27 november 2006

Tiderna förändras

Jomen. Allt utvecklas ju. Posten till exempel.

Jaja, sucka på. Allt som skrivs om Postens degenerering är numera lika originellt som drömmar om att man blir jagad av en traktor på rymmen eller tokroliga historier om barn som inte kan pjata jeeent.

Frimärkena är fortfarande snygga och paketen är roliga att få ... men Posten? Postkontoren med högt i tak och marmorgolv ... är sig inte riktigt lika. (Det finns visserligen viktigare saker att tänka på – men har jag en gång snöat in på postkritik så bestämmer jag mig för att tänka på världsfreden en annan dag.) Allt förbättras. Tekniken utvecklas i snälltågsfart (hrrrm, olämplig liknelse these days). Vi kan göra i stort sett allt med våra mobiler och bilarna kan snart köra på kommando utan att någonsin krocka och internethandeln blomstrar.

Jovisst, allt haltar betänkligt med tanke på att en del har Autobahn i ledningarna medan andra internetcyklar med enhjuling på en grusväg med tjälskott. Det jämnar väl ut sig i längden. Men gemensamt för oss alla är att när vi väl har handlat på internet, ska vi hämta ut paketen.

Här. Så här ser det ut i vår affär som har blivit post. Vi hämtar paket tre meter från pantinlämningen. Ljudnivån ... lukten ... kladdet ... (Den röda hinken på sniskan där borta är batteriinlämningen.)

På senaste postmötet:

– Tjenare hallå, välkomna ska ni vara.
– Hej, ordföranden, jag har en åsikt om inredningen i våra utlämningsställen. Jag tycker att vi ska sätta upp direktiv för hur de ska se ut.
– Ja, cool idé.
– Jag tänker ... Östtyskland ... 1975 ... nakna takbjälkar ... fri insyn i paketlagret ...
– Lysande! Du är ju ett geni!
– Och sedan tänkte jag att det här med att man får hämta ut paket när man vill, bara affären är öppen ... det kan ju inte vara riktigt rätt? Ska vi inte ändra på det?
– Ja, vad lattjo! Tack för idag, vi har uträttat storverk som vanligt!

Affären har dock fortfarande öppet till 22.00 varje dag.

Jag – som aldrig reser – vet inte hur Posten funkar utomlands. (Vet ni?) Jag tror på Postens återkomst – är jag då en stelbent stofil med antika drömmar eller en realistisk visionär? Förresten ska jag tala om att jag kan vara postitiv också: jag gillar smaken på frimärkesklistret och de vadderade kuverten funkar faktiskt jättebra.

31 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Vid släktmiddagen igår diskuterade vi huruvida förra årets succé skulle upprepas i år eller inte? Blir det någon julkalender?! Kungen hälsade att han kunde behöva en ny t-shirt...

27 november, 2006 09:51  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Goblin: Mhhrffskknnfff. Jag ska fundera ut ett svar och en strategi.

(Ni som undrar vad hon menar: förra årets succé var denna julkalender.)

27 november, 2006 09:58  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Våran postdisk på Hemköp har faktiskt öppet lika länge som affären, d.v.s. till 22. Så jag kan verkligen inte påstå att jag saknar posten.
På tal om julkalendern: Är det ingen tidning som har velat köpa idén och dina tjänster som hemlisbloggare? (Gärna dyrt.)

27 november, 2006 10:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Haha, du har en komisk gåva och ett skarpt öga!

Jag har posterfarenheter från det brittiska emperiet (Australien o Sydafrika) och där känner man sig fortfarande liten när man kommer in på ett riktigt kontor. Liten på ett skönt sätt eftersom det är som att träda in i en slottssal.

Lite samma känsla när jag gick in på huvudkontoret i Mombasa förra sommaren men där var det ett så totalt mänskligt kaos att alla förhoppningar om att skicka hem ett paket (och hoppas på att det faktiskt skulle komma fram) grusades omedelbart.

Igen dum idé att samla på internationella postupplevelser nu när våra egna, om inte försvinner så, radikalt förändras som intressant företeelse.

Men du... jag vet inte om jag delar glädjen över frimärksklistret men hur som... dom är ju allt som oftast i form av klistermärken nu. Måste ändå tycka att det är utveckling, eller?

