16 januari 2010

Dessutom är fjärrkontrollen borta

Men maken till sur tillvaro har jag då inte varit med om på länge. Precis allt är fel.

För det första är jag förkyldast och sjukast i precis hela världen. Sedan i tisdags. Det är inte så att jag har gjort som vanligt och jobbat arslet av mig och föreläst med vikande stämma samt hållit elva deadlinear – nej, jag har verkligen lagt mig platt och sovit bort både dagar och nätter. ”Ta hand om dig” och ”tänk på dig själv för en gångs skull” är råd som jag har lytt fastän jag bara vill kräkas på dem trots att jag inte kan kräkas. Jag har vilat upphöjt till tio.

Och vad får jag för det? Ingenting: jag är fortfarande lika förbannat förkyld.

För det andra lider jag ju av ”pine mouth”. Jag är sedan den 7 januari förgiftad av kinesiska pinjenötter som gör att allt utom mandelmassa smakar metall. Fredagsöl? Lördagsvin? Söndagsgodis? Varjedagste? Eller jättesmofsig banana split med kokos, chokladsås, maränger och strössel? Nej, allt smakar metall. (Mandelmassan smakar dock endast mandelmassa. Jag går alltså på mandelmassediet, vilket inte är särskilt flygvärdinneigt eller GI-mässigt om ni tänkte det.)

För det tredje saknar jag umgänge. Jag läser om hur folk träffas på stan och gråter en skvätt. Jag ser på Sporten hur människor spelar basket och skrattar, så då slänger jag hårda saker mot tv:n förstås. (Men missar.) Jag hör på radio hur folk pratar om vad de såg på stan häromdagen och då vrålar jag haddockska svordomar så högt jag någonsin kan.

Så nu har jag tappat inte bara livsgnistan utan även rösten. Krax.

(Eller så beror röstförlusten på att jag släpade mig ur sängen och coachade basketflickor födda 2000 till förlust nu i eftermiddags.)

Familjen? Jodå, de finns här, men jag är så lagom kul att umgås med. Jag inleder alla meningar med ”glöm inte” och ”tänk på att” samt ”ni måste”. Hej, vad rolig jag är.

Nu är det ju så att jag med mitt förnuft kan räkna ut att människor med kroniska sjukdomar och alla i jordbävningsdrabbade Haiti faktiskt har det värre än jag. Jag jobbar inte i en gruva i Storbritannien för 100 år sedan och jag är inte Per Elofsson som åker mot en dopad Mühlegg (två olika sorters helvete). Jag är bara en bortskämd i-landsmänniska som lider. Kanske utsätts jag bara för prövningar på lagom nivå för att jag ska inse hur bra jag har det?

Men den som utsätter mig för detta hade väl inte behövt sno fjärrkontrollen till tv:n också?


 Fel fjärrkontroller. (Ingen av dem tar bort fel kanal och knappen på tv:n kraschade redan för sju år sedan.)

Och varför vill jag byta kanal? Jo, för i mitt kritiska tristesstillstånd är allt dåligt och dumt. Luuk inleder På spåret såhär ”fyndigt”:
– Det har ju varit en sån där komma-tillbaka-till-plugget-och-jobbet-vecka den här veckan så att vi tycker såhär att ni är extra mycket värda På spåret här på fredagskvällen så ni kan softa.

Ok. Jag är bara ogin. Men. Jag vill inte ligga här och hosta! Jag vill vara programledare på tv, basketspelare, sybarit och jätterolig! Mot mandelmassan!

Etiketter: , , ,

44 Reflektioner:

Blogger KuriÅsa skrev ...

Jag är först med att kommentera det här inlägget.

16 januari, 2010 21:15  
Blogger KuriÅsa skrev ...

Och nu kom jag på något vettigt att kommentera också. När man är sjuvk får man äta vad man vill utan att bli fet.

Fast sen kom jag på att allt smakar mandelmassa. Fan vad värdelöst!

Lite knark kanske skulle pigga upp?

16 januari, 2010 21:17  
Blogger paf skrev ...

Hur många saker provsmakade du innan du kom på att just mandelmassa, och ingenting annat, var det enda som inte smakade metall? Jösses!

