25 september 2008

På bokmässan: torsdag

Hurra, jag har idag attackerat och intervjuat bl.a. Peter Stormare, Benny Haag, Alexandra Zazzi, Olle Josephson, Fredrik Belfrage, Jan Guillou, Sören Holmberg och Bert Karlsson. Men det roligaste hittills på årets bokmässa var detta:

Jag, Översättarhelena och Studiomannen står framför Lettlands monter och beundrar deras design. Hela montern är nämligen byggd av kartong. Och är en kopia av det framtida nationalbiblioteket i Lettland! Kartonkonstruktionen går upp i taket och är helt fantastisk.

Man kan sitta i kartongfåtöljer, ta skydd under kartongtak och plocka böcker ur kartonghyllor medan man blir upplyst av kartonglampor.

Intet ont anande säger jag:

– Men! Kolla! Så himla ballt! Va! SÅ HIMLA BALLT!

Varpå Studiomannen och Översättarhelena faller ihop i två små fnittrande högar. [balt]

Ser ni NE-tatueringen? Encyklopedidefinitioner is da shit. (Konceptet är däremot bara snott direkt av min Hemlisbloggartröja från 2006.)

Kalsongkillarna roar sig hos ett förlag som heter Kraft & Kultur. Jag drog bara upp brallorna lite, lite.

K & K ovan lockar sina bokköpare med trumset, biljard, jukebox, flipperspel och en bil från 1971. När jag frågade en av de anställda hur de tänkte nu, sa han bara att det funkade jättebra ... ”du är ju här”.

Så sitter jag nu.

Den djefla mannens senaste bokserie och den glada redaktören.

Benny Haag (Xerxes!) och jag provade in på scenskolan samtidigt 1984. Han kom in.

Alexandra Zazzi till höger. Hon var banne mig 1,90 m lång! (Helt i onödan. Så dumt. Hon spelar ju inte basket.) Foto: Översättarhelena.

Här kommer Peter Stormares livvakt och drar honom bort från mig. Vi hann bara vara överens om Bröderna Karamazov och Rasmus Nalle. Foto: Översättarhelena.

18 Reflektioner:

Blogger Översättarhelena skrev ...

Ja, alla ser ju vad jag gör på bokmässan. Jag fotograferar Lotten. Det är också kul!

25 september, 2008 17:32  
Blogger Ica skrev ...

Gaaah! Alla kändisar idag! Men vi ska ju mingla med dem alla ikväll. Nu ska vi bara få tag på er så vi vet vart vi själva ska bli av. Vi har hittat en monter med nötter och vin imån. Dit ska vi helt klart bege oss. Dock måste vinbiljetter hämtas ut innan, men jag räknar iskallt med att du vet vart det är. Näe, lite stekt ost kanske?

25 september, 2008 17:44  
Blogger cruella skrev ...

Och jag får sitta på min kammare som en annan askunge. Och trösta mig med äppelpaj. Med skal.

25 september, 2008 19:02  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Vad stod det på Lottens tröja?

25 september, 2008 19:51  
Anonymous Anonym skrev ...

Och nu är det kväll och ni sitter och gosar på Gyllene Prag - ha det kul! Kram till er alla!

25 september, 2008 20:56  
Blogger PGW skrev ...

Nå, du och Stormare hann ju med det viktigaste inom litteraturen ändå.

25 september, 2008 21:17  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Pseudonaja: På min julkalendertröja från 2006?

Eller menar du den bystiga vita på bilden med definitionen av t-shirt som inte är jag utan Agnita Ekman på NE?

Eller den som jag har på mig nu?
"Implementering av språk vård är typ jätte viktigt." (Köp den av mig!)

25 september, 2008 21:45  
Blogger Peter Ljungkvist skrev ...

Attans, jag vill också vara där och insupa bokdofter och skryta om att jag känner den eller den kändisen....snyft

Men nästa år...då jäklar ska jag också vara där...och ha på mig min bloggar t-shirt hela tiden...=)

25 september, 2008 22:07  
Blogger lilla my skrev ...

I morgon kommer jag!!!
Ska bli väldigt kul.
Kommer att hålla utkik efter snygga t-shirtar och kanske till och med våga stoppa Lotten och säga hej i år. Och be att få köpa en t-shirt...

25 september, 2008 22:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Och nu har ni säkert slutat käka och är lite lulliga och Lotten och Anna har skitkul när de ska sova hos Helena.... *usch,avundsjuk*

25 september, 2008 22:34  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten trivs på bok och Biblioteksmässan
eller hur?

25 september, 2008 22:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Förlåt missade igen ang mässan
Örjan
Fått mitt straff via vw
ygxhndy

25 september, 2008 23:02  
Anonymous Anonym skrev ...

Förresten - Peter Stormare är väl inte så ocool att han har livvakt? Sånt håller väl bara Persbrandt på med?

Som vw säger: kxahyxlk. Kaxig hylk (svenska för hulk).

25 september, 2008 23:24  
Blogger Flinn skrev ...

Ah, jag längtar till söndag när jag också får roa mig på mässan. Fast den här kvällen var inte dum den heller. það var mjög gaman!

26 september, 2008 00:27  
Blogger görel skrev ...

Åh, jag vill jag vore. Där. Men det är nästan lika kul (tror jag) att läsa rapporterna, keep 'em coming!

Det är i alla fall billigare, vilsammare och mindre svettigt (sa räven).

26 september, 2008 10:21  
Anonymous Anonym skrev ...

Ah, kartong! Vi köpte en kartongbokylla, som en est eller balt hade gjort. Eller ryss...?
Iaf så hängde den med i hela fyra år innan den började luta.

26 september, 2008 11:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Tell me more tell me more, vad sa du EXAKT till Peter Stormare, och vad svarade han, EXAKT?

26 september, 2008 12:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Död åt Kultur-Kraft! Dom brakade loss heavy metal-vrål medan jag hade en tête à tête med - Lennart Hellsing. Vi kunde inte göra oss hörda till varann utan tvingades ta farväl av varann! Snyftar Ökenråttan

27 september, 2008 00:05  

Skicka en kommentar

<< Home