17 november 2006

Pytt-i-pannadagen

Tankarna spretar som håret idag. Livet erbjuder ingen gummisnodd som samlar ihop allt i en tofs. Då gör man en lista som fungerar som hårspray. (Tillfällig lösning.)

1.
Min djefla man vill ha era förståndiga synpunkter på ett utkast: en policy för hur man ska bemöta fientliga kommentarer på sin blogg, se www.korvspad.se.

2.
En tjej undrar via mejl varifrån strofen ”Giv dig åt fallandets frid och frukta icke ...” kommer. Jag försökte med ”Giv dig åt fallandets frid och frukta icke ty endast tomten är vaken ...”, men bad sedan den mera seriöst diktande djefla mannen om råd.

– Hm, sa han, eh ... ”fallande” ... hm ... Stagnelius? Vänta, kan det vara Aniara? Vänta! Boye? Nej, inte Boye ... ”ändlöst falla ...” Skit! Nej! Boyes droppar? Här! Nej. Äsch.

Tydligen var det poesins dag redan igår, men då kanske ni laddade för denna uppgift?

3.
Man ska träna på sin simultanförmåga. Idag borstade jag tänderna på mig och fyraåringen samtidigt och en liten stund senare nynnade jag på 7milakliv med de lustiga rimmen samtidigt som som jag gick rakt in i en dörrpost. (Det är faktiskt inte så lätt. Man måste sikta.)

4.
Ikväll blir jag bjuden på palt av VBK. Vad kan man dricka till palt annat än mjölk? Öl? Brukar jag äta en enda grönsak till palt? Nej. Skörbjuggsfredag ska jag kalla denna dag.

5.
Jag drömde i natt ... (jag vet att det är dötrist med andras drömmar och ska inte bli långrandig med tolkningar eftersom jag är bedrövlig på att tolka drömmar men anledningen till att jag vill berätta om min dröm är egentligen bara för det första att jag kom ihåg den och för det andra att jag har en sådan fin bild på min pappa här till vänster att illustrera drömmen med) ... att jag spelade rundpingis och vann eftersom jag servade så bra.

Uppdat.
Pappa meddelar: ”Året var 1953, då jag tog mina första stapplande steg på pingiskarriären. Min racketfattning är helt oacceptabel.

Det hela utspelade sig i Gamla Västra folkskolans gymnastiksal, som låg mittemot Hermelinsskolan – dvs. på andra sidan Storgatan.”

Det handlar alltså om Luleå. (Gamla med versalt G, Västra med versalt V, men folkskolan med gement f? Mystiskt.)

35 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Hej, nu har jag (åter) rekommenderat dig och din blogg till resten av mänskligheten, eller i alla fall till dem som har den goda smaken att besöka Min blogg. Håll tangentbordet glödande!

17 november, 2006 10:28  
Blogger Översättarhelena skrev ...

2: Är hon säker på att det är en dikt? Jag tycker det låter som något slags bön från den mer suspekta delen av svensk frikyrko- och väckelserörelse. Typ Maranata.

17 november, 2006 10:49  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Skrivkramp: Kinderna glöder.

Sandra: Anfallande gafflar mötte jag nyss! (Jag var liksom Tippi Hedren i "Fåglarna" och gafflarna var överallt!)

Översättarhelena:(Tack för att du hoppade på dikttåget!) Nej, hon är inte säker alls, utan börjar misstänka att hon har hittat på alltihopa själv och kanske måste avsluta dikten på egen hand för att få ro i själ och hjärta.

17 november, 2006 11:02  
Anonymous Anonym skrev ...

O! En sån dag...
Hoppas att hårsprayen håller ihop dagen något annars kanske det är bäst att bara låta den flyga fritt.

Min högra dörrpost in till kontorsrummet anfaller allt som oftast. Så jag vet hur det är!

Palt har jag aldrig ätit, hur smakar det, jag har alltid undrat!

17 november, 2006 11:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Palt är det godaste man kan äta, ej att förväxla med kroppkakor, som är vidriga jämförelsevis. Det enda som är godare än nykokt palt, är skivad och uppstekt palt dagen efter. I dubbel bemärkelse!

WV: ipuzn...no comment!

17 november, 2006 12:12  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

En som inte vågar kommentera, frågar per mejl vilket år bilden är ifrån. Jag chansar på 1953, men ska fråga pappa pronto!

