20 september 2008

Sicken krock

Kl. 06:46
Iklädd cykelhjälm är jag på väg till radioredaktionen på min djefla mans 51 år gamla cykel. Jag försöker hålla lagom fart så att jag inte är dyblöt av svett när jag är framme utan bara lite lagom fuktig under armarna.

Det är lätt uppförsbacke och jag cyklar på en cykelbana som är målad på en trottoar. I öronen har jag ”min” radiokanal, där jag hör programledaren säga att ”om några minuter kommer Lotten Bergman in i studion”, vilket är lika absurt varje gång.

Kl. 06:47
Precis när jag ska köra fram bakom ett hushörn, kommer en främmande man från höger i susande fart på en modern cykel med spoilers och extralysen. Swoooosch.

Jag ställer mig på den 51 år gamla bromsen.

Jag är röd pil. Den främmande mannen är gul pil.

Kl. 06:48
Jag ser hur mitt framhjul nuddar den främmande mannens vänstertrampa och hur hans cykel tvärstannar och mannen – precis som när små barn som cyklar omkull – dråsar i marken. Han har ingen hjälm, och jag tänker ”faaaan” och sedan snabbt ”högerregel?”. Den okände mannen tänker förmodligen ”aaaaaj”.

Kl. 06:49
Följande s.k. dialog utspelas:

– Ojojojjojojoj, hur gick det med dig? säger jag, stillastående på fötterna, helt i balans.
Mmm, säger den på alla fyra stående, okände mannen.
– Är du ok?
Ja, säger mannen och reser dig upp medan han blänger otroligt argt åt mitt håll.
– Men ... har du ont?
Nej, säger mannen och tittar på sina handflator, som liksom naglar och nagelband är fasligt svarta, smutsiga och inoljade.
– Är det säkert?
Ja.
– Har du en tid att passa? (Jag har just bestämt mig för att han är bilmekaniker på ett ställe där de börjar jobba 07:00.)
Ja.
– Men oj, titta på ditt hjul!
– ...

Kl. 06:50
Den okände mannen och jag stirrar på hans bakhjul, som ser ut som en lam åtta.

– Vill du att jag ringer efter en taxi?
Nej.
– Har du mobiltelefon?
Ja. (Han visar mig den med ännu en ilsken blick.)

Kl. 07:15
I radiostudion berättar jag direkt ut i etern att jag har krockat och att jag har lite ont i vänster tumme samt att den okände mannen har smutsiga händer och antingen är bilmek eller nyss bytte kedja på sin cykel och att om någon lyssnande bilverkstad saknar en av sina anställda, så är det jag som har kört omkull honom.

Kl. 07:20
En arg man ringer till radion och säger:

– Hej Lotten. Hur vågar du svärta ner en hel yrkeskår! Tror du att bilmekaniker är smutsigare i största allmänhet? Va?

Kl. 08:15
Jag och programledaren påstår glatt i radiostudion att bilmekaniker har svarta händer, att alla sotare är smutsiga och att tyskar är rödfnasiga och dricker öl samt att alla på Hawaii har bastkjol.

(Ingen sotare, tysk, öldrickare eller hawaiian ringer.)

Kl. 08:20
Ännu en kränkt man ringer in till radion och säger:

– Så det är ok att prata skit i radion men inte att ha skitiga händer? Va??? Va??? Va???

Jomen så här är det ju, att
  • alla finnar har lusekofta
  • alla amerikaner räknar matematik på kulram
  • alla bilmekaniker älskar inredning
  • alla gamla tanter har brallorna nedhasade och visar halva trosan
  • alla fransmän är fotbollshuliganer
  • alla orienterare är hjulbenta
  • alla allergiker är roliga
  • alla radiolyssnare har potatisnäsa.
Oj hoppsan! Kränkningsklubben är nästan fylld! (Men fyll gärna på mer fler kränkningar.)

