12 december 2007

Julkalendern den 12 december 2007

Gårdagens vinnare blev två eftersom alla kommentatorer lade ner hela sin själ i att gissa utan att egentligen behöva det: Magnus och Eva-L! (Mejla storlek och adress pronto, prosit.)

Julkalenderns programförklaring finns för nybörjare här i första luckan. Men nu öppnar vi tolvan, vilket innebär att vi är framme vid halvtid utan att få någon vila. (Hela denna vecka kommer ny hemlisbloggare och facit på morgonen. Trots att Vredens Barn ligger sömn- och arbetslös och längtar efter midnattspublicering.)

----
En hel timme håller vi på och mal
om att jag aldrig kämpade
att jag borde ha hjälpt dej
med försvaret
med gatoraden

om att jag visst hjälpte
att jag skrek och skrek och skrek men att du aldrig lyssnade
eller förstod
eller brydde dej om
att förstå
hur jag spelade zonförsvar

om att du aldrig försökte kämpa
med pepping för mej
när vi anföll
och du inte försökte
att ge mej dextrosol
som var din
så att jag orkade
gå tillbaka i försvar

om att det enda du kanske
behövde
var min styrka
inte mej
inte mitt försvar
inte mitt anfall
bara ditt eget ego
förresten

om att ifall det nu bara
var musklerna
så finns det väl
för fan
andra spelare
världen full

om att isåfall så
så varsågod
kämpa för dej själv
spring spring spring

Du reser dej
på den stora planen
och vrålar
het av mjölksyra
ut
din längtan efter öl
som i VM -95


-----
Ja, nu är väl bara frågan vem som vinner?
---
Hjälp. Jag hade ju feldaterat denna lucka! Måste sova.

107 Reflektioner:

Blogger Hajcharlott skrev ...

Det är lite för bra för att vara något som Mats Wilander eller Ricky Brush har skrivit... Men dom är idrottsmän som har skrivit poesi!

Charlott – the goblin girl

12 december, 2007 07:05  
Blogger Maud/En bok om dagen skrev ...

Jag har inte en susning, men jag kan verkligen inte motstå frestelsen att få vara den första som börjar att klottra på ett alldeles rent klotterplank!

;-)

12 december, 2007 07:06  
Blogger Maud/En bok om dagen skrev ...

Va! Det var det fräckaste. ;-(

12 december, 2007 07:06  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag har för länge sedan gett upp med (o)kloka gissningar. Jag har en ny idé. Jag tänker gissa på Doris Lessing varje dag framöver nu, någon dag måste hon väl vara med?

12 december, 2007 07:10  
Blogger aequinoxia skrev ...

Vardagligt ämne, orimmat, orimlig meter. Sonja Åkesson. Sporten är förstås renodlat Lotten.

På tal om sport måste jag förresten säga att den roligaste luckan var när Jan Guillou dansade balett.

12 december, 2007 07:17  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nejnej, Ulrika, Tiila har tagit patent på de dagliga Lessinggissningarna. (Lessinggissningar var ett roligt ord att skriva. Lessinggissningar.)

Du kan gissa på Harry Potter, han måste ju bara komma nån gång. Precis som Doris.

12 december, 2007 07:21  
Blogger Marianne skrev ...

Hunter S. Thompson.

Any day now, any day now ...

12 december, 2007 07:22  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Aequinoxia -- tack. Just den baletten är även min favorit.

Hamilton dansar istället för skjuter.

12 december, 2007 07:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Idag tror jag det är Tomas Ledin.

Min poängställning efter 11 dagar är 15p. Inte illa alls, för att vara jag.

Aequinoxia, jag skulle också vilja läsa om när Jan Guillou dansade balett. Lotten kanske kan samla de bästa luckorna, med utvalda gissningar och kommentarer, och ge ut i bokform.

12 december, 2007 07:29  
Blogger Jessica skrev ...

Får jag påpeka att det här inte är facit utan dagens julkalender?

12 december, 2007 07:30  
Blogger aequinoxia skrev ...

Wow! Marie har kommit på ett sätt för Lotten att tjäna pengar på julkalenderbloggen. Schysst! :-)

12 december, 2007 07:52  
Anonymous Anonym skrev ...

