22 september 2008

LHC i CERN och annat som jag inte behärskar

Känsliga fysiker varnas.
Nivån på detta inlägg är inte som fysiknivån som ni är vana vid.

Kommer världen att gå under för att tokiga vetenskapsmän bedriver mystiska experiment som vi vanliga människor inte begriper oss på? Kan man verkligen åka bil fortare än 50 km/h och vem bestämmer om man kan flytta partiklar fortare än ljuset eller bakåt i tiden? Och hur kan egentligen flygplan flyga och båtar flyta och hjärttransplantationer äga rum?

Typisk forskare och vetenskapsman: professor Kalkyl.


Fakta 1
LHC är inte bara Linköpings hockeyklubb utan även Large Hadron Collider. Nu behöver ni inte lägga det namnet på minnet, särskilt inte om huvudet redan är fullt av hockey.

Apollo 13 då, LHC nu.

Men läs gärna vidare här. Ni kommer kanske att lära er något.

Jag har varit på en ultrakort föreläsning med David Milstead, som bor i Sverige men som ändå är en av forskarna som är med om det där mystiska experimentet som ”ska få jorden att gå under”.

Not.

(Alltså, han är med. Men jorden kommer inte att gå under.)

Expressen är minsann en tidning att lita på.

I Geneve blev han mitt i forskandet uppringd av sina gamla studenter som berättade att i Sverige fanns det människor som var panikslagna och att många pga. tidningarnas artiklar hade blivit tokiga av rädsla. David hörde med sina forskarkolleger, som visste att berätta att den där rädslan var i särklass störst i Sverige – ingen annan befolkning i världen erfor samma känsla.
  • Så är svenskar skrajare än andra?
  • Är vi mindre upplysta än andra?
  • Tror vi på överheter som domedagsprofeter hellre än forskare, som ju bara går omkring i foträta skor och hummar (när de inte har strumpor i sandalerna)?
Typisk domedagsprofet: Pythagoras.

Fakta 2

Fysik är lite svårt. Johodå. Orsaken till att pennvässaren är blå är att pennvässaren suger åt sig komplementfärgen till blått (gult), så att den enda färg vi ser är den som reflekteras: blå. Hade den sugit åt sig blått, hade pennvässaren varit komplementfärgen gul. Det är väl svårt att förstå?

Inom fysiken har man (med viss hjälp av Einstein) kommit på en massa. (Höhöh – massa, fysikerskämt.) Till exempel att atomer – som man förut trodde var odelbara eftersom de är så pyttesmå – är uppbyggda av protoner, elektroner och neutroner.

Men! Vad består protoner, elektroner och neutroner av? Jo, kvarkar och leptoner – som ju låter som keso och rosa läppstift. Alla fysiker håller andan av spänning eftersom man nu med hjälp av världens största apparat (har inte faktakontrollerat detta med Guinness Book of Records) kanske ska få veta vad det finns inne i kvarkarna.

Men precis som när en grottmänniska slår en sten mot en annan sten för att få veta vad som finns inne i stenen (sten, duh), måste forskarna slå sönder kvarkar för att få veta vad som finns inne i dem.

– Tänk att man måste ha något så jättestort för att få mäta något så pyttelitet, sa David.

Fakta 3
Man måste ha en ohygglig massa (hihi igen) energi för att få till denna krock, som ska ske i närapå ljusets hastighet. (Ljusets hastighet är förresten en baggis att uppnå så länge inte materia är inblandat. Skugga på väldigt stort avstånd kan t.ex. röra sig snabbare än ljuset.)

Oj. Jättestort. (En vetenskapligt korrekt karta hade haft skalan tydligt någonstans.)

Apparaten ligger under jord i Schweiz och Frankrike och är lika stor som hela Stockholms tunnelbanenät (2,7 mil lång). Forskare från hela världen samarbetar otroligt nog alltså mot ett gemensamt mål. (Förutom några fransmän, som har ett annat projekt som heter ungefär ”eater”. Hjälp mig med namnet, ni som vet!) Tyvärr kan man då jämföra när hela världens fysiker fick order om att hitta på atombomben. Vilket de gjorde. Men nu glömmer vi det.

