20 november 2006

This just in!

Jag skulle egentligen skriva en kort snutt om en konstig hylla i köket, men istället blir jag långrandig som vanligt. (Ni får väl stämpla ut för att hinna läsa.) För likt ett forntida telegram, klampade ett intressant spam in genom dörren, klev in i hallen med leriga skor och deklamerade en dikt. Utan att jag har ändrat en enda bokstav lät det så här:
ah us ty mm al td ep vh ag
su ga zeee ok yk ch eq jrg ymp
fd vj tg yc jv yo vp km zgdadmrv
dh kr lclyea fp wv ja au ln bh bn
gmdu nw vs he kb ay nq ak fa ko
lt er pu kqvyfs pz ovsc dn oj
På andra raden är det nog ok att ympa träd. På sista raden kan jag läsa in att avsändaren kanske är SvD.

I förra veckan kom en annan spammare till oss. Rätt som det var satt han bara i hallen och klinkade på sin gitarr och sjöng med släpig stämma:

JayZ tours arrested fraud Killers todays
Bonamassa Part II Hidden Talents
Meaning bluesman discover meaning success
Patriot leave ears bleeding darkened soul
like bubbles surface pit...Big Geez Rhino
squeezy stress reliever greeneyes
Grave luck cheating death suddenly apparent heart attack
got license that
long Because poor woman
woman woman chemistry

Jag sneglar på hans textblad, kisar lite och försöker förstå versalerna. Finns det ett budskap som jag ska tolka? Vem är den fattiga kvinnan med kemi? Eller har en kvinna dålig kemi? Och blödande öron samt gröna ögon? Rött och grönt ... ah, spammaren är färgblind och behöver min hjälp?

Men nu har jag installerat ännu en spamspärr i dörren. Först kontrollerar jag det yttre: om han har en html-stämpel i pannan blir jag misstänksam. Har han ett anglosaxiskt namn sätter jag upp ett varnande finger. Räcker han fram en bunt med blåa piller får han dörren i ansiktet.

– Kom tillbaka alla dörrförsäljare med encyklopedier, ni är förlåtna!

Fast ännu hellre hade jag sett att de där telegrammen dök upp helt i onödan – som anakronister. (Ja, det är ett nytt ord.)

Telegraaaaam. Bara ordet har en ljuv luguber klang av svart-vit film och olycksbådande möten eller soldat fallen i strid. Eller bröllop förstås. Telegrambud kom med ett papper med korthuggen text eftersom man betalade per ... hm ... per vaddå? Per ord eller bokstav? (Någon som vet? Om man betalade per bokstav borde ju SMS-stavningarna ha uppfunnits redan då? Det var nog per ord.) En snabb koll i allrakäraste NE visar att det var ett tag sedan artikeln uppdaterades:
telegram, skrivet meddelande, numera oftast förmedlat via telexnätet. (---)
Telex? Finns det fortfarande?
telex, system för att sända skrivna meddelanden mellan fjärrskrivmaskiner över ett speciellt telexnät. Informationen kodas enligt det internationella telegrafalfabetet från 1929. Telex utnyttjas i dag framför allt för internationell trafik. Sändningshastigheten är 50 tecken/s. Telex har i vår del av världen i stor utsträckning ersatts av telefax.
Oh, dear. Jag mejlar NE-redaktionen och ber om uppsnofsning.
Ett telegram till Bob Hope från George Burns. (Pfft. Så här fyndig är jag ju varje dag i mina mejl, men inte är det någon som sparar dem, inte. Jag ska starta en telegramfirma när jag blir stor.)

Uppdatering:
NE har förstås svarat snabbt –

Hej Lotten-Plotten!

Tack för dina uppdateringstips!

/Redaktör BNS

21 Reflektioner:

Blogger Herr R skrev ...

Det är lite märkligt det där med sparandet av brev som totalt har avtagit nu med e-post.
Tänk på Strindbergs alla brev, Napoleons, tänk på alla möjliga intressanta brevledes konversationer som är bevarade och vilken inblick de gör i de liv dessa intressanta personer levde.