Hm, vad har vi nu här då...? Kan sporten vara en (dålig) metafor för ung, manlig älskog...? VM-95...det där är nog en ledtråd...tidsmarkör...gissar på Jonas Gardell.

12 december, 2007 08:02  
Blogger leopardia skrev ...

det är för tidigt på morgonen så jag drar till med lisa ekdahl bara för det.

12 december, 2007 08:04  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jessika! Tack! (Det förklarar varför alla mina fina länkar hamnade bortitok.)

Är jag månne lite sömnig?

12 december, 2007 08:05  
Anonymous Anonym skrev ...

...d.v.s sporttermerna är Lottens egen lilla dimridå, inget som bör tillskrivas hemlisbloggaren ;)

12 december, 2007 08:11  
Blogger Hans Persson skrev ...

Både poesi och sport på samma gång! Jag kan inte något om någondera. Alltså gissar jag på Wyslawa Szymborska.

12 december, 2007 08:13  
Anonymous Anonym skrev ...

Lisa Ekdahl är ingen dum gissning...det är något irriterande med stilen som liknar känslan jag får av hennes texter...sätter henne som tvåa!

12 december, 2007 08:15  
Blogger Jessica skrev ...

Sömnighet är en mycket giltig ursäkt :)

12 december, 2007 08:17  
Blogger Jessica skrev ...

Börje Salming med spökskrivare

12 december, 2007 08:18  
Anonymous Anonym skrev ...

Så bra det var!

Men vem kan det vara?

Märta Tikkanen? Eeva Kilpi?
Men sportdelen?
Eller stackars(?) Stuart Baxter, som talar ut i tidningen idag efter att ha hoppat av som HIF-tränare?

Återkommer under dagen (när jag fått kaffe!)

12 december, 2007 08:33  
Anonymous Anonym skrev ...

Fast det är en ganska klockren U.L.
För att vara bannlyst är han ganska ofta förekommande!

12 december, 2007 08:34  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Nämen, försöka prata bort Aequinoxias gissning sådär! Jag tror nämligen också på Sonja Åkesson, och det gjorde jag redan innan jag läste kommentarerna, fast det säger ju alla och det är väl ingen som tror på det egentligen. Nu ska jag fundera ut någon annan att gissa på. Göran Sonnevi kanske?

12 december, 2007 08:44  
Blogger Hajcharlott skrev ...

Lisa Ekdahl är en bra gissning. Låten "Jag skrek" poppar upp.

Men det är ROLIGARE att gissa på Mats Wilander: Droppen

Charlott - the Goblin girl

12 december, 2007 08:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Bob Hansson!

Jag snor samma motivering som aequinoxia använde till Sonja Åkesson...

12 december, 2007 08:48  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag rekommenderar Goblincharlotts länk till Droppen. Kolla Fredrik Belfrages min.

Och:

Jag. Såg. Det. Då. Alltså på riktigt. På tv.

Känslan var hisnande.

/poetlotten

12 december, 2007 09:19  
Anonymous Anonym skrev ...

Idag är det en av mina favoritförfattare från öst! Märta Tikkanen. Hon grälar med sin alkoholiserade man, och idag handlar grälet om handboll istället för om barn och hushållsarbete!

Hela kärlekssagan tillhör de bästa och mest utlämnande och sorgligaste dikter man kan läsa.

12 december, 2007 09:21  
Anonymous Anonym skrev ...

Känns lite som en sångtext... Lite poetiskt... Kanske Lars Winnerbäck?

12 december, 2007 09:21  
Blogger Cecilia N skrev ...

Det kändes bekant på nåt sätt.

Jag kan inte texten till "Är det det här du kallar kärlek", men nåt åt det hållet lutar jag.

12 december, 2007 09:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Med risk för att låta fjäskig är Hamiltonbaletten min julkalenderfavorit också.

Nu över till lyriken. Som vanligt kan jag ingenting! Jag läser för fort för att kunna läsa lyrik med behållning.

