15 oktober 2009

Min son förstår mig inte

Sjuttonåringen suckar såsom sjuttonåringar plägar sucka. Jag sneglar på honom men låter honom vara ifred. En liten stund senare släpar han sig med hasande steg mot mig och suckar igen.

– Mamma. Lugn nu. Det är en grej jag måste fråga om.
– Va?

(Han är med barn? Han har slagit en tågkonduktör på käften? Han har tappat bort superduperminiräknaren som tammetusan inte är miniliknande alls utan en hel dator?)

– Ta det lugnt nu, mamma.
– Jag är väl alltid lugn. Ibland.
– Jo det är så här att jag ska hålla ett kort föredrag imorrn och jag vet inte riktigt var jag ska börj... Alltså det ska handla om *suck*... lugn nu, mamma, jag  ... Tage Danielsson.
– JIPPIE! KOM! TA DEN HÄR! KOM NU! TA DEN HÄR! ÅÅÅÅÅH, DEN HÄÄÄÄÄÄÄÄR! Har du hört när han snodde Hasses Sommarprogramsmanus så att Hasse fick improvi... och när han och Birgitta Andersson hitta... och när han och Gösta Ekm... OCH DEN HÄR, DEN ÄR UNDERBAR!

Sjuttonåringen sitter nu med boktravar och tidningsartiklar och femtio gula notisar instoppade här och där och har obegripligt nog kört ut mig och stängt dörren om sig. Förbaskade unge.

30 Reflektioner:

Blogger ms skrev ...

Kärlek!

15 oktober, 2009 17:10  
Anonymous Fru Decibel skrev ...

Berätta allt det där för mig!

15 oktober, 2009 17:50  
Anonymous stina skrev ...

Hoho, härligt! Jag skrev förövrigt specialarbete om Tage Danielsson på 90-talet, skönt att höra att dagens ungdom inte är helt förtappade.

Apropå dagens ungdom råkade jag på dottern idag! Och jag trackasserade henne inte ett dugg.

15 oktober, 2009 17:58  
Blogger PGW skrev ...

Jag har bott granne med Tage. Men inte samtidigt. Om ni förstår hur jag menar. Ni kan få min autograf om ni vill.

15 oktober, 2009 18:20  
Anonymous Fru Decibel skrev ...

Men jag vinner! Jag har blivit intervjuad i TV av Tage Danielsson!

15 oktober, 2009 18:23  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag vinner inte ett dugg, för jag såg honom bara på en flygplats ett halvår innan han dog, och inte ens flasklock sa jag till honom. Som hälsan själv såg han dessutom ut.

15 oktober, 2009 19:18  
Blogger Cecilia N skrev ...

Ungefär samma sak skulle kunna utspelats hemma hos oss! Fast kanske något annat ämne. Så mycket TD-fakta har vi inte bestrött vårt hem med.

Jag har bott granne med Peter leMarc på samma sätt, PGW, eller ev samtidigt. Jag var bara spädbarnet.

15 oktober, 2009 19:31  
Anonymous Paula skrev ...

Jag har bott i samma rum som Göran Fristorp när jag gick på folkhögskola. Fast inte samtidigt.

15 oktober, 2009 20:02  
Anonymous Nonsensakuten skrev ...

Jag skrev också specialarbete om Tage en gång i tiden.
För evigt kungen av svensk satir.

15 oktober, 2009 20:31  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men nu vinner jag för jag har ju sovit i Carl Larssons säng. (Fast inte samtidigt.)

15 oktober, 2009 22:52  
Anonymous Fru Decibel skrev ...

Då får jag väl dra till igen med min kompis, som har legat under samma filt som Che Guevara. Fast inte samtidigt.

15 oktober, 2009 22:57  
Blogger Niklas skrev ...

Min syrra har faktiskt varit granne med Lasse Lönndahls bror. Samtidigt!

16 oktober, 2009 00:03  
Anonymous Åsna skrev ...

Jag har bott på samma gata som Elton John. Fast inte samtidigt.

16 oktober, 2009 00:35  
Anonymous Kronfrun skrev ...

Jag är uppvuxen i Tomelilla och tittade på många filminspelningar och filmpremiärvimmel när jag var liten. Dessutom "deltog" jag som statist i filmen Picassos äventyr och fick 50 kronor i gage, minsann! En väldigt häftig upplevelse i samband med inspelningen av just den filmen var också att se samma kvarter vid torget i Tomelilla gestalta bland annat Paris, Madrid och New York.

16 oktober, 2009 08:27  
Anonymous Stellan skrev ...

Jag tror att sonen förstår dig väldigt. Annars hade han inte valt att hålla föredrag om Tage D.
Och att han inleder med att säga "Lugn nu" får mig att tro att han förstått exakt precis vad som skulle hända.
Roligt!

16 oktober, 2009 09:06  
Anonymous ab skrev ...

Hehe!

