08 oktober 2009

Nobelpriset i litteratur går till ...

... Amos Oz.

Äh, ja skoja ba. (Kl. 11 på förmiddagen.)

Men alla andra gissar ju och lillasyster Orangeluvan känner nästan Peter Englund och av vibbarna oss syskon emellan känner jag att Oz är ett bra namn inte bara på fantasiländer i närheten av Judy Garland.

(Uppdaterar förstås med facit kl 13:01. Men så länge kan ju ni gissa i kommentatorsbåset. Alla som gissar rätt får något av mig.)
______________________

Herta Müller blev det, som har varit på många människors läppar men inte framför mina ögon.

Men så ovanligt rörigt det var vid presentationen. Fylking skrek ”äntligen” redan när Peter Englund kom ut genom dörren och en Expressenmedarbetare (jodå) höll upp en förtryckt löpsedel med Herta Müllers namn på och tjoade ”först med nyheten!”, vilket ju är en sanning med modifikation eftersom Peter Englund faktiskt var först. Inte får det mig att tänka ”åh, Expressen är verkligen en klippa” i alla fall.

– Hon pratar på, röker hela tiden men har hjärnan med sig hela tiden! hör jag nu på tv:n.

Vilken simultanförmåga.

_______________________

Om ni vill se Expressens fjöntreporter: klicka häääär. _______________________

Den engelska motiveringen var snygg, tycker jag:
... with the concentration of poetry and the frankness of prose, she depicts the landscape of the dispossessed ...
_______________________

HURRA! Jag har fem blivande nobelpristagare i hushållet! (Herta Müller har tydligen beskrivit hur det känns när ens mamma råkar klippa naglarna för korta på sitt barn.)

_______________________
– Det är viktigare vad hon skriver, inte vad hon säger!
– Hon borrar i det allmängiltiga!
– Inte i den självklara ångesten!

Vad bra, alla är helt klart överlyckliga över valet. Och här står jag med dumstruten och längtar efter Fo och Pinter.

Etiketter:

30 Reflektioner:

Blogger Lotten Bergman skrev ...

Kolla vilken snygg namnlista:
Oe (1994)
Fo (1997)
Oz (2009)

08 oktober, 2009 11:05  
Anonymous en djefla man skrev ...

Hehe, rubrikmakarna kommer go crazy: "Magisk prosa från trollkarlen Oz" etc.

08 oktober, 2009 11:35  
Anonymous en djefla man skrev ...

Vilket påminner mig om den utbytesstudent från Kansas som vi hade på Rotary. Hon var lite, eh, -- vad ska jag säga? -- "analytically and informationally challenged" och fattade inte någonting när jag sa "Toto, I don't think we're in Kansas anymore".

08 oktober, 2009 11:39  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Oz hade man ju blivit riktigt glad för. Men jag tror på Magris.

08 oktober, 2009 11:42  
Anonymous Lilla E skrev ...

Jag läser Murakami just nu, så jag gissar på att det blir han. Någon gång borde det ju bli en författare jag läst.

08 oktober, 2009 11:49  
Anonymous bengt skrev ...

Jag håller en tumme för Tranströmmer. Det gör jag varje år.

08 oktober, 2009 11:53  
Anonymous Drottningen skrev ...

Philip Roth gissar jag på. eller nej, men jag hoppas på honom åtminstone =)

08 oktober, 2009 12:00  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Skynda, skynda, vi måste ha fler gissningar!

08 oktober, 2009 12:32  
Blogger jovanna skrev ...

Det skulle ju vara coolt om Fagerholm som både är kvinna och finlandssvensk fick det.

08 oktober, 2009 12:42  
Anonymous en djefla man skrev ...

Jag har en oläslig dedikation från Claudio Magris där han prisar mig som ... vet inte riktigt. Tror han hade kul på AF när han var där och gillade mitt improviserade tal i Övre Athen.