Fast jag gissar ändå! Märta Tikkanen. Hon och Henrik skrek nog en hel del på varandra, törstig var han garanterat.

12 december, 2007 09:37  
Blogger Mialiten skrev ...

"om att ifall" - det låter som att vi ska till Finland idag, tycker jag nog. Men sen vet jag inte så noga.

12 december, 2007 09:39  
Anonymous Anonym skrev ...

1995 var det VM i friidrott, Göteborg.
Vad hände mer? Är årtalet betydelsefullt eller bara en del av sportmetaforen?

12 december, 2007 09:45  
Anonymous Anonym skrev ...

VM i friidrott. Göteborg. Partik Sjöberg?

12 december, 2007 10:03  
Blogger aequinoxia skrev ...

1995 fick jag premium i svenska. En bok av Sonja Åkesson. Ja, det är sant.

12 december, 2007 10:11  
Anonymous Anonym skrev ...

Janis Joplin! Orkar tyvärr inte skriva en ordentlig motivering, så jag säger att det bara känns så.

12 december, 2007 10:28  
Anonymous Anonym skrev ...

Mialiten: lustigt att du nämner det där med att-konstruktionen...den gav mig faktiskt också en aning finlandssvensk känsla - har nyss läst ut Monika Fagerholms "Diva", där konstiga att-konstruktioner haglar :) Men då kan det ju inte vara Gardell eller Lisa Ekdahl... Hm? Tikkanen har jag ju inte läst...kanske är det hon då...? Oj, jag gissar ju på nya hela tiden...det får man kanske inte.

12 december, 2007 10:31  
Blogger Ica skrev ...

Alltså. Jag förvirrar helt in mig på VM 1995. Det var i Göteborg och friidrott. Och där spelar nån zonförsvar?? Var gör man det i friidrott? Fast, å andra sidan. Det finns ju andra sporter än fotboll som har zonförsvar. Kanske de spelade VM då. Måste kollas upp.

12 december, 2007 10:32  
Blogger Ica skrev ...

Haha, hockey förvisso också. Då bör det ju vara en svensk eller en finne som bloggar, eftersom alla som inte når till final är inte värda att ta upp (gäller inte i fotbollsvm då Sverige aldrig lyckas ta sig till final där.)

12 december, 2007 10:35  
Blogger Ica skrev ...

Det som jag med tänker var väl med angående den röda tråden. Igår var det Kajsa som bloggade, och var det inte 1995 som finnarna hade Kalle Anka-kedjan? Jag ser ett mönster :D. wv håller med: yeekk

12 december, 2007 10:40  
Blogger Bim skrev ...

Urk...
Det enda som fastnade i min skalle nu var herrarna som fick åka hem från fotbolls, öhh... VM? EM? eller vad? De som gick på krogen - efter sängdags :) Satt och grät (?) i rutan... Och då, vem... hm...
Samt att Freddie och ngn mer slogs... var han en av dem som inte fick va mä? Nä, inte Freddie...
Ni ser - Lotten och hennes fotboll ;) - den har liksom kletat sig fast i min hjärna... Fotbollstexter skriver då, hrm... GES ;O)
Skulle inte förvåna mig om hon enbart vill ha fram en spelare av något slag och har använt sig själv som rimsmed (övar inför julklappsrim...) - rimhjälp på nätet? Inspirerad av klottrare i kommentatorsbåset?
Må så gott... värmländskan som återkommer NÄR hjärnan är med, hrmpf...
yvagg??? nyvaggad?

12 december, 2007 10:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Det var pingis-VM -95 också. Bloggaren kanske är kines?

Fast jag gissar på Bruno K. Öijer. Han är bra. Han förtjänar ett omnämnande.

12 december, 2007 10:44  
Blogger vredens barn skrev ...

Sporten är ju idel metafor för en relation av något slag.

(Apropå det: Metaphors we live by av George Lakoff och Mark Johnson. En bok om hur vi använder vissa grundmetaforer i språket för att förklara andra företeelser. Argumentation = krig, tid = pengar osv.)

