18 november 2006

Sex roller söker en säng att sova i

I inte någon ordning alls:

1.
Jag är basketmänniskan utan bollsinne eller strategiskt tänkande men med passion för sporten, bollen, domarna, spelarna, åskådarna och alla som är över två meter långa.

2.
Jag är hustrun, fru Bergman, som man får pussar och order av.

3.
Jag är kompisen som hjälper, stjälper, fladdrar och far samt lyssnar ... och avbryter.

4.
Jag är yrkeskvinnan – föreläsaren, skribenten, redaktören, pladdermajan och åsiktsmaskinen.

5.
Jag är mamman, urmodern – dock helt omodern – som pysslar och plåstrar, lyssnar och visar, fnissar och vrålgarvar och lär ut bump, delar ut visdom och kramar samt mat och böcker. Och som egentligen hade varit nöjd med endast denna roll.

6.
Jag är den där som nyss var 16, som nyss tappade första mjölktanden, som nyss blev kär, som nyss gick ut high school, som nyss gjorde 38 poäng, som nyss bytte 23 blöjor på en dag, som nyss hade axelvaddar, som nyss lärde sig simma, som nyss redigerade 124 artiklar i NE på en enda dag, som nyss var 31, som nyss var okysst och som nyss födde sitt femte barn och som ideligen utan avbrott hela tiden har lyssnat på de egna tankarna varenda, vareviga dag.

Nr 4 är sömnig och har skavsår, nr 1 är trött och har stora blåmärken sedan förra matchen, nr 2 tar emot pussar men somnar innan de hinner lämnas tillbaka, nr 3 somnade nästan ner i tallriken under gårdagens paltkoma, nr 5 kommer att glömma föräldramötena nästa vecka och nr 6 är den som skriver detta.

21 Reflektioner:

Blogger Bloggblad skrev ...

Som kvinna har man många blad i sin bok... en tjock roman.

19 november, 2006 00:22  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Bloggblad: Yes! Sex roller söker en god bok att sova i!

19 november, 2006 09:07  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

"Bättre sex roller i kroppen än ett slagsmål i omklädningsrummet."

19 november, 2006 09:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Intressant! Jag inser att jag möjligen har två roller, eller möjligen tre. Men det känns som om det nånstans fladdrar flera roller i världsrymden och väntar på att jag ska ta mej an dem.

Känner du likadant?

19 november, 2006 09:51  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Salt: Javisst står fler roller och väntar på mig i farstun:

7) mormor och farmor (samma kategori liksom)
8) svärmor
9) Nobelpristagare

Va? Jasså inte det? Äsch då. Men

9) miljardär

Fast den kan ju då helt enkelt bara hoppa in och ta plats nr 4 dårå.

19 november, 2006 10:17  
Blogger den blyga skrev ...

Jag, som ju redan fyller 7:an (till hälften) och 8:an känner inte igen:
"som nyss hade axelvaddar, "
Det har jag FORTFARANDE!
Kanske beroende på att min "fin-"garderob är från 1985-95.

Till min 50årsdag, 1985 köpte jag för första och enda gången på mig litet eleganta klänningar UTAN att det var REA:
Axelvaddsmodet hade precis börjat.
När jag demonstrerade dem i vardagsrummet i Viken sa´"den djefla mannen" ung:
Mmm, snart är ju det omodernt med axelvaddar...

Det tänker jag på när jag tar på mig - särskilt en röd klänning som jag brukar ha på julafton - den är faktiskt ännu inte urmodig.
Kanske ett foto flyter upp på min blogg en vacker dag!

19 november, 2006 10:59  
Blogger den blyga skrev ...

Mmm, snart är ju det omodernt med axelvaddar...

SKALL vara:
MAMMA, etc
men det andra gick egentligen också bra.

Jag har bekymmer med mina AN:
Jag tog en skrivmaskinskurs på Hermods 1956 - och skriver därför A:et med vänster lillfinger.
De moderna tangentborden, och mitt allt krokigare lillfinger resulterar alltsomoftast i bortfallna an
Det blir liksom hieroglyfiskt!

19 november, 2006 11:31  
Blogger Cecilia N skrev ...

Eh?

Hur skriver man a om man inte skriver med vänster lillfinger??

Intressanta funderingar, Lotten. Månne din co-förälder kunna komma ihåg det där med föräldramötet åt er?

19 november, 2006 16:22  
Blogger den blyga skrev ...

Apropos vägen till a:
Min pappa ,som inte hade tagit någon kurs, skrev a med höger pekfinger!

Nu har jag, på grund av mitt kroknande lillfinger, börjat använda vänster ringfinger!!

