10 december 2007

Julkalendern den 10 december 2007

Gårdagens vinnare blev Jovanna, som kunde se likheter mellan Piet Hein och Stefan Sundström samt Kirkegaard. Skickligt!

Julkalenderns programförklaring finns här i första luckan. Men nu till lucka tio!

----------

Jag är faktiskt värd lite mat, men det är helt hopplöst eftersom jag är totalt oansvarig och helt livlös i sådana där situationer när andra bara känner sig lyckligt frigjorda.

Jag kan inte äta eftersom jag
är komplett sönderskjuten och full av hål (jävla 70- och 80-tal)
är iskall (alla fejkade år, ni vet)
inte känner av något annat än de hårda ärren runt hjärtat (och möjligtvis Romeo och Julian ... nej vad heter han?).

Men för att återvända till temat än en gång: jag skulle vilja äta annan sorts mat, en sådan som inte bryter ner en. En som inte murar in mig, som inte stänger in mig – kanske även mat som inte betyder ett jota. Ja, det är sådan mat jag behöver: jag kan väl få en önskemåltid eftersom jag faktiskt bär på en och annan erfarenhet i den här ryggsäcken? Jag tror banne mig att min önskan är värd att upprepas:
  • öl som inte bryter ner en
  • vin som inte murar igen munhålan
  • vitlök som inte stänger in en
  • potatismos som inte betyder ett enda någe.
Ja, det är sådan näring jag behöver – och jag kan väl få den som jag vill ha den eftersom jag bär på så många minnen (och glasögon)?

Kom igen nu! Jag har mått illa så många gånger; ge mig inte utsökt och smakfull mat eftersom jag är redo för lite tuffare tag och inte sådant där milt och vackert upplagt trams. Men kom ihåg att jag är helt uttråkat blasé när ni känner er fria och modiga.

-----
Nu kommer facit till den här hemlisbloggaren inte att publiceras förrän i morgon mellan 06 och 08 eftersom jag har jobb att utföra. Sådant som inbringar pengar, ni vet. (Men som bonus på laxen ska jag försöka hinna med ett och annat vanligt blogginlägg för att t.ex. meddela vad ni ska köpa till mig i julklapp.)
--
Ordfacit.
Musikfacit.

91 Reflektioner:

Blogger aequinoxia skrev ...

Mat, mat, mera mat, och fler böcker som jag inte har läst.

Sönderskjuten och full av hål, 70- och 80-tal, iskall, och murar. Det måste ju bli Berlinmuren.

Andra ledtrådar: Julian. Envie. Glasögon.

10 december, 2007 00:12  
Blogger Ica skrev ...

Hälge Älg!

10 december, 2007 00:12  
Anonymous Anonym skrev ...

Kräver en natts sömn och en del grubbel.

Godnatt!

10 december, 2007 00:20  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Här måste ju maten vara en metafor för kärleken, äktenskapet, tvåsamheten eller nåt sånt. Jaha, kan det vara Suzanne Brøgger eller Erika Jong i dag då kanske? Jag tror jag säger Brøgger - Fri os fra kærligheden.

10 december, 2007 00:41  
Blogger leopardia skrev ...

slutet får mig att tänka på per morberg, men jag måste nog klura vidare, den här var svår...

10 december, 2007 00:42  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Fast hon har ju inte glasögon ...

10 december, 2007 00:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Det här var också en nöt av svårknäckt slag, men tankarna ger sig villigt ut på jakt och stöter på det ena villospåret efter det andra. Det här villospåret kan man i alla fall lyssna till och beskåda medan man funderar vidare.

Glasögon var det ja ...

10 december, 2007 00:49  
Anonymous Anonym skrev ...

Låttext. Översättning. Kolla upprepningarna. "... won't (bring) you down, won't (lock) you up, won't (shut) you in, ... don't mean a thing. --- felt so bad so many times before.

Gör som jag, testa att läsa det på hemmagjord engelska. Vem vet? Ni kan hamna lika långt bort från ämnet som jag gjorde i går.

