13 november 2006

Ja till Författarfonden

Jag håller med om mycket av det som står i Marcus Birros manifest. Vi kan inte låta enbart efterfrågan styra tillgången. Inte när det gäller kultur. Å andra sidan vill jag diktatoriskt rensa bort prettopoesi enligt den senaste modeideologin. Talang måste måste finnas med någonstans.

Flera av oss borde prova på att tugga taggtråd och gå i motvind istället för att serveras flygande sparvar intravenöst på silverfat. Le åt en konstig dikt och förundras framför en tavla av en passionerat kompetent målare. Kanske blev du en promille mer erfaren i just det ögonblicket.

Vem ska bedöma kompetensen och talangen? Jag förstås. Jag och jag och jag. (Nej, jag är alls inte färdigtänkt och totalformulerad i ämnet än. Kanske ser jag mig som en framtida bidragstagare, bara?)

(Detta inlägg kan man inte kommentera. Diskutera på Birros blogg istället.)

0 Reflektioner:

<< Home