19 november, 2006 16:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Den blyga - då kan du, med andra ord, lika lite som jag spela ett vanligt simpelt C på blockflöjt? Attans instrument. (O nej, jag är inte det minsta OT)

WV- wyfyy. Precis så är det.

19 november, 2006 17:15  
Blogger den blyga skrev ...

EMI:
Jag var faktiskt väldigt duktig på blockflöjt - har inte provat på 10 år - ska göra det!
Rapport följer!

19 november, 2006 17:41  
Anonymous Anonym skrev ...

Apropå fingersättning så kör jag än i dag samma som jag hade som sexåring, när jag började knacka på farfars gamla reseskrivmaskin. Tror bara jag använder sex av mina fingrar, men fort går det.

Apropå roller, så är jag i dag "värdinna", men också "mamma" som försöker hålla reda på telningarna. Snart blir jag också "sjukling" eftersom ett omisskännligt dunkande börjar göra sig gällande vid ena tinningen
(= migrän).

Lotten: Himla bra skrivet förresten (som vanligt :-))

19 november, 2006 18:58  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Emi: Det är väl först om man får problem med höger lillfinger som det blir svårt med C på blockflöjten! Förresten använder jag inte lillfingrarna alls när jag skriver, har jag märkt. Möjligen till att spreta lite kokett med.

19 november, 2006 19:22  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oj. Jag undrar om det inte närmar sig. Den där dagen i slutet av november. Ah, vad heter den. Jag tror att det är den 24 november, en månad före julafton:

Den heliga Fingersättnings- och -spretarbloggsdagen!

(Bindestreckens och s:ens placering kan komma att förändras under de kommande dagarna. Men på fredag snackar vi alltså fingersättning - alla.)

/Drottningen över lillfingerspret

19 november, 2006 19:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Översättarhelena - Förvisso. Jag är en sån där typ som inte kan skilja på höger och vänster utan att riktigt tänka efter först, och till och med då blir det fel i 50% av fallen. Den här gången skyller jag på att min hjärna tagits över av en illvilligt slemmig snoralien.

Båda mina lillfingrar är i alla fall för korta för att spela blockflöjt, symmetrisk som jag är.

20 november, 2006 08:57  
Anonymous Anonym skrev ...

Lilla Nobelpriset för finurliga formuleringar har i dag tilldelats Lotten Bergman för "Jag är mamman, urmodern – dock helt omodern ..."

---

Äntligen!

20 november, 2006 09:08  
Blogger den blyga skrev ...

Äntligen!
Kära EMI:
Tack för att Du lyfte fram en länge förbisedd grupp - nämligen vi som inte kan skilja på höger och vänster mer än i princip!
Jag har tidigare, tror jag, rekapitulerat min första konfrontation med detta handikapp:
Vi tar det en gång till:
Det är 1941. Inga bilar rullar på gatorna. Jag , 6 år, har fått en cykel (barnstorlek) av min far (cykelhandlaren) - en oerhörd händelse detta år.
När jag lärt mig hålla balansen, släpps jag lös i kvarteret med följande instruktion:
När du ska svänga till HÖGER sträcker du ut HÖGER hand, och när du ska svänga till v...

jag följer instruktionen på följande sätt:
Så fort jag komme till ett gathörn, måste jag stanna. Funderar länge om det är höger eller vänster jag ska svänga. Om höger, tar det en stund att konstatera VILKEN som är höger hand.

Jag har fortfarande ett" inre foto" av den UNDERBARA stund då jag insåg att det bara var att PEKA åt det håll man skulle!

Lotten: Någon fredag kan ju bli biktdag för oss riktningsapraktiker

20 november, 2006 09:33  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oj, Lady Stalker, värdinna hade jag glömt. (Fast den rollen tenderar under värdinneskapet att överskuggas av de andra rollerna.)

Cecilia N: Jag får försöka komma ihåg allt själv -- jag är från idag gräsänka i tio dagar.

Tackar, Skrivkramp, då får jag gå på Nobelfesten väl? Jag har en blå sidenblåsa från 1988 som passar perfekt. (Omodern så det skriker.)

Den Blyga: Fredagstemat kanske kan bli ett gemensamt Fingrars spret och placeringar samt tillhörande riktningar?

20 november, 2006 10:06  
Blogger den blyga skrev ...

Yes, box, all right - som vi sa´när vi skulle vara coola 1946;

20 november, 2006 11:39  
Blogger Cecilia N skrev ...

Då är vi tre kommentatorer här på sidan som inte riktigt har full koll på h&v. Fast det tror jag att jag också nämnt då och då...

20 november, 2006 20:48  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu är vi fyra kommentatorer med höger-vänsterosäkerhet.

20 november, 2006 21:38  

Skicka en kommentar

<< Home