11 december 2007

Julkalendern den 11 december 2007

Gårdagens vinnare blev Petrusjka, som tillkallade en expert och lyckades komma på det rätta svaret. Way to go! Annars spretade gissningarna igår som en julgran på rymmen.


Julkalenderns programförklaring finns här i första luckan. Men nu mot den mystiska elvan!

----------

Den 11 november

Nog för att jag har ett häftigt temperament, men min s.k. pojkvän är faktiskt värre. Jag tror att man skulle kunna diagnosticera honom som narcissist! (Han har i alla fall narcissistiska drag.)

Igår vrålade han rakt ut bara för att han inte fick det där fönsterputsarjobbet. Tänk, ibland tycker jag att han påminner lite om när Magnus i sin för korta kavaj blir arg på Brasse och struttar omkring medan han spottar och fräser.

I och för sig måste jag hålla med om att han far illa väldigt ofta. Han får stå ut med sin morbror (suck!) och den där arrogante kusinen, samtidigt som jag ju också plågar honom. Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag vill.


-------

Jag kommer nog att ända till på fredag fortsätta att publicera facit och ny lucka på morgonen – om jag ändrar mig säger jag till. För det ääääär ju mer spännande med midnattsgåtor. Fast jag kanske ändrar mig. Eller inte.

100 Reflektioner:

Blogger aequinoxia skrev ...

Men *nu* måste det väl ändå vara Linda Skugge. Eller kanske inte. Författaren måste ju vara runt 35 sådär (eller möjligtvis ha barn i den åldern), för att göra associationer till Magnus och Brasse.

Och jag tror att det är en ledtråd i "s.k. pojkvän", men jag vet inte vad.

För övrigt tycker jag att ny lucka på morgonen är alldeles utmärkt.

11 december, 2007 08:03  
Blogger Hajcharlott skrev ...

Ja ny lucka på morgononen är bra för oss som inte är nattugglor... Man kommer liksom lättare i tid till jobbet!

Men vem är det som skriver... Det liknar Nina Hemmingsson, men hon gör ju bara serierutor.

Charlott - the Goblin girl

11 december, 2007 08:09  
Anonymous Anonym skrev ...

Kan det vara ur Kamalas bok????

11 december, 2007 08:11  
Blogger Hans Persson skrev ...

Jag noterar att det verkar vara en distinkt brist på mat i dagens lucka, apropå DRT.

Linda Skugge har jag inte läst så jag vet inte om det är rimligt. Jag tycker däremot inte att stilen passar in på något annat jag läst. Det får bli andra dagens walk over i rad, om jag inte ska gissa på ... Rabindranath Tagore. Vem vet?

11 december, 2007 08:11  
Anonymous Anonym skrev ...

Det måste ju vara Kajsa Anka som talar om sin pojkvän Kalle. Häftigt temperament, svårt att få jobb, odräglig kusin Alexander Lukas och jobbig morbror. Visserligen är det ju _far_bror Joakim... men undrar om jag inte har läst någonstans att det egentligen är morbror han är. Kalle kallas ju farbror av sina brorsöner trots att det är hans systers barn.

Så... eh, Walt Disney är min gissning. Passar ju bra så här i juletider eftersom Dickens "En julsaga" ju finns i klassisk Kalle-tappning.

11 december, 2007 08:22  
Blogger Hajcharlott skrev ...

Kalle Anka är ju en helt lysande gissning! Jag köper den direkt!

Charlott - the Goblin girl

11 december, 2007 08:29  
Blogger aequinoxia skrev ...

Ja, Kajsa Anka är en väldigt bra gissning. Med en Kalle som har vissa drag av Arne Anka (en släkting, kanske?).

11 december, 2007 08:34  
Anonymous Anonym skrev ...

Kajsa Anka - wow, när jag läste det förslaget föll ju allt på plats. Tänk att jag aldrig kan komma på något själv.

11 december, 2007 08:36  
Anonymous Anonym skrev ...

