14 november 2006

Huvudbonadsdagen

Hattgubbar kör bil illa och kvinnor i hatt är på väg till bröllop. Få under 60 år bär hatt och själv har jag mest kapuschong eftersom håret ser ännu mindre friserat ut med knastrande, statisk elektricitet. (Klicka på bilderna så blir de större.)

Men jag är lite sugen på en vårhatt. Jag vill ha en designad sak som man fäster med hattnålar på en bad hair day. Den får gärna spreta lite och distrahera omgivningen.

Jag vill att min djefla man kommer hem från någonstans och slänger upp sin hatt på hatthyllan lite nonchalant. Jag vill att grannarna lyfter på hatten när jag går ut till brevlådan i morgonrock på morgonen. Jag vill sätta upp håret i knut och fästa vårhatten i den.

– Vaddå, hösthatt menar du väl? avbryter mig den djefla mannen som utan hatt läser över axeln på mig.

Pffft. Vårhatt andas positivism och solsken. Jag vill ha en vårhatt. Förmodligen kommer jag snart att börja yra om nätta skinnhandskar och strumpor med riktig söm baktill.

Ser man på, av alla dessa hattar gillar jag dem från 1920-talet bäst. De som plattar till och smiter åt allra mest. Men man kanske inte kan ha både hatt och frisyr på en och samma dag?

(Djup suck. Jag har ju ingen frisyr. Och ingen vårhatt.)

Fast jag har ju kvar den coolaste av hattar – morfars plommonstop. Inte damig men dammig. Jag kan stoppa några svajande påskfjädrar i hattbandet och sy fast öronvärmare och ha pengar i fodret. Men jag kan också dra en gammal kapuschong över mig och inse att hattarnas tid är förbi.

Fast bara en liiiten vårhatt kanske ... på tisdagar ..?

Bilder ur Svenskt husmorslexikon (1957).

44 Reflektioner:

Blogger Lotten Bergman skrev ...

Förvirring i sajbern. Vår hakke har baskerbloggardag medan jag här har huvudbonadsdag!

Kan de två förenas? Finns det plats för båda? Blir det gräl och åskväder och kränkande tidningsrubriker av detta? Slagsmål i omklädningsrummet?

Bättre en basker på huvudet än basket i omklädningsrummet.

Tack för den ypperliga idén, Flinn!

14 november, 2006 02:01  
Blogger Strumpstickan skrev ...

Hattar är kul!

14 november, 2006 07:36  
Blogger den blyga skrev ...

I dag vimlar det av hattar:

På min blogg i dag så får Ni se mina föräldrar i hatt!

14 november, 2006 07:49  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Och Stationsvakt, han har har inlett
kepsbärarsäsongen.

14 november, 2006 08:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Förvirringen är total. I den mån jag bidragit (och det har jag) kan det bero på att jag var lite i hatten igår. I Västerås.

14 november, 2006 08:53  
Anonymous Anonym skrev ...

Läses på bred skånska:

– Har du mössa?
– Nä, men ja har hatt!

14 november, 2006 09:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Bilderna är hämtade från Svenskt Husmorslexikon 1957 läser jag. Husmorslexikon!!!! Det måste vara en genre på utdöende. Hattmodet, däremot, tycks gå mot en ny vår(hatt).

14 november, 2006 09:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Hatten är huvudsaken.
För sådär en 15 år sedan köpte jag en riktig hatt. En riktig filmstjärnehatt med brett brätte. Jag var det snyggaste som gick i skor, eh, hatt.

Men ganska snart slutade jag med det. Jag var för ovan. Hatten var ivägen och folk tittade förvånat på mej. De såg den ovanliga modellen, inte hur filmstjärnelik jag blev i den.
Sedan dess har jag aldrig försökt bära hatt igen. Att bära upp den rätt verkar vara en konst jag inte behärskar.

14 november, 2006 09:26  
Anonymous Anonym skrev ...

Och på min blogg skiver jag om min absoluta vägran att bära huvudbonader

14 november, 2006 09:34  
Blogger Studiomannen skrev ...