Glasögon? Elton John, givetvis.

Fast jag hittar ju nada när jag googlar på alla möjliga engelska ord.

10 december, 2007 01:01  
Anonymous Anonym skrev ...

jag tänkte på Rickard Wolff, men både berlinmusen och hälge älg lät mycket roligare. så jag säger alltså M Proust.

10 december, 2007 01:09  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu har mina funderingar hamnat i årtal, eller snarare århundranden. 70- och 80-tal, visst. Men under vilket århundrade?Tanken traskade iväg till 1780-tal då jag tror att Sven Delblancs pikaresk Prästkappan utspelar sig. Men glasögon och potatismos? Drog så ut boken från dess hyllplats och faktiskt har den ena av de två kumpanerna, pastorsadjunkten, glasögon på omslagsbilden. I boken ligger en hel gulnad tidningssida från Sydsvenskan lördagen den 8 april 1989.
»Ett mål fördolt« är rubriken på den omfattande artikeln om vår tids hårt medfarna humanism, skriven av Sven Delblanc. Artikeln tager jag nu med mig som nattlektyr – kanske klarnar dagens luckinnehåll därav. I början av artikeln citeras Rydbergs kantat:

Ur nattomhöljda tider
emot ett mål, fördolt för dig
o mänsklighet du skrider
i sekler fram din ökenstig.

10 december, 2007 02:02  
Blogger Godiva skrev ...

Det kanske är alkohol och det kanske är Lundell?

Otroligt spännande julkalender, tack!

10 december, 2007 02:21  
Blogger Godiva skrev ...

Shit man skulle gissa i gåtor också?!

Hej, jag är ny här.

10 december, 2007 02:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag nollade igår, misstänker en nolla till idag igen [förra året nollade jag 25%, så jag vet vad som väntar].
Ettt tips till Lotten om julklappar appropå det nya jobbet: Boken Late Nights on Air av Elizabeth Hay. Har inte läst den heller, men den verkar bra [15 st i kö på bibblan].
En gissning idag, kan det vara John Lennon? Om det nu är musik.

10 december, 2007 06:40  
Blogger Hajcharlott skrev ...

Matfixering och Romeo... Victoria Beckham!

Återkommer!

Charlott – the goblin girl

Någon som vet var daqnaelv ligger?

10 december, 2007 06:50  
Blogger leopardia skrev ...

okej, glasögon, droger, mat och asexuell - andy warhol.

10 december, 2007 07:54  
Blogger Bim skrev ...

Nä, Helge Älg blir ju aldrig skjuten, eller träffas han? hm... är det inte de andra som träffas bara???
Christian - Jag är böjd att hålla på dig jag... Det du skriver där, hemmaknåpade engelska eller vad vi ska kalla det... Ja, det där känns igen... Men, vem är det som skrivit det... Elton - kanske...
Får fundera lite och kanske komma åter ;)
Må så gott... värmländskan Bim

10 december, 2007 08:05  
Anonymous Anonym skrev ...

Lite blasé, lite gnällig - det måste vara en kombination av Jan Myrdal och Per Hagman...

10 december, 2007 08:08  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Varenda, varenda, varenda dag tänker jag "så här roliga har kommentatorerna aldrig varit!".

Nytillkomna Godiva: gissa i gåtor, i rim, baklänges eller ogissa totalt -- go crazy!

10 december, 2007 08:11  
Blogger Lisa skrev ...

Jag håller med om låttext apselut. Och undrar om DRT är konsumtion eller hagalenskap.

10 december, 2007 08:11  
Blogger Lisa skrev ...

Åh, jag gissar på John Lennon också.

10 december, 2007 08:15  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jag borde ju veta bättre än att hålla med Christian efter gårdagens platta fall, men med en druckens envishet gör jag det ändå. Det är som att dö litegrann men ändå befriande.

10 december, 2007 08:30  
Blogger Jessica skrev ...