Kalle Anka. Eller det är väl snarare Kajsa Anka som skriver...

11 december, 2007 08:45  
Blogger B. Fundberg skrev ...

senaste trenden är ju att fläka ut sitt privatliv.
Även om det kort textexemplet inte är så brutalsnyftigt gissar jag ändå på Unni Drougge.
(Nej, jag har inte läst – bara läst om henne)

11 december, 2007 08:48  
Anonymous Anonym skrev ...

Kajsa Anka!

Tänkte jag precis gissa men såg att Sandra redan hunnit före. Damn!

Hur som helst, det måste ju bara vara Kalle som texten talar om. S.k. pojkvän - Kajsas ambivalens mellan Kalle och Alexander är ju ett ständigt återkommande ämne i serietidningarna, liksom Kalles narcissism. Spot on!

Dessutom fångar andra stycket Kalles karaktär snyggt- Struttar omkring och spottar och fräser i en kort kavaj - precis! Snyggt. Och finns där inte minsann några smärre drag av likhet mellan Magnus H och vår käre Kalle..?

11 december, 2007 08:51  
Blogger Pysseliten skrev ...

Bara en maggropskänsla, att släktband hade större betydelse förr. Jag tror det är det är en historisk person. Men vem??

11 december, 2007 08:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Ja, det måste ju vara Kalle Anka. Men jag kom inte på det utan håller bra med Sandra som skrev det först här ovan.
Jag gissar alltså bara för en plats i hatten. Jag har ju en julkalender tröja från förra och förförra året. Så jag hoppas på att min tur håller i sig. (Dessutom har jag inte ännu börjat gissa på H.S.)

11 december, 2007 09:31  
Anonymous Anonym skrev ...

Sär skrivning. Jag vet.
Skjut mig.

11 december, 2007 09:34  
Anonymous Anonym skrev ...

Och visst finns DTR representerad,
11 november - min favoritdag!
Fast gås är jag inte så förtjust i.

Jag gillar Jennys förslag -- verkar helt rimligt!

Nu har jag struntat i BNP.

11 december, 2007 09:41  
Blogger aequinoxia skrev ...

Dieva: Tycker du att anka är godare?

11 december, 2007 09:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tokgissar på någon av makarna Schulman, bara för att det var den första känslan jag fick

11 december, 2007 09:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Jennys förslag är helt briljant! Jag kan inte komma på något annat som passar bättre - får väl se om det blir läge för dumstruten i morgon.

11 december, 2007 10:07  
Blogger Bim skrev ...

JAAAAAA... igår fick jag till det i tanken - Elton John - trots att han inte tillhör min favvo.
Jaha, ingen mat? hm, om det inte är den han spottar och fräser ut - illasmakande saker???
Eller också är denna JAG som han måste stå ut med - mat... Maten är JAG... Han står ut med mycket, personen runt honom och JAG... Jag är maten? Långsökt? Apselut, men annars förstör ju Lotten röda tråden ;)
Nä, det fungerar inte - om röda tråden ska fortsätta... Går ju med ANKA, ja... Kajsa Anka som skriver om Kalle Anka? och med alla andra ankor i serien så räcker det gott och väl till Lottens hela familj... eller?
Må så gott... värmländskan Bim.
(som idag åker till jobbet enbart - på en ledig dag - för att käka julmat, öhhh... vet, knäppt...)
jtags - vill att det ska vara MIN dag... ;)
Bims Portal!/Sjöbackas blogg

11 december, 2007 10:18  
Blogger B. Fundberg skrev ...

Jag vill påpeka att jag är väl införstådd med att den sämsta gissningen kan vinna...
Jag tror alltså benhårt på Unni Drougge!!!

11 december, 2007 10:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Mer serier! Det måste väl vara Kajsa Anka som bloggar.

wv tipsar också och säger hvankj

För övrigt tycker jag att midnattslucka är mycket mer spännande. Då kan man sova på saken, vakna på morgonen och ändå inte ha en aning om svaret.