Fakta 4
Det forskarna vill upptäcka är mörk materia.

Simulering och pop art.

Så hur kan man upptäcka något som inte syns? Jo, precis som med Den osynlige mannen, så ser man hur andra saker rör sig i relation till den mörka materien. Lägger den osynlige sig på huvudkudden, så ser vi ju det även om vi inte ser honom. Och kan den mörka materien äta upp jorden som en blob eller triffid? Nej, det kan den (nog) inte – sådana där kollisioner sker naturligt varje dag här och där ute i rymden, och den mörka materien verkar försvinna lika snabbt som den uppstår. Som chokladkakor.

Typisk osynlig man längst till vänster.

Är fysikernas (särskilt då partikelfysikernas) forskning verkligen nödvändig för nutiden och framtiden? (Eller ooooooh, dåtiden om de nu lyckas förflytta materia i tiden, oooooh.) Ja, här skapar de kanske kunskapsbasen för framtidens farkoster och energikällor – osynlighetsdräkter och teleportrar. Har de gjort någon nytta hittills då?

Ptja, det var ju pga. fysikernas forskning som cancerbehandlingen blev mer effektiv. Och så var det den där uppfinningen som de kom på. Vahettere ... vahettere ... www, det börjar på www ...


”Back-up dancers prefer anonymity.”


Brasklapp:
Ni som nu har orkat läsa ända hit och ser att jag har fel någonstans, får gärna påpeka det.

52 Reflektioner:

Blogger Howdy Sailor skrev ...

Jag blir osynlig när jag lindar in mig i plastfolie. Då syns bara inbuktningen på madrassen och kudden. Hela familjen stirrar på mig med förundran i blicken.

22 september, 2008 20:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag skall erkänna, jag orkade inte riktigt läsa allt utan skummade. Men jag undrar, är det inte så att Einstein jobbade ihop med sin fru (en av dem) och när de sedan skildes så bidde det inga mer upptäckter? Eller är det bara elaka rykten?

22 september, 2008 21:13  
Blogger Ica skrev ...

Jag var så himla nöjd när jag började fnissa åt fysikerskämtet om massa innan det ens kom en parentes om det. Men sen blev jag lite olycklig att jag genom min albinofärg antagligen är osynlig, även om jag inte är man. För han VAR verkligen osynlig.

Men, är vi verkligen mest skraja? Här var det väl ingen som tog livet av sig i rädsla för jordens undergång som en tjej i Indien gjorde... eller vi var kanske för rädda för att ta det steget och våga.

22 september, 2008 21:47  
Blogger Pseudonaja skrev ...

Jag minns osynlige mannen på TV. Kanske borde hans frisyr varit osynlig rätt igenom varje avsnitt?

Ursäkta, det kanske inte var poängen med ditt inlägg?

22 september, 2008 22:01  
Anonymous Anonym skrev ...

Hur har Du tid?
Sådan artikel, med xxx sidor text att redigera?
Snälla, jobba inte ihjäl dig!

22 september, 2008 22:07  
Blogger Howdy Sailor skrev ...

Men Pseudo, om du tar bort håret får du Thom Yorke i Radiohead. Det tror jag inte han går med på.

(Stackars Lotten gjorde ett vetenskapligt inlägg som vi andra mer eller mindre svamlar bort. Men det var ganska svårsmält, trots att jag faktiskt läste det utan att inse att det var långt.)

22 september, 2008 22:09  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Mänskligheten har fått respit! Svartahålskollapsmördarna i Schweiz har drabbats av ett elfel som senarelägger vår planets undergång med ett par månader.

Det är alltså meningsfullt att lägga in julsillen även i år, vänner.

22 september, 2008 22:21  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Mäh, Howdy, du gav mig ju en jättefin komplimang om att du faktiskt hade läst allthopa! Sedan får man ju kommentera eller inte kommentera precis vad man vill. Så det så, Pseudonaja.

Örjan: Det är 500 A4 med försäkringstexter som ska redigeras. Och det är kul! Fysiken klämde jag in i pauserna.