Allt det där kommer att gå förlorat. För vem sparar undan sin inbox?

Det kan bli ett helt blogginlägg bara det här.

20 november, 2006 10:27  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jag kan rekommendera spamfiltret K9. Det är det bästa jag nånsin har haft, fast tyvärr är det nog så att det bara funkar i Windows.
Sen undrar jag lite över den konstiga kökshyllan. Får vi veta mer om den en annan gång?

20 november, 2006 11:01  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag...jag sparar mail.
Jag sparar också brev, telegram och fax.
Jag är en obotlig sparare.
Jag har enorm separationsångest och svårt att slänga något.
I min mammas källare finns mina gamla brev från brevvänner jag hade när jag var tio år.
J blir tokig på mig för att jag sparar allt.

Men spam, jag kan bara inte låta bli att småkika på dem ibland trots att vi har ett effektivt spamfilter.
Denna slank igenom i förra veckan.

20 november, 2006 11:04  
Blogger crrly skrev ...

Feläsning: "Jag skulle egentligen skriva en kort snutt om en konstig fylla i köket"...



*ögontrött*

Synd att WV bara har ett O: bozvg Sprit med gott betyg?

20 november, 2006 11:05  
Anonymous Anonym skrev ...

Tillägg:
Vi har Sybari och det är super som spamfilter.

Jo jag tänkte din spammare kan han vara kompis med Wv?

wxxdgjk =WV

20 november, 2006 11:06  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

R Skriverier och Tvillingmamman:

*visk visk*
j a g s p a r a r n ä s t a n a l l a m e j l
*visk visk*

Översättarhelena: K9, är det vakthunden i min hall dårå?

Crrly och Översättarhelena: Det var en full, konstig hylla i köket. (Jag kommer säkert att skriva om den en annan dag.)

Nu ska jag åka på ett kort äventyr med en megafon!

20 november, 2006 11:13  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Ja, det är det nog, särskilt med tanke på att ikonen för programmet fyndigt nog är en hund. K9 = Canine! Jag tror det var den vitsen som gjorde att jag föll för programmet från början. Har hemskt svårt att motstå sånt.

20 november, 2006 11:20  
Blogger Herr R skrev ...

Oj då, det kanske är så det är: det är bara jag som inte sparar gamla mail.

Vad osentimental jag plötsligt känner mig.

20 november, 2006 11:35  
Anonymous Anonym skrev ...

De gånger spammare tar sig innanför dörren hos mig aktar jag mig noga för att se dem i ögonen. Jag har fått för mig att de då skulle kunna hypnotisera mig för att sedan kidnappa och hjärntvätta mig. Alternativt inbillar jag mig att jag får något slags psykologiskt övertag på spammarna om jag kniper ihop ögonen tills jag har knuffat ut dem igen.

WV vill också höra om hyllan: ahylnu!

20 november, 2006 11:36  
Anonymous Anonym skrev ...

"Jag måste skicka några telex", brukar vi här hemma säga där andra kanske skulle påstå att de måste tvätta håret hela kvällen. Sällskapsresan är en outtömlig källa till oförglömliga citat.

WV undrar varför det är potatismos idag igen: ymashv (eller är det månne juldagen, dagen efter x-mas?)

20 november, 2006 11:53  
Anonymous Anonym skrev ...

Hör ni något i luften som surrar så är det Lotten som hurrar!Grattis!

20 november, 2006 11:55  
Blogger crrly skrev ...

Jo men jag har faktiskt sparat en massa gamla mejl, det var ett tiotal år sen, de sitter fortfarande ordentligt i en pärm, tänka sig. De är mestadels från min släkting i USA, idag drygt 65 år, och de är såna där "lära känna varandra och reda ut släktskapsförhållandena"-brev. Skojigt faktiskt.

