10 oktober 2009

Stationsvakt och skelettet i Klara

I somras tog Stationsvakt på måfå en bild genom en glugg i Klara Kyrka i Stockholm. På bilden såg man helt klart och tydligt ett kranium.

Stationsvakts foto från i juli. Visst har han försökt klämma sig ut, adelsmannen i kistan där?

Idag skriver SvD om det. (Kan inte hitta på nätet.) Jag är nyfiken på om dan.nilsson@svd.se har besökt Stationsvakt eller ej. (Pfah! Nämna en simpel bloggare! Fnys! Eller har Stationsvakt tackat nej till erkännande så att jag trampar i klaveret här och nu?)

Men hallåååååå, journalisten: varför ser det så stökigt ut? Enligt artikeln är det ett gravkor vi ser, och tydligen brukar det se ut så här i dem. ”Det här har säkert inte varit öppet på 100 år” säger en byggnadsantikvarie. Nämen då är det väl på tiden att vi öppnar?

Nu blir det inflation i utropstecken:
Ok, kistorna är gamla – men inte kan de av ålder bändas upp så där så att den döde ser ut att vara på väg upp! Även om det är länge sedan de placerades där, kan man ju inte ställa dem på sniskan! Det här är så intressant att det knollrar sig i hjärnvindlingarna – man kan inte bara rycka på axlarna och säga att det är helt normalt! Man måste genast släppa in mig i koret för en brottsplatsundersökning! Jag lovar att ha tossor på fötterna, plasthandskar och ficklampa samt djup urringning som på tv!

Etiketter:

11 Reflektioner:

Blogger Pysselitens karlslok skrev ...

Mmmmmm, djup urringning.....

10 oktober, 2009 10:14  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men äsch, jag kan ha nästan hur djup urringning som helst utan att det orsakar mmmmm:anden.

10 oktober, 2009 10:19  
Blogger stationsvakt@gmail.com skrev ...

Jag tror att ett radioreportage skulle vara på sin plats. Man kunde lägga på eko, och du står och viskar och beskriver. Skulle säkert bli suggestivt. :-)

10 oktober, 2009 11:36  
Anonymous ab skrev ...

Gravplundrare!

Eller någon ville ha tillbaka något som lagts i kistan.

Eller vatten har droppat in och liksom löst upp sidan på kistan, och den döda som legat uppallad mot en kudde började trilla ut.

Usch, mår inte bra av det här, känner jag. Tänker på Michael Jackson. Vill inte att han ska se ut så där.

Men jag tror nog mest på jag-vill-ha-tillbaka-mitt-halsband-teorin.

10 oktober, 2009 15:21  
Anonymous ab skrev ...

Äh, det är klart Dan Nilsson har plankat idén från Johnny. SÅ ofta kommer inte folk under samma år på tanken att ta en bild in genom ett litet galler i Klara kyrka. Det är inte ens han som tagit bilden, utan en fotograf han plockat med sig.

Äras den som äras bör! Dvs Johnny. Fy för journalister som kråmar sig i lånta fjädrar.

10 oktober, 2009 15:32  
Blogger Cecilia N skrev ...

OT. Hur går det med kakelugnssparkandet?

10 oktober, 2009 20:41  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack för påminnelsen -- jag har sparkat i kakelugnen fem gånger och hällt öl i Icas sko, för det gjorde jag när Sverige spelade mot Danmark den där dagen i juni 2007.

10 oktober, 2009 20:55  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men inte hjälpte det.

Förlust. Mot Danmark.

10 oktober, 2009 21:54  
Blogger Ica skrev ...

öl i min sko, och ingen vinst. Ica ledsen.

10 oktober, 2009 23:25  
Anonymous en djefla man skrev ...

I Överselö kyrka, en bit från Strängnäs, påträffades en helt okänd grav från stormaktstiden för knappt ett år sen.

Klicka på fotona så öppnas de i större format.

11 oktober, 2009 10:46  
Anonymous Lena skrev ...

Angående kistan är det ju helt uppenbart vad som har hänt ...
En av döingarna var helt enkelt inte riktigt död!

För övrigt måste jag bara komplimentera de fina illustrationerna på er i hotellsängen (för ett bra tag sedan). Mycket fina!

11 oktober, 2009 22:43  

Skicka en kommentar

<< Home