skrev ...

Lyrik. Nä. Det är inte Shakespeare, i alla fall.

20 december, 2007 09:34  
Blogger Bim skrev ...

Någon som diktat till det om motboksinförandet? alternativt motboksborttagandet?
Anna Sjödin? galen tur på krogen? ;)SSU:s fd ordförande???
Vill inte gissa mer tror jag - hatten ÄR dum :( hjälper inte om man så hade två namn, hrmpf... Men, jag har ju dubbelt för- och efternamn... kan man dra med sig fyra papperslappar då? :P
Må så gott... värmländskan Bim-Bom, eller Bom-Bim, man bommar ju alltid i dragningen menar jag!

Bims Portal!/Sjöbackas blogg

20 december, 2007 09:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Äsch, att jag inte hann först med Anna Sjödin...
Crazy Horse, januari 2006.
Allt stämmer.

20 december, 2007 09:53  
Blogger Lena skrev ...

Febern tar över , nu går jag o lägger mig. Kastar in en gissning på Anna Sjödin först.

20 december, 2007 10:18  
Blogger crrly skrev ...

Ja... Såklart att tankarna går till sosse-Anna... men vem är det hon deklamerar? Ebba Grön gissar jag på.

20 december, 2007 10:20  
Blogger crrly skrev ...

... Eller ... Häst ... Troja ... Karl Gerhard? Är dålig på honom.

20 december, 2007 10:24  
Anonymous Anonym skrev ...

SÄPO, drickfrihet (tryckfrihet?)
BLM, ...kanske Jan guillou?

20 december, 2007 10:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Om man uttalar tryckfrihet med någon utländsk brytning blir det ju drickfrihet, Theodor Kallifatides?

20 december, 2007 10:33  
Blogger B. Fundberg skrev ...

Heidenstam, Verner Von.

Appseluut!

20 december, 2007 10:33  
Anonymous Anonym skrev ...

Galen häst? Kan det var nån anknytning till Trojanska kriget?

...här vill jag nog vara anonym...

20 december, 2007 10:35  
Blogger leopardia skrev ...

kan vara någon som förutspår framtiden, som orwell tex... men jag faller för tryckfriheten och gissar på han som skrev, trots allt!

20 december, 2007 10:45  
Blogger Ica skrev ...

En berusad och testosteronfylld Karin Boye. Plättelätt

20 december, 2007 10:55  
Blogger Ica skrev ...

.. och ja, fortfarande levande då

20 december, 2007 10:56  
Blogger The Blogger Formerly Known as Ensamma Mamman skrev ...

Olof Dalin

20 december, 2007 11:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Drickfrihet blir tryckfrihet eller kanske demokrati?
Hur klurig kan Lotten bli?
Gårdagens blogg var smått fantastisk,
med facit kan man lätt vara entusiastisk!
I dagens blogg hotar en regeringskris,
men jag gissar på Lessing, Doris.

20 december, 2007 11:17  
Blogger Malinka skrev ...

Klart det är Anna Sjödin! Så uppenbart när man väl fått det föreslaget.

20 december, 2007 11:31  
Blogger den blyga skrev ...

Är det
- formen
- innehållet
- alt. BÅDA
som man skall spinna vidare på?

Frosseri i mat och dryck tycks ju räcka för DRT.
Det ska jag grunna på när jag nu går ner att laga pannkakor.

20 december, 2007 11:34  
Anonymous Anonym skrev ...

Äach, jag tror egentligen att min vän Mikael löste det här redan kl 09.53, men jag väljer ändå att dra till med Beaudelaire (ur minnet):

"För att inte känna tidens förfärliga ok
som krossar era skuldror
och tynger Er till marken
måste Ni berusa Er!"

20 december, 2007 11:35  
Blogger Hajcharlott skrev ...