Hursomhelst. Modern poesi eller möjligen låttext. Verkligen inte Lars Winnerbäck, han skriver mycket mer formulerat, längre rader, rytm. Än en gång "mej". Poeter som skriver "mej" och "sej" gör det med flit. Jag har bara läst lite lite Sonja Åkesson men det är väl inte alldeles omöjligt. Fast ärligt talat är stilen lite.. pubertal.

12 december, 2007 10:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Det är Lisbeth Salander som blivit personlighetsförändrad och därmed hjälpsam och till och med uppoffrande. Den hon pushade och peppade är Paolo Roberto. Det här ingår inte en ännu inte utgiven del av fyra av Millenium.

12 december, 2007 10:54  
Anonymous Anonym skrev ...

Bruno K Öijer gav ut en diktsamling 1995, nån som läst?

12 december, 2007 10:54  
Anonymous Anonym skrev ...

gud sig förbarme vad fel det blev i sista meningen. snart skriver jag väl "triologi" också.

12 december, 2007 10:55  
Blogger B. Fundberg skrev ...

Nu är jag helt säker, det är den där killen med skägg som var framgångsrik hockeyspelare men lade allt på hyllan och blev poet istället.
Namnet? Ingen aning. Kan man vinna halva t-shirts?

12 december, 2007 10:59  
Blogger B. Fundberg skrev ...

Tom Malmquist, heter han.

12 december, 2007 10:59  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Vajlan: Men när man skriver "triologi" hittar man snabbt på en ny betydelse för ordet. Kanske är det bara de tre vise männens bostad?

12 december, 2007 11:03  
Blogger crrly skrev ...

Tonen låter så ångestfylld, lite för arg för att vara Karenina, men jag tänkte på den ändå. Thåströms alter ego eller så, dårå.

Gatoraden var ett kul ord, det fick jag slå upp. En energidryck, okej.

Sporten låter som hockey. Och det var hockey-VM 1995, så ja, det stämmer väl kanske då.

Men hmm, Thåström och hockey...? Har de något gemensamt?

12 december, 2007 11:06  
Blogger Ninnibeth skrev ...

Åh, det här är nå't jag känner igen! Kan inte placera det (ännu), men det känns som nå't man tvingades inmundiga i gymnasiet...
Grr, tror jag ska lobotomera mig med en flaskborste få se om jag kan krafsa ut det...
Men jag kan ju inte bara kommentera utan att gissa nå't?
Drar till med Ulf Lundell som är helt bortåt pipsvängen, men jag ber att få återkomma när lobotomin är avklarad! :)

12 december, 2007 11:10  
Blogger Ica skrev ...

Om det nu ska vara hockeybetonat tror jag på Snowman Snowy (maskoten under 1995), Curt ”Curre” Lindström,
Daniel Alfredsson

12 december, 2007 11:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Hihi, denna julkalender har en mycket dålig inverkan på mitt uppsatsarbete. Hur ska man kunna koncentrera sig på triviala frågor som fred och samarbete i världen när man har sådana här viktiga grejer att klura på?!

Omöjligt. Istället tänker jag febrilt på vad som skedde 1995. Någon sorts kamp, där gästbloggaren inte fick den support hon/han behövde av personen som texten riktar sig till. För sporten måste ju, som ni sagt allihop, vara en metafor. Men för vad?!

Wikipedia påminner mig om att Mona Sahlins "Tobleroneaffär" uppdagades -95. Kan det vara hon som inte fick det stöd hon behövde - dextrosol och gatorad (energidryck alltså?! där ser man) och försvar och allt vad det var. Hon har ju definitivt rest sig på den stora planen nu. Och vrålar het av mjölksyra. Efter en statsministerposition!

Hahaha. Jäklar va långsökt!

12 december, 2007 11:23  
Blogger crrly skrev ...

Alltså, jag tror inte att Märta Tikkanen är en dålig gissning. Inte alls faktiskt.

12 december, 2007 11:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Unni Drougge då?

Är det hennes destruktiva förhållande med Mats Drougge som skildras? Nittiotal, gräl, otillräcklighet...

Och stilen känns lite som hennes också. Hon skriver inte poesi, visst, men rättfram, naket och egocentrerat som i Lottens vers.

12 december, 2007 11:39  
Blogger Jessica skrev ...

