18 december 2007

Julkalendern den 18 december 2007

Gårdagens vinnare blev två igen: Ica och Goblincharlott (men det är inte för att de har gissat mest fel eller mest rätt eller berättat om sin olycka och omgivningens hån och gliringar utan för att plommonstopet tyckte att det var dags).

Julkalenderns programförklaring finns för eventuella nybörjare här i första luckan. Nu är vi uppe i aderton!

-------------

      De två sitter bredvid varandra. Vad säger de? Förmår de ens tänka? Servitören kommer och borstar bort smulorna på duken med en servett och dukar fram två kuvert med champagne och ostron. Varför avstannar samtalet gång på gång? Vet hon kanske att han under hela middagen har en pistol i fickan? Han spanar nervöst efter taxin de har beställt, medan hon sväljer ett bromnatriumpulver med en klunk Citronil.
      Följer du mig, frågar hon.
      Han svarar inte. Det är mörker och snöyra och taxin kommer. Kör till Carl Adolf, säger han när chauffören öppnar dörren.

      Var det så det gick till? Det ligger nära till hands att tro. Ett minne, berättat av min pappa för länge sedan. Den lille pojken som är min pappa skyndar mitt i natten till apoteket Lejonet och återvänder sedan hem med morfin i en påse tätt tryckt mot bröstet. Vem var det som skickade ut en liten pojke mitt i natten? Vad hände egentligen?

      Husan och herrskapet rör sig i samma salong, men de vistas där inte samtidigt. Hennes lön är fri mat och husrum plus en liten slant. Först 1944 reglerades hembiträdenas arbetsförhållanden. Men hon får inte veta detta eftersom hon är ung när hon berövas sitt liv. Vad fick honom att göra sig skyldig till illdådet?

      Jag söker en förklaring till vad som hände den där dagen. Varför, varför?



-----------
Jaa. Många frågor blire.

Facit och ny hemlisbloggare kommer på onsdag morgon någon gång mellan 06 och 08.

118 Reflektioner:

Blogger Hajcharlott skrev ...

JAAAAAAA! Äntligen!

Charlott – the goblin girl

18 december, 2007 00:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Grattis Charlott och Ica!

Jag tänker på hon som skrev om sina föräldrar.
Lite 50-tal över texten.

Ska tänka mer imorgon, godnatt!

18 december, 2007 00:15  
Blogger A L V A S - P A P P A ! skrev ...

Äntligen! Klasse!

(eller inte)

18 december, 2007 00:18  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

Hela vägen fram till husan påminner det mig om den enda utav Bodil Malmstens böcker som gjort mig bevsiken ("Den dagen kastanjerna slår ut är jag långt härifrån"). Sedan, när husan och herrskapet kliver in i bilden, då påminner det mig inte om någonting alls. För tillfället.

18 december, 2007 00:19  
Blogger Hajcharlott skrev ...

Tack Dieva!

Får ju slänga in en gissning eller två, nu när man ändå är sent uppe (och jag är sen eftersom herr Manson behagade vara sen på scen ikväll).

Carl-Johan Vallgren kanske? Ture Sventon? Stieg Trenter? Den sistnämnde är nog den jag röstar mest på.

Charlott – the goblin girl

18 december, 2007 00:21  
Blogger Huskorset skrev ...

Måhända jag balanserar på slak lina här, men jag får en skillingtrycksfeeling.

18 december, 2007 00:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Hm...Citronil lanserades som läskedryck 1911 i Sverige och bromnatrium slutade användas (ffa som antiepilepsimedicin) i början på 1900-talet)...så senare än i början på 10-talet kan nog scenen inte utspela sig...

18 december, 2007 00:25  
Blogger bengt skrev ...

"blire"?
Det här kan jag inte. Desmond Bagley?

18 december, 2007 00:26  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag bara unrar om husan verkligen hade fri lön eller om hon kanske fick fri mat och husrum?
Rackarns vad svårt det är att skriva när katten sitter på tangentbordet! Får återkomma med gissning...

18 december, 2007 00:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Kan det vara så att författaren har ett efternamn som börjar med ett kvinnonamn?

18 december, 2007 00:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag får tidigt 1930-tals-vibbar. Champange och ostron. Jag tänker ondulerat hår och strutsfjädrar. Alldeles precis innan Kreuger-krascen. Jag ser det framför mig, som på film. En ung Max von Sydow som mannen som spanar efter taxin, Lena Olin som damen som dricker Citronil...

18 december, 2007 01:01  
Anonymous Anonym skrev ...

Du skriver så att jag tänker på något som skedde i skuggan av förfärliga händelser...
Och ni andra har sagt gonatt, men jag säger godmorgon. Sitter på flygfältet i Helsingfors och uppkopplingen är gratis och vad gör man då?