Ursäkta en väl lång kommentar. Ha en skön dag!

27 november, 2006 10:07  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Översättarhelena: Det ska gudarna veta, att dyrt säljer jag mig gärna!

Alva, Jenny & Martin: Jo, jag håller med om att de förklistrade frimärkena är praktiska. Och snygga. Men slick-klistret är gott. Och så finns det nog ingen regel om hur lång en kommentar får vara, skriv på bara!

(Uh-oh, tänk om jag i och med detta satte igång en "jag ska minsann skriva längst-tävling" ...)

27 november, 2006 10:12  
Anonymous Anonym skrev ...

Hmmm, jo, jag som bara undrar om inte de sista inlämningstiderna kanske eventuellt som skulle kunna gälla de tider som gäller för att försändelsen ska gå i väg samma dag?

Ungefär som brevlådans tömningstid?

Hemma på min lokala ICA-post är det åtminstone så.

27 november, 2006 10:29  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nej, jo, Pernilla, det trodde ju jag också, men så var det inte.

27 november, 2006 10:33  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag som har erfaranheter av postväsendet i Rom kan meddela att det var nog betydligt effektivare på Ceasars tid...
Om du tex vill skicka ett paket går du till lucka ett för att få en grön lapp som du går med till lucka två där samma kassör (som flyttat på sig) konstaterar att paketet väger mer än ett kilo och därför inte får vara tejpat utan måste slås in i papper och paketsnöre.
Du går till tobakshandeln tre kvarter bort. Slår in paketet (utan tejp).
Samma köer igen. Då konstaterar kassören att du även måste köpa så kallade piumbi (små bly grejer). De finns såklart inte på posten MEN kan köpas hos hans kusin tobakshandlaren tre kvarter bort.
Åter på postkontoret.
Kö/lucka ett. Grön lapp. Kö/lucka två. Paketet godkänt. Fint ställ dig i kö/lucka tre.
Samma kassör även i lucka tre.
Tyvärr lucka tre stänger klockan två.
"Men, men klockan är ju bara kvart i och resten av kontoret har ju öppet till fyra..."
Varpå kassören i kassa tre rycker på axlarna, säger Böh, drar ner gallret framför luckan och går.

Så jag tycker att det är ganska skönt att kunna gå till konsum och hämta mitt paket närsom ungefär...

27 november, 2006 10:48  
Anonymous Anonym skrev ...

när vi skulle byta bank i somras, så skickades koder och doser i rek/ass brev för att hämtas på "posten" i Konsum Skogst. På fm när vi fått våra avier i lådan cyklade jag ner för att hämta ut min nya kod i det värdefulla brevet. Men icke fanns breven (mitt och makens och andra boende i samma område)de hade lämnats i Konsum Hällby. På em. åkte vi båda till Hällby för att lösa ut breven, 3 olika personal letade, 1 ringde tillbaka till Skogst. köerna i post och vanliga kassor växte. Till sist fick veta att de ligger nu i Skogst. Åter mot hemorten alltså, det var iallafall öppet till 20.00. Va trööööt man blir! De va bättre förr! wv=smajj kanske smail

27 november, 2006 11:05  
Anonymous Anonym skrev ...

Åååh, Posten! Jag tycker så himla mycket om att gå till Posten här i Sydney. Det funkar precis som det gjorde i Sverige på den gamla goda tiden, fast bättre! Snabb service och snäll personal.

Och nu när man kan betala räkningar här också är det ännu trevligare. Ja, ja, det kan jag göra på nätet också, men det är så slappt att bara räcka fram en bunt räkningar med ena handen, ett betalkort med det andra och få allt gjort åt mig medan jag tittar på de roliga leksaker som alltid säljs vid kassan. Det är lite Buttricks över det hela, faktiskt.

Och tänk! Brevbärarna finns fortfarande bakom kulisserna. Och paket kan hämtas ut from kl 6 på morgonen via bakvägen!

:)

I love Australia Post!

27 november, 2006 11:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Från Kreta fungerar posten ... sådär! Var där med barnen sista veckan i augusti och semesterhälsningarna ramlade in i brevlådorna förra veckan. (Ja, vi hade skrivit rätt pnr). Å andra sidan blev det himla trevligt för en del ringde och sa att vykorten kommit och det blev samtidigt tid för lite annat prat.
En annan gång skulle jag skicka paket från San Fransisco till Sverige. Det tog två timmar, att få lämna in det alltså. Varje gång jag kom fram till disken var det ngn uppgift som fattades på paketet och till slut funderade jag på om Dolda kameran var på plats men icke. Det var på riktigt.