11 december, 2007 10:24  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Bra, Fundberg, trägen vinner, det har jag ... aldrig sagt.

11 december, 2007 10:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Kajsa Anka, självklart. Så smarta ni är! Men jag säger ändå Linus på linjen, bara för spottandet och fräsandet.

11 december, 2007 10:30  
Blogger Ica skrev ...

Men vad tråkigt. Det är ju verkligen Kajsa som bloggar. Eller, det är inte tråkigt att det är hon. Det är tråkigt för att jag ALDRIG skulle kommit på det själv, men inser det nu när alla skrivit det. Så nu TÄNKER jag Kajsa när jag läser det, och har då enorma svårigheter att komma på någon annan. Gruff.

11 december, 2007 10:33  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Nämen, nu får vi väl tänka i lite andra banor här hörnini! Jag gissar på Katherine Mansfield. Jag läste nyligen hennes dagbok, och hon verkade vara ungefär sådär tråkig.

11 december, 2007 10:41  
Blogger crrly skrev ...

Det där måste ju vara Kalle Anka. Arrogant kusin, Alexander Lukas.

Antar att en hel drös redan har kommit på det för länge sen...

11 december, 2007 10:47  
Blogger leopardia skrev ...

kan det inte vara någon annan än kajsa, för hur plågar hon kalle? hmm...

11 december, 2007 11:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Lite tråkigt, men jag tänkte också på Kajsa och Kalle. Det var ilskan och den korta kavajen som avgjorde för min del.

Och jag tycker också det är mer än ok att den ny gåtan släpps på morgonen!

Tack och hej!

11 december, 2007 11:26  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Nej, just det Leopardia, och inte skulle väl Kajsa kalla Alexander Lukas för "den arrogante kusinen"? Hon svärmar ju för honom!

11 december, 2007 11:34  
Blogger Ataharis skrev ...

Nä, men det måste ju vara Disney och Ank-familje med Kajsa vid pennan. DRT är fortfarande mat, Mårten Gås(datum) och anka, äter ju rätt många.

11 december, 2007 11:41  
Blogger aequinoxia skrev ...

Fanns det inte en Kalle Anka-figur som hette just Mårten Gås?

Och vad gäller mat så finns det säkert folk som äter myror och elefanter också.

11 december, 2007 11:42  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Men i dag letar vi inte efter DRT utan DTR (se Dievas kommentar ovan), det vill säga Det Trötta Rådet. Dagens trötta råd är: Bestäm dig nån gång, mänscha!

11 december, 2007 11:43  
Anonymous Anonym skrev ...

ja, det är väl Kajsa Anka. Men återigen är det roligare att gissa på någon annan, så jag gissar helt enkelt på Nisse Nys. Som Förvisso är den sura.. Ok, han som bor i huset får det bli. För övrigt världens bästa julbok (vilken jag helt baserar på att min lågstadiefröken brukade läsa den för oss fram till jul..)

11 december, 2007 11:52  
Blogger leopardia skrev ...

jag har en annan, om man fortsätter ignorera kajsa-spåret. för har kajsa verkligen sett magnus och brasse, för att kunna göra den jämförelsen? nä, så nån svensk författare(eller ja, valfritt yrke) borde det vara... iallafall nordisk.

11 december, 2007 11:59  
Blogger Cecilia N skrev ...

Shit, Den blyga. Vart tog mat-tråden vägen?

Fast med det humöret blir det kanske sprängd anka?

Bloggaren är Kajsa Anka!


ÅÅååhh! Den var skön!

Nu ska jag kolla om ni andra också kommit på det.

11 december, 2007 12:26  
Blogger Cecilia N skrev ...

F ö anser jag att morgonbloggsläpp är bättre.

11 december, 2007 12:31  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Den stora massan har talat. Det blir morgonbloggsläpp (underbart ord) även onsdag, torsdag och fredag morgon. Beroende på hur gissandet sedan utvecklar sig får vi se hur det blir i helgen.