Eller Börje Salming

12 december, 2007 11:51  
Blogger Studiomannen skrev ...

Ragnar Strömberg kombinerar poesi med sportfanatism ibland. Dessutom är han skrudad i de rätta blåvita färgerna.

Jag blir glad ifall jag har rätt.

Dessutom hette min hjältemorfar Ragnar.

12 december, 2007 12:00  
Anonymous Anonym skrev ...

jag spånar vidare på poesi och sport, Bob Hansson vann SM i Poetry Slam 1995, de ni!

12 december, 2007 13:07  
Blogger Lisa skrev ...

Märta Tikkanen känns rätt. Henrik Tikkanen började dessutom löpträna mitt i alltihopa.

Undrar vad gatoraden var spetsad md?

12 december, 2007 13:09  
Anonymous Anonym skrev ...

Peter Kihlgård säger jag, kombinationen sport och heta känslor och även stilen får mig att tro att han är ute och bloggar idag. Nu publicerar han sig mest i prosaform men jag tror att den tunna boken med den märkliga titeln "Koncipieringen av en gädda" är en lyriksamling.

12 december, 2007 13:24  
Blogger leopardia skrev ...

angående vm och fotboll, så finns det ju damfotboll oxå... annars kan man tänka att det är själva sverige som skriver i klivet in i eu och jag har för mig att billigare sprit och att få föra in mer sprit var nåt viktigt på den tiden... men naj, jag har ännu ingen aning... eller kanske är det ipren - den intelligenta värktabletten, som ligger bakom denna text...

12 december, 2007 13:26  
Anonymous Anonym skrev ...

Tom Malmqvist skriver mer

såhär
lite
här
och där
p
å

sidan. (Asch, det syns ju inte i förhandsgranskningen - tänk ee cummings)

Dessutom använder han uttrycket "din lilla f***a" ganska ofta.

Hoppsan - jag har ju läst poesi och kommer ihåg det!

12 december, 2007 13:32  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag gissar att det är en låttext, kanske sjungen av Skin från Skunk Anansie. Sjo (< - norrbottniskt "jo" med inandning).

12 december, 2007 14:23  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu ska jag strax ägna mig åt att spela basketmatch i Söderköping och kommer därför inte att kunna hålla er i handen eller leda er rätt förrän bortåt midnatt.

Men. Svaret finns bland gissningarna. Petras kommentar nyss var insiktsfull. Ni borde snart komma på vad som hände för första gången någonsin 1995.

12 december, 2007 14:26  
Blogger den blyga skrev ...

Deras, H&M, kärlek var som kriget!

Eller en basketmatch!?
Men de verkar ju vara i samma lag?

Återigen har vi ju förstås intag av närande och stimulerande drycker...

12 december, 2007 14:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Ahaaaa!

1995!

"Den glider in"

vilket den också gjorde, inte mindre än fyra gånger under finalen, för inga andra än...

12 december, 2007 14:48  
Anonymous Anonym skrev ...

1995 vann Finland för första gången VM-guld i ishockey. I Sverige, faktiskt, och Curt Lindström var förbundskapten. Nick Borgens VM-låt "Den glider in" blev en lite otippad finsk landsplåga.

Märta Tikkanen kanske är en bra gissning...?

12 december, 2007 14:51  
Blogger den blyga skrev ...

Vad hände 1995?
Jo det måste vara utskicket den
14 december:
500.000 julkort från brandkåren till Sveriges hushåll måste tryckas om, eftersom ordet "inte" har fallit bort och uppmaningen på dem lyder "Glöm ljusen!".

Det hade ju ALDRIG hänt om Bergmans Bokstäver hade korrekturläst!!!

12 december, 2007 14:51  
Anonymous Anonym skrev ...

Men det maste ju vara Marta Tikkanen, och det kom jag inte pa sjalv, utan genom att lasa komentarerna.

12 december, 2007 14:54  
Blogger Ataharis skrev ...

En sportintresserad Winnerbäck eller LeMarc?

12 december, 2007 14:58  
Blogger Ingela skrev ...

