21 november 2006

Vad gör de på banken före klockan tre?

När jag skriver kåserier är jag numera lika snabb som en ödla i en flottpanna. Undrar om det var så för Ehrenmark, Gits och Kar de Mumma ... (Javisst, ja, bravo, tjenare, vi spelar i samma liga. Not!)

Men just i detta nu sitter jag i grubblerier. Jag ska skriva för en banktidning, men jag är aldrig inne på något bankkontor. Never, nooit, jamais, mai, nie och nunca. Efter att ha skrivit och suddat ut ungefär 1 000 dåliga tecken i två timmar, gav jag upp och åkte på studiebesök.

Med kameran i handen och anteckningsblock hängande i ett snöre runt halsen samt en penna bakom örat (vilket är ganska opraktiskt, men ser coolt ut), klev jag in på fyra olika bankkontor. Alla banktjänstemän och dito kvinnor var synnerligen upptagna – för det var fullt av vanligt folk överallt! Det var småbarn i vagnar, det var mammor, det var pappor, det var pensionärer (som inte har sina pengar i madrassen längre, tydligen) och det var kostymer och stilettklackar.

Banklokalerna var för stora, för de hade avskärmat delar av dem med stora reklamschabrak. All inredning gick i björk, överallt ljust trä. Och böjträ – mången böjd träbit av björk bor på banken. Det fanns också många fina skyltar på bankernas väggar.
Skyltarna handlade alla om att det inte finns pengar inne på banken och att kunderna egentligen inte behöver komma eftersom allt ju finns på internet men nu när ni ändå är här kan vi erbjuda en farlig massa pensionssystem och lån. Och tuber till mynten.
Så. Jag behöver er hjälp! Vem söker sig till bankerna idag? Jag är ju inte ens inne på banken när vi tar nya lån -- vi bara mejlar så plingar det till och så har vi plötsligt fått nya, fräscha pengar. Extreme bankkonto makeover.

Är detta månne typiska kunder?

1) Första-villan-köparna som är glada men nervösa. Och gravida.
2) Pensionärerna som inte vill ändra på sina rutiner.
3) De som inte har tillgång till internet.

Kommer folk och Joakim von Anka in med slantar i säckar? Kan man köpa sparbössor eller delas de ut gratis som förr? Har folk bankböcker? (Minns ni när man sköt in sin bankbok under det skottsäkra glaset och bankboken placerades i en maskin som – tadatatadataadtattaaaaa – knattrade in det nya saldot?) Har vi mer eller mindre koll på våra eventuella finanser nuförtiden? Var finns alla bankbloggare?

Jag har i plånboken sedan en månad en avi på 127 kronor som jag borde lösa ut (in?), men det kostar på. Eller för mycket. Jag kommer inte till skott. Men kanske är det den avin som är huvudpersonen i det oskrivna kåseriet?

25 Reflektioner:

Blogger aequinoxia skrev ...

Jag går också på banken ibland för att lösa in utländska checkar. Det är svårt att göra på internet...

21 november, 2006 06:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Vad ska bankrånarna ta sig till när bankkontoren stänger? Ska de skicka hotfulla mejl:
– Sätt in en massa pengar på mitt konto annars smäller det. Och våga inte chatta med polisen!

21 november, 2006 08:03  
Blogger den blyga skrev ...

Vi har, sedan annu dazumal, ett BANKFACK;
Jag har inte varit där inne (i detta fall nere; på två år.

Där ska man förvara VIKTIGA papper som lagfart på huset, testamente etc.
I förekommande fall stöldbegärlig egendom som äkta pärlhalsband etc (förekommer således ej)

Sedan finns det ju de som som har pengar som de inte vill att Skatteverket ska känna till!

Apropos AVIER:
Någon enstaka gång får man ju en sådan.(särskilt sedan vi hoppade av postgirot)

Jag gick in på det lokala kontoret, som då hette Föreningsbanken:

Om jag satte in det på ett Föreningsbankskonto kostade det ingenting - annars 40 kr i AVGIFT:
Avin var på ett belopp obetydligt över 100...(Vi har inget konto på ...Swedbank heter det väl nu...)

Blir man så gammal som vi så hinner bankerna man använder byta namn åtskilliga gånger...

Kreditbanken - PK-banken - Nordbanken -Nordea etc..(kontot är numera nedlagt)

Internetbanken är UNDERBAR!
Särskilt när man är en (lite) rik pensionär och Håller I Pengarna( HIP)* av gammal vana - då kan man ju lattja med fonder i de mest exotiska länder...

*Fö var det ju just HIP-vanan som gjorde att vi tidigt utnyttjade internet - eftersom man då slipper betala för transaktionerna.

21 november, 2006 08:04  
Anonymous Anonym skrev ...

Ytterligare en undran: varför är köerna till bankomaten så långa? Är det ett tecken på vitaliteten hos den svarta ekonomin i Sverige?

21 november, 2006 08:06  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu åker jag till en annan stad och 1) besiktigar bilen 2) flyttar ett bohag.