För att inte taaala om nästa vecka, när jag ska föreläsa i Uddevalla. Finns det internet där?

11 december, 2007 12:34  
Blogger Malinka skrev ...

Äh, alla har redan kommit på det. Kajsa Anka.

Bara därför säger jag Helen Fielding, som i Bridget Jones dagbok.

11 december, 2007 12:38  
Blogger leopardia skrev ...

jag fortsätter bygga på teorier utanför ankeborg. han får stå ut med sin familj... kanske kan det vara något åt maffiahållet... vilket förvisso ställer till det lite med att han inte fick jobbet, för inte jobbar de väl i maffiaromanerna/serierna.?

11 december, 2007 12:53  
Blogger den blyga skrev ...

Orättvist!

Idag har vi julstökat-städat hela förmiddagen - och när så den gamle tar det direkt - så visar det sig att alla andra redan gjort det!

Visst är det Kajsa
Men hur var det med DRT?
Den 11 november...?
Ingen mat/måltid i sikte?

Om inte narcisser pryder julbordet?
Eller SLÄKTkalas - släkten förekommer ju ymnigt.

11 december, 2007 12:55  
Blogger den blyga skrev ...

Nu kom jag på det! Det är ju JULAFTON!!!
Kl 15.00 och så.

Till yttermera visso får jag wv pfxpMYS

11 december, 2007 12:57  
Blogger Lena skrev ...

Grattis Sandra som redan efter 25 min. gissade så rätt! Det klart att det är Kajsa som skriver o jag surfar på andras kvickhet o gissar också på Kajsa Anka.

11 december, 2007 13:02  
Blogger den blyga skrev ...

cecilia n:
Shit, Den blyga. Vart tog mat-tråden vägen?

Jag blev så trött på all maten dag efter dag - så senast jag var i det STORA MATVARUHUSET köpte jag istället garn och stickar nu en julklappshalsduk!
(Lagom krävande 59 räta maskor fram och tillbaka - jag kunde till och med se Nobelfesten stickandes...)

11 december, 2007 13:09  
Anonymous Anonym skrev ...

Många TBF (trebokstavsförkortningar) idag. Dessutom fick jag vara med i texten!!

Kajsa ANKA är väl fullgott som mat? DRT är, lika säkert som pepparkakor på Lucia, inte så enkel som mat ändå. Inom ett par dagar kommer vi vara grundlurade. Uddevalla kan verka på det sättet.

Jag gissar på Frank Riykaard, som spottade på Rudi Völler, som i sin tur hade shortsen långt uppdragna i skrevet. Allt skedde under fotbolls-VM i Italien runt midsommar 1990.

11 december, 2007 13:21  
Blogger Eva-L skrev ...

Jag gissar också på Walt Disney för jag vill gissa rätt idag.

11 december, 2007 13:42  
Anonymous Anonym skrev ...

DTR -- Den tråden röda? DRT! Äsch! Dessa akronymer ...

Aequinoxia: Anka är klart bättre än gås i mitt tycke.

11 december, 2007 13:48  
Anonymous Anonym skrev ...

Hoho!

Äntligen visste jag direkt - fast den var lätt tycker jag :) Kajsa Anka!

11 december, 2007 13:51  
Anonymous Anonym skrev ...

För alla som vill djupdyka i släktförhållandena i Ankeborg med omnejd:

http://www.disney.se/kalleanka/images/stamtre.swf

Hm, Molly Vigg...det blir ett litet korsningsmysterium där...anka och vigg...?

11 december, 2007 14:02  
Anonymous Anonym skrev ...

Eftersom det ibland känns lite surt att följa strömmen, även om det verkar ha rätt, tänker jag virra ut i andra tankar. Efter att ha funderat i termer som metaforer och jobbig släkt som kanske inte är släkt, blir min gissning:
Astris Lindgren.