Jag har en basebollkeps med trycket "Browning" som är supermacho och avskytt av frun. Jag har den på när jag fiskar och plockar svamp. Ej i offentliga sammanhang.

Men plommonstop, Lotten... är det inte lite väl mycket Dupontarna över det? :-D

14 november, 2006 09:40  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nejnej, Ingrid, Husmorslexikonsbranschen tog bara en paus och återkommer som fiffigatipsfaktatramslexikon vad det lider!

Aha, hakke rullade hatt i hatten i Västerås?

Salt: Det är sådär jag ser mig själv: som vandrande omkring på stadens gator och torg, vacker i den där vårhatten. I själva verket skulle det bli precis som du beskriver:

- Vad har tanten på huvudet?

Tvillingmamman skriver på sin blogg om Dizzie Miss Lizzie. Kolla poesin i Beatles låt:

You make me dizzy, Miss Lizzie,
When you call my name.
O-o-o-o-oh baby,
Say you're driving me insane.
Come on, come on, come on, baby,
I want to be your lover man.


Studiomannen: Mitt namn är Lotten. Lotten Dupont. Skakad, rörd och nerstoppad i en bowler.

14 november, 2006 11:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Men, hatt är ju det skojigaste som finns! Varmt, skönt & snyggt!
Min favorit liknar ditt plommon, fast jag har tråcklat fast en blodröd tygros i framkanten av den. Till jul blir det rött band, till Lucia glitter. Nu är jag nästan ledsen att jag ska åka bort över påsken; påskfjädrar i hatten är ju klockrent!
Sen på vintern kan man svepa en stor sjal om huve' & trycka ner hatten över - vips leker man Mata Hari!
(Ja, jag vägrar inse att jag närmar mig 40 & ska klä mig som folk!)

14 november, 2006 11:33  
Blogger Herr R skrev ...

Om vi skall vara noga så är Dizzy Miss Lizzy inte en Beatles-låt. Den är skriven av Larry Williams. Beatles gjorde sedan en utmärkt cover på den.
Men skall någon ha cred för texten så är det Mr Williams, inte Liverpool-grabbarna.

Se där, nu var jag lite besserwisser också.

14 november, 2006 12:00  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack, R. (Detta är rätta plejset för allmänbildade besserwissrar.) Jag såg framför mig hur John & Paul slet med rimmen och hur de till slut bad Pauls farfar om hjälp. Det känns mycket bättre nu: Mr. Williams var den som slet.

Ninnibeth: Hatt är ju perfekt folkklädsel!

Affärsidé: Roliga hattar i näthandel: näthandel. Hattar med flor? (Nej, jag har aldrig haft en bra affärsidé någonsin. Det ligger i generna.)

14 november, 2006 12:13  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Roliga hattar i näthandel: Hatthandel skulle jag ju ha skrivit nyss. Vad jag nu menade med det. Hattvandel?

Måste leta efter mat.

14 november, 2006 12:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Ojoj! Här är man med och instiftar en dag (även om det fortfarande är oklart vilken, men det tycker jag inte är så noga så länge alla är glada), och så missar man halva kalaset! Min dator fick sovmorgon, men nu har vi ändå bloggat basker till slut.

14 november, 2006 12:17  
Blogger crrly skrev ...

Morfars plommonstop var ju urläckert!! Skitsnyggt. Jag älskar min... pappas... basker som hade köpte i Paris, svart med lite svart brodyr på upptill, sååå cool. Annars kör jag med såna där stora pösiga kepsar, min favorit var en vinröd i manchester som mamma hade på 70-talet, och en orange som mamma på 60-talet virkade till pappa, med en tillika virkad smal orange slips till. Enormt coolt


Hahaha, wv: irwonfis! :D

14 november, 2006 12:20  
Blogger Herr R skrev ...

Ja nu har även jag trillat dit på hattbloggandet.
(Grattis.)


WV: fwvwgiwz = Bredare befordrade bubblor ger vad då?

14 november, 2006 13:18  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag hittade en... hatt kan vi väl kalla det, i brist på bättre beteckning. Den låg i väskan av alla ställen! (Dock ingen basker än, men dagen är ju långtifrån slut.)