27 november, 2006 11:33  
Blogger Ica skrev ...

uh!! frimärken smakar ju... läskigt!
och hämta ut paket är ju värre. Ofta hinner man inte göra det innan mörkret slår sina klor i omvärlden och man får gå ensam i mörkret med ett paket under armen och hoppas att slippa bli rånad (Ja, jag är lite ovanligt hispig här i ghettot). Paketen får alltid hämtas i affären som ligger på andra hållet från stan, där jag aldrig är. Och stället har stängt på helgerna. Gruff. För att sedan inte tala om hur hysteriskt dyrt det är att skicka paket!

27 november, 2006 12:18  
Blogger Ica skrev ...

Ja! Nu måste jag kommentera igen när jag läser de andra kommentarerna. Australiens postkontor är härliga! Sydneys är bra, men bäst av alla är ändå det i Byron Bay. Där var jag stammis (mest för att mitt paket från Sverige aldrig ville komma fram). Men alla där är trevliga, har söta kostymer, svalt i rummet, många roliga saker att titta på och pratar dessutom en underbar dialekt. Dessutom tycker de att det är väldigt roande att se svenska backpackers pressa ner de mest underliga saker i olika kuvert för att försöka komma undan så billigt som möjligt.

27 november, 2006 12:22  
Blogger Ica skrev ...

förresten satt jag nu och läste min egen blogg och hittade ett ställe där jag utmanat dig efter att du utmanat mig, där du skulle göra det efter lite betänketid. Det var i augusti och du har fortfarande inte gjort den. Ska jag skicka igen, så du har nåt annat att göra än borsta tänderna? ;)

27 november, 2006 13:10  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Aha! Man ska lära av Australien alltså!

Nu ska jag åka till nämnda postkontor och köpa frimärken. Om jag kunde, skulle jag ha spelat in ljudet av tre personers flaskpantande som dränker postdialogen.

- Hej. Tre kartor me...
- Klionk, pionk!
- Förlåt?
- Frimärken, tre kartor me...
- Schklionk swosch.
- ... kronor.
- Spjionk dionk.
- Vilken valuta?
- Kliirr plirrrkliiirrrr.
- Sade jag inte det? Ok...
- Dionk bionk, klirr.
- ... kronor.
- Va?

27 november, 2006 13:10  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ica: Jag har glömt utmaningen med flit emedan jag är en dålig människa. Felåt.

27 november, 2006 13:22  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu har jag varit på Posten. Jättekul! När jag tryckte på dörrplingan som signalerar att "här kommer en kund", hörde jag en kvinnoröst någonstans vid paketen på andra sidan väggen. Hon sade högt, argt och tydligt:

- Men det var då själva faaaen! Precis när jag hade ...

Och så öppnade hon luckan, storleende som om ingenting hade hänt.

27 november, 2006 14:21  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag måste bara säga att jag tycker att du är så fruktansvärt rolig! Ha det bäst!

27 november, 2006 14:29  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack Olivia!

(Jag försökte i lördags fomulera något om detta, att vi alla är "suckers for beröm". Det hela blev totalt ickeformulerat till slut, men tack, jag blir väldigt glad.)

27 november, 2006 14:35  
Anonymous Anonym skrev ...

Va? Postkontor som är som ....slott? Med högt i tak och marmorgolv? Varifrån kommer ni, underliga människor? De postkontor jag var på när det begav sig var då alltid tråkiga och med lågt i tak och ungefär likadana bänkar som det brukade finnas på systembolaget. Fast de där gröna burkarna med fuktad svamp i som man kunde använda om man inte gillade frimärkssmaken var väldigt roliga iofs.

27 november, 2006 15:10  
Anonymous Anonym skrev ...

När jag bodde i Luleå var postkontoret just som ett slott, en bred (marmor?)stentrappa upp till en stooor sal med golv av samma stenmaterial och högt uppe ett kupolformat tak.

