16 oktober 2009

Råd till bedragare och kulturkoftor

1.
Bluffakturor är inte bara ett ord som man måste stava fel på, utan även ett gissel i största allmänhet. Kontorsgrossisten överraskade oss idag med denna faktura:



En faktura som egentligen är ett erbjudande, förstår ni. Andra som inte heller gått på detta är: Herr Bratt, (som även hittade en ursäkt från företaget!), SFF, och PI.


Vi skulle alltså ha köpt ett miljörentkoncentrat för nästan 3 000 kr? När vi samtidigt suger på ramarna och vänder på slantarna och kokar löksoppa? Skulle inte tro det.

Så tag nu detta råd, bluffmakare där: skicka en faktura på 300 kr för ”kontorsmateriel” så kommer vi att gå på det varje gång.

Uppdatering: Örjan hittade en artikel om bovarna i dagens (17/10) Expressen.

2.
Hej alla som gillar kultur (vad det nu är egentligen). I övermorgon är det sista dagen att nominera några bloggar till Stora Kulturbloggspriset, och eftersom jag var en av vinnarna förra året förstår ni alla att det är ett väldigt fint pris. Kategorierna är:
Bästa musikblogg
Bästa filmblogg
Bästa bokblogg
Bästa övriga
Bäst alla kategorier
(Jag har länkat till dem som jag skulle kunna tänka mig att nominera. De två utan länkar funderar jag fortfarande på.) Passa på att nominera er själva, det är fullt tillåtet!

3.
Vips hittar jag på en tredje punkt här och nu bafatt. Jag står och lagar spaghetti och köttfärssås samtidigt som jag peppar Femtonåringen inför en basketresa till Visby samtidigt som jag hostar lungorna ur mig samtidigt som jag konstaterar att datorn som inte ens är ett år gammal har börjat krångla alldeles förfärligt genom att visa allt svart i flimrande grönt. Och vad gör ni?

Etiketter: , ,

23 Reflektioner:

Blogger Jessica skrev ...

Sitter i en sjukhussäng och har chattat kärnfysik med min M i Boston. Mysteriska äro livets vägar :).

16 oktober, 2009 16:47  
Blogger cruella skrev ...

Har svettat färdigt i gymmet, skrivit ut noter till Förklädd gud och språngar snart hemåt till något slags fredagsro. Fan tro't.

16 oktober, 2009 17:06  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Kopplar av efter arbetsveckan.

Bäst i 'övriga' är väl annars Stationsvakt? (Om inte du själv är ute med håven, förstås). Bäst alla kategorier? Går det att få fram någon, egentligen.

16 oktober, 2009 17:19  
Blogger www.frudecibel.blogg.se skrev ...

Hostar, trots att jag inte har någon hosta.

16 oktober, 2009 18:39  
Blogger Malinka skrev ...

Jag samlar kraft efter middag med fem- och treåringen. Det behövs inför nattningsproceduren som startar om 8 minuter, och kommer att ta två timmar innan sista dunhuvudet lagt sig till ro på kudden.

Hade jag varit ensam skulle jag ha dunat en timme precis nu.

16 oktober, 2009 19:38  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jag gör nästan ingenting just nu, men har haft en synnerligen händelserik eftermiddag. Liten övningskörningsrunda vid lunchtid slutade i våldsam påkörning bakifrån vid rödljus. (Det var vi som blev påkörda alltså. Och det var inte övningsförarens fel; han skötte sig synnerligen exemplariskt!) Sen var vi stela i nacken och uppsökte akuten, för det ska man tydligen göra även om det nästan alltid går över av sig själv. Och vad händer när vi sitter där och väntar? (Observera övergången till presens för att framhålla det dramatiska händelseförloppet.) Jo, brandlarmet går och lokalerna måste utrymmas! Då blev det liksom lite för mycket.

WV säger preldt och visst var det en gammal prelat som körde på oss. Kyrkoherde emeritus närmare bestämt.

16 oktober, 2009 19:39  
Anonymous bengt skrev ...

Jag är lite rörig i magen just nu. Om det nu skulle intressera världen. Informationen kommer nu finnas i all evighet på internetet.

16 oktober, 2009 20:23  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Om du inte skapar ett eget blogginlägg om denna eftermiddag, Översättarhelena, får du banne mig ställa dig i skamvrån!

16 oktober, 2009 21:54  
Anonymous Agneta skrev ...

Nästan lika luriga är Eniros Gula sidorna. De skickar först ut en bekräftelse på något man inte beställt: utökning av informationen på Gula sidorna. Två veckor senare dyker faktura upp på närmre 2700:-.

16 oktober, 2009 22:07  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Se där, välkommen tillbaka Agneta!

(Tror ni att jag för statistik över kommentatorsfrekvenser, eller?)

16 oktober, 2009 22:11  
Blogger Pysseliten skrev ...

Ställer iordning möblerna efter den 80-talsfest som vi hade i slutet av augusti. Dansgolvet ska ut, så att säga.

17 oktober, 2009 11:58  
Anonymous Åsna skrev ...

Dricker kaffe, äter choklad och läser bloggar. Inte mer spännande än så.

17 oktober, 2009 17:17  
Blogger KuriÅsa skrev ...

Jag har precis upptäckt att Västerås har massa gamla fina hus man kan titta på, och efter det gått och köpt mig en stor kall folkis som jag nu ligger och knäcker på hotellrummet i Västerås. Yey!

17 oktober, 2009 17:19  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

En annan dag, en annan tid: nu står jag i köket och kliar mig i huvudet. Falukorv på en lördag? Nä hu.

17 oktober, 2009 17:42  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Vi har just ätit Falukorv och Felix Bruna bönor på lördagen. Inget fel i det. Av särskilda skäl spar vi fläskfilen till i morgon.

17 oktober, 2009 18:40  
Anonymous Örjan skrev ...

Agneta
Var det verkligen Eniro?
Blev själv uppringd av något som hette "Branschregistret".
De pratade om Eniro, och gav sken av att representera dessa.
Men eftersom de ringde från hemligt nummer blev jag misstänksam och frågade om de representerade eniro.se mm.
Kort därpå lade de själva på luren

17 oktober, 2009 19:02  
Anonymous Örjan skrev ...

Expressen om Kontorsgrossisten
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1746515/foretagare-fick-bluffaktura

17 oktober, 2009 19:21  
Blogger Magnus Carlbring skrev ...

skriver bokstäver

ä egentligen inte

18 oktober, 2009 20:21  
Blogger Lo skrev ...

Nu kom min chef med en likadan faktura och undrade om den var riktig, men då kunde jag triumferande ropa "nej! detta är en bluff!"
Tack för den samhällsinfomationen...

19 oktober, 2009 13:11  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tadaaaa! My deed is done, Lo!

Embryo skriver junte bokstäver. Embryo skriver heller inte ord.
Embryo skriver väl.

19 oktober, 2009 13:34  
Blogger Magnus Carlbring skrev ...

ferlåt

jag stavrade fel: det heter bråkstäver

eller som grunnar ekelöf som gikc omkring i bokstövlar

alltså stövla omkring och stapla fel: man skulle ha ett rättstaplingsprogram

20 oktober, 2009 08:41  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Bokstävlarna blev bokstövlar! Aaaahhh.

20 oktober, 2009 09:04  
Blogger Béatrice Karjalainen skrev ...

Whooo vi tackar och bockar!

/Bea en del av pocketblogg.se

27 oktober, 2009 16:48  

Skicka en kommentar

<< Home