Jag går på samma gator som Nils Ferlin. Fast inte samtidigt. Han hade en syster i mina kvarter som tog hand om honom när han låtsades vara bohem. Precis som Jack Kerouacs polare Neils fru tog hand om dem när de låtsades vara beatniks och slagen generation och vad det var. (Vad var det för generation de var nu igen? Den fallna? Eller?)

16 oktober, 2009 12:31  
Anonymous ab skrev ...

Usch, vad jobbigt att man ska vara en sån som tar reda på saker och ting. Polaren hette inte alls Neil, han hette Neal Cassady, och Jack själv hette egentligen Jean-Louis Lebrid de Kerouac, minsann, och hur rockigt låter det?

Wikipedia: ”Han var en företrädare för Beat Generation. Skrev romanen On the road, 1957 (På drift, 1959) som skildrar rebelliska ungdomar som försöker uppnå extas genom droger, sex och jazzmusik.”

Gnällollar var de, det är jag säker på! Och det finns ju alltid fruntimmer som kan laga mat åt De slagna där de sitter i sin extas, och tvätta deras gympadojor.

*mutter,mutter*

16 oktober, 2009 12:38  
Anonymous Håkan (hakke) skrev ...

Jag är nog benägen att hålla med Stellan. Problemet har inget att göra med att sjuttonåringen inte förstår sin mamma. Din son förstår dig.

16 oktober, 2009 13:33  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Stellan och hakke förstår däremot inte ironi. Samtidigt!

16 oktober, 2009 13:38  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

(Och här går jag omkring och ger folk rådet att inte ironisera eftersom det är så svårt och man aldrig kan vara säker på vad mottagaren, ergo läsaren, förstår. Jag måste börja leva som jag lär.)

Nu kommer snart Sjuttonåringen hem från skolan. Tror ni att jag kan få honom att rapportera här hur det gick? Om jag står med knäppta händer i hallen och småhoppar när han kommer in, tror ni att han förstår vad jag menar då?

16 oktober, 2009 13:41  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

AB: Bra att du tar reda på saker. Jag hade ingen aning om att han egentligen hette Jean-Louis Lebrid de Kerouac.

Själv tycker jag att Lotten Bergman är ett suveränt författarnamn, men inte blir jag författare för det.

16 oktober, 2009 13:42  
Anonymous Bokfrossaren skrev ...

Du har bra många illusioner kvar om du tror att en tonåring och karl (åtminstone blivande) förstår så subtila signaler. Ögonkontakt och tydlig artikulation krävs i kommunikation med sådana. Det vet jag för jag var själv av den sorten för några decennier sedan och har själv en likadan därhemma. Det är inte informationsöverskott som är problemet...

16 oktober, 2009 13:49  
Blogger Dammråttan skrev ...

Haha, vilken lycka. Undrar om något av mina barn kommer att skriva om Lennart Hellsing, eller Peter Pohl. Nja, knappast, men de har fått höra Hellsing till leda under uppväxten i alla fall, så man vet ju aldrig. Annars har jag nog ingen idol, som jag skulle gå igång på så där.

Jag är förövrigt döpt efter Ann-Louise Hanssons mamma (hur det nu halkade in på det spåret), om det gills i sammanhanget och makens farfar var polare med nyss nämnde Ferlin, säkerligen en av de förtappade.

16 oktober, 2009 14:52  
Anonymous ab skrev ...

Nu när jag kom hit råkade jag kisa lite och det såg ut som om rubriken var MÄN SOM FÖRSTÅR MIG.

Kul! tänkte jag intresserat.

16 oktober, 2009 15:01  
Blogger ZKOP skrev ...

Jag har i 20 år bott i Tage Danielssons grannkvarter, och inte blir jag författare varken på grund av det eller för att jag har ett bra författarnamn, så bra att någon annan snodde det som pseudonym, och inte förstod min karl så subtila signaler, fast jag redan ... i tambur´n, aj, aj, nu rör jag visst ihop saker och ting.

16 oktober, 2009 15:01  
Blogger KuriÅsa skrev ...

Ååååå Tage Danielsson... han måste ha varit Jesus, bara att ingen märkte det.

Jag MÅSTE HA TAG PÅ GRALLIMATIK! Vet du nån som har den och vill sälja den?

16 oktober, 2009 16:23  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Sök på antikvariaten på nätet, Ozzy. Det är där vi köper våra. (De går år, ja.)

16 oktober, 2009 16:33  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Det går kanske år, men vad jag menade var att de går ÅT.

16 oktober, 2009 16:41  
Blogger Jessica skrev ...

Hur gick det för 17-åringen?
Han förstod naturligtvis att mamma skulle bli alldeles till sig och vilja hjälpa till på alla sätt och vis. Du är en fantastisk mamma :). Kram på dig!

16 oktober, 2009 16:50  
Blogger Supermegatax skrev ...

Sjuttonåringen meddelar:

66,6% av de personer som skulle hålla föreläsningen var sjuka efter infuensavaccin. Vi var tvungna att skjuta upp det till nästa fredag.

Jag KUNDE ju ha gjort det själv men, ja, ni vet, hm, uh. Ja.

16 oktober, 2009 17:46  

Skicka en kommentar

<< Home