Jag tänker Lundell.

10 december, 2007 08:36  
Anonymous Anonym skrev ...

En till som går för John Lennon är jag.

10 december, 2007 08:38  
Blogger Cecilia N skrev ...

Jag har inte fått den stora aha-upplevelsen, men jag uppmuntrar spån om att det handlar snarare om sex än mat och att det är en sångtext.

Stckena 1, 2 och 4 är ungefär lika långa och sen är trean något på en annan melodi.

10 december, 2007 08:40  
Anonymous Anonym skrev ...

Först tänkte jag Elton John, men det är det ju inte alls. Det är ju Bernie Taupin.

10 december, 2007 08:43  
Blogger Hajcharlott skrev ...

Slutet kändes lite Morrissey nu... som är Peter Birros stora hjälte... Det blir en dubbelgissning på dom!

Charlott - the Goblin girl

10 december, 2007 08:50  
Blogger Herr R skrev ...

Absolut först tänkte jag faktiskt på Nalle Puh. Men sedan Romeo och Julian.
Julian Lennon, är ju Johns son.
Och det mesta andra verkar också på lite lagom kryptiskt sätt stämma in på den berömde Liverpool-snubben.

Min gissning: John Lennon.

10 december, 2007 08:51  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag lutar nog också åt Morrissey...

10 december, 2007 09:03  
Blogger bengt skrev ...

Lennon är inget dumt förslag.
Och det finns väldigt många recept på potatismos med vitlök.

10 december, 2007 09:37  
Blogger lilla my skrev ...

Låter inte så dumt med en låtskrivare, faktiskt.
Men vem?
Kanske är det en rappare? Kulhål och grejor.
Jag säger 2pac.

10 december, 2007 09:37  
Blogger Hans Persson skrev ...

I dag är jag så totalt jättelost att jag inte ens försöker mig på att gissa något. Det är ju Lotten! Det är inte en gissning, det är fakta.

10 december, 2007 09:45  
Anonymous Anonym skrev ...

Min första tanke är att det handlar om en sista måltid inför en förestående avrättning. Och den enda dödsdömde litterära gestalt som min måndagsmosiga hjärna kan plocka fram är Mördar-Anders. Alltså gissar jag på Cornelis Vreeswijk. Jag tror inte själv på det, men det är en gissning.

10 december, 2007 10:05  
Blogger Mialiten skrev ...

Jag slår till med en alternativ adventpsalmtext:

Bo-o-dil Malm-sten
frö-ö-ö-ö-öjda dig!

10 december, 2007 10:32  
Blogger Pysseliten skrev ...

Nu har vi samrått och kommit överens om att det nog handlar om någon som levt ett sjujädra jet-setliv undet 70-och 80-talen, fejkat sin sexuella läggning och inte är vid liv idag. Nåja, Elton John har ju brillorna, men vi gissar unisont på Freddie Mercury.
/U&J

10 december, 2007 10:47  
Anonymous Anonym skrev ...

Hej! Du har via ett tips från en av mina läsare blivit nominerad till en tävling hos mig som heter Veckans blogg! Den avgörs av läsarna och röstningen pågår till torsdagkväll. Kika in för mer information om tävlingen! Lycka till! /Sica.
www.sicastyle.blogg.se

10 december, 2007 10:51  
Anonymous Anonym skrev ...

Man hittar mycket intressant när man googlar: Dionne Warwicks "Only the Strong, Only the Brave."
Men inget annat stämmer...
Detta är alltså en o-gissning, men ändå en kommentar :-)

10 december, 2007 10:52  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Bäst att jag gör en klickbar länk av det där så att jag kan bli röstad på? Tack, Sica. Eller tack till den som nominerade?

10 december, 2007 11:04  
Anonymous Anonym skrev ...

Med tanke på kvällens begivenheter gissar jag på Kungen. Han måste bli trött på "tillgjord mat" ibland.

