23 november 2006

Det här med miljöer – inredningstips

När jag började femman, var det i en sprillans nybyggd skola (Porsöskolan). När jag började sexan, var det i en sprillans nybyggd skola (Boskataskoan). När jag började sjuan, var det i en sprillans nybyggd skola (Björkskataskolan).

Jag minns klassrum och uppehållsrum, jag minns stolar som man staplar, jag minns hur mysigt det var att inreda i bänken, jag minns klistermärken som man skulle ha på naglarna och jag minns att Jeanette i sin bänk bredvid schemat hade en lista på vilken kompis hon skulle vara med vilken dag eftersom hon var så himla populär. Jag minns alla mina klassföreståndares namn från grundskoleettan till trean i gymnasiet (Malin, Ulla, Selfrid, Sonja, Ulrik, Ivar, Richard, Gunnar). Jag minns myshörnor och stoppade manchesterfåtöljer och jag minns hur vaktmästarna och skolsystrarna såg ut.

En gång i veckan tränar jag basket i en av högstadieskolorna här i staden. Skolan är enorm , jag tror att det är uppåt 800 elever som går där. Vi är i största allmänhet bekanta med den eftersom Fjortonåringen gick där förra året. Titta och njut.

Vyn från toasitsen. Någon lustigkurre har försökt elda upp lysknappen (eller heter det lampknappen?) eftersom plast luktar så roligt när det brinner. Den som har satt fast det fina låset tog även bort det gamla och lämnade kvar ett hål som alla andra lustigkurrar kan kika in i. Och någon har – kanske inspirerad av nyrenoverade etagelägenheter – blottlagt det rustika teglet där uppe.

Samma dörr, lite längre ner. Detta är möjligtvis intressant ur byggnadsteknisk synvinkel, annars inte.

Toan igen – nu från dörrhålet. Det gäller att ha långt hår, så att man har något att torka sig med.

Vi tar en närbild här. Målaren var helt klart en yrkesman. Så här vill jag ha det hemma. Som en installation över livets förgänglighet, symboliserande toalettpapperets strävhet.

En annan mysig toalett. Den där påslösa papperskorgen på golvet är alltid påslös och innehåller exakt samma skräp som den gjorde för en vecka sedan. (Jag lade märke till det eftersom det var ett ovanligt äckligt skräp.) Spegeln är borttagen på ett ganska bryskt – men kanske effektivt sätt. För att, vet ni, speglar kan man inte ha på skolor nuförtiden – då speglar sig eleverna såpass länge att de kommer för sent till lektionerna och dessutom lär speglarna stressa dem till utseendefixering. För den stressen kan de ju inte ha fått någon annanstans ifrån.

Kanske kommer barnen och ungdomarna i denna skola att växa upp och med knuten näve säga:

– Nej, som jag hade det under min skolgång ska mina barn minsann inte ha det!

Men kanske kommer de att växa upp och säga:

– Äh, om jag klarade det, kan de också klara det.

Strunt samma. Jag skulle vilja att vi som är vuxna idag knyter näv... nej, vad hjälper det. Ta era digitalkameror och gå ut i verkligheten och fotografera och dokumentera och ... ja, sedan vet jag inte.

Några förslag? Häng gärna på och blogga om detta ni också!

41 Reflektioner:

Blogger Herr R skrev ...

De där bilderna påminner i mångt och mycket om mina högstadie- och gymnasieskolor. Och det var ju nästan 20 år sedan.
Det verkar inte ha hänt så mycket sedan dess.

23 november, 2006 10:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Vilket jävla elände på ren svenska (jag kan svärord på fler språk om det behövs). Å andra sidan minns jag hur överäckliga toaletterna var på Kastalskolan i Brunflo, i alla fall på högstadiet. Dessutom låg de i en källare dit det ledde en trappa så brant som den värsta slalompist (puckel). Det undanskymda läget inbjöd till pennalism och allmän skitsnacksmobbing men jag kan inte minnas att klottret var fullt så... stort.

23 november, 2006 10:28  
Anonymous Anonym skrev ...

*Denna kommentar innehåller ironi*

Blod på väggarna, ägg på fönstren och kartböcker i toan är väl inte så mycket att bry sig om. Det viktiga är om eleverna, förlåt, utbildningsklienterna FOSTRAS TILL DEMOKRATISKT TÄNKANDE MEDBORGARE!

Har de haft några stormöten och beslutat om läraren får hålla lektion medan de talar i telefon? Har de anmält att rektorn såg arg ut, vilket ingav dem en känsla av obehag? Har de talat med pressen om att deras lärare har rättat deras prov och därigenom kränkt deras integritet?