18 december, 2007 05:38  
Anonymous Anonym skrev ...

Vissa bitar känns bekanta, andra absolut inte. Men en svensk författare är det väl i alla fall.

18 december, 2007 06:37  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack, Lilla E, "fri lön" är ju ett intressant uttryck men det var ju fri mat jag menade!

(Ändrat!)

18 december, 2007 07:21  
Blogger Husse skrev ...

Kunde inte läsa dagens hemligbloggare utan att höra en röst som läste texten bredvid mig. Som en TV-speaker till en historisk kort film av dokumentärt snitt. Annars susar det som av datorfläktar i mitt huvud.

18 december, 2007 07:32  
Blogger aequinoxia skrev ...

Är inte detta väldigt osammanhängande? Hur hör de tre styckena ihop, egentligen? Och vem är "jag"?

Husa och herrskap. Champagne och ostron. En liten pojke. Tidigt nittonhundratal. Idag *måste* det ju vara Proust.

18 december, 2007 07:35  
Blogger den blyga skrev ...

Får mig osökt att tänka på

18 december, 2007 07:39  
Blogger den blyga skrev ...

Det blev något fel på länken ovan.
Bättre så här?

18 december, 2007 07:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Tror på en tjock bok författad om någon med ett efternamn som redan är nämnt i dagens kommentarer. Handlingen utspelas 1932 och behandlar advokater, olycka, fruar, restauranger, husor och missbruk.

18 december, 2007 07:51  
Blogger Översättarhelena skrev ...

I början (själva minnet) är det nästan lite Hjalmar Söderberg. Men sen är det ju inte alls det. Den där extremt stilbrytande meningen mitt i näst sista stycket måste ju ha nån signifikans. Sen undrar jag misstänksamt om "aderton" är en ledtråd.

18 december, 2007 07:56  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Innehållsmässigt påminner det förresten lite om den där boken av Helena von Henschen som kom häromåret.

18 december, 2007 07:57  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

18 december, 2007 07:57  
Blogger B. Fundberg skrev ...

P.O Enqvist darr (men med för få utrops- och frågetecken). Storyn känns lite Helena (?) von Henschen...
Men jag har väl fel som vanligt...

18 december, 2007 08:02  
Anonymous Anonym skrev ...

Någon tänkte på von Sydow och jag kom att tänka på boken Skuggan av ett brott skriven av Helena Henschen, barn eller barnbarn till de som dödades/tog livet av sig.

18 december, 2007 08:03  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Helena Henschen heter hon visst.

18 december, 2007 08:04  
Blogger B. Fundberg skrev ...

Oj, jag såg inte att Översättarhelena var först med Henschen. Jag håller mig till P.O i alla fall då...
Snyft...

18 december, 2007 08:05  
Blogger B. Fundberg skrev ...

För övrigt hade Henschen plankat P.O:s stil, så jag hade ju rätt ändå...eh...

18 december, 2007 08:07  
Anonymous Anonym skrev ...

Översättarhelena, det var ju det jag försökte säga! Lyckades inte googla upp namnet på boken, eftersom den inte hette vad den borde. Men det finns en till på samma ämne, en som är tjock, och kanhända den passar bättre stilmässigt? Anders Frigell i så fall.

18 december, 2007 08:07  
Blogger Översättarhelena skrev ...

B. Fundberg: Nä, jag var ju inte först. Nu har jag förstått att Sanna menade samma författare. Helena Henschen har tydligen ett efternamn till! Instämmer i snyftningen ...

18 december, 2007 08:10  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Sanna: Jaha, jag trodde du skulle vara listig och inte avslöja för mycket medan jag som vanligt klampar in och hojtar och förstör spänningen. Jag brukar även berätta för folk vad jag tänker ge dem i julklapp. Kan liksom inte hålla mig.

18 december, 2007 08:11  
Blogger Marianne skrev ...

Detta är ju Hunter S. Thompson.

18 december, 2007 08:12  
Anonymous Anonym skrev ...

Det där var ju John le Carré. Lätt som en plätt. Eller jättefel som ett flipperspel.

Hälsar Stellan, vars blogg har slitit sig, men kanske finns här med lite tur.

18 december, 2007 08:13  
Blogger jen skrev ...

Ah, klurigt! Tål att tänkas på ett tag.

För övrig var dagens julkalender i P1:s Kulturnytt en liten kärleksförklaring till "Kråkguldet".

18 december, 2007 08:14  
Blogger Mialiten skrev ...

Låter precis som hon-som-inte-heter-Helga.

18 december, 2007 08:21  
Anonymous Anonym skrev ...

*viftar*
HH - och då menar jag INTE Helly Hansen!