16 januari, 2010 21:37  
Blogger Ica skrev ...

Vi kan ju bilda klubb. En klubb vars medlemmar det är väldigt synd om.

16 januari, 2010 21:46  
Blogger Jessica skrev ...

hur länge känner man av smaken av härskna pinjenötter?

16 januari, 2010 22:01  
Anonymous Dieva skrev ...

Jeeez! Här var det svart vill jag lova.

Själv börjar jag äntligen hämta mig från kaffeabstinensen efter att hurtigt inlett året med en detox. Samtidigt som jag har som mest att göra på jobbet, hur dum får man vara??

Den käre maken har just ordinerat Black Hawk Down och en whisky (när han hörde varför jag var på så dåligt humör här i veckan beordrade han genast toxifiering). Black Hawk Down blir det nog, whisky? Nja.

Men Lotten, jag tycker du har rätt i att vara nere i skorna. Heeeela väääärlden är ju emot dig. Har du pillat på någon hemsökt juvel?

16 januari, 2010 22:05  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag pillade bara på pinjenötterna! Som faktiskt inte var härskna. En livsmedelsforskare som vi har talat med kan inte förklara't, men pinjenötterna i sig smakade inte illa. De har skadat smaklökarna på något sätt, och nu tar det tid att läka dem.

Hungern påverkas inte alls -- jag måste tvinga i mig illasmakande mat för att inte vara hungrig precis hela tiden.

16 januari, 2010 22:24  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Paf -- det kanske finns fler matbitar som smakar lika bra som mandelmassa, men jag har bara inte kommit dit i smakandet ...

16 januari, 2010 22:26  
Blogger Jessica skrev ...

Osmos via fingrarna då?

16 januari, 2010 23:28  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ooooo, osmos via fingrarna? Vem var det? Nanook, nanook, Robin Williams i Mork & Mindy?

16 januari, 2010 23:34  
Blogger Jessica skrev ...

vem vet

17 januari, 2010 05:48  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Alla jag känner som har blivit brakförkylda på sistone är vaccinerade mot Svinet. Tipsa kvällspressen, någon ;-)

(WV exchu, låter som en nysning)

17 januari, 2010 07:27  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men alla jag känner som lever senast jag kollade är vaccinerade mot Svinet. Vad tror ni förresten om en influensainspirerad dialog där sista repliken är:

– Nöff is, eh nöff!

Jaså inte det?

17 januari, 2010 07:37  
Anonymous Fru Decibel skrev ...

För mig citerar somliga Taube och säger "men vem har sagt att just du" när jag är sjuk. Precis vad man behöver.

wv säger disess! Hur kan den veta?

17 januari, 2010 09:18  
Blogger Dina skrev ...

Men men men.... Du har väl datorn? Det är ju nu du kan slösurfa precis hur mycket som helst och spela spider solitair i flera timmar med gott samvete.

Jag har ingen röst sedan i torsdagskväll så jag har sagt åt barnen att det är chattar som gäller.

Krya på dig!

17 januari, 2010 09:22  
Blogger Anna skrev ...

Men jag lever ju Lotten, så sjuk kan du väl inte vara så att du har missat det.

Bortsett från det: STACKARS DIG! Att vara sjuk är illa nog. Att all mat smakar blä är helt enkelt outrageous. Att dessutom inte ha någon fjärrkontroll - jag saknar ord. (Helt uppriktigt och inte ironiskt, jag tycker verkligen att det är ett elände! Ett ilandselände iallafall.)

Jag TROR att du blir frisk snabbare om du inte håller på och coachar under tiden. När du säger "ligger platt" så menar du kanske "är uppe och coachar emellanåt", men om man ska bli frisk ska man verkligen LIGGA PLATT. Ljumma fotbad med citron i hjälper också.

17 januari, 2010 12:17  
Blogger Pysseliten skrev ...

Nä fyyy, jag lider med dig, att vara sjuk är det värsta som finns!! Förrförra året satt jag med en plastleksaksbil nerkörd i halsen (kändes det pracis som) i en hel vecka, kunde varken äta eller prata, bara sitta i sängen och vara uttråkad. Hoppa att du snart är i form och slipper äta metall, men du kan ju alltid passa på att äta nyttiga men äckliga saker som fiskbullar å sånt.