Textens jag måste vara Pippi Långstrump, den sk pojkvännen är Herr Nilsson, den arroganta kusinen kan vara Prusseluskan och den jobbiga morbrodern skulle kunna vara en metafor för Kling och Klang.

11 december, 2007 14:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Och för fullständig insikt om de olika släktträden (amerikanska, skandinaviska, germanska etc) i Ankeborg rekommenderas den här sidan: http://goofy313g.free.fr/calisota_online/trees/ducktrees/index.html

Kajsa Anka känns ytterst plausibelt. Nästan skrämmande plausibelt. Kan det finnas ett lur någonstans? Serverar Lotten oss Farmor Ankas lurbärssylt?

11 december, 2007 14:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag vill ju också vara med! Men Kajsa känns ju så rätt att jag inte ens kan försöka styra in min hjärna på annat.

Tänkte rimma lite, men var lat och sökte i rimlexikon på internet.

Jag vill ju också vara med
rimlexikonet föreslår gungstolssmed
det blir tokigt tyckte jag
nya förslaget blev representationsmiddag
min gissning är Kajsa Anka
föreslår sedeltanka

Men jag har ju ingen bil...

11 december, 2007 15:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Gah! Det ska ju inte vara två länkar där!

11 december, 2007 15:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Ja, jag gör ju skäl för namnet iaf..

Lotten, hjälp!

11 december, 2007 15:17  
Anonymous Anonym skrev ...

bara för att gissa nåt så säger jag Sune. Visst skriver han dagbok och har en besvärlig släkt?

11 december, 2007 15:36  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nejdå, frk Virrpanna -- jag tycker att det blev alldeles utmärkt med två länkar om man heter Virrpanna.

(Och så fint att Tiila får rimsällskap nu!)

11 december, 2007 15:45  
Anonymous Anonym skrev ...

äschan päsch, jag tänkte också på Kajsa Anka, men avfärdade för att jag tänkte på trillingarna och glömde bort Lukas Alexander. men de var ju brorsöner (väl) och inte kusiner. hmmff..

ytldy som wv- ytlig lady? JAG??? vavava?

11 december, 2007 16:00  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

Oh no, jag vill också gissa på Kajsa Anka med det är ju jähäättetråkigt. Har hon ingen väldigt lik syster man kan gissa på? I sådant fall gissar jag på henne. Systern alltså.

11 december, 2007 16:16  
Blogger Hajcharlott skrev ...

Här bjuder jag på en höjdare!

Kalle Ankan Min - Pangbulle

Charlott - the Goblin girl

11 december, 2007 16:18  
Anonymous Anonym skrev ...

Det måste vara Kalle Anka. han är arg jämt och måste dras med sin otäcking till kusin Alexander.

11 december, 2007 16:38  
Blogger Cecilia N skrev ...

Men hur kan alla länkarna mellan kl 15.14 och 15.36 vara en och samma länk alltihop?

11 december, 2007 17:30  
Blogger Mialiten skrev ...

Inte lätt att vara originell här, inte. Nå, jag kom i allafall på det själv. Kajsa Anka!

11 december, 2007 17:51  
Anonymous Anonym skrev ...

ja kajsa anka var en himla bra gissning. själv kom jag då inte på det..

11 december, 2007 18:07  
Anonymous Anonym skrev ...

I could not care less for the Disney Story
So my blogger is Polly, fiancee to Digory

11 december, 2007 18:21  
Anonymous Anonym skrev ...

Angående länkarna så var det jag som tappade bort sluttaggen nån gång i min tredje redigering av inlägget.

11 december, 2007 18:33  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tror att det är Elton John. Man vet aldrig när man har rätt nästa gång.

11 december, 2007 18:35  
Anonymous Anonym skrev ...

Min första tanke var Alex Shulmans fru. Men efter att ha läst i kommentarerna så är jag övertygad om att det är Kajsa Anka. Såklart. Det verkar ju nästan för uppenbart. Så jag gissar på Fru Shulman ändå.

