13 december 2007

Julkalendern den 13 december 2007

Gårdagens vinnare blev Discobollsstudiomannen, som gissar fel och sällan och inte ens rimmar men ändå har tur. Livet är bra grymt. För er andra, alltså.

Julkalenderns programförklaring finns för nybörjare här i första luckan. Men nu mot lucialuckan, som inte alls innehåller nån lucia.

------
Jag tänker ibland på Shakespeares syskon. Hur de levde, vad de åt, om de skrev, om de fick barn som skrev och om de i sin tur fick barn som skrev. Eller om barnafödandet faktiskt hindrade dem att skriva. Man måste naturligtvis fortsätta att föda barn, men inte tio eller tolv när två eller tre var räcker bra. Varför fäster jag nu så stor vikt vid att man ska skriva böcker, när det fordrar så stora ansträngningar, kanske förmår en att mörda sin moster, nästan säkert kommer en att bli försenad till lunchen och kan vålla att man hamnar i mycket allvarliga gräl med en del i alla avseenden trevliga personer? Låt mig då genast bekänna att mina motiv är själviska – jag tycker mycket om att läsa och skulle därför vilja att ni inte tvekar en sekund med att gripa er an med vilket ämne som helst. För av detta kommer litteraturen att bli bättre – böcker har för vana att påverka varandra. Nej, nu måste jag stänga om mig och skriva för brödfödan och inte stå här och filosofera. Jag är strax färdig med några sådana här texter, som jag kommer att få fem hundra för:

För att markera rummets höjd och den vitrappade betongen står trappan till loftet vinkelrätt placerad. Den stabiliserar de fyra väggarnas kontrast till det lena, vitoljade golvet och takets skulpturalitet. Den välfyllda bokhyllan står i bjärt kontrast till de ljusa sommaröverdragen av linne. Den låsta dörren främjar den tysta tryggheten och skaparkraften.


----------
Ja, detta var ju komplett motsägelsefullt. Hm. Jag är i schtoorschtan och jobbar och föreläser hela långa dagen, men ska försöka ta många långa bensträckare och se till att ni håller er på banan.

131 Reflektioner:

Blogger aequinoxia skrev ...

Uppfostrande, läsande yrkesskrivare. Ellen Key.

13 december, 2007 06:17  
Blogger Ataharis skrev ...

Jag tänker Ernst Kirchsteiger av beskrivningen på slutet. Och så verkar han lite sådär hoppig och ibland lite infantil (fast det var nog lite hårt sagt) i tankarna. Men att han skulle skriva för brödfödan? Knappast va.

Kul att vara bland de första på bollen iaf! Bara för att jag sitter här och njuter av Lucia från Mora på teve, helt utan tvång. Bloggat om det har jag också. :)

WV: trrnycoo - onomatopoetiskt på nåt sätt?

13 december, 2007 07:02  
Anonymous Anonym skrev ...

Ja men, då börjar jag väl min nya varje-dag-gissning med Astrid Lindgren då, fast Tilia rimmade så fint.

Fast det kan det väl ändå aldrig vara Astrid idag?

13 december, 2007 07:14  
Anonymous Anonym skrev ...

VW.

13 december, 2007 07:16  
Blogger aequinoxia skrev ...

Eller vänta - läsande, skrivande, barnbegränsande. Alva Myrdal.

13 december, 2007 07:19  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Va? Vad menar Ardy? Volkswagen?
Förresten, Trulsa: Början är ju också väldigt Kirschsteigersk. Är det inte han som har inlett ett tv-program med: "Här står jag och tänker på grönt."

13 december, 2007 07:32  
Blogger Unknown skrev ...

jag kastar nu hänsynslöst ur mig frågan alltmer desperat; vet nån nåt ställe i sthlm som har catering på julafton - dock inte julmat och helst inte alltför dyrt förstås??
sign desperat hemmafru

13 december, 2007 07:33  
Blogger Unknown skrev ...

hoppsan...bloggeriet har förändrats så sen jag var mer aktiv - man måste visst ha bloggerkonto annars blir namnet ingen länk.....ja, jag mailar till dig Lotten - du antydde viss kännedom om deta...

13 december, 2007 07:36  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu ska jag jobba hela låååånga dagen så jag skriver Ellen Key så länge!

13 december, 2007 07:46  
Blogger Marianne skrev ...

Hunter S. Thompson var stormförtjust i vitrappad betong.
Han hade sådan hemma under sin uppväxt och sedan följde den honom genom livet.

13 december, 2007 08:06  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ardy! Kom tillbaka! Det handlar inte om bilar idag! Du har skrivit i gåtor!

13 december, 2007 08:12  
Anonymous Anonym skrev ...

Tänkte också först på Ernst, men menar egentligen inte honom personligen utan vilken skribent som helst som jobbar på typ Sköna hem.

13 december, 2007 08:13  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ujujuj. Jag har nog gjort en sådan där svår en idag igen.

(Men nej, inga ledtrådar än.)

13 december, 2007 08:20  
Blogger Ica skrev ...

Får jag citera Galenskaparna?: Vem i helvete är duuuuu? Som är gift med henne nuuuuuu...
Fast ta bort giftandet... jag undrar bara vem i h-vete dagens bloggare är.