Va, skulle jag vara bitter?

23 november, 2006 10:36  
Anonymous Anonym skrev ...

Undanskymda eller exponerade toaletter -- jag vet inte vad som är värst för en ängslig tonåring.

På Kullaskolan i Höganäs vette toaletterna mot den stora skåpshallen. En gång såg jag när Busiga Benke och Lymmel-Ludvig öppnade toan utifrån när Nina satt där inne.

Därför slutade jag att gå och pinka i skolan i ett år eller så. Den enda toa jag använde var den på gymnastiken. I övrigt så höll jag mig så länge att det gjorde ont.

Hade någon boxat mig i magen så hade jag väl rönt samma öde som Tycho Brahe.

23 november, 2006 10:40  
Anonymous Anonym skrev ...

Fyll alla kommunalråds mejlboxar med bilderna. Fyll lokaltidningarna med bilderna. Skicka dem till rektorerna (som iofs sannolikt redan jobbar häcken av sig för att förbättra läget). Skicka bilderna till eleverna själva och fråga om det verkligen är den miljön de vill jobba i? Gör en film, spinn vidare på Al Gore-filmens titel...

När jag gick i högstadiet under 80-talets sista år "löstes" problemet genom att varje klass fick en klasstoalett som fick låsas upp innan man kunde låsa in sig. Klassen ansvarade för målning, klottersanering mm. En god idé, men jobbigt de dagar de två(!) elever som var betrodda med nyckel var sjuka samtidigt...

Jag hade även turen att få uppleva den totala motsatsen till klotter, förstörelse och total anonymitet. Under mina sista två gymnasieår gick jag i en skola i en uppländsk bruksort. Vi var knappt 150 elever och högskolestudenter, alla kände alla och ingen kunde smita undan ansvar. Alla bodde inackorderade i skolans närhet, i elevbaracker eller lägenheter. Fastän vi fick låna nycklar till skolan och ha fester där på helgerna (utan övervakning av mer vuxna idivider) var skolan fräsch och osaboterad. Jag tror att det berodde på småskaligheten, ingen kunde som sagt smita undan ansvar... Första dagen i den skolan fick vi som var nya lyssna till en elev från årskursen över som talade om vilka regler som gällde för vår gemensamma tillvaro.

Vi(alla männsikor = vi som utgör samhället) måste våga se och reagera på det som händer runt omkring oss. Om Kalle inte är i skolan på skoltid måste vi våga fråga honom varför. Om Lisa står med en sprejburk i näven på fel plats måste vi våga ifrågasätta hennes beteende direkt till henne.

På samma sätt tror jag att det är genom att våga öppna ögonen och SE vad som händer runt omkring oss som vi kanske kan minska antalet mobbingfall.

Vi som är "vuxna" måste förmedla de regler för samverkan och liv i vårt samhälle som vi vill ska råda.

Läskigt, va?!

23 november, 2006 11:06  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jag kan nästan instämma ord för ord i vad Ami säger. Exakt så såg det ut på min högstadieskola. Och även jag har lite störningar i kisserimönstret.
Mina två yngsta går däremot på en stor högstadieskola mitt i Göteborg (här avviker jag alltså lite från Amis berättelse eftersom vi bor i Göteborg). Och toaletterna är rena och fina. Det finns toapapper och tvål! Men det funkar så att varje klass har en toalett som är låst, och alla elever får kvittera ut en nyckel till den egna klassens toalett. Det är dock en smula besvärligt om man som förälder råkar ha ärende till barnens skola, för då kan det vara svårt att hitta en toa att gå på. Så då är det bra att kissa i förebyggande syfte.

23 november, 2006 11:11  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag har aldrig fått börja på en helt ny skola. (Men jag insåg nu genom att leta i minnet att jag är 3 år yngre än dig, inte 2 år som jag trodde.)

Men min mamma fick börja jobba på en helt ny skola när Porsöskolan byggts. Och sedan på en till ny, när Ormbergsskolan byggts.

Själv fick jag gå på Lulsundsskolan (som av någon konstig anledning hette Björkskataskolan när jag gick 2:an) och sedan på en sliten Bergviksskola. Klotter var helt okänt på lilla Lulsundsskolan, men på stora Bergviken fick vi lära oss vad det var.

Vi ingick i ett projekt där vi hade "utbyte över stadie-gränser". Alltså gick ettor, fyror och sjuor i samma hus-del. Det innebar för mig att jag slapp högstadiehuset. Och det positiva var ju att man då slapp toaletterna där, för de var fruktansvärda! Vi hade språk, slöjd och musik i det huset, men då kunde man ju hålla sig tills man var tillbaka i vår del igen.