11 december, 2007 18:35  
Anonymous Anonym skrev ...

Nä, jag gissar på Vanheden, från Jönssonligan. Inte för att så mycket stämmer, förutom kavajen, men ändå.

11 december, 2007 18:57  
Blogger Moster Mjölgumpa skrev ...

Kajsa låter ju alldeles rätt, men jag vill inte påverkas av andra utan gissar på Nils Parling.

11 december, 2007 19:08  
Blogger leopardia skrev ...

nu har jag läst på wikipedia om sopranos och hur tony går i terpai och hur hans fru minsann bidrar till hans 'komplexa' liv... dock är hon ju fru och inte sk flickvän men annars hade det ju kunnat vara hon. för tv-serien sopranos har ju tom en egen kokbok(om man nu ska köra på mattemat)men jag tänker fortsätta fundera på filurer utanför ankeborg...

11 december, 2007 19:43  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag har något vaj på kopplingen mellan ögonen och sambandscentralen idag -- först kunde jag ha svurit på att det fanns kyckling wraps på lunchhakets meny (det gjorde det inte och har aldrig gjort), sedan skickades en fråga runt hjärnkontoret om vad matte-mat är för något när jag hade läst Leopardias inlägg.

Duh!

Lottens (potentiella) mat-tema har tydligen satt sig på min hjärna.

11 december, 2007 20:38  
Anonymous Anonym skrev ...

Idag är det ovanligt stor konsensus
Kajsa är nog rätt om inte Lotten hittar på bus.
Fröken virrpanna rimmar det är roligt!
och jag kan avslöja lite förtroligt
att även jag sökt på rimlexikon ibland
för att hinna rimma mellan julklappar och pepparkakeland.
Trots att jag tror på Kalles goding
gissar jag även idag på Doris Lessing!

11 december, 2007 20:57  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Det där med att något sätter sig på hjärnan är mycket vanligt i julkalendertider. Idag såg jag två olika bilar med DRT på registreringsskylten och hade INGEN att berätta det för.

Pfuuuh. Now it's out of my system.

11 december, 2007 21:41  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tror att jag har det nu. Lotten lyssnar på Lugna Favoriter, en radiokanal som spelar lite lugnare låtar av favoritkaraktär. Där spelas oftast två artister (enligt min egen, helt ovetenskapliga, empiriska undersökning), Elton John och Phil Collins. Då Elton John var rätt igår, säger uteslutningsmetoden att dagens svar är .....tada Phil Collins.

11 december, 2007 21:42  
Anonymous Anonym skrev ...

DRT? Nu har jag missat nåt. Jag tänker Dirt när jag läser det, men nej.. Upplys mig please!

11 december, 2007 21:44  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

DRT = Den Röda Tråden som binder samman och skapar något av alla 24 hemlisbloggarna!

Och den är djuuuuuuuuuuuuuuuup.

11 december, 2007 21:48  
Blogger lilla my skrev ...

Ja, Kajsa Anka verkar vara en vettig gissning.
Men jag slänger iväg en på Ann Söderlund också, bara för att.

11 december, 2007 21:52  
Anonymous Anonym skrev ...

skulle berätta för maken och hittade följande illustration:

newsimg.bbc.co.uk/.../jpg/_40250409_donald2.jpg

11 december, 2007 21:57  
Blogger Ica skrev ...

Fasen också. Jag fick en skitbra gissning i skallen mitt under volleybollen... men den försvann mitt under en servemottagningen igen. ska grubbla upp den. Det var nåt med Simpsons/Family guy och Harry Potter. Det kanske kan bli... Hermoine Granger i kombination med Lisa Simpson, med tanke på sk. pojkvän och humör-

11 december, 2007 22:18  
Anonymous Anonym skrev ...