14 november, 2006 13:51  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Bra illustration av skillnaden mellan barett och basker. Alla borde ha ett husmorslexikon.

14 november, 2006 14:23  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ser du, Ingrid! Översättarhelena vill också ha ett husmorslexikon!

Morgon-tv i maj 2007:

- Lotten Bergmans senaste bok heter "Husmorslexikon" och vi har henne här idag för en kort intervju. Hej och välkommen.
- Hej, trevligt att få komma hit, men bo...
- Tycker du ja! VAD I HELVETE MENAR DU MED ATT GE UT ETT HUSMORSLEXIKON?
- Den he...
- OCH ALLA KVINNOR SKA LÅSAS FAST VID SPISEN OCH FÖDA BARN PÅ LÖPANDE BAND?
- Nej, den he...
- Tack. Du är inte välkommen åter.
- Ursäkta. Boken heter "Huskorslexikon".
- Skit samma.

14 november, 2006 14:53  
Anonymous Anonym skrev ...

Dizzie Miss Lizzie kallades inte Dizzie Miss Lizzie för intet.

På förekommen anledning skulle man kunna säga

14 november, 2006 15:00  
Anonymous Anonym skrev ...

Var på författarfest i söndags och dit kom en yngre damförfattare (reklamare) i svart cocktailklänning, långa svarta handskar och FLOR. Över en sinnrik frisyr. Riktigt uppfriskande! Så det är bara att köra hårt, Lotten!

14 november, 2006 15:10  
Blogger Petra skrev ...

Hatt med flor! Ja!
Det köpte jag en för några år sedan. Man har alltid görskojj ute i den!

14 november, 2006 15:42  
Blogger Petra skrev ...

Jag joinar officiella hattbloggardagen!

Jag är dessutom extremt avundsjuk på ditt plommonstop. Jag har letat länge efter ett sånt men de är så förbenat dyra.

14 november, 2006 16:05  
Anonymous Anonym skrev ...

När vi kom till Eskilstuna 1999 så slogs jag av att alla karlar, ynglingar och knattar bar keps.

Snart var jag en av dem. Men då gäller det att vara kortklippt, för långt hår och keps är en värre kombination än hockeyfrilla och mustasch.

14 november, 2006 16:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Ingenting kan vara värre än kombinationen hockeyfrilla och mustasch. (Det skulle möjligtvis vara flortanten då.)

14 november, 2006 16:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Audry Hepburn var vansinnigt stilig i hatt.
Jag skulle vilja vara sådär Breakfast på Tiffany's nätt och elegant.
Jag är mer Rita Hayworth i stilen,
och hon hade nästan aldrig hatt...

14 november, 2006 16:20  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Hockeyfrilla och mustasch är ju en klassisk Vokuhila-Oliba(vorne kurz hinten lang mit oberlippenbart). Det kan väl aldrig vara fel.
Wv: xtinkk - utrotad? Nej, aldrig!

14 november, 2006 16:43  
Anonymous Anonym skrev ...

Förlåt en yngling, om han lägger sordin på stämning i detta illustra sällskap, men (urk) hatt är verboten, eller BORDE vara det i (nästan) alla fall. Hatt är mostrar och fastrar och gamla tanter som inte vet bättre.

Av någo lustigt skäl, som jag inte ens begriper själv, kan rätt hatt möjligen, observera möjligen, vara tillåten som kinky tillbehör à la det som ab beskriver här ovan (på en dam "i svart cocktailklänning, långa svarta handskar och FLOR".

Men då talar vi å andra sidan om synd, och jag är inte säker på att det är den allmänna avsikten i detta forum (*ler generat*)

14 november, 2006 17:37  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag har hatt! (Ja, inte just nu vid datorn, men utomhus vid kyligt väder.)

Närmare bestämt har jag två olika hattar att alternera mellan: en svart och en brun, bägge i "Huset Elliott-stil" (om någon minns den tv-serien). Det är mjuka sköna hattar, som känns som mössor. Och jag har faktiskt fått komplimanger för dem! Förutom den trevliga effekten att huvudet hålls varmt, så döljer man en bad hair day. MEN har man en frisyr och sätter på hatten och sedan går in och tar av densamma ... då BLIR det en bad hair day ... Besvärligt det där.