18 december, 2007 08:23  
Blogger crrly skrev ...

Hmmm, pistol i fickan, Mae West...?

Hur många apoteket Lejonet finns det egentligen? 24 verkar det som. http://www.hitta.se/SearchPink.aspx?vad=apoteket+lejonet&var= (orkar inte göra riktig länk).

Detta känns Söderbergskt. Eller möjligtvis lite Bergmanskt. Hjalmarskt i vilket fall.

18 december, 2007 08:24  
Blogger Pysseliten skrev ...

Jag får maffioso-vibbar, jajamen! Vapen, knark och skrönor om släkten. Det värsta är att jag bara kommer på en enda just nu och den tror jag inte att det är.

18 december, 2007 08:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag vet, jag vet, jag vet! Eller jag tror i alla fall.

Vad jag inte vet är hur jag ska säga det på ett mer subitilt sätt..

Efternamnet betyder på min låtsastyska iaf liten höna, något som jag tänkte på varje gång jag tog upp boken.

18 december, 2007 08:33  
Blogger Herr R skrev ...

Jag tänker faktiskt på Hjalmar Söderberg. Men jag tänker också på Eugene O'Neil (Lång dags färd mot natt.) Och jag tänker gissa på båda två.

18 december, 2007 08:41  
Blogger stina skrev ...

Jag tänker gissa! Inte rätt, men iaf gissa. Jo, det där med morfinet kommer mig osökt att tänka på det gamla skillingtrycket "Drinkarflickans död" (text finnes till exempel här.
Förfärlig historia. När jag var liten satt jag med Maritza Horns skiva Jämmer och Elände och läste texterna och grät floder. Särskilt till den här. Skillingtryck for the world, som det så fint heter.

18 december, 2007 08:53  
Anonymous Anonym skrev ...

Redan 40 och jag är nyvaken, jag behöver inte gissa. Jag har Lottens fina tröja som jag använder då och då. Äsch, nu måste jag ta tvätten ur maskinen, duscha och i väg på julbordfrosseriet.... Men jag tänkte först på någon bok av August. Men jag kan ha fel.

18 december, 2007 08:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Hjalmar Söderberg. Det är en traditionell julkalendergissning så varför inte? Nu ska jag väl läsa de andra kommentarerna för att få reda på hur fel ute jag är.

18 december, 2007 08:59  
Blogger Hans Persson skrev ...

Stieg Trenter möjligen kanske. Fast lite osäker är jag.

18 december, 2007 09:03  
Blogger Ica skrev ...

Vilken himla tur att jag vann när jag faktiskt (bland alla mina dåliga gissningar) gissade rätt. FÖr idag kan jag inte för mitt liv lista ut det. I början tänkte jag nån elak form av Marklund, men det brast ganska fort.

18 december, 2007 09:12  
Blogger Ica skrev ...

dieva- tack :D

Charlott- han var ganska sen upp i lördags med. Mr Manson alltså. Tror han gick på strax efter kl 22

18 december, 2007 09:14  
Blogger Malinka skrev ...

Helena Henschen! I skuggan av ett brott på (googlar) Brombergs.

*scrollar*

Ha.

18 december, 2007 09:23  
Blogger Pysseliten skrev ...

Vaddå? Där satt den!

Sardo Numbsbah-vem sjutton det nu är???

18 december, 2007 09:33  
Anonymous Anonym skrev ...

Hm, jag skulle ju ha gissat på Tomas Tvivlaren idag, men jag tvivlar på att det är rätt. Jag hänger upp mej på apoteket Lejonet. Lejon, Leo, Operation Leo, Anna-Greta Leijon, socialdemokratin. Det antyds att brott förekommer och den första svenska statsministern att fällas för brott begågna under ämbetstiden är den som skrivit dagens text som i orginalform troligen finns i boken "Min väg, mina val" av dagens bloggare Göran Persson.

Eller Jan Malmsjö.

Jag tror inte på Sardo Numspa idag.

I morgon kommer jag troligen att gissa på Tomas Bodström.

18 december, 2007 09:38  
Anonymous Anonym skrev ...

Ska man behöva kliva upp i ottan för att vara först med att gissa på Helena Henschen som skrev "Skuggan av ett brott" om de von Sydowska morden?

scrollar.

ja, det hade man behövt.

Helena H. är dotter till systern till mannen som begick morden och hennes mamma nämnde aldrig händelsen någonsin. Mannens treåriga dotter lever än (i åttioårsåldern nu), hon blev föräldralös eftersom båda föräldrarna också dog. Ja det var en trtagedi. Själva boken har jag inte läst men jag känner till händelsen på andra vägar.