Ebba von Sydow? Hon var ju med om en liknande incident som Anna Sjödin på Stureplan. Hon har dessutom skrivit en eller flera böcker... Eller hon Ulrica Schenström. Det finns många krogskandaler att välja på, men egentligen trodde jag mest på Guillou.

Charlott – the goblin girl

20 december, 2007 11:57  
Anonymous Anonym skrev ...

Kan inte mer än hålla med så många föregående talare. Anna Sjödin.

20 december, 2007 12:04  
Blogger vredens barn skrev ...

Jag har lyckats koppla upp mig på en väääldigt skakig modemlina i det helt och hållet drickfria Småland (nej, vi super också till det ibland, bara inte min välordnade far).

Mest för att säga: HÄPP. Har ingen aning, även om Anna Sjödin låter klipskt. Å andra sidan har jag en katt här som hårar ner mina kläder så brutalt att jag med lite god vilja kan låtsas att vilken svart tröja som helst är en bloggtröja.

20 december, 2007 12:18  
Anonymous Anonym skrev ...

Hoppas verkligen det inte är Anna Sjödin.

20 december, 2007 12:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Det verkar handla om Anna Sjödin. Fast jag tror inte att hon är hemlisbloggaren. Någon som skriver/skrev dagsverser kanske?

Vem? Ingen aning!

20 december, 2007 12:50  
Blogger B. Fundberg skrev ...

Jan Gulliou!

20 december, 2007 13:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Ledtråd från jourhavande kalendervärd (Lotten är på Ikea):

Hallå där, ni som bor i Lund! Jag undrar hurdant väder ni har. Lyser solen över snölandskapet där det ligger som en öppen bok med vita, vidsträckta sidor? Den gjorde det en senvinter i mitten av 1960-talet, i alla fall.

*ler mystiskt*

20 december, 2007 13:15  
Blogger B. Fundberg skrev ...

Guillou, ska det nog stavs...
Hästar= Arn
Tryckfrihet, IB
Dricka = ja, det gör han ju...

20 december, 2007 13:16  
Anonymous Anonym skrev ...

IKEA, är det också en ledtråd?
I så fall gissar jag på Gudfadern.

20 december, 2007 13:17  
Blogger Studiomannen skrev ...

Synd att det inte stod "given häst". Då hade jag gissat på Havamal.

Istället för att gissa ska jag sjunga:

Hästens rumpa (mel. Vintern rasat)

Hästens rumpa skjuter stora bomber
byxor har den inte några alls
När jag skyfflat skit i katakomber
känner jag mig torr uti min hals

Häller upp en liten jävel i glaset
just som jag ska till att dricka den
tänker jag på jättedjuret med aset
Dricker tills jag glömmer honom sen.

Äh - jag säger Sture Dahlström.

God jul!

20 december, 2007 13:19  
Anonymous Anonym skrev ...

Hmmmmm... INTE Sjödin då alltså...
Skåne, 60-tal, grekiska dramer (hästen)...
Jag chansar på Hjalmar Gullberg.

20 december, 2007 13:30  
Blogger jovanna skrev ...

Lund: snålblåst, plus tre grader. Perfekt julaväder med andra ord:)

20 december, 2007 13:36  
Anonymous Anonym skrev ...

Först började jag vara med och gissa bara för att det var kul. Nu får min längtan efter en tröja allt större proportioner. Därför ogissar jag innan det är dags att bänka sig för en halvdag på snälltåget.

20 december, 2007 13:52  
Anonymous Anonym skrev ...

Ledtrådsdags igen: Jag tänker på en bokstavskombination som brittiska krigshjältar skriver efter sitt namn.

20 december, 2007 14:00  
Blogger Jessica skrev ...

Jag gissar på Henning Mankell.
Han skriver sådär pretto: där stod de mitt i natten och kände civilisationen bryta ihop omkring dem." Typ.

20 december, 2007 14:33  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jahaja hörni, här står det förslag som spön i backen, men det som har mest rätt är Petra. Innehållet är alltså precis som ni säger Anna Sjödin. Inte slumpvis utvald. Men det är inte hon som skriver.