Tror också på Märta Tikkanen, egentligen, men gissar trots det på Bodil Malmsten, för att inte vara så enkelspårig som i går.

Stilen skulle kunna vara BM, men innehållet pekar förvisso åt ett helt annat håll. österut.

12 december, 2007 15:10  
Blogger Ingela skrev ...

Oj, nu såg jag att det rätta svaret fanns i kommentarerna.

Jamen Märta då...

12 december, 2007 15:20  
Blogger Huskorset skrev ...

Kaaanske att det kan vara Bodil Malmsten. Fast hon rimmar lite mer.

Eller Kristina Lugn. Fast hon är lite mer abstrakt - på en underligt konkret vis.

Sport och olycklig kärlek känns mer som en man, men jag får ändå kvinnovibbar.

Jag vet då rakt inte.

12 december, 2007 15:23  
Blogger Lena skrev ...

När jag googlade på Gatoraden dök det upp en massa finska sidor. Klickade på en i mängden o där fanns en bild från en thriathlon-tävling. Minns när jag sydde sådana dräkter här i Göteborg på 80-talaet! Hua
Jag utgår från de finska sidorna o gissar sålunda på en finne- Jörn Donner
Inga övriga kommentarer!
Är det fel skyller jag på min febertopp, just nu nere på 38.1

12 december, 2007 15:34  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tänkte först gissa på Lisa Ekdahl, bara för att jag gillar hennes "Jag är så pigg" så mycket, men sen kommer andra och har en massa bra belÄgg för Märta Tikkanen så jag dras med av grupptrycket och gissar på Märta.

Heja Söderköping! *hukar*
(man måste ju vara lite solidarisk med sin uppväxtort)

12 december, 2007 15:42  
Blogger Ica skrev ...

Sen tror jag också att bloggaren kan vara Roland Nilsson (fast det rätta svaret kommit upp). Av alla bollar han fått i skallen minns han VM som 95 istället för 94... och han som ALDRIG svettades och sprang som en tok hade väl lite svårt för mjölksyra, druvsocker och liknande.

12 december, 2007 16:00  
Anonymous Anonym skrev ...

Är Uffe L. bannlyst (som Lotta skrev)? Varför? Skulle annars också tro att det är han idag.

12 december, 2007 16:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Så verkar det som om kluriga människor har lyckats knäcka det här för länge sedan. Men jag struntar i er bastanta bevisföring, tar istället fasta på "spring spring spring", lägger till det där med "släpp hästarna fria" och gissar på Tomas Ledin.

12 december, 2007 16:38  
Anonymous Anonym skrev ...

Tonen, rytmen, kärleken och drickandet
är som ur en särskild kärlekssaga,
men sport, och särskilt VM-återblickandet
säger mig inget. Jag vill klaga.

:)

12 december, 2007 17:02  
Blogger Eva-L skrev ...

Det hjälper faktiskt inte mig att svaret finns bland kommentarerna. Jag vet ändå inte. Den jag läst mest av är Märta Tikkanen så jag gissar på henne.

12 december, 2007 17:33  
Blogger lilla my skrev ...

Finne, hockey, relationer... vart ska detta sluta?
Kanske är det Tikkanen, eller så är det inte det.
Hmmm, nu är jag med i utlottningen i alla fall och det är huvudsaken.

12 december, 2007 17:38  
Blogger Bokmoster skrev ...

Poesi, VM, fotboll, tv, Marcus Birro har jag sett i någon studio någon gång. Och "längtan efter öl", öl heter väl birro, nej, birra, på spanska, nej, italienska. Se där: min allra första gissning!

12 december, 2007 17:56  
Blogger Malinka skrev ...

VM -95, med zonförsvar = ishockey. En spelare som känner sig ouppskattad. En finländare, om man ska tolka Lotten som "första gången" är VM-guld till Finland.

I så fall är det väl troligen Curre som bloggaren uttrycker känslor inför – men vem är det? Ingen aning.

12 december, 2007 19:00  
Anonymous Anonym skrev ...