Ullah: Om fru Einstein funkade så, då var hon liksom ena halvan i Lennon/McCartney eller Hasse & Tage.

Ica: Jag pratade med sju av mina närmaste vänner som alla är lärare -- de sa att barnen kom till skoaln på morgonen och grät för att jorden skulle gå under. De var tvungna att ha krissamtal vid lunchtid!

22 september, 2008 22:55  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jo, Plastfarfar, han sa det idag, Milstead -- att själva smällen inte kommer att ske på minst två månader. Jag tycker att det känns precis som när man förr i tiden skulle göra saker: det tog ju så låååång tid. Jorden runt på 80 jädra dar!

22 september, 2008 22:57  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men hörnu, ni som läste (om det nu var fler än Howdy Sailor) -- säg mig:

Visst lärde ni er något?

(Säg ja! Säg ja!)

22 september, 2008 22:59  
Blogger Anna skrev ...

Jag lärde mig flera saker!

1) Att du inte läser min blogg :( Till exempel skrev jag om LHC redan för hundra år sen.

2) Att du är en hejare på att förklara!

3) Att skugga på väldigt stort avstånd kan röra sig snabbare än ljuset.

Men allt är inte besvarat. Till exempel: hur kan de göra så att det blir fryspunktskallt i hela den där jättetunneln och så att ingen kyla läcker ut?

Mycket märkligt, på min ära.

22 september, 2008 23:28  
Blogger Howdy Sailor skrev ...

Om jorden går under slipper vi byta ut alla rör i huset. Efter allt strul vi har haft är det nästan värt det.

22 september, 2008 23:34  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Skrnfnyys, Anna, jag läser visst då din blogg. Den är en av (kolla kolla) 212 som jag följer. Just nu har jag (kolla kolla) 814 olästa inlägg, trallalaa.

Men när du i en annan tidsålder var inne på fysiken, var jag mycket mer orolig för din skrällhosta än för världens avslut.

Kanske tar världen slut. Men det kommer vi ju i så fall att kunna blogga om.

Howdy Sailor: Snackar vi rörproblem? You havänt seen nothing until du har sett våra rör som kostade oss 6 000 för rensning en natt i somras. Nu måste de slitas loss från under asfalten och bytas ut. Endast 5 cm av rören ligger på kommunens mark, vilket är ungefär en fis i rymden.

22 september, 2008 23:42  
Blogger Anna skrev ...

Hurra nu blev jag glad! Och jag är faktiskt inte alls orolig för att jorden ska gå under, i själva verket tycks det mig som ett bra sätt att få ett snabbt slut på det he

22 september, 2008 23:51  
Blogger Anna skrev ...

Och apropå DET tyckte jag att den här jaikutråden blev kul:
http://annaxt.jaiku.com/presence/44200139#c-1545796 (ursäkta att jag inte gör en länk men jag har konstigt tangentbord och orkar inte leta efter klamrarna igen)

22 september, 2008 23:53  
Blogger Jessica skrev ...

Klart som korvspad :)

De gjorde f ö ett försök med LHC:n innan de upptäckte läckan och ingen dog.

23 september, 2008 04:53  
Blogger Jessica skrev ...

var det Einsteins, Ullah? Jag trodde det var Curies?

23 september, 2008 04:54  
Blogger Jessica skrev ...

Och Howdy, hur mycket plastfolie behövs för att göra en osynlig ;) ;) ;)?!?

23 september, 2008 04:57  
Anonymous Anonym skrev ...

pga. <- Är det verkligen okej att skriva så nu?

23 september, 2008 08:09  
Anonymous Anonym skrev ...

Man kan läsa om Mileva Maric (fru Einstein) till exempel här om man har lust:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3119&a=334592

och här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mileva_Mari%C4%87

Själva ryktet att han just inte kommit på något efter skilsmässan från henne hörde jag av en lärarkollega, men jag har själv inte fördjupat mig i frågan. Men att döma av länkarna finns det fler som tänker så. Jag vet inte hur det ligger till.