Det finns små letrådar i texten. Två relativt osynliga och en riktigt rejäl.

20 december, 2007 14:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Förresten, brukar inte Göran Greider skriva poesi om aktuella politiska händelser och publicera på ledarsidan i Dalademokraten?

20 december, 2007 15:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Dagsverser? Kajenn?

20 december, 2007 15:27  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nope, inte så mycket dagsverser.

20 december, 2007 15:28  
Anonymous Anonym skrev ...

En googling visar att Greider fått Stig Sjödinpriset, men det behöver ju inte betyda någonting alls.

20 december, 2007 15:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Lundaspex? Trojanska hästen?

20 december, 2007 15:31  
Blogger Malinka skrev ...

Brittiska krigshjältars förkortning – VC? OBE, MBE – fast de senare kan man ju få även om man inte krigat.

Nä, jag återgår till att icke-gissa på Shakespeare.

20 december, 2007 15:33  
Blogger bengt skrev ...

Kan fylla vara ledtrådigt?
Fast jag minns ingen som föddes idag. Utom Johan III. Eller han som skulle bli Johan den III. Han föddes ju inte som kung.

(Vissa dagar går det att prenumerera på kommentarer men inte idag hos mig.)

20 december, 2007 15:37  
Anonymous Anonym skrev ...

Ken Kesey, Gökboet.

20 december, 2007 15:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Distinguished Service Order (DSO)

20 december, 2007 15:51  
Anonymous Anonym skrev ...

Det mest kanda lundspexet ar val Djingis Khan (eller hur man nu stavar). Harjarvisan ingar.
Nu ska vi ut och harja...
Det ingar minst en hast i texte, Brunte.
Skriver detta pa Heathrow efter en somnlos natt.
Vad gor man inte for att f vara med i kalendern..
Annars gissar jag Jason Bourne

20 december, 2007 15:55  
Blogger den blyga skrev ...

SÅ, så!?
t.ex
Jag lever ett lugnt liv
på Drottninggatan 83 a
om dagarna
tränande min engelska.
Jag har läst The Catcher in the Rye
med hjälp av ett kasserat lexikon
och lagt märke till den sorgliga likheten
mellan en skolpojke i New York
och en hemmafru i Stockholm
kvarglömd i bakvända maner
i ryckiga rörelser
ingen räddare.

20 december, 2007 15:58  
Blogger Pysseliten skrev ...

Jag MÅSTE gissa idag! Det låter så dramatiskt. Är det inte lite av sensationsrubrik över textraderna?

Satsat på fel häst? Lurade?
Ingen aaning, men en journalist kanske? Jan G, gissar jag.

20 december, 2007 16:19  
Blogger bengt skrev ...

Så blev det helt plötsligt enkelt.

20 december, 2007 16:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Gissar på Göran Sonnevi.

20 december, 2007 16:26  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Bengt, vad blev enkelt? Berätta!

Jag skulle precis tala om lite mer om texten, men nu vet jag inte ... jag otalar om istället kanske?

20 december, 2007 16:42  
Blogger Ingela skrev ...

Jag gissar på Peter Bratt. Det är den enda koppling jag kan komma på mellan alkoholofrihet (farfar Bratt med motboken) och tveksam tryckfrihet.

20 december, 2007 16:49  
Anonymous Anonym skrev ...

Ojoj. Inte en naning. Aning.
Får bli en ogissning.

20 december, 2007 17:21  
Blogger leopardia skrev ...

jag tror att sista raden är den stora ledtråden, men jag kan inte placera den... mest för att jag började sjunga die mauer tyst för mig själv.. men ja, jag får väl gissa på nån som en liten ogissning då. hmm, jag gissar på werner aspenström.

wv ger sin fina respons på denna gissning: ehmja

20 december, 2007 17:24  
Blogger den blyga skrev ...