18 december, 2007 09:46  
Anonymous Anonym skrev ...

giweyJag tror att det är Henschen, Helena. Skuggan av ett brott är precis så där obehaglig. Och passar bra i tid.
Men min fråga häromdagen var uppriktig - ska man gissa på den man tror? Eller i gåtor? Eller via mail?
Nu scrollar jag ner och ser att jag inte är först med detta, så jag behöver knappast oroa mig idag...

18 december, 2007 09:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Den underliga början på mitt förra inlägg är bara en wv som hamnat fel...

18 december, 2007 10:01  
Anonymous Anonym skrev ...

Lady och lufsen

18 december, 2007 10:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Kan bara instämma md majoriteten. Har förgäves försökt rimma på Henschen (allt man försöker skriva som rim på det namnet låter som något framsluddrat av någon rejält på lyset) och Frigell (säll? häll? hanegäll?) men det gick inte.

Frigell skrev förutom en bok om de von sydowska morden också en pjäs som gick i Uppsala 2006.

Men Carl Adolf? Kör till Carl Adolf...?

ab

18 december, 2007 10:06  
Blogger lilla my skrev ...

Nej, idag har jag inte ens en gissning. Inte än så länge i alla fall och med tanke på dagens julspelsprövning, så blir nog detta den enda.
Nåja, en tröja hoppas jag ändå på.

18 december, 2007 10:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Apoteket Lejonet...

Min mor jobbade en gång på Apoteket Lejonet i Sundsvall - en stad som grundades av Gustaf II Adolf som också står staty mitt i stan. Kan hemlisbloggaren vara Sundsvallsfödde Lars Ahlin?

Det är i vart fall det bästa jag kan komma på nu, men jag ska klura ett tag till.

18 december, 2007 10:20  
Blogger Lena skrev ...

Hemlisbloggaren har samma efternamn som kvinnan som hittade på Rebella. Vår bloggare var också med och startade Mahjong.
Jojomensan

18 december, 2007 10:25  
Blogger den blyga skrev ...

Nu ha vi ju bara 6(sex) dagar kvar att knäcka DRT.
Jag har med detta i tankarna läst igenom den gångna veckans inlägg.
Det handlar mycket om BRÖST-mjölk, föda barn, äta, men även BRIST på mat,GIVA, men även våld och bristande empati.
Och så ett förfärligt tjat om IDROTT.
Sedan påstod Lotten att DRT var DJUUUP.
Hm.
Den heliga familjen i Betlehem, ingen plats i härbärget, de vise männens gåvor, Herodes barnamord...

Men se´n har vi ju Kalle Anka kl 15.00
Det kanske är en sammanfattning av TV-programutbudet den 24/12 2007.
Där finns det bergis sportprogram också.

18 december, 2007 10:28  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag försökte ju också låta bli att nämna namn direkt eftersom jag var ovanligt tidigt ute, men det är ju Henschens bok jag syftar på i mitt inlägg tidig morgonstund...

18 december, 2007 10:49  
Anonymous Anonym skrev ...

Vadå, har ingen knäckt DRT än? Är det inte uppenbart att det är sportdykning

18 december, 2007 10:49  
Anonymous Anonym skrev ...

Aha...Brombergs förlag - det förklarar högen med bromnatriumpulver :)

Handlingen kändes bekant, men ingen vettig klocka ringde. Helena Henschen verkar ju mitt i prick, så jag hakar på den gissningen.

18 december, 2007 11:09  
Anonymous Anonym skrev ...

"I skuggan av ett brott" var precis den bok jag tänkte på inatt men minnet hade inte sorterat fram detaljerna.

Annars, om det skulle visa sig var ren fiktion så tänker jag att det finns alternativa hemlisbloggare. ST, FM och ML varav Stieg Trenter redan är nämnd.

18 december, 2007 11:09  
Blogger Hajcharlott skrev ...

Den här boken vill jag nog läsa.

Jag har f.ö. kommit på en plan! I lagom tid innan december nästa år så ger jag Lotten en drös med böcker som JAG har läst! Det börjar vara illa med min bildning när jag kommer fram till rätt författare genom omvägar i popmusiken...

Ica: det var klent med blod på konserten tyckte jag. Enligt SvD skulle det vara lite sånt under "Heartshaped glasses", men där hände ingenting (det märks att KISS är mina favoriter va? För att inte tala om hajar...)

Charlott – the goblin girl

18 december, 2007 11:39  
Blogger Ingela skrev ...

Jag tänker också genast på Helena Henschen (nu är det ju heller ngen idé att vara fyndig) och Skuggan av ett brott. jag läste den förra vintern nån gång och minns att jag tänkte att det är ju tur att man har en fattig släkt med endast normalknäppa individer.

