13 november 2006

En så kallad metablogg

Jag kan inte sova. Är det månne fullmåne? (Jag kikar ut.) Nej, det är knappt ens halvmåne. Sängen är knölig, kudden är varm som dubbla förknasare och den djefla mannen är snorsnarkig.

Men det kan jag ju blogga om.

Jag ska inte ta fram datorn. Klockan är strax efter ett och jag ska inte ta fram datorn. Jag måste sova för att kunna jobba koncentrerat i morgon och nu ska jag bara ta fram datorn en liten, liten stund. Det kan jag också blogga om. Det porlar i våra element, vilket påminner mig om hålet vi har i taket. Hm, det kan man ju blogga om.

För en halv evighet sedan (hösten 2005) blev jag ombedd att skriva en krönika till Bloggportalen. (Innan den blev Aftonbladisk.) Texten väckte ingen som helst uppmärksamhet, ingen gav mig författarstipendier och ingen klappade mig på axeln så nu drar jag den en vända till bara för att jag inte kan somna. (Nota bene: logisk kullerbytta.)
____________________________________
”Nu är den Nya Tiden — bloggessensen — här. (Blogg-essens kan inte jämföras med ren-ässans.) Du är inte längre irriterad på pyspunka, kladd under strumpan, Harald Treutiger eller täppt näsa. Du skäller inte längre på din man för att han slänger sina kalsonger på spisen. Du ryar inte längre på din hustru för att hon äter snorkråkor. Du bara lutar dig tillbaka och suckar lyckligt.

När min man — i en timme innan fina gäster skulle komma — kokade ett mögligt rådjurskranium i spaghettikastrullen, tänkte jag bara:

— Aaaaaa. Det där ska jag blogga om. Bra, mycket bra. Du är bra gullig du.

Bloggningen av idag innebär att initiativrika navelskådare lyfter på tröjan, drar ner brallorna och låter en till största delen osynlig publik skåda navelns hemligheter. Vad kommer detta att betyda för framtiden?

Jo ... (jag tittar snett uppåt och skådar denna framtid). Bloggessensen blir en pånyttfödelse för det skrivna ordet. Blogg-eliten skramlar mest, men lill-bloggarna är flest. Vissa anklagas för bloggstöld när de lånar texter från bloggkonkurrenter, medan andra plankar sig själva och använder bloggen som kvalitetstest. Bloggredaktörer blir en ny yrkesgrupp. Skrönor blandas med skval, poesi rörs ihop med polemik - men kompetens och fantasi slår varje gång ut sensationsskapande. Bloggarna ger anonymiteten ett ansikte och bloggarna skapar egna kändisar.

På vanligt bloggmanér bryter jag här, och byter både stil och ämne. Jag hade för ett halvår sedan verkligen ingen aning om vem som var vem i genren "de unga skribenterna".

— Isobel-vem-då?
— Sigge Eklund, nope, ingen aning ... men coolt namn.
— Virtanen, jaha, finnen som vann OS 1972 fastän han trillade?

Idag vet jag till och med att man kan stava Gösta med oe.

Nu kommer min man och berättar att han måste köpa nya glasögon för fjärde gången i år och att han har tappat bort alla tre bilnycklarna samt glömt att betala femton räkningar. Kära, kära make, tack, tack.

Tänk ändå om Hasse & Tage hade haft en blogg, säg, 1957.”

____________________________________
Ja, tänk om. Även Orangeluvan skrev en krönika – som varande icke-bloggare. Hon sover säkert sött nu och ligger alls inte och funderar över min blogg. Broder Jakob sover nog inte, han har hopplös dygnsrytm sedan tonåren. Dålig sömn har vi ärvt av mamma, dålig handstil av pappa. Det kan jag kanske blogga om. Salt är däremot säkert vaken, hon brukar nattblogga.

Mittinattenmetablogg. Hm. Jag tycker om ”Sex roller söker en författare” av Pirandello. Det är en metapjäs. Metapoesi skulle jag kunna blogga om. Metaromaner tycker jag mindre om, det blir bara navelskåderi av dem. Att skåda sig i naveln låter lika obehagligt som att pilla sig i densamma. Konstiga associationsbanor skulle man kunna blogga om.

Åh! Jag som är så himla bra på att söva mig, vad är detta? Räkna bakl... Vänta, det har jag redan bloggat om. Och kommenterat om. Jag är slut. Nej, jag menar att cirkeln är sluten. Såklart, annars hade den näppeligen varit en cirkel.

Vad ska jag göra? Ska jag väcka min djefla man? Det skulle ju han kunna blogga om!

Uppdatering 1
Nu blev det en snarkblogg:
Uppdatering 2
Nu blev det en rubrikblogg under avdelningen What?
Nästa vecka: Mordtant? Fusktant? PRO-tant? Ah, nu vet jag! Snuskgubbe och sextant!

(Fotnot: Rubriken kommer från Aftonbladet, men jag tror att det var Expressen som började med att på förstasidan i lördags skriva att en 78-årig tant hade satt eld på Lindex. Förmodligen var det kopplingen till Lindex som gjorde att damen/kvinnan blev klassad som tant. Fast tant är egentligen ett alldeles utmärkt ord – det brukar bara inte användas så ofta inom pyromanijournalistik.)

22 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Godnatt Lotten, eller godmorgon om du nu lyckades somna. Tur att du finns så att jag får lite spännande metabloggläsning så här i vargtimmen!

/Anna, på väg till Grythyttan

13 november, 2006 04:51  
Anonymous Anonym skrev ...

God morgon. Tur med lite färska bloggnyheter när man inte har pli på dygnsrytmen:-)

- Vem är lotten?

- Lotten det är hon som lade ut bilder från mammografin på bloggen...