Åh, nej, hann någon före mig? Jag har inte hängt med bland kommentarerna... Då får jag väl hitta en ny daglig gissning. Då får det ju Astrid Lindgren (hoppas ingen annan har hunnit före med den gisningen), hon bara MÅSTE vara med, eller i alla fall någon av hennes figurer.

Kan man helgardera med Harry Potter och J.K. Rowling också, eftersom du skriver att han också måste vara med i år?

12 december, 2007 19:08  
Blogger leopardia skrev ...

pinsamt nog =/ var det enda jag fick fram av petras "din lilla f***a" att maria leissner blev första kvinnliga ordförande för folkpartiet. men jag tror inte att det var det som var ledtråden med den fulla kommentaren... och om svaret finns bland kommentarerna så gavs sista boken om carl hamilton ut då... Kents debutalbum ges tyvärr ut.. robyns lika så... men nä, det här sporttemat förvirrar mig. sportte-mat... matte-mat...

12 december, 2007 19:15  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

Sporten är kanske en metafor för någonting som betyder mycket. Inte för att sport betyder mycket för mig, det betyder typ ingenting alls om jag ska vara ärlig (och det ska man).

Jag tänkte på Svensson Svensson när jag läste. Stackars Lena som är i luven på Gustav. Det är naturligtvis fel eftersom att rätt svar finns bland kommentarerna ovan.

I början av årets julkalender gick jag omkring och kände mig bildad och duktig. Det har gått över. Big time.

12 december, 2007 19:25  
Blogger leopardia skrev ...

men jarmo myllys då... vet inte om han spelade vm 95 förvisso... men myllys rimmar på fyllys iallafall... gaaah.
annars fanns det ju ett asch med där... hm, aschberg... kan det ha varit något med dokusåpor 1995? nähä, robinson kom först 1997.. expo grundades förvisso 1995... men nä, nu har det nog snurrat ett varv för långt...

12 december, 2007 19:29  
Blogger leopardia skrev ...

jag har ett långsökt jultema iallafall... arne weise tänkte lägga av som julvärd 1995, men fortsatte eftersom det blev så stora protester

12 december, 2007 20:19  
Anonymous Anonym skrev ...

Idag, denna sena timma
orkar jag inte rimma...

Jag kan inget om poesi men är svag för Marcus Birro, så jag tar honom. Och han gillar ju sport.

12 december, 2007 20:32  
Anonymous Anonym skrev ...

inte för att jag alls tror det, men jag gissar ändå på Thåström. Lät som honom om man läser och lyssnar på 22 pistepirkko samtidigt.. :)

12 december, 2007 20:35  
Anonymous Anonym skrev ...

En poet? En svensk poet.
Bob Hansson, kanske.

Och nu ska jag läsa de övriga förslagen.
Nu har gjort så och några fler tror som jag.

12 december, 2007 21:01  
Blogger Moster Mjölgumpa skrev ...

Lika ovetande som vanligt så gissar jag än en gång på Nils Parling.

12 december, 2007 21:11  
Blogger leopardia skrev ...

jag kanske ska förtydliga att petras kommentar och "din lilla f***a" gjorde att jag började fnula på kvinnliga framgångar. inget annat.

12 december, 2007 21:21  
Blogger Cecilia N skrev ...

Guillou dansar balett. Varför gissade inte jag på den ojulkalendern? En gåta ... (Eller var det då som OS invigdes? Då var jag inte hemma. Och inte heller på OS om någon trodde det där var förtäckt skryt.)

Vad som däremot dök upp i mitt minne när jag läste G d b, var Ernst-Hugo Järegård dansandes balett.
Jag tror det var en film av Marie-Louise de Geer Bergenstråhle som hon ju då hette.

Nu letade jag lite snabbt på youtube, men hittade inte scenen.
Nån som vet vad jag yrar om?

12 december, 2007 21:35  
Anonymous Anonym skrev ...

Leopardia: intressant. Fast underligt nog fastnade mina ögon också på det på Wikipedia.

Det finns en Esa Tikkanen som spelade ungefär då, men av allt att döma så bör han ha befunnit sig på andra sidan Atlanten under VM.