17 januari, 2010 15:27  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

När du säger "ligger platt" så menar du kanske "är uppe och coachar emellanåt".

Vem? Jag? *visselvissel*

17 januari, 2010 15:59  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Va? Är fiskbullar nyttiga? Jag tycker ju om fiskbullar!

17 januari, 2010 16:00  
Anonymous ab skrev ...

Det där var nytt, att man ska ta in varm citronjuice via fötterna.

17 januari, 2010 16:27  
Blogger Yvonne L skrev ...

I-landsproblem kan vara nog så jobbiga ibland. Särskilt när allt hopar sig på en gång! Hoppas att fjärrkontrollen infinner sig omedelbums, att förkylningen drar dit pepparn växer och att metallsmaken försvinner lika oväntat som den dök upp.

17 januari, 2010 16:51  
Blogger Anna skrev ...

Citronfotbad, vid förkylning eller huvudvärk. Funkar riktigt bra!

Använd en stor & djup hink. Du ska kunna ha båda fötterna i, och vatten upp över vaderna.

Häll i varmt vatten (inte hett, helst 37 grader).

Ta en citron (obesprutad eller noga skrubbad) och dela den i två halvor under vattnet. Pressa ur saften, låt citronen ligga kvar i vattnet.

Ner med fötterna i hinken! Lägg en handduk över benen och hinken för att hålla kvar värmen. Ha helst varmt på överkroppen också.

Sitt så i en kvart. Fyll på med varmvatten vid behov.

Torka, sätt på sockor och vila minst en halvtimme i varm säng.

Kuren upprepas varje dag tills du är frisk!

17 januari, 2010 16:57  
Anonymous basketförälder skrev ...

Harkel harkel.

Jag såg Lotten coacha ännu en match idag: och utan röst!

17 januari, 2010 18:25  
Blogger cruella skrev ...

Citronkur, fortsättning: Enligt antroposoferna är det ett gammalt flygvärdinnetrick att ha en citronskiva i strumpfoten, mellan trampdynan och hålfoten. Typ. För att slippa onda förkylningar alltså.

17 januari, 2010 19:06  
Blogger Pysseliten skrev ...

Är fiskbullar inte nyttigt? Halleluja då är det ju inget förlust att det inte går att äta!! Ägg då eller tortellini, det är också äckligt? Det kanske är nyttigt!
Hur coachar man utan röst? Skyltar? Teckenspråk? SMS?

17 januari, 2010 19:10  
Anonymous ab skrev ...

Antroposofer vet vad flygvärdinnor gör? Det här blir allt intressantare.

17 januari, 2010 19:21  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Scotch Blended Light och vitlök har kurerat mig i decennier. Rekommenderas!

17 januari, 2010 20:18  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men skit, måste jag börja röka nu? Jag tror nog att jag satsar på vitlök och citroner istället.

Jo, man coachar utan röst genom att hoppa, skutta, klappa händer och skriva på en liten whiteboardplatta.

(Vi vann! Vi vann!)

Rapport: rösten är fortfarande borta, men fjärrkontrollen är hittad. Däremot hade tv3 tappat bort Bones kl 20.

17 januari, 2010 21:07  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hahahaaa, jag inser nu att "Scotch Blended Light" inte alls är det jag läste:

Blend Light

17 januari, 2010 21:09  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

17 januari, 2010 22:14  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Blend Light är (var?) en vederstygglighet. Jag fick iofs i mig mindre nikotin per cigg när jag provade Light, men å andra sidan kom jag att tända nästa på fimpen av den förra eftersom 200+ kända gifter i tobak kräver sin tribut

Nikotin är inte det enda man kan dö av --eller stämma amerikanska tobaksbolag för--.

Röda Prince Is Da Shit. Ett hederligt gammalt märke med hederliga doser av hederliga gifter.

Rekommenderas!

[det var jag som tog bort förra kommentaren eftersom den den så viktiga sista raden glömdes bort]

17 januari, 2010 22:26  
Anonymous Ökenråttan skrev ...

Mitt råd till personer som inte är helt kuranta är följande: Kryp ned i sängen, dra upp sängkläderna över öronen och låssas att du inte finns. Gör så till dess att du är kurant igen.