23 september, 2008 08:38  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Fast, Ullah, jag tycker att Einstein gott kunde sluta komma på saker när han hade kommit på E är lika med mc upphöjt till två. Precis som att jag snart borde få dra mig tillbaka och leva på alla miljoner som jag har tjänat på att göra fysik begripligt.

*plats för rått skratt*

23 september, 2008 08:50  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Anonym! Kära, rara anonym (hitta på ett alias för böveln) ställer en fråga i ett ämne jag ju behärskar!

När det gäller förkortningar, så ska man ju ha en punkt (mellanslag är ok men inte lika tydligt) så fort ett ord är avhugget.

Undantag från denna regel (alla undantag krånglar till alla ragler, jag vet) är:

dvs./d.v.s.
pga./p.g.a.
osv./o.s.v.

I just dessa tre förkortningar får man själv välja om man vill ha en punkt eller tre. Om man skulle få välja när det gäller t.o.m., skulle det plötsligt stå tom. i massa meningar, och det blir ju förvirrande och svårläst.

Ska jag kanske utreda detta i ett helt inlägg? (JA!)

23 september, 2008 08:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag förstod att du skulle kommentera, jag som också hörde föreläsningen och plågade min familj med att försöka förklara vad som sagts.

Milstead var en lysande pedagog, repeterade och förklarade! I ditt inlägg kan jag riktig känna hur dina tankegångar sticker iväga åt alla möjliga håll. Men visst jag lärde mig något, jag tog ju inga anteckningar.

Men vad var det för hedersuppdrag du fick egentligen???

23 september, 2008 09:29  
Blogger Howdy Sailor skrev ...

Jessica, tackar som frågar ;o)
På min lekamen går det åt flera rullar fast då fuskar jag och tejpar på påsar på fötterna och händerna. Ibland syns imman framför munnen och då måste plasten bytas ut.

23 september, 2008 09:45  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag var på studiebesök på CERN för 15 år sedan... Det enda jag minns är att det var krångligt och massor av kilometer med kablar.

23 september, 2008 09:55  
Blogger Jessica skrev ...

Tro mig, Howdy, vi behöver köpa storpack för att slå in mig ;). Vem som nu ska slå in mig utan att tro att jag fullständigt har tappat förståndet.

Historien om hur du öppnade badrumsskåpet, tittade på innehållet och mellan deodorant a och tvål b hittade en mus fick mig att halvt skratta ihjäl mig. Snacka om självkontroll att få maken att komma med en stekspade och en karott och _lyfta_ ut den. Själv hade jag slagit igen badrumsskåpsdörren och skrikit att det finns en jävla mus i mitt badrumsskåp och sedan hade jag nog hämtat grannen, förutsatt att jag hade hindrat mig själv dessförinnan från att ringa jourenheten för bostadsrättsföreningen.

23 september, 2008 10:49  
Anonymous Anonym skrev ...

Ingen reagerar förrän nu? Nåväl.Jag gör det istället. Trivialkunskapernas mästare Peter studsade direkt inför en av dina uppgifter, nämligen längden på Sthlms tunnelbanenät. Alldeles på tok för kort insåg jag och googlade.

Total längd: 110 km. (samma uppgift återfanns på flera ställen, så den köper jag.

Någon naturvetare av rang har jag aldrig varit. Men jag är en fena på geografi.

23 september, 2008 11:14  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Äntligen får jag skrika:

- Längden har ingen betydelse!

I alla fall inte när man mäter omkrets och diameter ...

(Kom igen, Peter: googla fram dessa mått också. Jag har gärna fel och riktigt längtar efter att få stoppa in röda rättelser i min text.)

23 september, 2008 11:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Partikelacceleratorn i Cern är väl ändå ca 27* km i diameter, vilket ger en total längd (omkretsen på cirkeln = pi* D) på ...*knapprar febrilt på miniräknaren*... drygt 90 km.

Tycker jag mig minnas från det där studiebesöket. :0)

23 september, 2008 12:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag skulle inte använda pga i det här fallet, för det är väl TACK VARE fysikernas forskning som cancerbehandlingen blev mer effektiv. Eller har pga tappat sin negativa klang i nusvenskan?