23 november, 2006 11:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Från ettan till sexan gick jag i en sprillans ny skola, den var knappt uppackad ur kartongen, så fin och ny var den.
I högstadiet fick jag i en 40 år gammal skola med 400 elever. De skulle redan då behövt en ansiktslyftning. Den väntar fortfarande och jag bara anar hur det ser ut där idag.
Gymnasiet jag gick på var av nyare modell med fräscha lokaler och väldigt lite förstörelse.

Kan det vara så att när skolan blir för skabbig och förfallen bryr sig ingen längre och det blir som en ond nedåtgående spiral av förfall. Emedan en skola som är fin och ren och fräsch får vara det?

Appropå att hålla sig hela dagen, var jag likadan. Krisade det gick man på toa inne hos skolsyster, för den städade hon och där fick man vara ifred.
Har läst någonstan (minns inte var) att tonåringar idag börjar få problem med kisseriet just för att de håller sig och inte VÅGAR gå på toaletterna i skolan.
Det är ju skandal!

23 november, 2006 11:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Är det möjligtvis flickornas omklädningsrum på Årbyskolan? tycker jag känner igen mig. Fast det ser väl likadant ut på alla skolor ungefär... Det var en himla kontrast för mig att komma från fina mysiga lilla trygga Slagstaskolan till stora läskiga Årbyskolan. Fy.

23 november, 2006 12:35  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oj, Ewa, vad våra vägar nästan har korsats! Eller har de korsats? (Jag fick inte gå på gamla Lulsundsskolan när vi flyttade til Luleå eftersom de redan var 25 i klassen och 26 var en pedagogisk omöjlighet. Istället fick jag ta bussen till Bergviken, och gick där i den gula paviljongen. Slöjdläraren i det stora hemska huset med högstadieelever hette i alla fall Sune. Och musikmajjen, han hette också Sune.)

Frida: Nej, det är Stålfors. I Årby spelar vi också, men det är inte riktigt lika sunkigt där.

23 november, 2006 12:40  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tvillingmamman: Gör studiebesök i gamla skolan med kameran i hand ... Skandal är bara liksom förnamnet. (Har inte riktigt bestämt mig för efternamnet än. Nonbeauty kanske.)

Cruella: Jag tänkte också på det stora klottret. När jag gick i skolan var det ju mer:

Jag älskar Pekkari.
Drulen är lång.
Ring 470 44 om du vill prata.
Olla!
Gezo var här.
Lena var här samtidigt.
Detlef kan stå i brygga.
Anders Boström Anders Boström. Anders Boström. Anders Boström Anders Boström. Anders Boström.Anders Boström Anders Boström. Anders Boström.

23 november, 2006 12:48  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

R Skriverier, Ami, Översättarhelena, Min djefla man, Cruella, Pernilla, Ewa, Frida och Tvillingmamman med liknande erfarenheter och kiss-störningar samt förmåga att kissa i förebyggande syfte: vad kan man göra?

Jag med mina begränsade hantverkarkunskaper hade ju kunnat göra båda toaletterna mysiga(re) på en timme. Men det är ju dumt att jag med de begränsade hantverkarkunskaperna gör det. Kan man vända på stenar och hitta folk med obegränsade hantverkarkunskaper eller måste man ansöka i tre exemplar och tillsätta en utredning först?

(Ja, nu sitter jag här på en pinne och kacklar i bloggvärlden för att jag har en sådan där distraherande deadline som pockar på uppmärksamhet.)

23 november, 2006 12:57  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Var det du som skrev "Anders Broström", Lotten? Ärligt?

23 november, 2006 12:58  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Boström menar jag.

23 november, 2006 13:00  
Anonymous Anonym skrev ...

Till träningarna i denna hall har jag alltid med mig en rulle toalettpapper i väskan, eftersom det inte finns några på toaletten där.

23 november, 2006 13:01  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Ja, vad kan man göra. Jag tror att nyckelsystemet är rätt bra. Men det förutsätter förstås att alla har nyckel, inte bara två per klass som i Pernillas fall. Å andra sidan inser jag att vi kanske har lite skyddad verkstad här som har våra barn i en visserligen vanlig kommunal högstadieskola, men en skola där nästan hälften av klasserna är profilklasser i musik och som är belägen i en priviligerad stadsdel.
(Jag är också lite jobbstressad i dag, därför detta ohämmade kommenterande.)

