19 december 2007

Lagen om alltings djävlighet

Där fick jag så att jag teg!

Igår gick jag omkring och muttrade över
  • Uddevalla, som har järnvägsstationen utanför stan så att man fryser ihjäl när man letar efter mat
  • Herrljunga, som liksom alla andra tågbytarställen har en Pressbyrå 40 irriterande meter vid sidan av stationshuset så att närmsta tekoppen hinner frysa till is innan man kan sätta sig på en fullsatt bänk inomhus
  • Katrineholm, som har en köld- och fuktighetsmaskin som koncentrerar sig på köldblås på perrong 4
  • Eslöv, av bara farten eftersom jag i alla fall har bott i kommunen.

Visserligen har Uddevalla ett utmärkt museum (jag hann med ett rejält besök), men jag blev som en stockholmare på besök i t.ex. Eskilstuna jättearg till och med på kullerstenen inne i centrum. (Rullväska, you know.)

Så här såg det ut när jag klev av tåget i Uddevalla strax efter åtta på kvällen. Man skulle kunna tro att världen hade gått under och att jag var den enda överlevande.

Men ack, vad man inte ska utmana ödet. Förlåt alla mittemellanstäder. Det är inte ert fel att jag vill ha kuddar och myshörna samt stora temuggar på stationen. Jag ber Fru Misfortuna att dra tillbaka det senaste dygnets händelser som
  • punkteringen på silverpilens vänstra framdäck (upptäckt kl. 16:04)
  • tv-kanalsboxens totala genomklappning (upptäckt kl. 21.22)
  • tvättmaskinens nya centrifugfunktion som innebär blott ett varv per minut (upptäckt kl. 21.26).
Nu ska jag vrida ut kläderna i badkaret och ... inte alls se på tv.

11 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Uddevalla ÄR världens tråkigaste stad. Det är vetenskapligt bevisat och empiriskt belagt. Tror jag.

19 december, 2007 22:26  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack, Stellan. Men Eslöv då? (Och fåååååååår man verkligen klaga på städer man inte tycker om? Jag har alldeles dåligt samvete för min starka aversion!)

Heja ... Trollhättan?

19 december, 2007 22:48  
Anonymous Anonym skrev ...

Nja, jag har med familjen irrat runt i Eskilstuna en söndagkväll för att på årets semesterresa (en dag, utflykt till Eskilstuna Zoo) passa på att äta på restaurang.

Hallååå! Någon hemma??!!!
(OK, alla var just det).

Det enda som var öppet var McD och där var det 1 timmes kö och då slet personalen HÅRT.

Fast nu har jag kanske insiderinformation om var man ska leta om tillfället yppar sig.

Uddevalla, å andra sidan, har vunnit kvalitets(?tror jag det var)pris som Sveriges bästa kommun för sin medborgarservice. Fast det var kommunen, inte det privata näringslivet.

Lotten, kolla tvättmaskinens filter. Det kan vara en säkerhetsmekanism.

19 december, 2007 23:24  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Eskilstuna har ett bedrövligt restaurangutbud -- så länge det inte gäller pizzerior ute i bostadsområdena. (Drygt 50 stycken.)

Filtret, filtret. Vi har konsulterat det ämrans filtret fem gånger ikväll. Jag ska dit med en slägga imorrn bitti.

19 december, 2007 23:57  
Blogger Översättarhelena skrev ...

När vår tvättmaskin överraskade med denna nya centrifugfunktion i somras så visade det sig vara två "kol" som var nerslitna i motorn. Påstod reparatören alltså. Jag trodde inte honom förrän han visade de två nerslitna kolen (och de två nya fina kolen som han satte in i stället). Det var som ett par ovanligt raka och snygga grillkol. Har ni några grillkol över sen grillsäsongen så kanske ni kan försöka er på en liten abrovinsch.

19 december, 2007 23:59  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Aha. En kolabrovinsch! Jag ska omedelbart ... oj, hur blev klockan så mycket?

20 december, 2007 00:30  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Jag tillbringade tio månader i Uddevalla en gång. Det är världens tråkigaste stad. Dom sade det själva till och med.

-Vad gör folk på lördakvällen här?
-Umgås med varandra framför TV-n. Hur så?

20 december, 2007 07:45  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag vet allt om perrong nr 4 i Katrineholm! Jag står där varje dag och fryser!

men inte nu på ... 18 dagar ... oj, jag hade inte fattat att jullov var sååå långa!

20 december, 2007 21:27  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Cellolina: Ska vi kanske installera en myshörna där, på perrongen? Eller stämma möte för en stilla whisky? Något måste helt enkelt göras.

Plastfarfar: Och så flyttar vi Pressbyrån IN I DET JÄVLA (oj jag blev visst upprörd igen) ... *andas* stationshuset i Uddevalla, eller hur?

20 december, 2007 21:35  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten: En stilla whiskey tycker jag känna som ett oerhört tilltalande förslag. Jag är där när du ropar!!

22 december, 2007 21:39  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

"Katrineholmshappeningen 2008" kan vi kalla spektaklet.

22 december, 2007 21:53  

Skicka en kommentar

<< Home