23 september, 2008 12:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Matildas fikarum: Numera har vi ju så dålig koll att vi kan påstå att risken att vinna på lotteri är X procent medan chansen att dö i en bilolycka är Y procent.

Vad är då ett litet pga. i stället för ett tack vare?

(raljerar grovt, klart att det är viktigt. Inte är det en chans att dö i en bilolycka, chansen är ju att överleva...)

23 september, 2008 12:29  
Anonymous Anonym skrev ...

pga. ser ju inte klokt ut!

Jag röstar för pga - fast allra mest föredrar jag på grund av.

23 september, 2008 12:34  
Anonymous Anonym skrev ...

LOTTEN! skrek han!

LOTTEN! skrek han, och fortsatte, i något lägre tonfall: du syftade på avståndet från den nordligaste till den sydligaste tunnelbanestationen (som kanske är 2,7 mil långt - Studiomannens trivialkunskap har vissa luckor) och jag syftade på nätets längd.

LOTTEN! skrek han, vi har rätt båda två! Vi måste bilda lag när vi spelar TP.

23 september, 2008 13:28  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

STUDIOMANNEN! Jag älskar TP!

När det gäller förkortningar, så ... äh, vi tar det i ett eget inlägg om ett par dagar! Men Matildas fikarum hra förstås rätt: numera slarvar nästan alla i Sverige med tack vare och pga.

Pernilla & Studiomannen: Vem kan först tillverka en hybridkarta där man ser tunnelbanenätet ligga ovanpå LHC?

23 september, 2008 13:37  
Blogger Cecilia N skrev ...

Jag läste också hela och det enda som jag inte hört förut var nog det där med skugga på långt håll.
Vad är det för nåt?

Dessutom finns det somliga stenar som inte innehåller sten. Somliga innehåller vackra lila kristaller.

Om det nu blir så att världen går under (Gud förbjude!) så vill jag gärna läsa din kommentar om saken i bloggen.
Men hur ska det gå till?

23 september, 2008 13:37  
Anonymous Anonym skrev ...

Så du vill ha en s.k. overlay-analys, som det kallas när man sysslar med geografisk iformationsteknik...

Ledsen, hoppade av den utblidningen (samhällsbyggnadsteknik) och blev maskinare i stället ;)

23 september, 2008 13:44  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Åå, Pernilla, jag skulle vilja ha en M:are till hands i fickan hela tiden.

Jo skuggan:
Om du står med en ljuskälla och gör små kaniner och annat med händerna så syns de ju i större format på väggen bakom?

Om du istället gör en fladdrande fjäril med händerna, så rör sig skuggan ... och den rör sig ju fortare än dina händer eftersom den har längre väg att gå? (Lucky Luke, kom nu hit!)

Ponera nu att väggen bakom dig är ferruuuuktansvärt långt bort (och skuggan alltså jättestor), så när du rör ditt ena finger 5 cm åt höger, så måste skuggen där jättelångt bort på samma tid röra sig ... 5 km åt höger. (Sorry, siffrorna stämmer förstås inte i sådana här sagor.)

Och alltså jättesnabbt.

23 september, 2008 13:52  
Anonymous Anonym skrev ...

Tack för ditt svar angående förkortningen av på grund av. Då har jag lärt mig något nytt i dag! Är ju något av en språkpolis själv, om inte i närheten på samma nivå som du och Olle! (Har ju faktist haft er båda som gästföreläsare i kurser på mdh.)

Och du menar alltså att punkter är tydligare än mellanrum? Själv har jag nämligen alltid föredragit det senare ...

Ser fram emot en fullständig utredning i kommande inlägg :)

23 september, 2008 14:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten: i ditt kommande inlägg om förkortningar hoppas jag att du tar upp "bl a", en förkortning som allt som oftast utläses fel, ity den kan betyda både "bland annat" och "bland andra", och många tenderar att utläsa den fel, vilket skorrar förskräckligt i mina öron.

23 september, 2008 14:29  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jättebra påminnelse, Ullah!

23 september, 2008 14:47  
Blogger Howdy Sailor skrev ...