"..Det är denna obearbetade och allt ofta anskrämliga verklighet som finns hos Å, äkta och ärligt redovisad - men den badar i ömhetens och förståelsens på en gång varma och avslöjande ljus"

Lars Forssell
-passar ju in på Dagens text!
Ja, just

20 december, 2007 17:24  
Blogger Lena skrev ...

Kan det vara Jolo? Skrev han kröniker?

20 december, 2007 17:40  
Blogger crrly skrev ...

Har ingen hakat på Olles ledtråd? Lund. 60-tal. Hur kommer då BLM in i bilden? Någonting litterärt. Bo Cavefors?

20 december, 2007 17:48  
Blogger leopardia skrev ...

nä, nu har jag besämt mig. någon gissade på sonnevi och jag håller med.

20 december, 2007 17:48  
Anonymous Anonym skrev ...

Det gick åt pipsvängen i julklappshasarden, men sen snubblade jag över ett förslag till dagens hemlisbloggare: Jesper Svenbro.

20 december, 2007 17:50  
Blogger Studiomannen skrev ...

PIRATEN!

20 december, 2007 17:50  
Blogger crrly skrev ...

Nej, som svar på Olles fråga är det, som Jovanna mycket riktigt berättar, typiskt skånskt vinterväder här idag: mulet och några plusgrader. Lite blåsigt och ganska råkallt. Skulle det göra att vi kommer att tänka på något litterärt?

En vit vinter i mitten av 60-talet? Vem har skrivit om det, månntro?

20 december, 2007 17:52  
Blogger crrly skrev ...

Nuförtiden (post Stieg) kopplar man ju såklart ihop säkerhetspolisen med nåt Salanderaktigt. Det är inte hon som har klätt ut sig till Anna Sjödin?

20 december, 2007 17:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Hur radikalt var Lund på 60-talet? Pågick det några almstrider eller kårockupationer eller liknande som någon skrivit poesi om?

Vet vi förresten att det är 1960-talet som är ledtråd? Det kan ju kanske vara 1860-talet också. Eller 960-talet? Var det inte då Röde Orm föddes ungefär?

Äh, jag vet inte alls. Därför gissar jag på Beaudelaire igen. Heja Beaudelaire!

20 december, 2007 18:34  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

Jag funderar på om mitt för var dag ökande antal ätna pepparkakor är proportionerligt med min ökande förvirring. Jag förstår inte ett dyft av dagens text.

20 december, 2007 18:36  
Blogger crrly skrev ...

fredrik i: Jourhavande kalendervärd Olle skrev ovan:

"Hallå där, ni som bor i Lund! Jag undrar hurdant väder ni har. Lyser solen över snölandskapet där det ligger som en öppen bok med vita, vidsträckta sidor? Den gjorde det en senvinter i mitten av 1960-talet, i alla fall."

1960-tal alltså.


PS. Baudelaire stavas Baudelaire... ;-)

20 december, 2007 18:52  
Anonymous Anonym skrev ...

??? öppna landskap? Ulf Lundell?

wv: Blommor och bin i all ära, men horbi?

20 december, 2007 19:01  
Anonymous Anonym skrev ...

Först nu har jag haft tid att öppna och begrunda dagens julkalenderlucka. Min första tanke efter att ha läst texten är att det skulle kunna vara Majakovskij. Nu ska jag se efter vad övriga har kommit fram till ...

20 december, 2007 19:15  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Nu är det väl ingen som tror mig när jag påstår att jag inte gissade på Göran Sonnevi i morse för att det verkade för lätt ... Men jag lovar och svär, så var det! Han är ju den politiske poeten par preference. De vidsträckta sidorna fällde avgörandet.

20 december, 2007 19:19  
Anonymous Anonym skrev ...

Sett till ledtrådar och situation känns det som att Stieg Larsson inte alls är en oäven gissning.