13 november, 2006 07:01  
Anonymous Anonym skrev ...

En bloggares förbannelse-
sömnlöshet.

Själv har jag svårt att somna just för att jag logger och tänker blogg.

13 november, 2006 08:25  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Grythytteanna kan man kalla dig nu, Anna. Och mig kan man kalla mammografimamman. Tvillingmamman kan man däremot kalla loggbloggeliggare.

13 november, 2006 08:40  
Anonymous Anonym skrev ...

Hihi... Så fel det blev.
Ligger ska det så klart vara...

13 november, 2006 08:51  
Anonymous Anonym skrev ...

Själv önskar jag att jag KUNDE blogg amitt i natten men min dator är osamarbetsvillig till allt just nu. Har bjudit över min vän Jollan med tillhörande man för datordiagnos imorgon. Vill ha sprillans ny stationär, men troligen blir det konstgjord andning på min laptop.

13 november, 2006 09:00  
Blogger crrly skrev ...

Usch, jag hade också en fullmånenatt inatt! :-/


WV: weyddy -- namnet på en teddybjörn?

13 november, 2006 10:15  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag väckte min djefla man, förresten.

- Olle, Olle, jag kan inte sooooova.
- Uh? Hu? Va?
- Jag kan inte sooooova!
- Varm mjölk och banan. Köket.
- Kommer du ihåg i morgon att jag har väckt dig?
- Ja. Ja. Det blir nog bra med det. Zzzzzz.

(WOW! Word verification snarkar: cxfxzzxr!)

13 november, 2006 11:01  
Anonymous Anonym skrev ...

När blir man tant egentligen?
Jag har funderat på det där.
När jag som knapp tjugoåring jobbade på Statoil blev jag oerhört stött när någon sa:
(oftast till ett barn iofs)
"Ge pengarna till tanten!"

Nu säger jag så själv till mina barn, alla som börjar se "gamla" ut definieras som tanten, eller möjligtvis damen. Resten av kvinnligt kön är tjej eller flicka.
Undrar varför jag aldrig säger kvinna...

WV = Wahflls Vafalls?

13 november, 2006 11:41  
Blogger Herr R skrev ...

Din uppdateringsrubrik påminner mig om en rubrik jag såg i DN för några år sedan: Dam i basker bars bort av polis.

Vad klassar denna kvinna till dam och Lindexbrännaren som tant? Var det baskern månne? Men vad i hela friden gjorde baskern i rubriken?

Det där har jag tänkt mycket på.
Favoriten är dock en Expressenlöpsedel för kanske sju år sedan: Man jagad av köttdjur.

13 november, 2006 11:43  
Anonymous Anonym skrev ...

Måste ha varit en klant-tant som skrev rubriken...

WV: kulvzuf = kul kuf?

13 november, 2006 13:07  
Anonymous Anonym skrev ...

Siggepigg, vår gosig fyraåring, kom tassande någon gång i vargtimman.

– Ligg på min arm! kommenderade han som en annan Evert Taube.
Sagt och gjort.
– Är det skönt att ligga på min arm, pappa?
– Jo, sa jag och tänkte att jag måste hålla upp nacken lite så att jag inte klämmer hans lilla arm.
– Jag är stark, sa Sigge!

Det finns ej bättre kuddar än ett par vältränade biceps!

13 november, 2006 14:44  
Blogger Strumpstickan skrev ...

Hos oss är det jag som är en obotlig snarkerska så jag har eget sovrum och det är kanonbra faktiskt:)

13 november, 2006 15:37  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Strumpstickan: Här hemma hos oss är det så konstigt ordnat att alla flyter omkring som maneter mellan sovrummen. Ibland sover man ensam i en säng på 2,40, ibland ligger fyra personer på 1,05.

Snacka om traumatiserad sovbarndom.

Och vart tog alla baskrar vägen? Jag tror att jag skulle bli inte så lite imponerad av en ung man i basker. En tant i basket likaså, när jag tänker efter. Fast käckt på svaj, inte nedtryckt över ögonbrynen.

13 november, 2006 16:05  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Det var INTE meningen att jag skulle skriva "tant i basket" där uppe. Tant i basket är ju jag.

Nu ska jag kanskse bli en tant i basker.

13 november, 2006 16:11  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jag är tant i basker! Jag har en röd, en svart, två randiga (varav den ena är egenhändigt virkad) och kanske nån mer som jag inte kommer ihåg just nu.

13 november, 2006 21:31  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag ska bli en tant i hatt! En hatttant. Fast det är svårt att stava.

13 november, 2006 22:12  
Anonymous Anonym skrev ...

Det är inte händelsevis baskerbloggardagen imorgon? Jag tror att jag skulle gilla en sådan dag. En bloggdag för huvudbonader i allmänhet går också bra, bara det blir åtminstone några baskrar.

13 november, 2006 22:27  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Självklart är det basket-, nejnej baskerbloggardagen i morgon! Eller kanske internationella hattdagen?

13 november, 2006 22:54  
Anonymous Anonym skrev ...

»Snuskgubbe och sextant!«
associerade jag nautiskt till:
»Pelle Snusk går till sjöss«

Förr i världen har jag upplevt det där med
flytande nätter. »Byta säng i mörke« kallde vi det,

Själv har jag, som fyrabarnsmamma, vaknat i en spjälsäng av ruggig sitta-fast-mardröm.

13 november, 2006 22:57  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Bra, Agneta, det var det precis så jag själv tänkte.

Somnade du i en spjälsäng? Förbaskat, det har jag inte varit med om. (Jag är avundsjuk på de underligaste av ting.)

13 november, 2006 23:05  
Blogger crrly skrev ...

Sigge Stark... höhö...

14 november, 2006 12:40  

Skicka en kommentar

<< Home