Tvillingmamman: Se hur skickligt Ullis i Riga (fast egentligen från Luleå så det så) undviker att svara på vad palt egentligen smakar. Det är som att svara på vad potatis eller okryddat bröd ... eller vatten smakar. Fläsket smakar förstås salt som fläsk plägar göra, men palten ...? Hm. Man kan med behållning äta palt utan fläsk, nämligen.

Ok: palt smakar palt. Och stabbig som ogräddad deg är den, men helt ljuvlig. Om man är uppfödd på palt, tycker man oftast att kroppkakor har lite slemmigare konsistens och att de smakar för mycket. (Ett pepparkorn eller två.)

17 november, 2006 12:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Är det typ som de dumplings man får i USA?

17 november, 2006 13:12  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ptjaaa, dumplings, ja, jo, i smaken kanske, men inte vad gäller konsistensen. Palt är liksom en torr maträtt.

Paltblogg, anyone?

17 november, 2006 13:18  
Anonymous Anonym skrev ...

Paltbloggat.

17 november, 2006 13:34  
Anonymous Anonym skrev ...

Kan man också få ett recept?
Eller är det bara mjöl och vatten som man kokar i klumpar?
Det låter ju...gott...not..

17 november, 2006 13:52  
Blogger Warglycke skrev ...

mmmmmm... uppstekt palt med lingonsylt...

17 november, 2006 13:57  
Anonymous Anonym skrev ...

Säger bara mjölk....men det var ju till surströmningen! Nog ska det gå bra med mjölk till palten eller se vad värden ställer fram på bordet.

17 november, 2006 14:09  
Anonymous Anonym skrev ...

Lingon- eller svartvinbärsdricka fungerar faktiskt också till palt. Liksom champinjoner stekta tillsammans med finhackad lök gör det istället för fläsk. Varför man nu skulle komma på en sån idé.

17 november, 2006 14:11  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten: Martin bjöd på palt en gång på lunchmatlaget i Höganäs i urminnes tider, det var första och enda gången jag ätit denna maträtt. Minns inte smaken så mycket som utseendet som var på pricken likt ett adenovirus i mångtusenfaldig förstoring (uppslagsverket vi jobbade med befann sig fortfarande på a--ano, det var som sagt länge sedan det här).

17 november, 2006 14:21  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Emi: Lingondricka får det bli!

Jag minns, Ingrid. Martin bjöd dessutom en gång 14 personer på *svälj* bandspaghetti med svart kaviar och purjolök. Inget mer. Allt hade inköpts på bensinmack mitt i natten eftersom han hade glömt att det var hans matlagningstur morgonen efter.

Det var annat än A&A:s helstekta sparvar med gåsleverpaté, det.

Oj. Scary. WV: jamaet .. säg ja till mat med skånsk diftong?

17 november, 2006 14:36  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Och palthugade matlagare får recept
hos VBK!

17 november, 2006 14:38  
Blogger den blyga skrev ...

Jag läste just Lottens kommentar avgiven 1436 när min klocka här i Viken var 14.33!
Men det är klart - Ni har ju alltid varit före Er tid!

17 november, 2006 14:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag minns även den där spagettin! Hjälp vad vi höll på med dessa luncher, att frakta en bouillabaisse från Lund till Höganäs utan skvimp i Stens baklucka var bland det svåraste jag utsatt mig för.
Numera har vi matlag på fredagkvällarna med fem (jo) familjer från dagistiden. En baggis i jämförelse, I do say. Och mer vin än i Höganäs.

17 november, 2006 15:41  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ingrid: Ja! Jag spillde ju ut en hel fransk fiskgratäng med spritsat potatismos i Stens baklucka! Och honom som det var sådan ordning på ...

17 november, 2006 16:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Fallandets frid: kan det vara när man har fyllt sin runda mage med fyra präktiga paltar och dråsar ner i soffan och känner sig svinaktigt slö.

Att päsa, kallas det på skånska

17 november, 2006 16:35  
Blogger Cecilia N skrev ...

Säger du det, du djefla man? Trots mina skånska föräldrar var det en östgötsk kompis (med likaledes östgötska föräldrar) som introducerade ordet päsa för mig. Ett otroligt bra ord!