23 november, 2006 13:05  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nejnej, Översättarhelena, det var Bästisgrannen som skrev Anders Boström. Eller någon annan av de 187 som var kär i honom. Han var nämligen en kille som man "med stolthet" kunde vara kär i -- officiellt men obesvarat. Guldlockig och atletisk iklädd röd tröja log han och skrattade så att alla föll som furor. Utom jag. Jag var hemligt och skamligen förälskad i t.ex.

1) tjockisen med glasögon som spelade fiol
2) den utriste men smarte
3) den långe som inte fattade något
4) den mesige med stor näsa
5) snyggingen som inte sa något men kunde gå på händer.

Sedan träffade jag den djefla mannen.

23 november, 2006 13:09  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

"... som var kära i honom ..." skulle det ha stått.

(Plötsligt anfall av norrländsk ickepluralböjning där.)

23 november, 2006 13:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Nämen i gula paviljongen har ju jag också gått! Jag gick fyran och halva femman där. Och jag har haft både trä-Sune och musik-Sune som lärare!

Och jag tror att några av mina fd kollegor gick i samma klass som dig. Eller åtminstone spelade i samma basketlag som dig.

Jag tror inte att våra vägar korsats. Inte vad jag är medveten om iallafall. Du bodde ju på "andra sidan kraftledningen" och dit var det ju jättelångt! :-)

23 november, 2006 13:17  
Blogger Ica skrev ...

så där såg det ut på vår högstadieskola. Alltid lika härligt med skolflashbacks. På lågstadietiden hade vi pingisbord i rummet som innan var en killtoa. Det gällde att vara försiktig när man spelade rundpingis så man inte snubblade och ramlade ner i pissoaren som ingen hade velat plocka ner.

Jag minns att jag hela min skoltid gjorde som Olle- höll mig. Och det sitter fortfarande i. Vem vågar gå på högskoletoaletter liksom?

23 november, 2006 13:26  
Blogger crrly skrev ...

Urk. De där bilderna kan jag inte se särskilt noga på...


Är Selfrid en man eller kvinna?


Fanns verbet olla redan på din tid alltså? (Hehe, jag vet att det inte var stenåldern men jag lärde mig det nog av Yrrol.)

23 november, 2006 14:11  
Blogger Strumpstickan skrev ...

Fy vad äckligt! Och ingen spegel... rena helvetet!

23 november, 2006 14:37  
Anonymous Anonym skrev ...

Men Lotten, du har ju lagt in en bild på mitt gamla skrivhäftesomslag!

23 november, 2006 14:42  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Japp, Matilda vann Den-som-först-kommenterar-de-vita-bubblorna--tävlingen! Förstapriset är en hammock, som jag skickar down under meddetsamma.

Jag har kvar några sådana där skrivhäften -- vissa är till och med tomma. Jag tror att jag och Bästisgrannen stal dem. Och nu har jag inte hjärta att börja skriva i dem.

23 november, 2006 14:51  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Crrly -- Selfrid är en man som såg ut som Lilla Fridolf. Han lever fortfarande och jag har fått mejl från en som bor granne med honom!

Olla = att spotta på något -- eller hellre någon -- utan att ta läpparna till hjälp.

23 november, 2006 14:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Min femtonåring går på den fotograferade skolan. Jag gick där själv under högstadiet och lämnade sunkigheten -78. Det såg dessvärre likadant ut då, fast jag vill minnas att vi hade en spegel. I plåt? I dag har jag varit med Lille Bror i en annan skola, där toaletterna är helt ok, men stämningen i klassrummet är fullständigt kaotisk. Lille Bror sitter och jobbar med hörselskydd bakom en skärm för att få vara ifred från klasskamraterna som bestämt sig för att de inte gillar honom. Jag har stormat in i lärarrummet idag och betett mig som en komplett galning av vanmakt och ledsenhet. Strax ska Lilla Syster hämtas. På den skolan går era barn också, Lotten! Och det är en fröjd att komma dit efter att ha sett allt annat.

23 november, 2006 15:13  
Anonymous Anonym skrev ...

Här sitter jag och liper....Min skola var mysig, men inte på högstadiet och på gymnasiet heller.. jag höll på mig tills jag kom hem. Toaletterna var vridiga där. Inte kul när man hade "månadssjukan".

Våra flickornas skola är okej så länge, men hur ser det ut på högstadiet vet jag inte ännu.

23 november, 2006 15:19  
Anonymous Anonym skrev ...

Du är en bedragare Lotten!!