Fanns det inte ett avsnitt som den hemliga gruppen inom Säpo gjorde en liknande husrannsakan?

Eller också var det i en annan deckare. Guldfisekn vet inte så noga.

20 december, 2007 19:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Lika bra jag erkänner, jag har inte läst Sonnevi heller, så "I wouldn't know".

Och så var det "guldfisken" i förra inlägget.

20 december, 2007 19:28  
Blogger Gitto skrev ...

Åhå, idag var det lättare! Fast det tog ändå min sambo ungefär trettio minuters funderande innan han begrep. Inte för att han är korkad eller litterärt obevandrad, utan för att han snöade in på BLM och för att jag satt och fnissade bredvid honom!

20 december, 2007 19:36  
Blogger den blyga skrev ...

Jag har blandat ihop Sonja och Majken!
Sonjas dikter passar ju in - men hon bodde ju aldrig i Lund - men det gjorde ju Majken.

20 december, 2007 19:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Nä, men, joråsatte ... Jag gissar väl på Terry Pratchett idag också. Lund är för långt söderut för mig.

20 december, 2007 19:55  
Anonymous Anonym skrev ...

omöjliga poliser, outförd mat och drickfrihet (dryckes-dito borde det väl heta?)låter som konstigheter/metaforer för nåt, nåt jag borde kunna nappa på, men jag slickar ännu mina sår kring Theodors-ickevarande igår. ordsubstitutionerna får klara sig utan Vajlan idag.

lpdwcod? lipid with code? fettkoden?? alltid denna maaaaat...

20 december, 2007 20:09  
Anonymous Anonym skrev ...

*ogissar*

20 december, 2007 20:17  
Anonymous Anonym skrev ...

Pust. Alldeles för matt i dag efter att ha julhandlat med resten av länet. Äsch ... Joakim Thåström.

20 december, 2007 20:27  
Blogger Eva-L skrev ...

Jag tänkte ta ledigt från gissandet idag för jag har varit på julfest, och det var tur för jag har ingen aning. Men lycka till alla andra!

20 december, 2007 20:41  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag sällar mig till dem som håller på Göran Sonnevi. Har dock för få texter av honom för att kunna tyda allt i luckan. Det är för mig mest den av Olle utlagda ledtråden som pekar mot Sonnevi.

I övrigt har jag hunnit fundera på tidningen Lundagård, på Per Gahrton, på studentpolitiker i Lund, på Spex, på Athéns stängning och den där hästen kunde jag bara få till med en kung i sadeln, enligt sägnen, ridande upp i Kungshuset.

20 december, 2007 21:06  
Anonymous Anonym skrev ...

Tillägg. DRT --det här var åter en lucka som pekar mot Lund.

20 december, 2007 21:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tror stenhårt på Charles Bukowski. Dryckesreferenser. Och... Eh. Där tog min bevisföring slut.

20 december, 2007 21:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Är Charles Bukowski alltså en förtäckt skåning? Chaurrls Bokofski. Tänk vad man lär sig!

20 december, 2007 21:17  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag kan tänka mig att det handlar om balter som bärs och utlämnas, enligt en viss paragraf. Då är bloggaren Per-Olof.

Annars tycker jag att stilen mer liknar Göran Palms än Sonnevis. Innehållet finns delvis i dikten "Tryck- och sprejfrihet".

20 december, 2007 21:21  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Åmenguu vad ni är duktiga. Några av er har helt rätt och jag är så stolt så.

Men Bengt har fel. (Sorry!)

Alltså, vad har BLM med det hela att göra – ni som har löst gåtan? Och vilka är de andra ledtrådarna som är suddigare? (Man måste inte ha författaren i hyllan utan kan gott nöja sig med internet för att förstå.)

Seså, giv mig nu en glögg till! (Som om jag hade fått en enda innanför brösten.)

20 december, 2007 21:32  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Den där kända Vietnamdikten var med i BLM, tror jag. Det var väl med den han blev känd.