10 december, 2007 12:24  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Kerry: Med tanke på kvällens begivenhet borde jag faktiskt tänka lite oftare på mitt magra långklänningsbestånd.

Men vad är väl en bal på slottet?

10 december, 2007 12:27  
Blogger jen skrev ...

Nu vill jag också vara med och gissa, efter att ha kikat runt och läst här på denna kul tävling ett tag men ännu inte varit med och gissat.

Låttextförfattare sade någon, det tror jag också på.

Thåström!

Full av hål, det sjunger Imperiet i "Silver, guld och misär". Iskall, fejkade år, ärrat hjärta är alla saker återfinns i Imperiet eller Thåströms texter. Ärrad efter ett jävla 70-80-tal, det stämmer också på Thåström. Liksom attityden texten är skriven med, sådär rebelliskt ifrågasättande och nonchalant. Och minnen bär han ju definitivt på. Men glasögon? Hm. Den ledtråden gör mig konfunderad...

10 december, 2007 12:54  
Blogger Cecilia N skrev ...

Fast iofs är ju Thåström nu i den åldern att glasögon borde förekomma.

Det var mig en andlig wv: peiruach, fast peir blir jag inte klok på.

10 december, 2007 13:23  
Blogger Ica skrev ...

Jag håller fast vid Hälge faktiskt, även om jag tycker att en bitter Magnus Uggla också passar in. Han bär ju alltid solbrillor och brillor som brillor väl? Alternativt kan det vara Sverker Olofssons egocentriska tvillingbror Jerker Olofsson.

10 december, 2007 13:31  
Anonymous Anonym skrev ...

John Lennon är det.
En av hans gamla kompisar fixar här en del av vad han vill ha.

10 december, 2007 13:34  
Blogger leopardia skrev ...

strandens romeo i sina rosa tanga, de säger jag skiter i allt men det skiter jag i, livet är stenkul utanför murarna, julian? nä, han hette ju joey killer.. och mått illa har han gjort många gånger över mycket.. och skulle magnus uggla vara magnus uggla utan sina pilotbrillor?
njae, jag är inte helt seriös...

10 december, 2007 13:41  
Anonymous Anonym skrev ...

Är det så enkelt att det handlar om Lennon (dock ett par dagar för sent för att fira hans dödsdagsjubileum)?

Med anspelningar som minnen (memory), sonen Julian och hans hemska glasögon?

Den som lever får se.

10 december, 2007 14:03  
Blogger den blyga skrev ...

Först tänkte jag - inspirerad av aequinoxias Berlinmur att det var Tysklands alla inkarnationer, därtill inspirerad av de olika föreslagna maträtterna, där potatismoset skulle vara DDR.
Men det utmynnar ju för de första inte i en skribent - och sedan är det ju uppenbart att maten är metaforisk (men värdefull för oss som spånar på DRT)

Maten står för något annat livsviktigt eller njutningsfullt:
Alkohol, knark eller MUSIK!?

Ja, så det här med Julian verkar ju handfast så jag ställer mig hos Lennongruppen

10 december, 2007 14:06  
Blogger den blyga skrev ...

Eller KÄRLEK
Love, love, love...

10 december, 2007 14:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Men nu måste det vara den där livströtte prosaisten som kallade dig slummig och dum, Lotten! Jag skriver inte ut hans namn ety jag då åkallar hans vrede över denna blogg och det vore väl onödigt.
Ärr kring hjärtat (=alla kvinnohistorier), sönderskjuten under de svåra årtiondena 70- 0ch 80-tal (all kritik mot hans kvinnosyn/alkoholism/allt längra romaner, ja det finns mycket som pekar mot Uffe här.

10 december, 2007 14:13  
Anonymous Anonym skrev ...

Detta var inte lätt, och jag tror inte på Lennon! Hon som efterfrågade det kravlösa knullet var ju Brögger, men jag tycker att hon tillhör de dagliga gissningarna, så frågan är om det kan vara hon? En svensk tant som upplevt och skrivit mycket inom området är Birgitta Stenberg. Jag gissar på henne, utan att veta något om hennes stil. Glasögon har hon inte, men de kanske bara är en bild för att hon är "gammal"?