Milde Melin, jag höll på att missa att gissa idag!
Vid denna tid har ju alla redan löst det, och jag fick förklaring till datumet som jag tyckte var lite skumt (anade att et var en ledtråd). Jag gissar Sven Melander, bara för att...aaqkf

11 december, 2007 22:24  
Blogger Gitto skrev ...

Klart det är Kajsa Anka! Men det hade jag aldrig gissat om jag inte läst kommentarerna!

Ärligt talat så ser jag mig själv som både rätt intelligent och litterärt bevandrad. Men den här förbenade julkalendern får mig varje dag att inse att jag nog inte är någotdera - eller så saknar jag bara varje uns av fantasi! Men jag tröstar mig med att jag i alla fall druckit en öl nu. :)

11 december, 2007 22:25  
Blogger Huskorset skrev ...

...att hon tycker sig höra en Gardellsk ton här.

11 december, 2007 22:36  
Anonymous Anonym skrev ...

Gitto: Javisst, känner man sig obildad -- men kul är det!! Tack Lotten!

Den enda som verkar ha riktig stenkoll på Lottens hemlisbloggare är Översättarhelena. Jag börjar misstänkta att Lotten pratade i sömnen när hon sov över i hennes skohylla.

Eller också ska jag bara vara riktigt imponerad (äsch, det kan jag vara ändå).

Nu ska jag förkovra mig på den litterära fronten och kanske ta en tidig natt i väntan på nästa lucka.

11 december, 2007 22:41  
Blogger Huskorset skrev ...

Jag ska aldrig mer gissa utan att läsa kommentarerna. Det blir lite pinigt efteråt.

11 december, 2007 22:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Ah... TACK Lotten! DRT är en av min spetsinkompetenser.. ;)

Nu vet jag vad Kalle Anka heter på italienska, tack vare googlandet idag!

11 december, 2007 22:50  
Anonymous Anonym skrev ...

fast nu blev det änna vääääldigt konstigt.. det var jag vajlan som tackade Lotten. wv:en kom i fel box på nåt vänster.

11 december, 2007 22:51  
Blogger vredens barn skrev ...

Jag tycker att arbetslösa svultna stackare som jag är värda att få julkalendern redan vid midnatt när vi inte kan sova! Då har jag ju åtminstone en chans att komma först med att inte veta! Idag klockan tolv när jag tänkte "Kajsa Anka" var det redan så fullpepprat här inne att jag, mycket missmodig, istället tog itu med att söka jobb och så blir det ju ingen ordning alls!

11 december, 2007 23:00  
Anonymous Anonym skrev ...

jag lite trötter och tankarna håller sig stilla. Därför instämer jag med toutes les monde och säger också Kajsa Anka. Möjligen skulle upphovsmannen bakom hela släkten Ankas större äventyr, Carl Barks, vara värd att omnämnas i sammanhanget.

11 december, 2007 23:03  
Blogger leopardia skrev ...

okej, jag fortsätter spekulera utanför ankeborg... den där morbrorn kanske är uncle sam och att det rör sig om någon amerikansk president, jag har inget namn att dra på rak arm så där... googlade även på den 11e november och läste att hitler blev arresterad det datumet 1923 och man kan väl peta in honom på både temprament och nacissistiska drag, så freulein eva kanske... tyvärr är det även mårten gås' namnsdag, så det känns som att jag snart måste ge med mig...

11 december, 2007 23:06  
Anonymous Anonym skrev ...

Liten rättelse av ovanstående:
Jag lite trötter i dag och tankarna håller sig stilla. Därför instämmer jag ...

(som straff för slarvig skrift fick jag nu i wv outtalbara oziqrfqy)

(Men det gack inte. Kanske funkar det med detta i stället: fevkdqlk)

11 december, 2007 23:06  
Anonymous Anonym skrev ...

Har man läst kommentarerna idag så blir det ju lite tråkigt att gissa... men jag vill följa upp min tröja anno 2005 (och matcha Ugglans nya) så min (o)gissning idag blir Kamalas bok som av obekant anledning dök upp i min hjärna också. Yes: Inger Edelfeldt.