17 januari, 2010 23:03  
Anonymous Ökenråttan skrev ...

Bloggblad har goda recept på tårtor baserade på mandelmassa.

17 januari, 2010 23:04  
Blogger LupusLupus99 skrev ...

tyvärr lotten så verkar det som om vi kommer att få vänta till slutet på mars innan tv3 behagar visa Bones igen :(

17 januari, 2010 23:09  
Anonymous Vatten-Sanna skrev ...

Det här är ju fantastiskt! Jag tillbringade varje ledig stund förra veckan med att googla "metallsmak i munnen" (tills jag kom på att det är klart smaken är i munnen och strök allt utom första ordet) utan att hitta pine mouth, som ju självklart är vad jag led av. En lindrig variant visserligen, inser jag nu, eftersom den bara höll i sig fyra-fem dagar, men det var hemskt otäckt ändå, särskilt som jag starkt misstänkte blyförgiftning. Lider med dig (men det försvann faktiskt lika plötsligt som det kom om det kan pigga upp) och tackar för diagnosen!

18 januari, 2010 02:49  
Anonymous Jack skrev ...

Ett naturläkemedel som är godkänt av läkemedelsverket är Oleum Basileum som traditionellt används för lindring av symptom vid förkylning som nästäppa och hosta. Aktiva beståndsdelar: Mentha piperitae aetheroleum dvs. pepparmyntolja. Finns på apoteket. 3-4 droppar smörjes in på bröstet och sen andas du in ångorna. Var noga med att tvätta händerna efter rundsmörjningen. Följ anvisning på bipacksedeln. Sen blir du frisk sörru, Friskus!

18 januari, 2010 07:07  
Anonymous ab skrev ...

Oleum Basileum, det är ju kära gamla femtiotalet!

Farmor hade Mentholatum också, klar stark mintsalva som man smorde in direkt i näsan. Sedan hade hon gul jod som man strök på sår, det sved som bara den och var alltså väldigt effektivt. Hennes acitylsalicylsyra hette Globoid. Bara namnet får mig fortfarande att tänka på huvudvärk.

Vad hon hade sina kamferdroppar till minns jag inte - så sjuk blev jag tydligen aldrig.

18 januari, 2010 08:36  
Anonymous Fru Decibel skrev ...

Jag har just fått antiförkylningsmedel som är gjort på isländska lavar från Tyskland. Det finns inte i Sverige. Nu får jag inte äta sådana för tillfället eftersom jag är fylld med jod 131, men är det någon som har erfarenhet av jodberikade lavar mot mot hosta och heshet?

18 januari, 2010 10:57  
Anonymous ab skrev ...

Alltså, lavar, citroner på fötterna och vitlök - vad är det för fel på choklad och tårta? Jag bara undrar?

18 januari, 2010 11:32  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Mintchoklad på brösten måste ju slå en massa flugor i en smäll?

18 januari, 2010 11:44  
Anonymous ab skrev ...

Fråga Olle! :)

18 januari, 2010 12:34  
Blogger Dina skrev ...

Om vi nu pratar hemkurer... Bästa hostmedicinen jag någonsin har provat fick jag av min läkare(!):

Hacka upp en lök så fint som möjligt, häll på honung så det täcker, låt dra en liten stund. Drick sedan sirapen som bildas, mer eller mindre hur mycket som helst och hur ofta som helst.

Även om den har en lite 'udda' smak och andedräkten blir därefter... Den hjälper klart mot iriterande hosta som aldrig tar slut :-)

18 januari, 2010 17:54  
Blogger Åsa skrev ...

Oh, herre min je! (vet ej om det ens om det uttrycket finns i skrift eller hur det så ska stavas) 16 jan. Det är tio dagar sedan du skrev om Pine Mouth och fortfarande?? Fyyy! Jag förstår precis! Idag (27 jan) hoppas jag det är borta i alla fall - både förkylning och framförallt metallsmaken!

27 januari, 2010 16:23  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nej Åsa -- bara förkylningen är borta. Allt utom socker smakar fortfarande metall. Värst är rött vin. Jag drömmer önskedrömmar om vin!

27 januari, 2010 17:02  

Skicka en kommentar

<< Home