Hej Jessica! Jag har alltid sinnesnärvaro när jag är chockad. Fast möss skrämmer mig inte, utom när de rusar under fotsulan. Däremot spindlar kan få mig att skita på mig. Fast dem tar jag ändå upp i handen (dunk-dunk-dunk säger hjärtat, le-le-le uppmanar hjärnan) för att barnen inte ska ärva min fobi.
(Nu ska ni andra tänka "Vilken fantastisk mor hon är den där Howdy!")

23 september, 2008 18:31  
Anonymous Anonym skrev ...

Stationsvakt är en fena på att pyssla i photoshop. Enda datorn jag har med Photoshop inlagd på är ...eeh inte funktionsduglig för tillfället.

23 september, 2008 20:30  
Anonymous Anonym skrev ...

"Typisk osynlig man till vänster".
Genialt!

23 september, 2008 20:53  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

Jag lärde mig massor! Och jag har lyckats bli rädd för att världen ska gå under.

Men ...den där osynlige mannen? Jag förstår inte? Eller är han så osynlig att han inte ens syns på bilden?

23 september, 2008 20:57  
Anonymous Anonym skrev ...

Du kan få ett foto att ha i fickan... :-) På villkoret att jag får vara med och spela TP.

23 september, 2008 21:08  
Blogger Cecilia N skrev ...

[Död och pina, här skriver man en lång kommentar och så försvinner den bara: bpivox!]

Heléne, hur gammal är du? Vi som är jämngamla med Lotten vet att mannen till vänster, han med golvmoppsfrisyren, spelade den osynlige mannen i tv-serien med samma namn.

Men eftersom det var så besvärligt för honom att gå omkring och vara osynlig hela tiden klädde han på sig. Inte bara kläderna utan även fejkhänder, fejkansikte och peruk. Så då såg han ut som han gjorde innan han blev osynlig.

”Back-up dancers prefer anonymity.” tyckte jag däremot var väldigt skoj första gången jag såg det här inlägget. Ty den ruta där filmen skulle vara var alldeles vit. Tala om osynliga!

Intressant det där med fladdrande fjärilar och stora fingrar, Lotten.
Vinkelhastigheten är alltså den samma på mitt finger och på den feruuktansvärt stora skuggbilden, men fingertoppsgränsen måste röra sig mycket snabbare. *Iiiii!!*

23 september, 2008 21:51  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

För att vara jätteirriterad över en lång och försvunnen kommentar, fick du ju till en synnerligen fin kommentar för publicering, Cecilia N.

(Jag skulle precis rusa in och berätta om Osynlige mannen. Ni ungdomar kanske känner igen honom från någon CSI-liknande serie som är lite bättre än de andra CSI:arna?)

23 september, 2008 21:59  
Blogger Cecilia N skrev ...

"Everyone is talking about the speed of light, but no matter wherever the light travels, darkness was there first." (sonen citerar någon okänd källa)

På tal om ljus och skuggor och hastigheter.

23 september, 2008 22:24  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

Tack Cecilia N, för att du hjälper en ovetande! Mina föräldrar är jämngamla med Lotten, men de har inte lärt mig någonting om några osynliga män. De har inte lärt mig höger och vänster heller (dysdirektiker hela bunten); jag stirrade bara på den andre mannen -han som syns utan peruk, mask och golvmoppsfrisyr.

23 september, 2008 22:34  
Blogger mammanonna skrev ...

Nu blev jag lycklig hela dagen! Jag har fått en diagnos - dysdirektiker! Vilket underbart ord! Ser när jag googlar på det att Översättarhelena tydlligen är mamman: Tack, fanns telefonkatalogen kvar skulle jag byta titel omgående.

23 september, 2008 23:02  
Anonymous Jan skrev ...

Hej Jag är jäkligt störd på påståendet att inget kan gå fortare än ljuset och alla otillfredställande förklaringar.Skuggan kan gå fortare än ljuset skriver du.
Just det!

Tack för en mycket bra artikel

27 januari, 2010 23:18  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack, Jan!

27 januari, 2010 23:37  

Skicka en kommentar

<< Home