13 december, 2007 08:25  
Blogger Ingela skrev ...

Det nedre stycket gav definitivt Ernst-vibbar vid första genomläsningen. Men det övre, nja...Får fundera vidare.

Jag gillar förresten Ernst, och jag står för det. Det är numera lika comme-il-faut som att gilla kokt potatis till maten och man får stå ut med en del menande blickar och miner när man deklarerar detta öppet.

13 december, 2007 08:36  
Blogger Hajcharlott skrev ...

Via låten Shakespeare's Sister av The Smiths kommer jag fram till Virginia Woolf! Hon har skrivit en essä om Shakespeares "syster" Judith i "Ett eget rum och andra essäer". Har dock ingen aning om hennes förhållande till betong...

Charlott - the Goblin girl

13 december, 2007 08:37  
Blogger Eva-L skrev ...

Jag tänkte direkt på Olof Lagerkrantz. Han gillade att läsa, skrev böcker om andra författares liv (och borde då ha funderat en del över deras släktingar). Och så var skrev han säkert en massa artiklar för att få in stålars.

13 december, 2007 08:39  
Blogger Eva-L skrev ...

Och så var skrev han???
Jag är inte vaken än.

13 december, 2007 08:40  
Blogger den blyga skrev ...

Nu ska vi INTE åka till storstan, on the contrary: torpet.

Jag slänger i sista stund (före avfärd alltså) in en ingivelse:
Trots innehållet får jag plötsligt för mig att det är STRINDBERG.

13 december, 2007 08:44  
Blogger B. Fundberg skrev ...

Här finns en övertydlig koppling till Virginia Woolf.
Den här gången har jag rätt!
Ja, hahahaha! Alla andra gissar tokigt!


Var är min t-shirt?

......Fel igen, va?

13 december, 2007 08:47  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Den där meningen med lunchen och att mörda sin moster är sannerligen lite för putslustig för Virginia Woolf! Hon är ju väldans bra och brottades mycket med sitt författarskap kontra kvinnorollen, men putslustig var hon då inte.

13 december, 2007 09:00  
Blogger Lisa skrev ...

Marilyn French kanske? Hon refererade till Virgina Wolf och Shakepeares syster. Annat stämmer också men hinner inte utveckla.

Men varför står det fem hundra?

Johan hälsar och gissar på Fantomen för han vill vara med i utlottningen. Han har visserligen inte läst dagens text men tar det med ren manlig intuition.

13 december, 2007 09:10  
Blogger Lisa skrev ...

Helena: Endast Ernst kan vara lustig både vad det gäller puts och rappning.

Stilen känns dock väldigt prudentligt sekelskiftlig. Typ förförra dåråva. Eller lite efter.

13 december, 2007 09:14  
Blogger Lisa skrev ...

Jag garderar som vanligt fegt med en gissning på Linné. Nemesis Divia är min bibel.

13 december, 2007 09:17  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Håller med dig om tiden, Lisa. Det känns som en viktoriansk konstkritiker.

13 december, 2007 09:18  
Blogger Cecilia N skrev ...

Jag följer Den Blyga på Strindbergsspåret.
Av en väldigt konstig anledning.

Jag hör en mjuk manlig röst som läser texten. Och kan för Mitt Liv inte komma på vem den tillhör. Det närmaste jag kommer, men jag är inte säker på att jag har rätt, är Reine Brynolfsson.

Och han läste strindbergs brev på radio ett helt år för några år sen.

Därför.

Speciellt tydligt känns det i:"Låt mig då genast bekänna att mina motiv är själviska – jag tycker mycket om att läsa och skulle därför vilja att ni inte tvekar en sekund med att gripa er an med vilket ämne som helst."

F ö Lotten. Att skriva schtan med sch, om än med bara ett a, det känns "fel" om det inte handlar om Skeå. (Säger hon som bara varit där en gång i några dar.)

13 december, 2007 09:20  
Blogger Cecilia N skrev ...

F'låt särskrivningen alternativt gemena bokstaven.

13 december, 2007 09:21  
Blogger Husse skrev ...

Min stående gissning måste bli Dan Höjer - igen!

13 december, 2007 09:30  
Blogger Tina skrev ...

Jag tänker mig att bloggaren är en känd svensk författare som blivit lejd av en mäklarfirma att skriva säljande vacker objektsbeskrivning. Vilka författare som sysslat med sånt vette hundarna. Stycket ovan e säkert proppis med ledtrådar, men blind och döv för dessa gissar jag på .. Janne Guillou.

13 december, 2007 09:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Sylvia Plath? Hon mördade väl inte sin moster men väl sig själv.

13 december, 2007 09:32  
Blogger Bim skrev ...

Nä, nu får man nog läsa detta minst en gång till. Första tanken - en av mina fd chefer ;) Ja, han älskade att ha så långa meningar - helst utan kommatecken så man fick hämta andan - och man led av andnöd innan man kom till punkt i hans texter när de skulle korr-läsas, hua...
Sedan när man läste det sista - fick man helt plötsligt tanken - Björn Ranelid ;) Japp, och då antagligen för någon idiotisk utläggning i någon hemma-hos-intervju...
Må så gott... värmländskan Bim, som nog bör göra med är läsa noga en gång till... ingen går ju på min tankegång ;)
(iyfhznvc - någon som är förkyld och nyser???)
Och ligger min lapp verkligen i plommonstopet? ;)

Bims Portal!/Sjöbackas blogg

13 december, 2007 09:34  
Blogger bengt skrev ...