(Vet ni förresten att det är helt ok att skriva "besiktar"?)

21 november, 2006 08:20  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Frågan är väl om det är okej att skriva besiktiga :) (Skojar, jag vet att båda alternativen finns i SAOL, men det är nog bara en tidsfråga ...)

Jag går till banken strax efter min födelsedag varje år, eftersom min svärfar brukar skicka en check med ett orimligt väl tilltaget belopp som födelsedagspresent. Nu kom jag att tänka på att det måste betyda att han använder checkhäfte! Finns det verkligen fortfarande?!

21 november, 2006 08:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Checkskojare var slovak!

21 november, 2006 08:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Mamman till barnen:
– Var försikta!

Sjömannen:
– Jag har seglat under både dimmiga och sikta förhållanden.

Revisorn:
– Jag rekommenderar att ni lägger era vikta papper i ett hemarkiv.

21 november, 2006 09:38  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tål inte banker. Jag tror jag är allergisk för jag blir stressad, börjar svettas och så blir jag ofelbart irriterad.

Jag har under det senaste året varit på banken två gånger.
Första gången skulle jag lösa in ett rör med enkronor på banken för det ville de ta ut en avgift på 15:-.
Nästa gång låg vårt internet nere så jag fick gå med två räkningar i handen till banken. Summan som skulle betalas var totalt 272 SEK.
För detta vill banken ha 100:- betalt, 50:- per räkning.

Även jag går omkring med en utbetalningsavi i plånboken men jag drar mig för att lösa ut den.
Förfaller sådana avier?

21 november, 2006 09:56  
Blogger lisa skrev ...

Senast jag var på banken (för att få ut pengar från en retlig avi från a-kassan), såg jag att kassörskan hade en "knapp" på golvet, stor som en liten brandvarnare, med en röd knapp på. En som lätt gick att trycka på med foten. Om det blev rån-dags, gissade jag så klart. För alla rånare vet väl vid det här laget att direktknappen till polisen sitter under disken, det har man ju sett på film. Vad smart då att ha knappen på golvet! Bara för kassörskan att flytta lite på foten, mycket diskret. Döm om min förvåning när hon faktiskt tryckte på knappen! Helt utan märkbart rån! Och jag lyckades faktiskt inte luska ut vad knappen var till. Kanske att knäppa fram nästa nummer i kön, kanske som en signal till resten av bankpersonalen att de fick sluta fika nu och komma in och jobba, eller kanske hade det någotn med bankomaten utanför att göra (förmodligen inte). Mystiskt värre, i vilket fall som helst.

21 november, 2006 10:31  
Anonymous Anonym skrev ...

Apropå det här med avier.

Jag tillhör den gruppen som fortfarande ibland betalar räkningar via giro, dvs postar dom till banken.

Och i ett sådant kuvert kan man även skicka in sin utbetalningsavi och då skicka med en liten lapp med texten "kan ni sätta in dessa pengar på mitt konto nr xxx" och hipsvips har man pengarna på kontot. Helt gratis dessutom.

21 november, 2006 11:46  
Blogger Ica skrev ...

Är en ödla snabb i en flottpanna? Jag ser honom mest halka fram och stå på öronen (om nu ödlor har sådana öron man kan stå på). Jag tror att både kategori 1,2 och 3 befinner sig på banken. Min bror och hans flickvän knallade in på Hultets samtliga bankkontor (typ två) när de skulle köpa hus. De var dock inte gravida, men ändå. Man använder kanske fortfarande banken till att låsa in negativ från barnens födelse (för den som inte har allt i datorn numera. Den kan iofs också brinna upp eller dö på annat sätt), juveler, testamenten och liknande. Eller man kanske har sålt sina juveler på tradera och skivit testamente i Word och lagt skyddat på skrivbordet.

Nä, jag vet inte.

Men Olle: Det är ju bara i Eskilstuna det är hysteriskt långa bankomatköer. Jag förstår inte detta fenomen ärligt talat. Men vilken tidpunkt som helst, och vilken bankomat som helst är det alltid milslång kö här. Eskilstuna i ett nötskal.

21 november, 2006 11:52  
Anonymous Anonym skrev ...

Är mycket nyfiken på hur krönikan i banktidningen blir, hälsningar redaktören på banktidningen

21 november, 2006 12:01  
Anonymous Anonym skrev ...

Är otroligt sällan inne på ett fysiskt existerande bankkontor och i de få fall detta inträffar reagerar jag ungefär som tvillingmamman (fast det gör jag på Ikea också och på vissa museer, så det är väl inte specifikt bankrelaterat). Det mesta bankeriet sköts via giroservice och bank per telefon som är så snabb och trevlig så. Min mammas bank på telefon gratulerade t.o.m. på födelsedagen! (som inföll igår för övrigt)

21 november, 2006 13:07  
Anonymous Anonym skrev ...

