23 september 2008

Tusen trådar på en gång!

Eller i alla fall tre?

1.
Jag sitter under varje ledig minut (ha ha) och redigerar försäkringsspråk. Jag eliminerar ordet premie (= pris, det kostar) och jag kör find & replace på
  • skall
  • ej
  • försäkringstagaren
  • kunden
  • delkasko
  • pro rata.

Det är jättekul! Kolla vad jag hittar på:
”Skadehändelsen är inte ersättningsbar inom ansvarsmomentet.”
Som betyder:
Din försäkring gäller inte för [fyll i det som hände].

En till:
”Bevisbördan för styrkande av skadeståndsskyldighet bärs av den som kräver ersättning.”
Som betyder:
Du måste bevisa att du har rätt till ersättning.

Bilden hittad här.

2.
Jag försöker få ihop ett basketmatchprogram i fyrfärgstryck, med intervjuer och snajdiga fotografier.

Ett amerikanskt basketlag utan matchprogram runt 1915.

Spelarna ska presenteras med svar på frågor som i mångt och mycket liknar blogguppmaningar:
  • Längd
  • Moderklubb
  • Favoritmat
  • Skryt om mig
  • Jag behöver nästan alltid hjälp med att
  • Detta är min frukost
  • Personlig förebild
  • Favoritklädsel
  • Nämn fem saker du har i frysen
  • Favoritmusik
  • Favoritfilm
  • Jag önskar att
  • Detta ska det stå på min gravsten
  • Detta har jag alltid med mig
  • Vad är din styrka på basketplanen?
Som ni ser är det dags att hitta på finurligare, roligare och mer fantasieggande frågor. Hjälp!

3.
Jag planerar min resa till Göteborg och bokmässan som egentligen heter Bok & Bibliotek. Eller det gör jag ju inte. Jag funderar på om jag kanske skulle börja planera för min resa till ... eller det gör jag ju inte heller. Egentligen går jag bara och tänker ”det var nåt jag tänkte på, va vare, va vare?”
Sådan där avspärrning med tjockt rep vill jag äga. Coolt att ha liksom. (Uppdat.: Enligt Bengt i kommentatorsbåset är det denna bild som symboliserar de tusen trådarna.)

På torsdags- och fredagsmorgonen ska jag gå omkring på mässgolvet och leta intervjuobjekt som vill bli intervjuade i direktsändning. Jag har bokat tid med chefredaktören för Språktidningen och med chefredaktören för Nationalnyckeln. Finns det fler chefredaktörer som vill bli intervjuade kanske? Jag ska fråga vad de tycker att ordet ”skada” ska bytas ut till inom försäkringsvärlden, det ska jag.

Ni som inte har varit på bokmässan – så här är det ungefär:
I en monter sitter en för allmänheten känd författare och akademiker. Han blir intervjuad och har så stor publik att folk sitter på golvet, står lutade mot själva montern, nästan ligger vid hans fötter. Även alla som bara är på väg förbi lyssnar. Ingen ler, ingen rynkar pannan. Ingen lyfter på ögonbrynen eller ens kliar sig i örat. De ser ut som statyer. Men det gör inte författaren. Han viftar och skriker och mumlar om vartannat. Jag hör:

– Ja, på fyrahundratalet mummel mummel mummel och då! Mummel mummel ... Men varför? VARFÖR? Mummel mummel *yviga gester* mummel. Men varför? För att hans FRU mummel mummel ... På fyrahundratalet! FYRAHUNDRATALET! Mummel mummel.

Åhörarna fortsätter att slött titta på honom. Ingen lyfter ett finger för att hjälpa honom med mikrofonens finesser. Det är därför han skriker så. Han försöker helt enkelt väcka sin publik.
(Detta var min beskrivning från år 2005. Vem tror ni författaren var?)

26 Reflektioner:

Blogger PGW skrev ...

Låter som Herman Lindqvist?

23 september, 2008 22:38  
Blogger Jessica skrev ...