Peter Englund är mitt förslag. Gillar verkligen hans essäer samt att han i sin blogg har ernstat.

Och det står jag för.

13 december, 2007 09:47  
Anonymous Anonym skrev ...

Får brittiska vibbar. Det är något med att bli sen till lunchen och resten av den mieningen. Och då kan det kanske vara Virginia Woolf. Men barnafödande? Och brödfödskrivande?

Hmmm. Återkommer.

13 december, 2007 09:47  
Blogger Bim skrev ...

Ja, inte är det - Imre Kertész...
Dock skriver han väl för brödfödan, eller gjorde...
Virginia Woolf? Ja, inte så konstig gissning om man ska tro på WV här - lsfemmne - läs femministiskt? eller något?
Jane Austen? eller hur hon nu stavar det, hm... är det enbart WV som lutar åt en kvinna just nu?
Äsch, återkommer senare, hihihi... hjärnan är hjärnmör nämligen - ovanligt?
Må så gott... värmländskan Bim

Bims Portal!/Sjöbackas blogg

13 december, 2007 10:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag fick genast vibbar till Björn Ranelid, men nu ser jag att någon annan redan gissat på honom. Hm, vad gör jag då....jag gissan på Björn Ranelid i alla fall.

Och jag garderar med Victor Hugo.

13 december, 2007 10:18  
Blogger Bim skrev ...

Eller?

Vad sägs om att läsa Presidentens döttrar?

Oki, jag försvinner och återkommer - ikväll??? och läser vad ni gissar er fram till - nyfiken...
Må så gott... vämrländskan Bim (tyst, ja nu igen! ;))

Bims Portal!/Sjöbackas blogg

13 december, 2007 10:23  
Blogger Ingela skrev ...

Är det inte nån rappare som har skrivit mäklarannonser? Petter?

Men det där var ju inte mycket rappt till stilen, endast det där om vitrappat pekar åt det hållet. Vissa delar av texten låter som sekelskifte medan andra meningar har en väldigt fri form som antyder nåt väldigt modernt.

13 december, 2007 10:48  
Blogger leopardia skrev ...

när jag googlade på 'mördade sin moster'så dök harry potter upp, så jag gissar på honom. iofs handlade det om monster och inte nån moster...
jag får en tanke till james joyce, det där med att böcker påverkar varandra... men jag har nånstans i bakhuvudet nån som försörjde sig på att skriva just sånna texter som slutet, jag ska bara få namnet att poppa fram

13 december, 2007 10:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Om man skulle slå ihop Jessika Gedin och Linda Skugge skulle det bli såhär. Skugge med barn och om att skriva för brödfödan, Jessika om läsning och språket.

13 december, 2007 11:06  
Anonymous Anonym skrev ...

Alltså in Gedins språk utan snara atta kunna stava överhuvud taget i jämförelse med Skugge

13 december, 2007 11:09  
Anonymous Anonym skrev ...

Oj, idag var det svårare än vanligt. Och jag tycker alltid att det är svårt.

Men det finns någonting i texten som får mig att associera till Ryssland. Jag tror att det är det här:

"...kan vålla att man hamnar i mycket allvarliga gräl med en del i alla avseenden trevliga personer? Låt mig då genast bekänna att mina motiv är själviska..."

Plötsligt poppar Woland upp i mitt huvud.

13 december, 2007 11:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Den där mäklartrudelutten är ju säkert en metafor. Men för vad?

13 december, 2007 11:22  
Anonymous Anonym skrev ...

En annan tanke är att det skulle kunna vara en skrivande arkitekt, men någon sådan kommer jag inte på.

13 december, 2007 11:23  
Blogger Lisa skrev ...

De enda författare jag vet som skrivit mäklar annonser för Notar är Ernst Brunner och Petter. Vem skulle mer tänkas göra det? Eller gjorde liknande på sin tid?

13 december, 2007 11:28  
Blogger Hans Persson skrev ...

Av någon anledning som jag minst av allt begriper själv fick jag först för mig att det var Iain Banks, men det verkar vettlöst. Ernst säger många andra. Tja, kanske det? Fast jag vet inte.

13 december, 2007 11:32  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu har jag en gissning! Kerstin Thorvall?

Inredningstexten för en femhundring kan kanske symbolisera hennes extraknäck som illustratör.

Vidare har hon skrivit ett gäng barnböcker vilket förklarar kopplingen till barn. Klart hon är intresserad av att folk skaffar barn så det blir läsare till böckerna!

Hon är ju dessutom ofta förekommande litteraturkritiker och kulturdebattör och därmed intresserad av andras författarskap och hur böcker påverkar varandra.

13 december, 2007 11:37  
Anonymous Anonym skrev ...

Ernst stod också en gång vid en vägg och tänkte på röda äpplen. Och så målade han väggen äppelröd.