Banker är ett otyg, men det var det även innan internetrevolutionen tyckte jag. Drabbas ofrånkomligen av åkomman "museiben" så fort något går långsammare än jag tänkt (oftast). Dock saknar jag min fina bankbok från Jämtlands Folkbank med en vy över Storsjön och fjällvärlden på pärmen. Kontot har jag kvar, sisådär 1,27, men numera är det Kaupting. Undrar om de undrar över vem jag kan tänkas vara - kontoaktiviteten är noll sedan 25 år.

21 november, 2006 14:06  
Anonymous Anonym skrev ...

Får samma känsla som tvillingmamman när jag någon enstaka gång besöker en bank.

Vilket har resulterat i att jag f.n. är med i två banker.

Jag och sambon köpte hus i våras. Vi tog lånet i "hans" bank. Då ville givetvis "hans" bank ha hand om mina pengar och startade upp ett antal konton och bad mig sedan gå till den andra banken för att säga upp deras konton. Vilket jag givetvis har lyckats skjuta på i ett halvår... oh herre gud vad jag babblar och tradar nu. Punkt.

Clowner är också läskiga.
Can't sleep... clowns will eat me.

21 november, 2006 15:58  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Banktidningsredaktören smygläser bloggen!

*dra-efter-andan-paus*

(I alla fall för mig är detta hysteriskt roligt!)

Tack för alla bankerfarenheter! Summa kardemumma är att folk i allmänhet tycker lika mycket om banker som försäkringsbolag (som jag också jobbar för) och att vi förlorar pengar på alla möjliga olika bankrelaterade sätt.

Kära dagbok!
Jag kan berätta att jag idag har hunnit tappa en citron- och hallontårta uppochner på asfalten i regnet, jag har kört vilse på motorväg och blivit en byrå rikare. Inte en enda krona har jag tjänat till vårt företag.

Min djefla man, som är på tjänsteresa i tio dagar, har däremot tjänat pengar och hunnit bloggkommentera och ringa ett tiotal gånger. Konstigt jobb han har.

21 november, 2006 16:17  
Blogger den blyga skrev ...

Jag avbryter mitt pluggande av Roms 7 kullar
(skall på föreläsningsföreninga´i kväll där en person föreläser om 100 % Rom - så det gäller att få med 100%)
med min undring:

Hur gick det med besiktandet?

21 november, 2006 16:56  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jodå, han besiktade den gamle bankdirektörens slagskepp från -87 och sade lite tyst "det är en mycket bra bil".

Alles in Ordnung. Nästan.

21 november, 2006 17:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tycker att övriga har täckt in bankvärlden bra så jag lämnar den okommenterad. Däremot vill jag säga att du kåserar VISST i samma division som Ehrenmark. (Kar de Mumma har jag ingen riktig koll på...)

21 november, 2006 18:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Den bank du skriver krönikor för har öppet till 18.00 på ett 50-tal kontor. Men kanske inte där du bor!

21 november, 2006 22:19  
Anonymous Anonym skrev ...

För att anknyta till din fråga om typiska bankkunder, så ser mina senaste bankerfarenheter ut så här:

1) Jag var i somras andra-villan-köpare. Glad men inte nervös. Och definitivt inte gravid.

2) Vid mitt senaste bankbesök satte jag in pengar till min pappa pensionären.

3) Visserligen har jag internet, men är för slö för att börja betala räkningar via detta medium.

21 november, 2006 22:27  
Blogger Cecilia N skrev ...

Bank på internet?! Nävver!! Förton siffror som ska fipplas mellan dosa och apparat och vad händer om någon siffra blir fel??
Jag litar inte på mig så mycket att jag vågar gå ifrån att skicka lappar i ett kuvert.

Tack och lov får man fortfarande lov att göra det.

I många herrans år efter Norrmalmstorgsdramat var jag alltid rädd för att vara inne på banken. Långt upp i vuxen ålder.

Och Securitasbilar undviker jag nogsamt.
En Securitasbil utanför banken? Tack, jag kan göra ett annat ärende under tiden...

21 november, 2006 22:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Min erfarenhet av banker - ursäkta nu och håll för ögonen känsliga läsare - är att de är riktiga rövslickare och skitstövlar. Den enda gång i livet jag haft mycket pengar (riktigt mycket, under en väldigt kort period) blev vi så himla väl behandlade av SE-banken. Vi fick till och med julkort med hela personalen på, vattenkammad och finklädd! När vi tog pengarna (vi var egentligen bara en mellanstation) slocknade bankens leende. Nordea, som vi bytte till senare, visade sig vara likadana: när vi behövde låna fick vi nej, men när de fick nys om ett arv som eventuellt skulle bli vårt ringde de och ville "hjälpa oss" att planera för framtiden. Nu tänker jag byta till JAK, de är iallafall fullkomligt rättvisa.

Antar att det där inte hjälpte alls, Lotten, men tydligen behöver jag bara höra ordet "bank" numer för att se rött ...

21 november, 2006 23:04  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag går inte heller till banken speciellt ofta och jag du påminde mig precis om att jag också har en avi som jag har tappat bort....hm...Växla till utländsk valuta är det som jag sysslar med på banken...

22 november, 2006 11:01  

Skicka en kommentar

<< Home