18 december, 2007 11:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Det är ju tydligt att det är Sherlock Holmes som bloggar utdrag ur sin självbiografi. Spännande att få veta hur han kom in på detektivbanan ;-)

F ö är inte "yjxuynef" med snirkliga bokstäver en alldeles lätt WV att hinna med under rastens sista skälvande sekunder.

18 december, 2007 12:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tror också att det är Helena Henschen. Såtillvida det inte är han Fryxell, som också har skrivit om de von Sydowska morden.

TBFKAEM
(egentligen behöver jag ju inte gissa mer, eftersom jag redan har vunnit en tröja, men det är ju så skoj)

18 december, 2007 12:50  
Blogger Ica skrev ...

charlott- var inget blod under heartshaped glasses här heller. och den där kniven i inledningen kändes lite löjlig tycker jag. Lite klent i allmänhet... Hade väntat mig mer-

18 december, 2007 12:53  
Blogger Cecilia N skrev ...

Helt klart begås det här brottet, mördad husa, i samma miljö som von sydowska morden. Men jag har inte läst den boken.

Citronil bryggs(/bryggdes?) i Sundsvall sedan 1911 enligt Wikipedia. Någon här nämnde att det funnits ett apoteket Lejonet i Sundsvall. (Finns inte nu enligt eniro, men väl på 25 andra platser.)

Taxin kallas taxi och inte droska.
Bromnatrium (numera har man kastat om ämnena i namnet till natriumbromid) används inte längre som medicin, men lär vara lugnande/sömnmedel. Verkar ju inte precis vara kombinerbart med morfin ...

"Följer du mig?"
Jag tror att "herrn" gjort husan på smällen och att hon nu är på väg att göra abort. Antagligen finns den "kliniken" i "Carl Adolf", vilket antagligen ska vara "Gustav Adolf", som är Sundsvalls stads församling. Fast det var nog inte precis kyrkan man skulle till.

Njae, jag inbillar mig att det här utspelas i Sundsvall nån gång mellan 1911 och 1944.

Så då kollar jag med wikipedia och Lars Ahlin är den som stämmer bäst i tid (Sundsvall, författare under den här tiden.)

Men en ung kvinna kommer in med hjärtstillestånd i en nutidskriminalare som utspelar sig i Sundsvall, skriven av Jonas Moström.
Så vem ska jag välja?

Tja, den lille pojken får väga över då blir det Lars Ahlin.

Och nej, jag har inte läst någon av de författarna heller ...

18 december, 2007 13:12  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Det är nog de Sydowska morden det är frågan om. I så fall är det den då treåriga överlevande dottern som är Hemlisbloggare, ett antal år efteråt.

18 december, 2007 13:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Åh. Jag vet svaret. I skuggan av ett brott. Men är tretton timmar för sen för att vara först. Men ändå. Förskräcklig historia, det där, för att använda ett tidstypiskt kraftuttryck. Och inte får man några svar av boken, heller.

18 december, 2007 13:38  
Blogger Studiomannen skrev ...

Sydowska morden skedde på Kungsholmen för all del.

Låt mig säga att jag inte läst en rad Stieg Trenter, men jag säger honom i alla fall.

Att använda ordet "pulver" känns också anno dazumal. Sjöwall/Wahlöö lät Beck fråga efter huvudvärkspulver en gång i världen, men i övrigt stämmer intet vad gäller dem.

HELGA Henschen känner jag till. Men den andra vet jag inte vem det är.

Kanske kan någon berätta så jag slipper att googla... :-)

För övrigt vad gäller böcker så har den goda Översättarhelena agerat smakråd idag. Jag ringde henne ifrån en bokhandel och det blev inte den första boken i serien, men väl en annan + den filosofiska boken (är kryptisk - mottagaren läser här ibland... :-)

18 december, 2007 13:41  
Anonymous Anonym skrev ...

Är Helena Henschen syster till Helga Henschen? Heter hon så hon som ritar så kuligt?

18 december, 2007 13:42  
Blogger Studiomannen skrev ...

Just det: om morden på Von Sydow har även Harald Norbelie och Börje Heed skrivit.

Kanske skulle jag säga Harald Norbelie istället?

WV: erekh (nära skjuter ingen hare)

18 december, 2007 13:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tror på Håkan Nesser.

18 december, 2007 13:45  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Studiomannen: Det blir nog jättebra!

18 december, 2007 13:51  
Blogger leopardia skrev ...

nja, jag vet inte riktigt, det skulle ju kunna vara ett avsnitt ur en jerry springer-show... med de vanliga modifikationerna såklart...

18 december, 2007 14:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Cecilia N:

Alldeles riktigt, apoteket Lejonet i Sundsvall slog igen portarna för länge sedan. 1980, kanske?