Det var mycket länge sedan jag slängde in en gissning på kalendern. Jag känner mig bara så himla lost hela tiden.

Får jag så här i efterhand hylla Elton John-texten? Den var makalöst bra.

13 december, 2007 11:55  
Blogger Ica skrev ...

näääeeee... edgar allan poe säger jag bara för att!

13 december, 2007 11:56  
Blogger Huskorset skrev ...

Tjohooohihih jag vet vem det är! Men jag säger det inte!
Men han har en barfota namne...

Och jag har inte läst kommentarerna än! Åh, vad jag känner mig smart! Men et kan ju komma att ändras när jag scrollat ner och tagit del av vad ni andra skrivit...

13 december, 2007 12:06  
Blogger Pysseliten skrev ...

Jag får bilden av en grubblande flicka som gillar att läsa. (Nancy)

Elsie Johansson.

13 december, 2007 12:11  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Heja Jen!

/Lotten mitt i föreläsningen

13 december, 2007 12:26  
Blogger lilla my skrev ...

Ja, någon egen gissning har jag inte, men jag har blivit attans bra på att läsa andras kommentarer och dra ihop egna slutsatser utifrån dessa (därmed inte sagt att det blir rätt...).

Kerstin Thorvall... Jens gissning och Lottens hejarop, samt magkänslan gör att jag stämmer in.

13 december, 2007 12:57  
Blogger aequinoxia skrev ...

Fast hade Lotten hejat om det hade varit rätt svar? Det kan ju vara så att Jen har sagt något alldeles särdeles klokt och begåvat, men ändå *helt fel*. ;-)

13 december, 2007 13:05  
Blogger lilla my skrev ...

Oj då, det är sant.
Den finten har jag gått på förr.
Vem ska jag då gissa på???
HJÄLP!

13 december, 2007 13:17  
Blogger Studiomannen skrev ...

Vi kan väl säga så här: jag har hört namnet Märta Tikkanen...

(apropå gårdagen då)

Jag som trodde jag var någorlunda beläst!

Men tackar tackar ödmjukast!

13 december, 2007 13:45  
Blogger jen skrev ...

Och inledningsstrofen i Lottens text andas ju av titeln Kerstin Thorwall bok från några år sedan. Det glömde jag, fast det var det som gjorde att hennes namn dök upp i huvudet.

"Jag tänker ibland på Shakespeares sysnkon, hur de levde.."

"Jag minns alla mina älskare och hur de brukade ta på mig"

13 december, 2007 13:48  
Anonymous Anonym skrev ...

"den vitrappade betongen" och "den låsta dörren" -- är någon inlåst, fängslad, satt inom lås och bom i en cell?
Ganska få svenska författare har hamnat i finkan för på grund av sitt skrivande. Hm, låt mig tänka ... Det kanske är Strindberg, han blev ju åtminstone åtalad för den osedliga novellsamlingen "Giftas".

13 december, 2007 13:52  
Anonymous Anonym skrev ...

Någon som är så intresserad av skapandet och författandet, av om Shakespears syskonbarn skrev eller inte ... Och Huskorset skriver att han har en barfota namne ... Jag är helt lost. Den enda "barfoting" jag kommer på är Jesus.

Hmmm.

13 december, 2007 14:21  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Han med en barfota namne var ju konst- och litteraturkritiker också. Men inte heller han var väl vidare putslustig.

13 december, 2007 14:26  
Blogger Hajcharlott skrev ...

Ha! Just den där titeln kom jag också att tänka på, "Jag minns alla mina älskare och hur de brukade ta på mig"!

Jag har dock inte ägnat bloggen så värst mycket tid idag utan har istället koncentrerat mig på andra språkliga övningar. Jag verkar ha hittat ett ord som är lika unikt för svenska språket som ordet lagom (ok, enligt wikipedia så finns lagom på norska och japanska oxå, men ni fattar sammanhanget). Ordet är fiskevård! Översätt det till engelska om ni kan! Ännu hellre "fiskevårdssynpunkt" (Helena?)

Charlott - the Goblin girl

13 december, 2007 14:27  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Nädu, jag vet inte ens vad fiskevård är på svenska! Men jag ska kolla om någon kollega vet.

13 december, 2007 14:39  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Charlott: Jag tror jag kom på det nu: "fishery preservation" borde det logiskt sett heta, eftersom viltvård heter "game preservation". Men jag ska höra mig för för säkerhets skull. Här är jag ute på djupt vatten. Haha.

13 december, 2007 14:47  
Anonymous Anonym skrev ...

Idag tänker jag på carl LArssons fru Karin. och blir mäkta förvånad när jag inte ser hennes namn bland kommentarerna. Eftersom det redan är sen eftermiddag antar jag i min blygsamhet att jag gissat fel. Men glad jag är ändå!

13 december, 2007 15:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tror att det är någon föregångarfeminist, men vem? Shakespeare, inredning och 500. Jag säger Germaine Greer, för nånting ska man ju säga även om det inte alls känns som hennes språk. Hon har skrivit en avhandling om Shakespeare och enligt Wikipedia har hon en gång köpt ett hus i Italien. Där fanns säkert vitrappad betong, loft och skulpturala tak.

13 december, 2007 15:07  
Blogger Marianne skrev ...