10 december, 2007 14:22  
Blogger The Blogger Formerly Known as Ensamma Mamman skrev ...

Alltsa: Jag har precid for mig att jag for ett tag sedan horde talas om Berlinmurens sjalvbiografi; dvs en roman i formen av Berlinmurens sjalvbiografi. Har for mig att det var en kvinnlig forfattare och att hennes nasta roman (fast det var formodligen ett skamt) skulle bli kinesiska murens sjalvbiografi.

Eller inbillar jag mig bara, igen?

10 december, 2007 15:09  
Anonymous Anonym skrev ...

"Sönderskjuten och full av hål, 70- och 80-tal, iskall, och murar. Det måste ju bli Berlinmuren." Och då måste det ju bli Thåström! Nu såg jag att nån annan hade skrivit det redan, men det är ett spår som är värt att upprepa och hålla fast vid. Eller är det Magnus Uggla? Men honom pratades det ju om alldeles häromdan, så det vore konstigt.

10 december, 2007 15:32  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Är det verkligen ingen som sällar sig till mitt och makens (Christians) ensamma lilla läger? Min förra kommentar innehåller faktiskt en - om jag får säga det själv - mycket listig ledtråd för den som är på hugget.

10 december, 2007 16:17  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ni vet att jag är här och spionerar va? Jag bara syns inte, liksom.

10 december, 2007 16:36  
Anonymous Anonym skrev ...

Ackackack. På åttitalet nångång fanns en melodifestivallåt som hette "Kall som is", den får duga. Jag säger Ingela "Pling" Forsman.

10 december, 2007 16:38  
Blogger Pysseliten skrev ...

Om det är en ledtråd är jag Kalle Anka och den hemliga bloggaren Harry Potter...

10 december, 2007 16:40  
Blogger leopardia skrev ...

nu har jag googlat mig förvirrad här och fått träff på allt mellan james bond och ray charles och nu började jag fundera på om det inte kunde vara en filmregissör och naturligtvis har jag även fått träff på polis polis potatismos. men efter alla namn som snurrar runt i minnesbankar och databankar så har jag fortfarande inget klockrent svar. nej.

10 december, 2007 16:56  
Blogger Ataharis skrev ...

Lotten: ... och alldeles, alldeles underbar.

Översättarhelena: Att skiljas är att dö en smula?

Men att gissa på texten ... tja, första namnet som poppade upp i huvudet var Linda Skugge men det är alldeles för melodiöst och oprovocerande för det. Freddy Mercury - I want to break free? Men hade han glasögon?

Nä, vad klurigt det var idag. Jag känner att nåt i texten retar mitt bakhuvud men längre än så kommer jag inte.

10 december, 2007 17:06  
Anonymous Anonym skrev ...

Översättarhelena:

Va? Cole Porter? Jag fattar inte ett smack, men jag kan ju lika gärna gissa på honom som på vem som helst annars.

10 december, 2007 17:13  
Anonymous Anonym skrev ...

men vafan, där kom ju Thåström, och jag som tyckte jag var fiffig! hmmff.

10 december, 2007 17:14  
Anonymous Anonym skrev ...

fast Birgitta Stenberg är en Paris-association, inte Berlin.. eller? jag satt bredvid henne på tåget en gång, hon skulle skicka mig nåt om franska verb men gjorde aldrig det. det var nästan skönt att hon var lika slarvig som jag själv. ;)

10 december, 2007 17:16  
Blogger Eva-L skrev ...

Jag googlade på Romeo & Julian och det var intressant. Men fel.
Hade det varit Pink Floyd hade ju nån gissat det nu.
Jag gissar på John Lennon.