20 december, 2007 21:35  
Blogger crrly skrev ...

Hmmm, Sverige, en vintersaga?


Snygg wv: opexrex Låter som ett opus magni, och det kan man väl säga att det är.

20 december, 2007 21:45  
Blogger den blyga skrev ...

Nu har jag hittat Göran Sonnevis dikt :
Om kriget i Vietnam

Göran Sonnevi publicerade sin ofta citerade dikt i BLM i mars 1965:

Där finns vädret:
“Bakom TV´n ändrades ljuset
utanför fönstren. Mörkret byttes
mot grått och träden framträdde
svarta i det klara grå ljuset
från nysnön. På morgonen
var allt igensnöat.

Förkortningen
En av dem
beskrev sin utlösning
när han äntligen fick skott på
en “VC”: han slungades
tre meter fram
av raketerna---
---
Trakten jag bor i - Lund
med omnejd - blir en allt vitare
bok, solen kommer och lyser
brännande kall över de vidsträckta sidorna.


Man blir i alla fall allmänbildad av den här kalendern.

20 december, 2007 21:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag ser att fler hoppar på mitt tåg och författaren. Trevligt, då jag har rätt. Men jag tror inte att det är någon Salander som skrivit, snarare han den där huvudpersonen på tidningen, vad han nu heter, Kalle jävla Blomkvist.

Eller kan det vara Jan Malmsjö? Eller Persbrant?

20 december, 2007 21:58  
Blogger bengt skrev ...

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeej....

20 december, 2007 22:04  
Anonymous Anonym skrev ...

crrly:
Hehe, många felstavningar från min sida idag. Jag tror jag skulle behöva en bok om skrivregler, om någon har ett tips. :-)

20 december, 2007 22:10  
Blogger Bim skrev ...

Ja, diktaren om motbokens vara eller inte vara - och Anna Sjödin... precis som jag har sagt, urk... skrivit hela tiden... ;) Ro hit en t-shirt nu, hihihi...
Må så gott... värmländskan Bim, som aldrig deltagit, eller varit på något liknade spex som vissa skriver om... så... jag går och stryper kudden, basta... efter BodyStep, AerobicDance och Core, samt jobb imorgon - natti, natti...

Bims Portal!/Sjöbackas blogg

20 december, 2007 22:13  
Anonymous Anonym skrev ...

Tack vare Lottens Djefla man har jag nu förstört torsdagskvällen. Google och Wikipedia har frekventerats medan jag kommit fram till -Sonnevi! Sedan ser till min fasa jag att ni andra redan skrivit om BLM 1965 osv. Vad värre är, jag blir galen på Olles referens till brittiska krigshjältar. GS=General Staff? GunShot? Göteborgs Spårvägar?

Nej, något är fel. Eller inte.

20 december, 2007 22:15  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Inte.

20 december, 2007 22:16  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Statistikern: Jag tror det är Viktoriakorset det är fråga om.

20 december, 2007 22:18  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Nähä, inte det?

20 december, 2007 22:18  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jo! Alltså liksom va:

Statistikern:
- Nej, något är fel. Eller inte.

Lotten:
- Inte.

Ergo: Inte fel. VC. (Vattenclosett, haha!)

*dov röst från ovan mässar att Lotten inte får förvirra gissarna så här*

20 december, 2007 22:40  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Fel vattenklosett?! Men hur menar du, Lotten? Är det någon som går på damernas men borde gå på herrarnas?

20 december, 2007 22:46  
Blogger Översättarhelena skrev ...

*skojar bara*

20 december, 2007 22:47  
Anonymous Anonym skrev ...

Kan någon berätta vad Lotten menade i sista inlägget?

Det liknande de dubbla negationer som jurister tycks älska att stoppa in lagtexter: det blir liksom knut på snöret då.

20 december, 2007 22:48  
Anonymous Anonym skrev ...