Fiskevårdsförening heter fishery conservation association, medan man har examen från fiskevårdslinjen om man stoltserar med ett university certificate in Fishery Sciences and Management.

Klart som sillspad.

13 december, 2007 15:10  
Blogger Hajcharlott skrev ...

Mina kollegor föreslog i allmänhet fishery management eller fishery conservation. Management handlar ju mer fångstkvoter och sånt så jag tror att de flesta föredrar fishery conservation. Många (inkl. jag själv) tycker dock att "fiskevård" används lite som ett "slaskuttryck" och att man borde specificera mer noggrannt vad man egentligen menar.

Charlott - the Goblin girl

13 december, 2007 15:23  
Blogger Hajcharlott skrev ...

Ett "University certificate in Fishery Sciences and Management" har man ju...

13 december, 2007 15:26  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag hejade på Jens klokskap, men så hade ju Aequinoxia rätt i sin iakttagelse därefter.

13 december, 2007 15:30  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Vad kul med fiskekunskap mitt i det vitrappade rummet!

(Föreläsningen är slut och jag luktar svett. Örk.)

13 december, 2007 15:31  
Blogger Cecilia N skrev ...

Barfota namne??

Jag vet inte varför jag därmed associerade till Bengt Anderberg som vi hade sånt sjå med att lösa förra året (och jag gjorde det! Först! Ja, det är skryt, men det är det enda stället det ryms i den här miljön ...*)

Så, vem heter också Bengt - eller Anderberg?

Wv: fauizio. Nähä, falskt spår tydligen.

13 december, 2007 15:43  
Blogger Cecilia N skrev ...

(Äsch, * skulle ha redigerats bort.)

13 december, 2007 15:44  
Blogger Hajcharlott skrev ...

Lotten, var är din djefla man egentligen?! Han brukar ju vara här och lägga sig i. Här pratar vi t.o.m. fisk och inget hör man från honom. Om han nu inte har skaffat sig ett alias...

13 december, 2007 15:45  
Blogger Huskorset skrev ...

...jag tror också att om man lägger två prickar till hemlisbloggarens efternamn, så för det tankarna till en helt annan, ka(r)l.
Får det vara en chupa-chups?

13 december, 2007 16:32  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tror det är vår lokale supermäklare som bloggar. Han är säkert bevandrad i Shakespeare, och dessutom tycker han att fler än två-tre-fyra barn är lite för många för att hitta lämpligt boende här i närheten, så han kan fortsätta tjäna pengar. Så måste det vara.

13 december, 2007 16:32  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag fattar ingenting. Chupa-chups? Barfota? Prickar? Putslustig - ska det ha något med den rappade väggen att göra?

Det är lite knäckande att känna sig så här korkad. Varje dag, ända fram till jul.

13 december, 2007 16:45  
Blogger Lisa skrev ...

Jamen, Sayers då? Hon citerar ju Shakespeare till som oftast, avbröt nästan sin karriär på grund av ett älkta barn och skrev copy för att försörja sig.

13 december, 2007 17:02  
Blogger Lena skrev ...

Jag tror det är Alva Myrdal, som på 30-talet(?) skrev om det svenska folkhemmet mm. Visst är det hon? Ingen tvekan!?
En kvinna är det med all säkerhet iallafall!

13 december, 2007 17:05  
Blogger Malinka skrev ...

Barfota namne? Jesus Alcala (vg. placera accent där den hör hemma). Men två prickar till? Älcala – Alcäla – Alcalä?

Nej. Oaj do aj iven traj?

Det är i alla fall inte Jane Austen.

(Jag blir pikad på engelska av wv: oldnuou.)

13 december, 2007 17:10  
Blogger Malinka skrev ...

Ja, lägg alltså märke till att jag bytt min google-identitet bara för att inte förvirra Lotten vid namndragning! ;-)

13 december, 2007 17:12  
Blogger leopardia skrev ...

jag försöker peta in linda skugge eller nån annan krönikör i det här... fast samtidigt vill jag på nåt sätt peta in nån deckarförfattare i det hela... hmm..

13 december, 2007 17:32  
Blogger Cecilia N skrev ...

Oj huskorset!
Chupa chups startade av en Enric Bernat (Bernät?) från Barcelona. (Wikipedia) => Fawlty Towers och John Cleese (Jöns?)

Nä. Ka(r)l => Kal => Cederhök.
Cederhok?
Eller Häckner => Hackner?

Testar med gamla idéer: Virginia Wölf? Älva Myrdal? Thömpson? Ölöf Lägerkräntz? Ägust Strindberg? Dän Hojer? Jän Guillöu?

Nä, jag blir inte klokare! (Men vi är ju några stycken i det laget och det känns skönt.)

13 december, 2007 17:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Cellen(?) och stilen får mig att tro
att den som bloggar idag är Guillou.

13 december, 2007 17:48  
Anonymous Anonym skrev ...

Shakespears syster, ett eget rum och 500 pund om året - är det bara jag som tycker att detta var årets mest uppenbara bloggare? (Undantaget ankan möjligtvis)

13 december, 2007 17:50  
Blogger Cecilia N skrev ...

