14 oktober 2009

"Ger man dem långfingret så tar de hela kakan!"

Jag sitter solo och tittar på Sverige–Albanien. Helt i onödan eftersom Malta måste spela oavgjort mot blåbärsnationen Portugal för att Sverige ens ska ha en pyttechans att ta sig till VM nästa sommar. Men det är ju landskamp. Så jag tittar.

Min Mellberg (han är min, bara min, jag såg honom först) har nu gjort två mål och Berg ett mål som påminde om Anders Svenssons glidande segergest i VM 2002. Tillägg: Och så lurade Anders Svensson i slutet bort hela backlinjen med en liten snubblande kroppsfint så att han fick göra 4–1. (Men till ingen nytta, som sagt.)


Han gliiiiider efter cirka 30 sekunder.

Men när det är så här tröstlöst (Portugal leder med 2–0 3–0 4–0) kan man i alla fall anteckna vad tv-människorna säger (men bara eftersom jag är avundsjuk och tror mig kunna göra ett bättre jobb än vad de gör).

”Jag är övertygad om att det här är ett landslag som vill göra sitt allra allra bästa för sin avgående förbundskapten.” (För de vill de inte annars?)

”Det luktade straff av den där handpåläggningen.” (Zlatan blir omkullknuffad i straffområdet.)

”Ger man dem långfingret så tar de hela kakan.” (Kul i tv6-studion?)

”Det där var ett viktigt mål!” (Jätte. Malta måste göra en massa mål på Portugal för att det ska vara ens liiiite viktigt.)

Men det  underligaste hittills är reklamen vid långsidan:
”Vinn en unik hemmakväll med Tommy Söderberg!”
Vad gör man för unikt med honom? Och hemma?

___________________
Från mig till alla som egentligen inte bryr sig om detta: meningar att slänga ur sig på fikarasten imorrn.

– Jomensåatt det är ju kul att Sverige gör mål och vinner i en relativt bra match med sköna mål, men vem trodde egentligen att Malta skulle kunna rå på Portugal på bortaplan?

– Nämen ungtupparna Elm, Berg och Sebastian Larsson piggade ju upp tillställningen.

– Det känns som att svära i kyrkan, men spelade inte Sverige bättre utan Zlatan?

– Varför har inte fotbollsspelare varma underställ? Med sådana kanske inte Källström, Elmander och Zlatan hade skadat sig. Se bara på orienterarna!

(Den där sista är mindre lämplig runt de riktiga kännarna.)

Etiketter:

6 Reflektioner:

Blogger Plastfarfar skrev ...

Ett landslag som gör rätt för sig?

14 oktober, 2009 22:42  
Blogger Ica skrev ...

App app! Mellberg är MIN! Tycker det är roligt att en innerback gör två mål medan vår gud inte gör nåt. Mohahahah!

15 oktober, 2009 06:36  
Blogger David skrev ...

Jag fick en biljett riktigt billigt och tänkte att man som Solna-bo åtminstone borde besökt Råsunda fotbollsstadion en gång. Så jag satt och frös genom första halvlek innan jag gick hem.

15 oktober, 2009 08:55  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag (och Ica här ovan) var för första gången i mitt liv på Råsunda förra hösten, David. Det var inte bara kallt. Det var blött. Och det var bedrövlig fotboll.

Men vi har i alla fall varit där!

15 oktober, 2009 09:06  
Blogger cruella skrev ...

Jag har en replik till: Kul för dem att få göra lite mål i alla fall!

Sånt man säger till tioåringarna när de får stordäng men ändå petar in ett mål i något obevakat ögonblick.

15 oktober, 2009 09:52  
Anonymous Cecilia Kå skrev ...

Jag som verkligen skiter i fotboll tycker att det här var JÄTTEROLIGT!

15 oktober, 2009 12:18  

Skicka en kommentar

<< Home