Mitt tankesnöre.

20 december, 2007 22:49  
Blogger Husse skrev ...

Fernando Arrabal: Jag ska löpa som en galen häst, hette filmen. Detta är ett utdrag ur speakerröstens avslutande ord blandat med Anna Sjödin-upplevelserna på Crazy Horse. Alldeles excellent, Lotten!

20 december, 2007 23:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Orden är inte löjliga
men kanske de omöjliga

20 december, 2007 23:15  
Blogger Godiva skrev ...

Åh, det är så roligt att följa era kommentarer, jag hade gissat på Lundell... men Lund...osv.

Vad heter kalendern för januari?

20 december, 2007 23:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Eftersom luckor i min bildning gör att jag har svårt med dagens hemlisbloggare så har jag funderat lite på DRT.

Jag undrar om det inte på något sätt har med firande att göra. Vi äter och dricker ofta i de sammanhangen, vi firar när någon kommer, en vinst, högtidsdagar eller bara helgen etc.

Är jag helt ute och cyklar?

20 december, 2007 23:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag är själv en galen och full häst just i kväll. Det är inte klokt vad ett gäng statsanställda kan häva i sig. Och ur sig. Jag gissar på ... Bob. Hansson.

Jyxulu säger wv. Det låter finskt.

20 december, 2007 23:28  
Blogger Husse skrev ...

om man googlar Jyxulu får man detta:
Axevytabaxy rizykekykoqe ta pycikudonave wotehufe ro reza jyxulu gala evy tecobyy bunilokxu dugi. Nakesuvywevxuby fugiva vydidy kry fopobe fy dy nyjokiwyvu. ...

undrar vem som skrev det? Men inte är det finska - dessutom hänvisar det till en sexsajt.

20 december, 2007 23:36  
Anonymous Anonym skrev ...

Kan vi inte alla enas om att det är Göran Sonnevi och sluta tjafsa - alltså inte Sonja Åkesson eller någon annan?

När jag fuskar och wikipedar (nytt verb?) ser jag att Göran Sonnevi översatt min favoritfilosof Hans Magnus Enzesberger, som till på köpet är född samma datum som jag [läskig skräckmusik]. Erkänn spooky!!

Nu har jag visserligen varit på kräftskiva så här när det lackar mot jul, så mitt omdöme kanske inte är det bästa, men ändå.

Inte förstår jag vad Sonnevi har för koppling till 1961 och Crazy Horse, men det är nog ett villospår.

Min chef heter Göran (vems chef gör väl inte det?). Heja Göran! Heja Göran! Heja Göran!

20 december, 2007 23:36  
Anonymous Anonym skrev ...

Ledtråden "brittiska krigshjältar" är dubbeltydig:
VC = Victoria Cross
GS = Göran Sonnevi

20 december, 2007 23:41  
Blogger Huskorset skrev ...

Vi har inte tid att gissa så mycket nu, Filmstjärnan och jag, för vi flyttar till ett rart litet hus i mellandagarna och ska dessförinnan upp till Stockholm och fira jul med släkten - så vi får se vad vi hinner med Lotten, men tro inte att vi givit upp, vi har bara så mycket nu och idag säger jag Kristina Lugn, fast jag redan läst att Översättarhelena sagt Sonnevi och hon har ju alltid rätt så då är det väl inte Skogsrået från Skövde i alla fall, då.
Stor kram och GOD JUL om vi inte hinner mer!

21 december, 2007 00:31  
Blogger Ica skrev ...

Men va fasen. När man väl nattsuddar har det inte kommit nån ny bloggare. Attans. Nåväl. Då har jag väl inget annat att göra än att gå och packa. Jag avskyr att packa.

21 december, 2007 00:49  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ja, och inte ens så här i ottan kommer det någon, Ica. Du får helt enkelt vänta till åttasnåret.

21 december, 2007 07:00  

Skicka en kommentar

<< Home