17 december 2007

Läbbiga ting i juletid?

Nedanför detta vanliga inlägg finns julkalenderlucka nummer 17. Inspirerad av ämnet i den och alla äckelmagade, nattvakna kommentatorer ska jag berätta vad vi i frukostflingorna respektive trädgård funnit har.

(Den där liksom tyska ordföljden i förra meningen tar man till när man inte har något roligt att säga egentligen.)

Om man ska hitta spännande saker som fingertoppar, maskar och harlortar i flingpaket, är det bra att inte hälla upp fil eller mjölk först. Hur skulle det se ut annars, om man med bild framträder kränkt och upprörd i kvällstidningarna – med filmjölk droppande från fingrarna?

Nej, sicken tur att Tioåringen blev lite misstänksam och hällde ut ... denna alien på en vanlig tallrik först.

Klump.
Det är faktiskt inget farligt, det är bara som om flingfabrikens bottenskrap har samlats i en hård, paltliknande boll. Man kunde lätt ta sönder den. Märket var Coops eget och nej, jag har inte ringt och klagat. Jag slängde ut bollen på gräsmattan för smådjuren att kalasa på.

Sent igår kväll gick jag ut på den mörka verandan för att slänga ut två brinnande rostmackor till djuren som inte har skrämts av alla cancerlarm eller tror på GI. Då klev jag i något som till och med hade gjort Sigourney Weaver lite blek om nosen. Sktjschloofffsch (iklivandet). Skvimp (uppdragande av fot).

Klegg.
Här står jag med fångsten uppskrapad på vår allra snyggaste spade. Klegget är en f.d. halloweenpumpa som jag hade ställt utomhus när den började mögla i ögonvrårna. Och glömt bort.

Bränt bröd, flingklump och pumpaalien. Trerätters, liksom.

13 Reflektioner:

Blogger Översättarhelena skrev ...

Nu kom jag att tänka på Yoda i Stjärnornas krig. Är han tysk egentligen? (Med tanke på ordföljden, alltså.)

17 december, 2007 10:39  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Och hur pratar Yoda i den dubbade verionen? Hjälp, hur har vi på jorden kunnat vandra i decennier utan att detta utreda?

17 december, 2007 10:42  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Ach ja, kan man kanske något på Youtube hitta?

(För övrigt hittade jag fem hela avsnitt av Monty Pythons Fliegende Zirkus på Youtube igår, alltså de där avsnitten som de spelade in direkt för tysk tv. De förstärker verkligen min tes om att allt som är roligt blir ännu roligare på tyska.)

17 december, 2007 10:54  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Fliegender Zirkus ska det visst vara. Tyska är inte min starka sida, ach nein.

17 december, 2007 10:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Ha! Jag har hittat BINNIKEMASK i en sardinburk! och när jag klagade i affären (jo, jag är lite kräsmagad) erbjöd de mig bara en ny burk!

Jag har också (innan jag spräckte en tand på dem)hittat märkliga delar av en fisk i ett fruset fiskfilepaket. Skickade dem till företaget i Norge. Hm, sa de och la pannorna i djupa veck, intressant, det är (och så nämnde de det latinska namnet på fiskarten och delen av fiskens anatomi).

Jag skiter i vad fisken heter, jag vill ha pengarna tillbaka! skrev jag argt. Då blev de förnärmade och drog sig tillbaka i sårad tystnad.

ab

17 december, 2007 10:56  
Blogger Bim skrev ...

OCK, klump på landstingstallrik? ;)
Är det råttislortar med där också? eller russin eller något?
Kändes som en läsning som hjärnan orkade...
Må så gott... värmländskan Bim

17 december, 2007 13:24  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Bim: Landstingstallrikarna här hemma håller på att ta slut. Hittar du ett gäng i en källare någonstans, så säg till!

17 december, 2007 14:36  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

AB: Jag har en kompis vars syster ringde till ett toapappersföretag och klagade på papperets strävhet och på att hon av det blev skavd i rumpan.

VIPS! Företaget skickade en årsförbrukning papper. (Som hon placerade på vinden och som sedan mössen byggde bo i.)

17 december, 2007 14:37  
Anonymous Anonym skrev ...

Åh, detta är som morgonpasset och "fått nått i nått-ombudsmannen"! Mycket roligt om än lite illa placerat i etern, sådär strax innan frukost.

17 december, 2007 18:22  
Blogger Bim skrev ...

*ler*
Jaha, tur man jobbar INOM landstinget då ;) hahaha... ska se om man kan hitta några??? De börjar byta ut de i matsalen mot andra, hm... bruna eller blå? :P
Må så gott... värmländskan Bim, som inget kan lova... men det blir nog problemas med frakten??? ;)
(dock jobbar jag INTE inom vård eller kost - NEJ ;))
fujnz?

17 december, 2007 20:10  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Blåa, Bim, blåa.

Men jag kanske ska sätta upp vill-ha-lappar på alla Sveriges sjukhus istället?

Fröken Virrpanna: Det äckliga tar inte slut! Jag var nyss nere i kulvertarna under ett Uddevallahotell och hittade ett strykjärn med ... mögel på.

17 december, 2007 21:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Eeh, hur kan ett strykjärn mögla? Och hur kommer det sig att du springer omkring i kulverten? Har de ont om rum och ska stoppa in dig i en skohylla?

Hoppas att det bara är i kulverten det bor små flinka svampar.

17 december, 2007 23:00  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Dieva: Hotellet har bara ett enda strykjärn, och jag som aldrig stryker i vanlga fall var nu tvungen eftersom bluuusen (bara det!) jag har med mig såg ut som ett russin.

Synd att jag inte behövde pressa mina brallor.

18 december, 2007 00:01  

Skicka en kommentar

<< Home