Och tack för poesitipset häromdagen, förresten. Det om Benny Andersen.

Annars tycker jag att temat idag uppvisar vissa likheter med Baekelandmorden, vilka senare beskrevs i boken Savage Grace av två författare vars namn jag glömt.

Men jag står fast vid min gissning på Lars Ahlin. Om inte annat av lokalpatriotiska skäl, född i Gustaf Adolfs församling som jag är.

18 december, 2007 14:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag mötte Lassie: Jag har gått i samma klass som Harald Norbelie. Min bänkgranne var fullständigt betuttad i honom. (Undrar om han någonsin visste...?)

Förslaget att DRT är det samlade programutbudet på TV julafton var det roligaste hittills! Tänk om det är sant!

18 december, 2007 14:35  
Blogger Bim skrev ...

Hm, först kommer tanken på - I skuggan av ett brott - in i hjärnan och sedan går det inte att radera det där, hm... Men, det känns ändå inte helt rätt - kan vara någon annan... funderar kanske lite till?
Må så gott... Värmländskan Bim, just hemkommen från en heldag från 07.15 på tåg och 16.15 hemma efter det att dottern varit på käkkirugen, öhhh... dock implantat "insytt" nu, resten kvar då bara, suck.. tur det är DE som betalar och inte VI ;) eller HON :P

Bims Portal!/Sjöbackas blogg

18 december, 2007 16:37  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag trodde ju att Carl Adolf ska vara en ledtråd till de von Sydowska morden.
Det var det jag försökte vara lite fyndig med utan att skriva det rakt ut. Han heter nämligen Max Carl Adolf von Sydow, skådespelaren.

18 december, 2007 17:14  
Blogger Studiomannen skrev ...

Ja kanske äro de släkt, men den gode Max är född på Tornaplatsen i Lund. Jag hade två minuters gångväg till hans gamla kvarter i flera års tid. Jag var på Skånska Nationernas Gåsamiddag en gång när han var hedersgäst och det var knappt att jag vågade andas i samma rum. Dessutom är han en JÄTTE rent fysiskt.

Fast fan vet - (sa den ofrälse)... adelskalendern kanske är fylld av inavel? :-)

18 december, 2007 17:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Rikoksen varjossa, så
heter boken på på finska och
H. H. är författarinitialerna.

18 december, 2007 17:32  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nämen hörni, vilken bra idé: alla skriver sina gissningar på finska!

Och därmed har vi kommit fram till svaret till Lotta:

Ska man gissa på den man tror?
Ja, om man vill. Man kan också -- som vissa här -- antyda att man faktiskt vet det rätta svaret och sedan dra till med Uhro Kekkonen eller rimma på Doris Lessing för att förvirra de andra. Huvudsaken är att man har kul när man gör det.

Eller i gåtor?
Javisst, om man vill det! Man kan ju ogissa också bara för att man vill ha chans att få en tröja -- plommonsopet ser inte skillnad på gissningar och ogissningar.

Eller via mail?
Ja, men då hamnar man inte i plommonstopet. (Jag har ungefär tio mejlgissare som inte vågar kommentera eller som inte ens vågar klicka för att läsa andras kommentarer. Vi har kul i mejlbåset, men tröjor vinna de icke.)

18 december, 2007 17:53  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu har jag varit färdigt i Uddevalla, staden med ett väldigt fint museum men helt tom på sushi.

(Var det också en ledtråd, Bengt?)

18 december, 2007 17:56  
Blogger Eva-L skrev ...

även fast jag vet att det är fel så vill jag gissa på agatha christie. för lite likt är det allt.

18 december, 2007 18:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Denna text är från lång tid tillbaka
tror jag och tar mig en julkaka
Helena Henschen verkar mäkta populär.
Så synd att jag inte vet vem det är!
Jag har slutat räkna Maries poäng
går hellre och gör en potatisgratäng
med stavad potatis och ansjovis.
Gissningen blir på Lessing, Doris

18 december, 2007 18:24  
Blogger Studiomannen skrev ...

Istället för att följa med strömmen
och svara rätt för att få pris
skjuter jag från höften
utan att avge löften
för det är ändå bara i drömmen
som jag lovar att jag är vis.

Bättre så?

Och hur var det med jamber och trokéer? Det var ungefär 23 år sedan jag glömde vilket som var vilket...

18 december, 2007 18:41  
Anonymous Anonym skrev ...

Det låter som Hans Villius och alla hans historieprogram. Carina

18 december, 2007 18:54  
Anonymous Anonym skrev ...

Översättarhelena, ja, det var lite för att jag inte ville råka ut för Lottens heliga vrede om jag sa för mycket för tidigt... Men också för att jag inte orkade göra stilanalys och lista ut vilken av författarna som skrivit om von Sydowmorden som har författat dagens text...