10 december, 2007 18:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Idag var det lite fram och tillbaka med språket, det känns liksom svajigt med olika former av stycken, kolon, tankestreck och parenteser. Och vem skriver i punktform? Vad betyder punkterna?
Kanske är det Paul Mcartney, han är ju noga med maten och har väl festat en del på 70 och 80talet?

10 december, 2007 18:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Översättarhelena: Jag hänger på. Inte för att jag ser din ledtråd, men Lotten har ju en i slutet av texten. Jag tror på Bernie.

10 december, 2007 18:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Potatismoset förbryllar mig, är det "mashed potatoes", alltså James Brown?

Jag spånar som cecilia n om att maten egentligen är sex och det finns ju i alla hans låtar!

10 december, 2007 18:58  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Välkommen, välkommen, Marie! Min ledtråd är en tolkning av den där sista raden i texten, skulle man kunna säga. För att underlätta googling på engelska till exempel.

10 december, 2007 19:02  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu tillkallade jag min granne som är expert på Elton John och vi lyckades hitta en låt som vi tror att det är ... Tack Helena för tipset!

10 december, 2007 19:21  
Anonymous Anonym skrev ...

Apropå Julian var det ju inte Elton som sjöng att han var glad att vara gay, men han är nog både glad och gay i alla fall.

10 december, 2007 19:26  
Anonymous Anonym skrev ...

Ö-helena verkar vara på rätt spår.. Elton John är gudfar till Romeo Beckham och Sean Lennon, den andra sonen, inte Julian.
Men maten, vad betyder det?

10 december, 2007 19:37  
Blogger leopardia skrev ...

jag kan komma på ännu en långsökt en. iggy pop. man måste ju säga att han i sin smala lekamen minsann är värd mat. så har vi droger. och sen har han ju medverkat i cry baby som är nån slags romeo och julia-historia och så har han gjort låten 'bored'...

annars kan jag ju lägga till att freddy mercury hade en katt som hette romeo.. att han samarbetat med en julian.. och jag tror att han hade glasögon på originalkonvolutet till mr bad guy. it's a kinda magic ist för mat. pjuh. och han vill ju breaka free.

annars är den enda författaren jag kommer på, som har glasögon - james joyce, men jag vet inte riktigt hur jag ska peta in honom - än.

10 december, 2007 19:50  
Anonymous Anonym skrev ...

I got holes where the rain gets in
sjöng Elton och skrev väl Taupin?

10 december, 2007 19:51  
Anonymous Anonym skrev ...

...och när jag googlade hittade jag rätt låt också. Tack öhelena för tips!

10 december, 2007 19:54  
Blogger Hajcharlott skrev ...

Elton John... Kan det vara han alltså? Jag som kollade kalendern och kom på att vi ska på Marilyn Manson på måndag (gjorde ett quiz på facebook igår: först blev jag 75 år i mental ålder, sen ändrade jag favoritbil från Jaguar till Batmobilen och blev 15 - dvs inte särskilt tillförlitligt). Iaf, MM har tagit mycket droger - dock kanske inte så mycket på 70-talet eftersom han föddes 1969 - och hans senaste skiva heter Eat Me, Drink Me! Det är matämnet som jag ff stör mig på...

Charlott – the goblin girl

10 december, 2007 20:19  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag vill ha mat!

10 december, 2007 20:23  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jamen hörni, maten är ju en metafor! För kärleken, som jag nog faktiskt hävdade redan klockan 00:41 i natt. *hostar lite självbelåtet*

10 december, 2007 20:38  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

Jag hatar när jag inte vet saker och den här luckan var jag inte alls vem som kan tänkas vara dagens hemlisbloggare. Det låter som en omarbetad sångtext av någon antingen djup person som Winnerbäck (fast än Lotten ju tydligen inte gillar honom) eller någon himla läskig person, typ Magnus Uggla. Jag gissar nog ändå på att det är någon heeeelt annan!

10 december, 2007 20:47  
Blogger Hajcharlott skrev ...