11 december, 2007 23:38  
Blogger A L V A S - P A P P A ! skrev ...

KLAS Ö!!!

Eller inte, men strategin är att rösta sent så man hamnar högst i plommonstopet!

11 december, 2007 23:47  
Blogger Ingela skrev ...

Nyss hemkommen från uppdrag i länshuvudstaden kastar man sej in i kalendern, konstaterar raskt att detta är Kajsa Anka som berättar, bläddrar snabbt genom kommentarerna och ser att gissningen saknar originalitet. Längtar för mycket till sängen för att komma med något klurigare. Kajsa A, som sagt var.

11 december, 2007 23:53  
Blogger Pysseliten skrev ...

Tur att jag ändå inte hade tid att spåna idag...för det tycker jag är kul! Imorgon blir det inget spåna av heller, för min del :(

Kan man skicka in en förhandsgissning? Jag tror att det blir en luguber man som bloggar imorgon.

Kvack!

11 december, 2007 23:53  
Blogger MaMaMia skrev ...

Nej men jag tror inte på Kajsa! jag tror på Hermione Granger. Harry Potter står ut med sin morbror och sin arrogante kusin. Han har ett hemskt humör, men fönsterputset fick jag inte till.

12 december, 2007 00:49  
Anonymous Anonym skrev ...

Ja, Hermione Granger är ju inte helt vilset. Kavaj, det bär de ju på Hogwarts allihop, så liknelsen mellan Harry och en kavajklädd Magnus funkar ju. Harrys bästis Ron är dessutom faktiskt riktigt lik Brasse. Samma barnsliga drag och orange hår. Men spotta och fräsa, Harry Potter? Nja. Det skulle ju var Ron som gjorde det i sådana fall. Han är ju rätt butter och lättstött av sig.

Narcissist stämmer ju på pricken däremot. Harry är en riktigt självcentrerad typ, trots att Rowling gör allt för att dölja hans sanna jag. Vilket hon inte lyckas speciellt väl med om ni frågar mig.

Det är nog på den punkten - Rowlings författarstil alltså - som Hermionespåret faller. Lotten med sin lilla text är helt enkelt bra mycket vassare än vad Rowling med sin fattiga, tramsiga och hopplöst osmarta berättarstil någonsin varit!

Kajsa däremot, har hållt flaggan i topp hela dagen och gissningen på henne känns fortfarande, efter alla kommentarer med argument på argument för att det är vår rosaklädda ankdam som bloggat idag, som en smäck.

12 december, 2007 01:08  
Blogger Godiva skrev ...

Kajsa låter helt klart och färdigklurat.

Helt klart också att det är livsfarligt att läsa kommentarerna för tidigt, fantasin och tanken blir paralyserad.

Jag drar till med Karlsson på taket, på nåt sätt, fast hur han är släkt med vem vet jag inte, jag stod inte ut med att läsa om honom för han var så dryg och... narcissistisk, i för liten kavaj?

Och mat, det var han väl överförtjust i?

Och flög han inte omkring och putsade fönster med sin lilla propeller på ryggen...

12 december, 2007 01:43  
Blogger Husse skrev ...

Idag är det Kajsa Anka, eller Dan Höjer...vi får se!

12 december, 2007 02:46  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu sitter jag och petar lappar ut och in i hatten. Om Alvas pappa vinner, har jag nog glömt att röra om.

Oj, det är inte många som har glömt att gissa.

*Pet pet. Jenny borde med det där smickret få två lappar. Pet pet.*

12 december, 2007 06:20  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Hahaha, Dieva! Full koll, jag? Om det verkar så är det ren och skär förställning!

12 december, 2007 08:29  
Blogger Ica skrev ...

Men hörrni Harry Potter-gissare: det är ju inte Harry som spottar och svär. Hermoines sk. pojkvän är ju Ron ju.

12 december, 2007 10:29  

Skicka en kommentar

<< Home