Och jovisst har jag också kvar uråldriga brev från när man var liten och hade hundratals brevvänner. De är medsläpade i vareviga flytt tillsammans med min stensamling! :)

20 november, 2006 12:01  
Blogger Ica skrev ...

nu blev jag mer förrvirrad än vanligt.

20 november, 2006 12:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Telex!!! Jag älskade titta på när den knaprade ut nyheter, jag rev ut den och sprang med jämna mellarum till olika redaktioner och delade ut.. Dom blev glada för snabba service. Detta under min praotid.

20 november, 2006 12:17  
Blogger den blyga skrev ...

"Telegraaaaam. Bara ordet har en ljuv klang av svart-vit film och bröllop eller...
här behövs ett ANNAT adjektiv än LJUV
xxx (ung= dyster dito av
....soldat fallen i strid.
Jag har ju nyss bloggat om ARMISTICE...

SEDAN r skriverier=
En vanlig strävare som jag kan ju spara mina tankar MYCKET bättre med internet:
Jag hade/har aldrig tid eller tålamod att skriva dagbok el dyl.
NU skriver jag mail så det står härliga till - sedan redigerar jag dem någon gång i månaden - kastar, men intressanta händelser och tankar förs över till ordbehandlingen där jag , halvårsvis i efterskott kan föra in daganteckningar!
Sedan 4 maj 2005 har jag dessutom en digitalkamera...

20 november, 2006 12:40  
Blogger Herr R skrev ...

den blyga ->

Ja, det var faktiskt en riktigt bra idé. Jag kanske skall spara mailen som textdokument i stället för som vanliga e-brev. Det blir lättare att hålla reda på dem då - och de riskerar inte att försvinna i mina månatliga "äh, jag rensar hela mailboxen"-attacker.

20 november, 2006 12:53  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Stackars Ica: Har du aldrig fått ett telegram? Ett papper med t.ex. en stoooor flagga på? Och så ett ganska dassigt rim.

Åhå, några telegram!
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

20 november, 2006 14:35  
Blogger Bim skrev ...

Hm... visst var det väl per ORD som de betalade... har för mig det genom gamla svart-vita filmer... att de blev som de blev - korta o koncisa beroende på att kassan var skral ;)
Läser man spam? Jag bara raderar dem jag, hihihi... speciellt de på något som jag tolkar som... kinesiska? japanska? ser ut som något åt det hållet...
Hrm, det där svaret du fick... är det något i stil med det som kan kallas... goddag yxskaft, eller??? fråga som leder till svar som leder till än mer frågor... onödigt svar på något sätt, eller kör de med den där regeln, alla mail ska vara besvarade inom en viss tid??? ;)
Må så gott... värmländskan...
Sjöbackas blogg

20 november, 2006 22:01  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nej, Bim, jag bara bad NE uppdatera, jag krävde inget svar på frågorna jag hade. Dem tänkte jag ju att mina kommentatöser och kommentagrabbar skulle svara på!

20 november, 2006 22:09  
Blogger Ica skrev ...

jo, på typ studenten... och såna grejer. Men på mina står det helt städade saker som dessutom är begripliga. Eller är jag mer än ovanligt förvirrad? kostar det dessutom inte en massa pengar att skicka telegram? Nä, det var ju inte därför jag kom hit denna gång... eller vänta. jag mailar istället.

20 november, 2006 22:43  
Blogger lisa skrev ...

Jag fick en så´n där telex-maskin av min farfar, som var med och omorganiserade då en stor tidning skulle datoriseras. Den var tung, otymplig men fungerade lite halvkasst som skrivmaskin, med väldigt snygga bokstäver. Tyvärr kunde man bara använda speciellt papper i den, så jag tappade snart intresset. Jag tror i alla fall att det var en sådan. Den såg ut som en skrivmaskin fast större och så var det två hållare för en telefonlur på. Hmmm undras vart den tog vägen....

21 november, 2006 10:37  

Skicka en kommentar

<< Home