Det är nu det avslöjas... det där med metaforer är inte min starka sida! Säger jag att jag är hungrig så ÄR jag hungrig ;0)

Därför valde jag naturvetenskapen. Även om jag tagit fasta på vad min "fisklärare" en gång sa: "Det enda man kan säga säkert är att man inte kan säga något säkert".

Charlott – the goblin girl

10 december, 2007 20:48  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

...och den här luckan VET jag inte alls...

10 december, 2007 20:49  
Blogger leopardia skrev ...

annars har weird al yankovic gjort girls just want to have lunch. var tvungen att googla på ifall han gjort just den här låten, som det tisslas och tasslas om, men inte vad jag hittade... bara en parentes.. men jajo, svälton elton...

10 december, 2007 20:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Jean Genet.

10 december, 2007 21:25  
Blogger Bim skrev ...

*s*
Undrar vad Lotten tänkt med den länken... för inte kommer man på något ställe där inte ;) rösta? hehehe...
Fler än jag som är inne på Elton John? hm, inte min älskling i musikområdet, men nog går han fortfarande att digga till om man vill...
Mat har väl alltid Elton gillat, eller? Har väl vandrat i många storlekar om man säger så, eller? ;)
Nä, jag orkar inte gissa på någon annan, nej...
Må så gott... värmländskan Bim
Bims Portal!/Sjöbackas blogg
shtvedo - shit we do... jaha... hemlagad engelska? ;)

10 december, 2007 21:31  
Anonymous Anonym skrev ...

Christian föreslog redan i natt Elton John.
Och jag är mer och mer benägen att hålla med.

10 december, 2007 21:36  
Blogger Malinka skrev ...

Näej. Thåström? Bernie Taupin? Ska man välja mellan de två får det bli Thåis.

10 december, 2007 21:44  
Anonymous Anonym skrev ...

I årets kalender är det bara besvärligt
Kan inte någon en dag skriva att livet är härligt?
(Jag vet, ett illa dumt nödrim f'låt!)
Om den här misären håller i sig ända till julfesten,
tror jag den röda tråden är att: "Lida för konsten".
Dagens text lutar åt Yoko Onos kelgris
men min gissning blir ändå Lessing, Doris.

10 december, 2007 22:12  
Anonymous Anonym skrev ...

Efter att ha grubblat hela arbetsdagen och under träningen, så tyckte jag att jag hade fått en snilleblixt när jag på vägen hem kom på att det måste vara en låtskrivare.

Ha! Det hade alla andra kommit på också (vilket i och för sig kan tyda på att jag är på rätt spår).

Nu är frågan, ska jag ansluta mig till Elton John-förespråkarna eller John Lennon-gänget?

"Goooogle, gooogle, i burken där. Säg mig, vem står bakom det här?"

Elton John.

Tack! Och tack Översättarhelena som ledde in mig på rätt spår.

10 december, 2007 22:20  
Blogger vredens barn skrev ...

Jag tror på låttextförslaget, men hur illa än klådan i pannloben är kan jag inte skramla fram vem. Så jag säger att det är Yoko Ono, för hon måst eju ha ärvt alla John Lennons glasögon.

10 december, 2007 22:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Edith Södergran

10 december, 2007 22:28  
Anonymous Anonym skrev ...

Thåström. Tror jag.

10 december, 2007 22:50  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Sönderskjutna av hål under 70- och 80-talen kan man säga om många nerknarkade musiker. Av de som lyckades komma tillbaka har Eric Clapton min röst.

10 december, 2007 22:54  
Blogger Huskorset skrev ...

Jag hade verkligen ingen aning, trodde kanske Fredrik Virtanen, läste kommentarerna och bugar mig nu för den samlade begåvningsreserven, med Christian och Översättarhelena och En Annan Malin i spetsen. Måste ju vara Elton.

10 december, 2007 23:09  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Här kommer ett par informativa länkar medan vi väntar på facit ...

11 december, 2007 07:21  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag är på G! Facit och ny lucka kommer snart.

11 december, 2007 07:39  

Skicka en kommentar

<< Home