18 december, 2007 19:25  
Blogger aequinoxia skrev ...

Ska man gissa på den man tror?! Då har jag fattat heeelt fel. Jag trodde att man skulle välja en favoritgissning och varje dag försöka komma på motiveringar för att det skulle vara just henom.

18 december, 2007 19:55  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

"Lottens heliga vrede"

Sanna skulle bara veta ...

(De har ingen sushi i Herrljunga heller! Jag blir så föööörb... Nejvisstja, det blir jag ju inte.)

18 december, 2007 20:02  
Anonymous Anonym skrev ...

Bah, jag har inte läst Henschen men bevisningen är övertygande. Fast jag säger Hans Holmér.

18 december, 2007 20:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tror att DRT kan vara De Tre Musketörerna [som ju faktiskt var 4]. Mina musketörer är Mat, Sport, Djur och Kroppsvätska (aternativt äckel). Kommer med jämna mellanrum och i olika konstellationer varje dag, dompterade av Lady de Blogg herself. Lottens felsägning av Mme Duras namn till Dumas styrker mina teorier ytterligare.

Jag gillar Den Blygas teori också, men jag vill komma med en egen gissning till DRT.

18 december, 2007 20:20  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Har ju helt glömt bort att berömma er för DRT-forskningen! Beröm, beröm.

Snart är jag i Katrineholm. Hur många städer utan sushi ska jag egentligen besöka?

18 december, 2007 20:26  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Skrev Ulla P verkligen i ottan här att hon "sitter på Helsingfors flygfält"?

Stackars, stackars frusna människa.

18 december, 2007 20:28  
Blogger Ingela skrev ...

I Herrljunga ärd et mycket som det finns inget av.

18 december, 2007 20:31  
Anonymous Anonym skrev ...

Stackars Lotten som är sugen på sushi och inte får någon.

Jag fick sushi idag men det är ju lite för långt norrut om Lotten ska till E-tuna.

Min tröja kom idag, jiipppeee!

Ska sedan överväga städning eller DRT-analys. Städning, näh! Det kan man skjuta upp till senare.

18 december, 2007 21:06  
Anonymous Anonym skrev ...

Discoboll, jamb är enligt mina anteckningar "U-" medan troké är "-U". Jag fattar inte ett dugg av vad som menas med det, men om jag läser vidare ser man att meningen "Det står/ en hund/ på gård/en" blir "U-/U-/U-/U". Haha, blev det klarare i någons huvud nu? I så fall, kan någon förklara för mig?

Nu blir jag rädd att jag redan har nedkallat vreden, verkar lite hotfullt med det där "skulle bara veta"!

18 december, 2007 21:09  
Blogger Bim skrev ...

Japp... håller totalt med Sanna där, vad det handlar om... frågan är bara vem? Har det i bakhuvudet, eller i bakre delen av hjärnan? bakre delen av tungan och orkar inte hosta fram det - än... öhhh...
Så, inget verkar ha ändrat sig sedan förra gången jag kollade texten - säger inget annat till mig än just:
Helena Henschen!
Och hennes släkt - Sydow? eller har någon mer skrivit om den släkten? Hm, nu läste jag ju denna via en bok som följde med en tidning - lästes i Tunisien av alla ställen, iår eller ifjol? frågan är om jag fick solsting eller något under läsningen på stranden så man inte kan välja bort detta svar för den sakens skull?
Må så gott... värmländskan Bim, som nog går och lägger sig redan!!! Hur katten kan man vara SÅ trött - sjuk? :(

Bims Portal!/Sjöbackas blogg

18 december, 2007 21:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag har försökt att sammanställa DRT enligt mitt sätt att se det, jepp, man har väl tagit excel till hjälp.

Kan det inte vara så att det på något sätt handlar om mänsklighetens strävan om att förbättra världen?

18 december, 2007 21:40  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag kan ju skriva något om det jag tror att jag kommer ihåg: troké och jamb har med betoningen av stavelsen att göra. Ordet troké är i sig självt en troké. "Strecken" i din teckning blir då betoningar. Detta sätt att analysera dikt är, har det sagts mig, tydligare om språket är grekiska. Det blir ganska krystat på svenska.

Texten idag fick jag inga vibbar av alls.

18 december, 2007 21:43  
Anonymous Anonym skrev ...

Helfel! Kolla här istället:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Versfot

Det var Alf Henriksons vers jag var ute efter. Den är fyndig!