28 Reflektioner:

Blogger Jessica skrev ...

gud vad folk hetsar upp sig!!

hur går det med dina knän förresten?

20 september, 2008 10:21  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jessika, du är ju en ängel som hela tiden har koll på mina knän och min djefla mans snarkningar!

Knärapport: Så länge jag spelar basket, gör knästyrkeövningar och inte går på bio är de ok.

Snarkrapport: Vi sover ibland med öronproppar (jag), ibland i olika rum (båda) och ibland med bettskena (den djefla mannen).

Snarkutredningen drar tydligen ut på tiden eftersom han inte lider av andningsstopp och därför inte prioriteras. (Med all rätta, kan tilläggas.)

Kränkning:
Alla snarkare har underbett.

20 september, 2008 10:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Först var det en buss som det var mackel med och nu krockar du. Farlig stad du bor i! Men tacksam från radioinslags- och bloggsynpunkt, förstås. :)

20 september, 2008 11:03  
Blogger listoplisto skrev ...

Det är ju humor i så många dimensioner...

"Hur vågar du svärta ner en hel yrkeskår" genom att säga att de är smutsiga?
Det är ju så roligt att jag tappar andan *S* Eller så har jag bara jättetorr humor.
Förmodligen det senare. Men jag skrattar ändå ;-)

20 september, 2008 11:16  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

AB: Jajamensan, att bo i obygden är ingen lek på rosor. Eh.

Listoplisto: Det var precis det vi tyckte också -- att mannen som sa "svärta" var skitkul. För att inte tala om "prata skit" -- det är lika roligt det!

(Men männen lät arga.)

20 september, 2008 11:23  
Blogger Cecilia N skrev ...

Jag körde bil uppför en backe som kröntes av en hög tät häck på höger sida. Precis bakom den ploppar det ut en cyklist som inte cyklade på höger sida och därmed alltså inte lät mig ha en hel gatbredd extra på mig att bromsa.

Nåja. Både han och cykeln klarade sig bättre än den okända mannens cykel. (Men hade det varit halt hade jag fått stå på uppför den där backen och då vet man inte.)

Vad jag vill säga med detta? Håll till höger! Och det är olyckligt att cykelbanor är så smala i förhållande till cyklars fart. Det är svårt att hinna bromsa.

Sen höll jag på att klicka på kommentarerna så fort jag kom till punktlistan. Innan jag fattade dess upplägg.
Det vet ju alla att lusekoftornas hemland är västerut och inte österut.

I konsekvensens namn drar alla norrmän kniv.

20 september, 2008 11:35  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

... och dricker Koskenkorva när de badar i heta källor ...

20 september, 2008 11:39  
Blogger Jessica skrev ...

En gång när jag var en knähöjd hög på en ungefär satt jag i sån barnsits på mammas cykel. Och vi krockade med en kille. Inte en skråma på mamma och mig. Killens cykel däremot. Skrot. Skrot. Skrot. Törs jag säga skrot igen? Jag undrar faktiskt fortfarande hur den kunde blir SÅ skrotig.

20 september, 2008 11:45  
Blogger Jessica skrev ...

alla amerikaner joddlar!

20 september, 2008 11:49  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Haha, vi som är insatta i snarkarnas fysionomi fattar att det där med underbett var ännu ett tvärtomskämt!

20 september, 2008 12:13  
Blogger Jessica skrev ...

Och det är klart, Lotten att jag måste hålla lite koll på hälsan hos en bloggare som sätter guldkant på tillvaron :), snarkning, knän, barn och sånt.

20 september, 2008 12:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Alla Lotten har spagettihår!
eller?

20 september, 2008 12:49  
Blogger Howdy Sailor skrev ...

Alla kvinnor är lesbiska tills de botas av en man.

Nä, vänta! Det var ju ingen kränkning, det var ju sant!

(Sorry, jag vaknade på min militanta sida i morse.)

20 september, 2008 13:14  
Blogger Ica skrev ...