08 oktober, 2009 12:49  
Blogger pribus skrev ...

Douglas Adams. Något annat kommer inte på fråga!

08 oktober, 2009 12:55  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oz, Magris, Murakami, Fagerholm, Tranströmer, Roth, är alltså våra spretiga förslag?

08 oktober, 2009 13:05  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Föregående kommentar laggade och fastnade i sajberspejsen. Gah.

08 oktober, 2009 13:06  
Anonymous ab skrev ...

Hertha Müller kanske...? :)

08 oktober, 2009 13:08  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ja, nu gissar vi alla på Herta Müller tycker jag.

08 oktober, 2009 13:10  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hon påminner tydligen om Fagerholm, säger de nu!

08 oktober, 2009 13:12  
Blogger Pysselitens karlslok skrev ...

Dan Brown? Attans, sen igen.

08 oktober, 2009 13:18  
Blogger cruella skrev ...

Jag har som vanligt inte läst en rad av Nobelpristagaren. Men lär väl göra det. Det är det enda som är förutsägbart den här tiden på året.

08 oktober, 2009 13:20  
Blogger Pysselitens karlslok skrev ...

Oz förresten, är det Frank Oz som menas?

08 oktober, 2009 13:23  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jag har inte heller läst Hertha Müller, men hon fanns åtminstone med på en lista över tänkbara författare när det var min tur att välja bok till min bokcirkel för nåt år sen! Måste tyvärr erkänna att jag vid det tillfället tydligen har avfärdat henne som "för experimentell" (anteckningen fanns kvar på datorn).

08 oktober, 2009 13:28  
Anonymous Ullah skrev ...

Det där med naglarna utsattes jag också för när jag var liten! Märkte dock inte att det var en symbol för förtryck.

08 oktober, 2009 13:29  
Blogger Yvonne L skrev ...

Jag gissade rätt fast att jag inte hann vara med här. Min gissning var nämligen "troligtvis någon av alla världens författare jag aldrig läst eller ens hört talas om". Precis så blev det ju också.

08 oktober, 2009 14:26  
Blogger PGW skrev ...

Suck. Ännu en gång en författare jag inte känner till och inte har läst. Jag kan kanske möjligen uttala hennes namn i alla fall.

Kanske hör jag till Hägglunds "vanligt folk" ändå?

08 oktober, 2009 17:05  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men nu tycker jag vi vänder på suckarna och tar ett djupt andetag och vrålar till melodin till "We Shall Overcome" att:

- JAMEN VAD KUL! NU SKA JAG UPPTÄCKA EN NY FÖRFATTARE!

08 oktober, 2009 19:10  
Anonymous Åsna skrev ...

Ja! Här ska upptäckas!

08 oktober, 2009 19:18  
Anonymous en djefla man skrev ...

Här passar det ju bra med Falstaff, fakir:

"Dolly, Dolly, har du hjärta,
Svara mig du grymma snärta,
Nej du har ej - o vad smärta,
Därför går jag nu till Bertha."

Låt oss nu alla gå till Herta. I bokhandeln, då alltså.

08 oktober, 2009 20:23  
Blogger Jessica skrev ...

Kan de inte börja skriva motiveringar som inte låter så in i bomben fåniga?

08 oktober, 2009 21:06  
Blogger Anna skrev ...

Nu var jag tvungen att räkna ut hur många pristagare jag har läst (på riktigt alltså, inte bara i skolan) och det blev 19, av 106 möjliga. Och av dem har jag på riktigt gillat nio. Och av de nio har två fått pris de senaste 30 åren. Jag är nog inte målgruppen helt enkelt.

09 oktober, 2009 10:08  
Anonymous Ullah skrev ...

Jag kom upp i 22, och det är jag nöjd med.

09 oktober, 2009 12:28  
Anonymous Fru Decibel skrev ...

Üllah: imponerad.

11 oktober, 2009 12:30  

Skicka en kommentar

<< Home