12 december, 2007 21:42  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Cecilia: Jag tror det är den här filmen du menar! En målande beskrivning av handlingen finns här. Tydligen är även Charlotte Gyllenhammar med i den! Hon har väl varit på tapeten bland gissningarna här ett par gånger?

12 december, 2007 21:44  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Första länken blev konstig, men jag menade alltså filmen Fadern, Sonen och Den Helige Ande från 1987.

12 december, 2007 21:45  
Anonymous Anonym skrev ...

Efter som ingen verkar vilja haka på Janis Joplin-idén, kan jag styrka det med att hon valdes in i Rock and Roll Hall of Fame 1995.

12 december, 2007 21:52  
Anonymous Anonym skrev ...

Det är ingen sinekur
att rimma om Doris i ur och skur
Ulrika, du är välkommen att hänga på
det är alltid roligare att vara två!
Idag har jag ordnat med julkort och batterier
så att åtminstone mina barn kan lysa som genier
Själv är jag om dagens bloggare lika okunnig som en julgris
Så jag gissar på Lessing, Doris

12 december, 2007 21:55  
Blogger Cecilia N skrev ...

ö-helena, var det tänkt ett klipp i den första länken? Vill vill vill!

12 december, 2007 21:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Aargh! 98 kommentarer redan. Har ni (vi?) inga liv?

Nu ska jag kasta in en gissning -- bara för att jag associerade VM-95 med Tomas Brolin (vet inte varför) -- Tomas Tranströmer.

Poesi är inte min starka sida.

Straxt ska jag läsa kommentarerna och se om jag ska ändra mig.

wv: eeuag -- värmlänning?

12 december, 2007 22:09  
Anonymous Anonym skrev ...

Tack för tröjan - Välförtjänt!!

1995 var det bland annat VM i damfotboll och ishockey. Hockey spelas i en timme (även basket om jag inte missminner mig). Falcon var en stor sponsor. Alltså klart med hockey-vm i Sverige, något som finska lejonen tog hem, deras första guld i sådana här sammanhang för övrigt.

I Finland har de också tävlingar i att bära fru (käringakånk). Jag tror Gardell är den kvinnliga av de två och alltså är det Levengood som bloggar.

12 december, 2007 22:17  
Blogger Malinka skrev ...

Nej, jag fattar fortfarande inte vem som är sur på Curre.

Men jag vill tacka för tröjan! :-D Den sitter som en smäck.

/Malinka

12 december, 2007 22:35  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nämen, hihi, har ni inte kommit längre? Här har man åkt 24 mil och förlorat en match med 29 poäng och så är ni fortfarande inte överens!

Men ok. Ni får helt enkelt vara oöverens. Det finns det ju fler som är, eller var. Tills hälften av dem dör.

12 december, 2007 23:02  
Blogger leopardia skrev ...

äta bör man annars dör man

tack för maten den var god
hälften spydde hälften dog

men jag har ännu ingen aning... energidrycker och druvsocker och skrik och spring... spring i benen, ida, emils syster... hmm... äsch.
ska bli spännande att läsa facit...

12 december, 2007 23:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Haha! Fotbolls-VM som jag tänker på var naturligtvis 1994. Jag kände på mig att det var något galet.

Jag får nog förlita mig på övriga kommentatorers klokskap. Märta Tikkanen verkar vara en god gissning -- jag har inte läst henne.

12 december, 2007 23:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Läs Lottens senaste kommentar strax här ovanför igen. Där kom ju ytterligare en liten ledtråd som pekar på MT.

"Ni får helt enkelt vara oöverens. Det finns det ju fler som är, eller var. Tills hälften av dem dör."

Det är ju inte oss hon talar om, utan Märta och Henrik såklart! Bravo den som gissade rätt först någon gång i förmiddags.

Onneksi Olkoon!

12 december, 2007 23:57  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten: många 11 december i år :-)

Nu är jag nyfiken på vad Trulsa och gjorde bra igår, men vi får ge oss till tåls.

12 december, 2007 23:58  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack, Dieva. (Sanslöst. Hur kan man feldatera så in i bänken när man med säkerhet vet att det är lucia kl 06.15 imorrn?)

13 december, 2007 00:05  

Skicka en kommentar

<< Home