(Väntetiderna var sådana att man han obervera lokalen)

27 november, 2006 15:30  
Blogger crrly skrev ...

Tänkte också påpeka det där, att det att slicka på frimärkena torde vara ganska överflödigt nuförtiden, för de är ju som klistermärken...? Jag är ju dock alltid så sen så jag hinner aldrig vara först med mina Lottiga iakttagelser.

Så länge de borgerliga styr, som var de som avreglerade posten, så kan man nog inte hoppas på att det åter förstatligas...

Postanekdot från Maui, Hawaii: Vi var där på semester på 90-talet. Typ alla vi kände hade bönat och bett om vykort därifrån. Sagt och gjort (ja, vi hade ju lovat såklart). Vi spred ut vykortsskrivandet under de drygt två veckorna vi var där och gick till posten med ett 70-tal kort en av de sista dagarna. Postkassörskan såg på våra relativt bleka svenska nyllen och sa lite oroligt: "Vi har ganska fina stränder här också, har ni sett dem?"

27 november, 2006 15:56  
Blogger Ica skrev ...

well well well... ska jag skicka igen? ska jag ska jag? (Ica lite smålurig efter konstiga samtalskontaktsmöten)
underbar wv: scras! med många utropstecken blir det typ som när någon kraschar och samtidigt rivs itur. scraaaaasss!!

27 november, 2006 16:11  
Anonymous Anonym skrev ...

Har i Kalifornien har vi postkontor med disk, och personal bakom i postskjortor. Inga luckor, glasvaggar, eller skrank. De har inte hand om sa mycket pengar, det ar val darfor. De smapratar om vart man skickar sina paket, samt om hur vadret ar, etc. For barn finns bord och stolar i barnstorlek med kritor pa.

Paket delas antingen ut av posten sjalv (mindre paket), eller kors ut av andra firmor (storre paket, eller for sarskilt snabb service).

Sa det ar gott och val. Men man leta sig fortvivlad over nagonstans att lamna batterier.

27 november, 2006 19:21  
Anonymous Anonym skrev ...

Ursakta den konstiga meningen.

Man kan leta sig fortvivlad efter nagonstans att lamna batterier, ville jag ha sagt. (Finns ej.)

27 november, 2006 19:23  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Lotta K: Batteripoängen (för det var ju en poäng) gick fram alldeles utmärkt!

Stina: Du kan gå på huppegupptäcksfärd på gamla stora jättepalatset till Post i Stockholm, på Vasagatan, nära Centralen. (Fast det håller på att byggas om i detta nu, tror jag.) Precis som Pernilla beskriver var Postarna liksom bankpalatsliknande förr.

27 november, 2006 19:28  
Anonymous Anonym skrev ...

Posten i Tyskland är större än någonsin och har tex i Berlins "Mitte" byggt ett snyggt och bra postkontor.DP kör ju mycket post i Sverige numera.När jag skickar ner mina bildfiler till Hamburg så har jag korten i min brevlåda 2 dagar efteråt till halva priset mot att framkalla dem i Sverige vid Tomteboda.Det tog en vecka att få sina kort från Tomteboda!!
I Danmark har man byggt om och moderniserat sina kontor vilka säljer massor med andra tjänster också,lite av div. affär men det är ju OK!

27 november, 2006 21:31  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tycker det engelska ordet POSTAL säger allt. Det betyder
1. sånt som har med posten att göra
2. bli rosenrasande.

postal ['pgustl] adj. 1 postal, post-, postal giro postgiro, postal secrecy posthemlighet, postal services postväsende 2, go postal slang (am. eng.) bli förbannad

27 november, 2006 21:45  
Anonymous Anonym skrev ...

Oj, nu kollar jag etymologin till ”going postal” och den var mer tragisk och makaber än jag kunde ana.

27 november, 2006 21:47  
Blogger crrly skrev ...

*lägger begreppet "workplace rage" på minnet*



WV: lzioli, nån maträtt? Halstablett?

28 november, 2006 12:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag får hämta paket på Pressbyrån. Det är ganska roligt, för ibland står det någon bredvid och köper korv. Själv har jag vid något tillfälle köpt mig en chokladkaka, det smakar bättre än frimärksklister. Fast de är svåra att sätta fast på brev.

29 november, 2006 23:49  

Skicka en kommentar

<< Home