Cool! Vi höll på att krocka med våra cyklar vid samma tid i samma stad men på två helt olika ställen. DET är cool! Kränkning: Alla som pluggar textdesign klär sig i svart och alla som pluggar beteendevetare är korta och alla som pluggar sjuksyrra är tjocka.
Det berättade en gammal kollega för mig. Jag försökte förklara för henne att jag faktiskt hade blå jeans på mig.

20 september, 2008 13:18  
Blogger Marianne skrev ...

Ibland sover båda i olika rum?
Flyttar ni på er båda två?
Varför det?
Utred, jag fattar ingenting, men jag snarkar som en tok.

20 september, 2008 13:27  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ja, faktiskt, Marianne. Fortfarande invaderas Storasängenlandet (2,40 meter) av diverse mardrömsbarn (jaja, ni fattar) och när vi då vaknar på morgonkvisten, är det på helt fel ställen. (Sju personer delar i vårt hus på fjorton sängplatser.)

20 september, 2008 13:32  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Det märks på min kommentarsfrekvens att jag idag slavar framför datorn, redigerandes 100 sidor försäkringstext.

20 september, 2008 13:33  
Blogger Marianne skrev ...

Aha. Solklart :-)

20 september, 2008 13:52  
Anonymous Anonym skrev ...

Du var mig en flitig neger, du måste vara vit.

20 september, 2008 16:07  
Blogger Pseudonaja skrev ...

Amerikanska tanter har blått hår och deras män går ständigt i Hawaii-skjortor.

20 september, 2008 16:37  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

Men det är ju Sant, det där om textdesignare, beteendevetare och sjuksyrror!

Jag vet två Lotten, båda har spagettihår.

Själv tappade jag, för några minuter sedan, min cykel från cykelhängaren på bilen när jag körde (på tok för fort) över ett av alla jättegupp här i staden. Varför är alla fartgupp här mycket högre och större än fartguppen överallt annars?

20 september, 2008 16:59  
Blogger Anna skrev ...

Den svartfingrade var nog chockad, då beter man sig sådär konstigt. Jag åkte bil med en idiot en gång som rivstartade och krockade innan jag ens fått på mig bilbältet, så att jag vid krocken flög framåt och slog sönder framrutan med min arma skalle. När jag vaknade till stod det två ambulansmän där, men jag klev ur bilen och skällde ut dem efter noter och skickade iväg dem igen. Läkaren som träffade mig nästa dag sa att jag antagligen var i chocktillstånd och att man kan bli sådär arg och konstig då.

20 september, 2008 18:01  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Nollåttor är smartare än andra.

20 september, 2008 19:24  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Aaaaaah. Plastfarfars kränkning innehåller en extra dimension.

Anna: Ja, du har rätt. Den svartfingrade var chockad. Jag har kört förbi hörnet tre gånger sedan krocken, men inte sett några spår -- så någon har tagit hand om honom. Och cykeln.

Jag kommer förmodligen att cykla/köra förbi samma ställe tusentals gånger till innan jag trillar av pinn. Kommer jag att cykla försiktigt?

Ja.

20 september, 2008 21:48  
Anonymous Anonym skrev ...

Ajaj, inte cykla med lurar i öronen. Livsfarligt är det.

20 september, 2008 23:31  
Anonymous Anonym skrev ...

Korsningen
Gillbergavägen/Krongatan
Bör varning utfärdas??
Lotten dagligdags på Gillbergavägen mellan 06.45-55.

20 september, 2008 23:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Nej förlåt bara onsdagar till fredagar.
Lottens morgondagar hos Sörmlands Radio

21 september, 2008 00:11  
Blogger Jessica skrev ...

Fast det låter ju lite som om killen med hela spoiler-cykeln inte direkt ställde sig på bromsen. Eller ställde sig på bromsen men cykeln föll i bitar.

21 september, 2008 17:04  

Skicka en kommentar

<< Home