18 december, 2007 21:51  
Blogger leopardia skrev ...

bara för att knyta an till mat-temat, så gissar jag på jan mårtesson... nån av hans homandeckare... (och mord på menyn)

eller så har jag en annan gissning...
Are Waerland har gett ut en bok om hammarbymordet... när länkarna brister, eller nåt sånt... hur som. en _apotekare_ blir mördad och Are anklagar i sin bok en läkare vid löwenströmska lasarettet. och löwenströmska lasrettet byggdes av Gustav Adolf Löwenström... om nu carl adolf ska vara gustav adolf...

18 december, 2007 22:05  
Anonymous Anonym skrev ...

Okej, Cellolina, ordet troké blir alltså "U-"?

18 december, 2007 22:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Nähä, nu har jag läst wikipediaartikeln och fastän Henriksons vers var både vettig och fyndig klarnar det inte. Förstår helt enkelt inte vilka stavelser som räknas som betonade.

18 december, 2007 22:34  
Blogger vredens barn skrev ...

Hupp. Jag vet inte. Och nu ligger jag pyrt till för nu avreses det till Småland och stenåldersmodem på vischan till vänster. Jag missar ju alltid slutspurten och trådhärvorna eftersom jag står i Åbogen och klär julgran och kliar hund i radioskugga (såvars illa att jag i de sista tre jobbansökningarna jag skickade iväg var tvungen att skriva att i en dryg vecka framöver är jag INTE särskilt nåbar via varken epost eller mobil).

18 december, 2007 22:35  
Blogger vredens barn skrev ...

Det där med versmått blir förresten enklare om man tar ett litet stycke Homeros och läser med dunder och tordön,
DAMdada DAMdada DAMda DAMda DAMdada DAMda. Man får riktigt bröla ut det med eftertryck, så verkar det riktigt logiskt till slut!

18 december, 2007 22:41  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hallå i sajbern, kan inte någon skicka en internetuppkoppling borti Småland så att Vredens barn slipper somna till sin egen gråt, julkalenderlös varje kväll?

18 december, 2007 22:53  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ni vet att ni får kvällsdispens och kan gå och lägga er eftersom morgondagens text inte kommer förrän i morgon bitti?

18 december, 2007 22:54  
Anonymous Anonym skrev ...

Hade jag inte vetat bättre hade jag kunnat gissa på Bengt Ohlssons Gregorius, åtminstone av stilen och tidsatmosfären att döma. Innehållet är ju något helt annat.

Nu får jag väl gissa på Michael Chabon i stället. Han har förirrat sig till Stockholm, förälskat sig i Hj. Söderberg och försöker skriva som honom. Och lyckas riktigt bra, faktiskt.

18 december, 2007 23:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Sova. Det kanske är en god idé.

Jag har anammat statistikerns metod att analysera DRT men det tar lite tid.

Maries gissning på musketörerna är inte alls dum. Fast själv är jag inne på en variant av mat-temat, men jag har några texter kvar att plocka sönder innan jag bestämmer mig.

Afton på er :-)

18 december, 2007 23:19  
Anonymous Anonym skrev ...

Om DRT har något att göra med mat, kanske man på långa vindlande vägar via frän mjölk, ostron, champagne och svinaktiga vanor kommer fram till MARSIPANGRIS?

18 december, 2007 23:28  
Anonymous Anonym skrev ...

Katten har nu klivit av mitt tangentbord
Jag har googlat ord efter ord.
Tyvärr, till min stora förtret
får jag gissa att jag inte vet.

18 december, 2007 23:32  
Anonymous Anonym skrev ...

hjääääälp jag har ju glömt att gissa idag! Jag gissar på Madame Bovary o Flaubert!

18 december, 2007 23:47  
Blogger Gitto skrev ...

Ja!! Äntligen kan jag! Det är ju Helena Henschen, den boken har jag nog läst tre gånger... Fast nu när jag kan är jag så klart alldeles för sent ute. Attans!

19 december, 2007 01:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Minst sagt nattlig DRT-tanke

iubtmigy,
urowpoiv
så skaldar wv
och tråden den röda
har kanske att göra
därmed
dessa alfabetets
slumpvisa rader
uppstår ock då
bloggarnas intialer
dagsvis sammanförs:

jesblese
scjsqeb
sajsph
kamtvw
mddpilj
ml...

19 december, 2007 02:01  
Anonymous Anonym skrev ...

Här hänger jag på bloggen för att vara lite först åtminstone ock så kommer det inget inlägg.. och nu måste jag på ett litterturseminarium om makt.

19 december, 2007 08:08  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Sorry, Frk Virrpanna, jag var ett par minuter sen. (Vantkris i morgonväkt.)

19 december, 2007 08:15  
Blogger Lisa skrev ...

DRT är kanske överkonsumtion då?

24 december, 2007 15:37  

Skicka en kommentar

<< Home