Det kan inte vara bilder för den skolan som finns under visionen:

"VISION
Barn och elever i Eskilstuna ska erbjudas en stimulerande och lärande uppväxt i förskola och skola. Tolerans och medkänsla, eget inflytande och ansvar löper som en röd tråd i utvecklingen.
Förskolan och skolan ska ge barn och elever lust till livet, kunskaper och färdigheter samt främja deras nyfikenhet, självkänsla och skaparkraft."

Läste också Kvalitetsredovisningen för kommunens skolor http://www.eskilstuna.se/templates/Page____3163.aspx och där såg INGA sådana bilder.

23 november, 2006 19:02  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Olla betyder något helt annat i dag, Lotten! Läxa: Ta reda på vad.

23 november, 2006 19:41  
Blogger Bloggblad skrev ...

Vi är nog rätt skonade här - liten stad och ungefär hälften så snuskigt.

Trots att jag hann med 5 skolor under mina första 6 skolår, är det bara den skola i Uppsala där jag spelade piano om kvällarna (7 år gammal) som jag minns lukten och atmosfären från. Vad jag njöt! Tyst och tomt med jättstora korridorer och salar... där jag tjuvläste stavningsregler medan brorsan var på tur.

Jäklar vad förvånad jag var att det fanns såna. Jag lärde mig nämligen stava varje ord för sig... redan före ettan. Och den metoden använder jag ännu.

Och si! Där fick jag med lite skryt också apropå ditt tidigare inlägg...

23 november, 2006 20:07  
Anonymous Anonym skrev ...

Fanns det inte bubbelhäften i grönt också? Med rutigt papper?

"en-som-också-är-född-1964"

23 november, 2006 20:09  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oj då, nu vet jag vad olla betyder nuförtiden. Måtte nu inte sökmotorerna få spunk och leda felsökare hit på grund av det.

Paula: Johoråvisst, helt rätt, gröna med rutor i. Och i gult utan ränder och utan rutor!

Bloggblad: This is the place för skryt!

En mamma i samma kommun ... jag hoppas så innerligt att du är ironisk; jag är själv så rädd när jag skriver ironi. Min djefla man har lärt sig att varna när han är ironisk. (Se kommentar nr 3.)

23 november, 2006 22:44  
Blogger den blyga skrev ...

Jag kollade också på olla - men då blev jag så BLYG...

24 november, 2006 09:06  
Anonymous Anonym skrev ...

Visst var jag ironisk. Jag skulle kanske gjort en ;-) gubbe så du inte blev helt förskräckt.

Politiker och tjänstemäns visioner och presentationer om hur det är i skolan ser ut på ett sätt, verkligeheten ser ut på ett annat sätt. Man borde kanske ha en blogg för det man önskar att politiker visste om t.ex. skolan. Eller, varför inte en blogg med förslag för att skapa den bästa skolan.

24 november, 2006 09:46  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Den Blyga: Ja, jag blev lite blyg jag också.

Mamma i samma kommun: Jäss, där har du ju ett nytt bloggkoncept! Du tar emot skolbilder från hela Sverige -- både positiva och negativa -- och skapar ett himla hallå när du jämför med reklamtexter och visioner!

24 november, 2006 09:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Då måste jag, som är ung och förstörd, fråga: vad betydde "olla" innan det bytte betydelse?

24 november, 2006 10:19  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tyckte häftena var så fina att jag aldrig nändes skriva i dem. Jag tror jag har något ex kvar någonstans med cirka en sida skriven på. Snyggt och prydligt med blyerts för att kunna sudda.

24 november, 2006 10:25  
Blogger Ica skrev ...

jag tänkte med på det där med olla...

24 november, 2006 11:38  
Anonymous Anonym skrev ...

Vilken bra idé och vilken förskräcklig toalett! På min skola har vi det fint iaf.

24 november, 2006 12:07  
Blogger crrly skrev ...

emi: Lottens 14:56-meddelande besvarar vad "olla" betydde på hennes tid! ;)



Selfrid, Selfrid, jag kan inte släppa det namnet. Uttalas det Sällfrid eller Seelfrid?


De där bubbelblocken var ett välkommet och spralligt avbrott från de vanliga tråkiga blå linjerade.

24 november, 2006 12:26  
Blogger Studiomannen skrev ...

Jag har redan bloggat om att olla flera gånger. Kanske skulle jag göra det igen... för jag har dessbättre aldrig ärenden inne på skolor numera, vilket förklarar min enda kommentar om detta: hemskt!

För övrigt tar det jättelång tid att olla en flygel.

Om man ska göra det ordentligt.

24 november, 2006 15:31  

Skicka en kommentar

<< Home