Ny linje. Skriva böcker betyder måla tavlor. Vem har målat den där interiören?
Månne "bokhyllan" är en mängd tavlor?

Låsta dörren?
Trygg tysthet?

Mentalsjukhus där man kan skapa?
Kloster?

(Och den svenske konstnären med schizofreni för hundra år sen har helt plötsligt tappat namnet i mitt huvud.)

13 december, 2007 17:55  
Blogger Cecilia N skrev ...

Hill?

13 december, 2007 17:55  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Nä, Huskorsets prickar och godisklubba fattar jag inte!

13 december, 2007 18:03  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jomen Ardy, visst är det flera bra ledtrådar som pekar mot Virginia Woolf, men hon är ju inte sådär rolig!

13 december, 2007 18:05  
Anonymous Anonym skrev ...

Det verkar som om ardy prickat denne.
Är det någon som är rädd för henne?

13 december, 2007 18:06  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

För några dagar sedan hamnade jag på sidor med sexnoveller när jag googlade slumpmässiga ord från den dagens lucka. Jag gör så när jag inte har en susning om vem hemlisbloggaren är. Idag hamnar jag på bibelsajten.

13 december, 2007 18:19  
Anonymous Anonym skrev ...

Barfotatipser leder mig till
Carl-Johan Vallgren. Dock utan vidare krusiduller.

13 december, 2007 18:50  
Blogger crrly skrev ...

"Guddag på er alla, mitt namn är Karl Nilsson..." Alla barn som får barn etc för mina tankar till den visan av Povel.

Sen fick även jag en känsla av Alva Myrdal men... Hm.


En wv för Lotten: azmzfoul! (Sorry, orkar inte spara den!)

13 december, 2007 19:03  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

*huuuhh*

eh

*hahaaaaaaaha*

oj

*hihiihihiiii*

hjälp

*iiiih*

Ursäkta. Jag är nyss hemkommen och jag har läst alla kommentarer och jag har nu skrattat mig fullständigt fördärvad.

(Det roligaste är att de riktigt övertygade är så himla diskreta. Oj, 'schäkta, nu får jag glögg.)

13 december, 2007 19:12  
Anonymous Anonym skrev ...

*Sitter i en soffa och ser hemlighetsfull ut.*

13 december, 2007 19:15  
Anonymous Anonym skrev ...

*Sträcker på sig och harklar sig.*

13 december, 2007 19:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Idag drar jag till med Elsa Beskow.

13 december, 2007 19:19  
Anonymous Anonym skrev ...

Så gick jag på Shakespeare och barn och slikt och kom att tänka på Helena Nyblom. Vilket härmed meddelas.

13 december, 2007 19:20  
Anonymous Anonym skrev ...

- Denna teori lyder sålunda: alla fiskar är smala i ena ändan; mycket, mycket tjockare på mitten och sen smala igen i bortre ändan. Till skillnad från min hustru har de aldrig problem med armsvett – på sin höjd lite fukt under fenorna.

13 december, 2007 19:22  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Cecilia N har ett helt riktigt påpekande som måste dras upp till ytan: "Att skriva schtan med sch, om än med bara ett a, det känns 'fel' om det inte handlar om Skeå."

Men jag umgås så intensivt och innerligt med (basketspelande) Skelleftebor att jag liksom har anammat deras sätt att tala om schtaaan. Så helt plötsligt talar jag om Stockholm med ordet (och det absurda uttalet) schtoorschtan.

13 december, 2007 19:31  
Blogger Ingela skrev ...

Om kommentarerna pekar i rätt riktning, åtminstone några av dem, så torde en som heter nästan som vattenhämtningsplats vara rätt man här. Mäklarannonser, barfota namne + två prickar = en kal typ.

Fast jag kan inte komma i håg att jag läst något av honom...

13 december, 2007 19:31  
Blogger Ingela skrev ...

Om Sk-eå - som är den stad jag menar när jag säger "sta'n" - har jag aldrig hört någon säga "schtaan". Däremot säger bönderna runtomkring "staan" med långt och öppet a. "Fara åt staan". Kan det hända att jag också säger, inte bara bönderna.

13 december, 2007 19:36  
Blogger Lisa skrev ...

Men honom har vi ju redan betat av?

13 december, 2007 19:38  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Måste bara förtydliga att svett, fiskar och Skellefteå inte har ett dugg med själva Hemlisbloggarn att göra.

13 december, 2007 19:38  
Anonymous Anonym skrev ...

Idag skrivs det om barnafödande, skrivande och betong
men så här på Lucia är huvudet fullt av julig sång.
Därför blir min gissning lika skral som vanligt
Jag tycker dock inte att tilltalet känns så manligt
så med en luciakrona utav mässing
gissar jag på Doris Lessing


(Det blir svårare och svårare det här, jag vill ju helst inte använda samma rim flera gånger!)

13 december, 2007 19:49  
Blogger leopardia skrev ...

det är den 13e december - filmen number 13 och hans förkärlek till 13, han började som ritare och reklamdesigner, nån har säkert råkat mörda sin moster i nån film, och han ramar gärna in sina scener, skapar rum, jobbar med vertikala linjer osv.. hitchcock, helt enkelt...
nä, jag har faktiskt inte nån aning, visst kan jag följa spåren i kommentarerna, men...