Du har förresten bildat skola i vår familj. När maken klurat ut något idiotiskt fel på datorn, då är han också en djefla man. :-)

Dessutom tycker jag att Lotten och hennes pappa är skrattretande lika! (Säger jag som bara sett dem på bild.)

wv: ttmotxy, är det nån sorts mattematch?

17 november, 2006 20:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Vi satt hela familjen och tittade på Doobidoo på TV där dom visar Tommy Nilsson och mumlar något om pudelfrisyrer då Oskar 6 år utbrister "Han ser ju ut som Lotten!"

17 november, 2006 20:52  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Eftersom jag är skrattretande lik min vackra pappa, är ju numera även Tommy Nilsson snygg.

(Tommy Nilsson lär förresten ha varit med i det svenska juniorlandslaget i basket 1977 ungefär.)

17 november, 2006 23:34  
Blogger den blyga skrev ...

Tommy Nilsson - var det inte han...
Nä det var det inte!
Det var Bjørn Andresen som spelade Tadzio i Döden i Venedig!

Men sedan upptäcker jag att Tommy Nilsson har fem barn!

18 november, 2006 08:09  
Blogger den blyga skrev ...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

18 november, 2006 08:10  
Blogger den blyga skrev ...

Det blev tvillingar! Sedan försökte jag deleta den ena - men lyckades det?

18 november, 2006 08:12  
Blogger Ica skrev ...

jag ska läsa blogginlägget sen när jag har städat/packat upp färdigt. Kom bara på att du o olle ville ju bli ivägbjudna. Jag har fest ikväll ;) fast... då kan jag ju inte vakta kottarna... :) men en massa textnördar som spelar alfapet... eller nåt.

18 november, 2006 11:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Via någon outgrundlig länkkedja som började här har jag upptäckt paradiset, youtube. Kolla in den här videon!

18 november, 2006 12:33  
Anonymous Anonym skrev ...

ÄNTLIGEN! Jo, det är jag som är tjejen med "fallande frid" och jag hade inte hittat på den själv!! Jag tänker inte berätta hur lång tid det har tagit att leta fram det, men nu ska jag baske mig ha frid i sinnet, vare sig jag faller eller inte!

Dikten är skriven av Bertil Malmberg och lyder så här:

Lös din fallskärm.
Planet bär dig ej mer.
Kasta dig handlöst ut i det mörka djupa.
Fråga ej var till sist
din fot får landa.
Giv dig åt fallandets frid
och frukta icke.


(Jag tror att det var de frireligiösa påståendena som fick mig att leta lite extra!!Det ligger inget religiöst alls i detta så som jag ser det utan snarare en glädje i att ibland få ge efter för något man inte kan rå på. Förälskelse tex)

//Sanna

18 november, 2006 12:48  
Blogger Cecilia N skrev ...

Tack Pontus!

18 november, 2006 14:10  
Blogger den blyga skrev ...

Det enda jag har läst av Bertil Malmberg är Åke och hans värld - har den i en väldigt fin upplaga från 1945 med illustrationer av Adolf Hallman!
En underbar bok - en av de få jag tänker läsa om - varför inte nu!?

Dessutom Pontus: Härlig video, men hur är den gjord - jag får gå in ännu en gång. Han påstår ju en massa på slutet, hur går det ihop??

18 november, 2006 14:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Kreativ redigering! Ni har väl hört att man kan göra en artist av vem som helst. Vad hette nu Bert Karlssons program som sysslade med just det. Det behövs bara ett trumslag på varje trumma och en tryckning på varje tangent och så klipper man ihop det till någonting kreativt nytt. Det är ju det som hela postmodernismen (och hip-hop kulturen) gick ut på.

18 november, 2006 15:41  
Blogger den blyga skrev ...

Ja, det är ju det jag misstänkt hela tiden:
att postmodernismen är båg -och förbannad dikt!

Tacka vet jag Alf H. Han kommer på min blogg i morgon.

18 november, 2006 17:04  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack för länken till trummisen, Pontus! Eller ... icke-trummisen, menar jag.

19 november, 2006 12:34  
Anonymous Anonym skrev ...

Vill man bekanta sig mer med Malmberg, är Oskar Lidåkers sida www.lidaker.se/malmberg/ ett bra ställe att börja på.

19 november, 2006 12:50  

Skicka en kommentar

<< Home