14 november, 2006 20:23  
Blogger den blyga skrev ...

För att få emfas till detta mitt inlägg har jag lagt ut illustrationer på min blogg. Se denna.

Jag anknyter där till mitt inlägg i går hos lady stalker:
I agree(när det gäller ditt inlägg härintill) men man behöver ju inte vara så noga med manligt och kvinnligt - de av hushållets hattar som jag mest använder är min mans(avlagda)!

14 november, 2006 20:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag hakar på sidospåret hockeyfrilla: vet ni vad den frisyren heter på danska?
Jo: svenskehår. En hämnd på alla fylltrattar i joggingbyxor som dräller över sundet för att köpa öl och kassler? Nä, svenskar är inte jättepopulära i Danmark.
En annan sak jag lagt märke till som en liten markör i flera danska filmer är att när man vill illustrera något pinsamt, töntigt, hockeyfrilleaktigt -- då tar man till en svensk i rollistan (t.ex. i "Flamberade hjärtan" som kom på -- hilfe! -- 80-talet, och en film där Mads Mikkelsen spelar snygg och åker skridskor på Lilla torg i Malmö)

14 november, 2006 21:30  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Mads Mikkelsen behöver väl inte direkt spela snygg? Han är ju rätt småläcker rent naturligt, menar jag.

Hockeyfrilla kan för övrigt även heta "bundesligahår" på danska!

14 november, 2006 21:52  
Blogger aequinoxia skrev ...

För att byta ämne lite... Om man dunkar i basket - är det en dunkning då?

14 november, 2006 22:00  
Blogger Cecilia N skrev ...

När det stod 33 kommentarer så trodde jag alla hade berättat om vilken av alla hattmodellerna som de gillade, de som illustrerats i husmorslexikonet.
Jag tycker den där hatten från 1937 är söt. Men jag tror inte att en 43-årig tant gör sig i den. Den är mer för de sjungande systrarna i "I sjunde himlen". (Snälla Lotten! Blogga om den filmen!)

Men jag skulle vilja passa i en sådan. Fast kanske inte så här års. Mer till - våren!

Undrar om det inte är "huset Eliott"-stil på de hattarna jag har. Var det de som kom i slutet av 1990-talet? En brun i ylle och en svart i nåt lurvigt.

Ska nog leta upp dem...
Problemet med hatt är att de täcker inte öronen. Och det är om dem jag fryser...

14 november, 2006 22:04  
Blogger Studiomannen skrev ...

Hockeyfrilla heter mullet på engelska. Gör gärna en bildsök på Google på ordet mullet så får ni se...

14 november, 2006 23:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Vilken källa till bildning denna blogg är -- tack för synonymer till hockeyfrilla! Jag förstöra min nattsömn genmom att googla på 'mullet'.
(Och ja, absolut, Översättarhelena, du har rätt i att Mads M inte precis behöver anstränga sig för att vara snygg.)

14 november, 2006 23:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Fyra och en halv miljoner träffar på 'mullet'. Hilfe!
Gonatt.

15 november, 2006 00:00  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Himmel, pannkakor och makter, vad ni är roliga!

/Lycklig blogginnehavarinna

15 november, 2006 01:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Hattblogg; nu även med bild...

15 november, 2006 09:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Cecilia N! Jag köpte mina "Huset Elliott-hattar" i mitten av 90-talet tror jag. De värmer jättebra om öronen. Eftersom de är mjuka (mer som mössor än hattar) och lite klockformade så går de ner över öronen!

15 november, 2006 21:57  
Anonymous Anonym skrev ...

Lyfter på hatten för alla glada bloggare denna dag! Själv är jag hopplös i alla sorters huvudbonader.

15 november, 2006 22:15  
Blogger Cecilia N skrev ...

Tack för upplysningen lady S.
Nja, antagligen har jag för högt huvud, eller för lågt ansatta öron eller så är det nåt annat, men jag upplever inte att ens de hattarna går riktigt ner OM öronen.

Numera använder jag gärna sjal.

15 november, 2006 22:16  

Skicka en kommentar

<< Home