13 december, 2007 19:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu har dagen gått och jag har blivit lussad för riktigt ordentligt och jag tror fortfarande på V.W.

13 december, 2007 20:06  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

- Skrjnfffff, frustade jag för femte gången med näsan i datorn.

(Detta MÅSTE vara den mest lyckade hemlisbloggardagen någonsin. För tjifen, alltså. Hjälp, jag har mascara nere vid hakan.)

13 december, 2007 20:07  
Blogger Lisa skrev ...

Jamen, Lotten det är så klart att man skulle kunna gissa på något tämligen uppenbart här.

Men.

Jag lärde mig en läxa när jag förra året nästan pajade partyt typ tre över 12 med rätt svar. Fick jag ett erkännade av vår kalenderdominatrix?

Nej, bara smädesord.

Men för att i viss mån återuppta det bleeding obvoiousliga Bloomsbury-spåret kan vi ju gissa på Forster, han var ju lagd åt ett håll som enligt vissa predestinerar honom att vara besatt av heminredning.

13 december, 2007 20:16  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

- Ka-ka-ka-kalenderdominatrix!

*glögg-katastrofs-klatjoooofs*

- Pappa! Mamma ser så konstig ut! Jag tror att hon behöver konstgjord andning!
- Åh! Så gärna så!

13 december, 2007 20:19  
Blogger Cecilia N skrev ...

Källa - kalla
kalle?

Nä, frusta ni vetare åt att jag slår till med MARGARETO!

13 december, 2007 20:28  
Blogger Cecilia N skrev ...

Så Schtoorschtan skulle alltså i Schtaan vara Fjollträsk?

13 december, 2007 20:31  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Solklart rätt, Cecilia N.

13 december, 2007 20:36  
Blogger A L V A S - P A P P A ! skrev ...

Klas Östergren!

KAN man gissa så fel o rimma så lite att man blir diskad?

13 december, 2007 20:38  
Anonymous Anonym skrev ...

Hemkommen och äntligen uppkopplad! Eller kanske äntligen hemkommen och uppkopplad? Har packat upp min extremt oförtjänta tröja och låter den glänser ikapp med min lycka.

När jag på sedvanligt granskande sätt försökte verifiera "500" hittade jag inte bara VW utan - damtaram - Traci Lords! Det får bli min gissning. Det visar sig till och med att hon har en son vid namn Gunnar, bra jobbat Traci!

13 december, 2007 21:06  
Anonymous Anonym skrev ...

Schtoorschtan -- jag trodde Lotten hade öppnat med frikostiga mängder glögg dagen till ära!

Översättarhelena tänker på en person med barfota namne, kan det möjligen vara Emilè Zola?
(Känner på mig att accenten hamnat på sniskan, skyller på glöggen.)

Jag ska ägna mig åt lite research och se om jag kan sälla mig till den linjen.

Charlott - the goblin: möjligen fiskeribiolog vid F-verket?

13 december, 2007 21:07  
Blogger Moster Mjölgumpa skrev ...

Inredning, då måste det bara vara Ernst Kirskål, trots att det inte låter som hans ordval.

13 december, 2007 21:09  
Blogger Hajcharlott skrev ...

Det här blir de stora utsvävningarnas dag, men nu måste jag lägga mig i Staaan-debatten också! För det är så Staaan stavas officiellt. Jag har en fin tröja från turistbyrån med detta tryck. Jag såg dock aldrig "Staaan" i skrift under de 18 (!) åren jag bodde där, men visst åkte man hemifrån Mobacken in till staaan (5 km). Uttrycket brejkade i och med denna seriestripp av Jan-Allan Stefansson Staaan Den är klockren!

I Skellefteå kommuns tidning kunde man i våras läsa att det är dags att skrota staaan och då menade man namnet. Norran har som policy att stava det med två aa, så det gör jag med nuförtiden, men jag misstänker att uttrycket lär vara seglivat.

Läs mer på sidan 3:
Dags att skrota staaan

13 december, 2007 21:15  
Blogger Hajcharlott skrev ...

Dieva: ja visst är jag fiskeribiolog vid F-verket!

13 december, 2007 21:19  
Anonymous Anonym skrev ...

Jaha, droppar in sent som vanligt. Det är stressigt på Posten så här års och man måste ju ta igen sig innan man tar sig an julkalendern.
Jag var absolut säker på Virginia Woolf innan det här med brödfödeskrivandet. Men hon kanske gjorde sånt? Hursomhelst verkar ju en del fraser vara direkt hämtade ur A Room of One's Own och stilen låter väldigt väldigt mycket som hon.

13 december, 2007 21:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Är också förvånad över att inte fler hör Virginia Woolf.. Och jag håller verkligen inte med om att hon inte skulle vara rolig. Det är ju exakt såna här skämt hon har i A Room of One's Own, och ta Orlando - den är ju jätterolig!

13 december, 2007 21:32  
Anonymous Anonym skrev ...

Det är bara blabb. Alltså måste det vara en krönikör i Metro. Den där Linda Skugge, eller vad hon heter.

13 december, 2007 21:50  
Blogger Ingela skrev ...

Sidospår, OK, men ändå.

JAS-strippen är klockren. Synd att han inte ritar längre, så vitt jag vet.

Det är bara det där med sch:et i början som jag inte känner igen riktigt. Här i inlandet brukar vi roa oss med att prata som "skellet-born", alltså med den lätt nasala klangen och vokalernas extrema placeringar, långt bak eller väldigt långt fram i munnen.

Vi har ju inte så många nöjen att välja på. Man får vara kreativ själv.

13 december, 2007 21:55  
Blogger leopardia skrev ...

okej, jag inser ju att svaret redan är lämnat, för länge sen, men det är roligare att spåna vidare och trixa och ha sig. så marianne fredriksson då, hon var ju dessutom chefredaktrö på allt i hemmet. och shakespear och syskon kanske handlar om adam, eva, kain osv, som hon skrev om...

13 december, 2007 22:02  
Anonymous Anonym skrev ...

Om det nu är Ms Woolf som är bloggaren så handlar väl texten om rummet om hennes rum där hon skapar (som i "Ett eget rum").

Oj, är så trött efter dagens lussningar på dagis och skola att jag inte längre kan avgöra om det där var begripligt.

13 december, 2007 22:30  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Ja, Dieva, det var Zola jag trodde att Huskorset menade tills hon kom dragandes med prickar och slickepinnar. Men jag tror alltså inte på honom, han var ju lika lite som Ms Woolf någon lustigkurre. Jag för min del har fortfarande ingen aning.

13 december, 2007 22:51  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Charlott: Jag visste att du var f-biolog vid F-verket, för jag har läst om dig i Lyckoslanten! (Det var väl Lyckoslanten? Nej, det kanske var KP?)

13 december, 2007 22:53  
Anonymous Anonym skrev ...

Komplett motsägelsefullt är det. Wolf känns mest naturligt, men jag har fler funderingar:

Om böckerna inte är litteratur utan kanske måleri skulle detta kunna vara en kvinnlig konstnär. Sigrid Hjerten är ett förslag, fast hon målade nog mer uttrycksfullt än vad bilden som beskrivs ger för handen.

Är det en galen kvinna som mördat sin moster och hålls inlåst på vinden är bloggaren Emely Bronte.

Men ett tag snöade jag in på Ernst och letade efter fler Ernst bland författarkollektivet. Då hamnade jag på "the importance of being Earnest" = Wilde. Han satt inlåst och skrev för att försörja sig.

Ett problem är att bloggaren antyder att X blir serverad lunch, som vederbörande kommer för sent till? Almkvist är den enda författaren jag kommer på som blivit anklagad för att ha haft ihjäl sin "moster".

Men vad vet jag?

13 december, 2007 22:59  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Oj, nu läser jag ikapp kommentarerna här och ser att en massa fullständigt trovärdiga typer (hur vet jag det?) påstår att Ms Woolf visst är rolig. Jaha, då är det väl bara att erkänna att jag som vanligt låtsas att jag vet saker som jag inte har en aning om. Jag har bara läst Mot fyren och Tre guineas. Båda var mycket bra, men inte var de roliga, inte.

Så bara för det tar jag och gissar på Evelyn Waugh idag.

13 december, 2007 23:02  
Anonymous Anonym skrev ...

Sorry, jag förirrade mig på Internet och höll på att glömma att jag försökte knäcka dagens hemlisbloggare. Back on track.

Precis före beskrivningen av rummet är det en särskrivning, "... fem hundra ...", kan den vara signifikant tro?

Måste erkänna att den här inte var lätt. Lättast är naturligtvis att ansluta sig till Virginia Woolf-gänget, å andra sidan är naturligtvis ortens (alltså, inte min) dotter en stark kandidat.

Min första tanke var Edith Södergran men jag kan inte se att hon skrivit något annat än dikter.
Äsch, jag går för Olof Lagercrantz. Fast Peter Englund kändes också bra - språkmässigt. Aaargh! Ole, dole ...

Det blev: Edith Södergran

Översättarhelena: Skönt att höra att jag kan läsa mellan några rader även om det inte är Lottens.

Charlott - the goblin: Minus f-prefixet så bekänner jag mig också till professionen. Och jag är rätt säker på att vi har ett antal goblins i schtoorschtans samlingar.

Är det bara jag, eller håller wv på att bli längre och längre?

13 december, 2007 23:17  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag lade någon gång under tidig afton in at tjag nu tror på

Agatha Christie

men det återfinns inte!
Gör ett nytt försök här även om klockan är över midnatt.

(wv: dpyrk låter som någon sorts speciell dyrk - gör kanske jag får mitt inlägg inlagt.

14 december, 2007 00:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Alltsa: Klockan ar bara 20.20 torsdagen den 13 december har i New Jersey, sa rent teoretiskt ar det idag, fortfarande.

Jag har i varje fall googlat pa Shakespears sister, och vad kommer da upp, om inte ett tal av Virginia Woolf:http://www.haverford.edu/psych/ddavis/psych214/woolf.room.html#ssister

TBFKAEM

14 december, 2007 02:22  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Här kommer TBFKAEMs länk: Shakespeare's sister.

14 december, 2007 07:18  

Skicka en kommentar

<< Home