Fast alltså, jag är inte anställt av försäkringsbolag eller så utan har sjukersättning. När jag blev sjuk vid 27 års ålder så tror man att man är odödlig. Grupplivförsäkring, extrasjukförsäkring etc., som kunde ge någon tusenlapp mer i månaden vid sjukersättning är eller var ingen jag tänkte på. Är det inte något man har tänkt på så är det hög tid för det. När man väl är sjuk går det inte att få någon försäkring alls annat än hemförsäkring. Oavsett vilka undantag och fikonspråk försäkringsbbolag använder så fundera över ekonomi i händelse av sjukdom. Man blir pankare än man tror.

23 september, 2008 22:45  
Anonymous Anonym skrev ...

Har ni funderat på vad kreativa och mycket skoj säkerhetspersonalen har på flygplatser med såna där avspärrningsband? Helt plötsligt förvandlas hela golvet till nån slags labyrint man svettig och stressad ska släpa väskorna runt för att komma fram till disken. Givetvis är det aldrig nån kö, vilket får mig att tro att det handlar om nån slags sadistisk maktutövning av såna som inte har mycket annat att säga till om - "Haha! Ni måste i alla fall jogga runt min hinderbana"...

23 september, 2008 23:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Dick Harrison?

23 september, 2008 23:50  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Jag tycker som Jessica. Själv var jag sjukskriven åtta månader förra året, och kan bli det igen. Då var det skönt att man hade tagit alla försäkringar som fanns och lite till. Tappet på inkomsten blev då styvt tio procent i stället för nästan trettio.

Jag tror också att det var Herman.

24 september, 2008 07:09  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Det var väl ganska bra frågor? Fast det hela hänger förstås på att spelarna ger bra svar också.

24 september, 2008 07:35  
Blogger bengt skrev ...

Jag är övertygad om att avspärrningen består at 997 trådar flätade till kardeler och repet.

Så då blev det 1000 trådar.

24 september, 2008 08:33  
Blogger bengt skrev ...

Så jag stavar och formulerar mig.

Skäms på mig själv! Förlåt.

24 september, 2008 08:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag hittade några frågor i min frågelåda som du kanske kan hitta lite inspiration ifrån.

Namn:
Jag tycker mitt namn är:
Kommer från:

Några bra egenskaper jag har:
Någon mindre bra:
Så här skulle min mamma beskriva mig
Jag gillar:
Jag gillar inte:

Därför är jag basketspelare:

Mitt/Min Favorit...
Glass:
Sport:
Möbel:
Klädesplagg:
citat:
tidning:
i matlådan:


Länder jag varit i:
Hit åker jag aldrig igen:
Därför att:

Om jag var med i Idol skulle jag:
Om jag träffade ... skulle jag säga ...
Om jag tillbringade ett dygn på en öde ö:

Saker jag vill göra innan jag dör:
Om fem år:

Motto:

Jag väljer:
stranden - basketplanen
villa - lägenhet
diska - städa
födelsedag - julafton
titta på tv - läsa bok
tåg - buss
att ha mjäll som luktar parmesanost - att det växer broccoli ur armhålorna

24 september, 2008 08:51  
Anonymous Anonym skrev ...

Vad är det för fel på ordet skada?

24 september, 2008 09:36  
Anonymous Anonym skrev ...

Idag har man fem personer i varje lag på basketplanen. I början av nittonhundratalet hade man sex. Borde det då inte vara fler basketspelare idag? (Här föreställer jag mig en rejäl hög med människor på en liten yta och associerar genast till tv-pucken.)

24 september, 2008 09:52  
Blogger Ica skrev ...

Du kan ju intervjua mig på fredag :D Mycket viktig person. Och nu ska jag packa datorn för att bege mig mot sydligare breddgrader och en anställningsintervju innan mässan i samma stad!

24 september, 2008 10:01  
Anonymous Anonym skrev ...

Var på Operan i mådags: Simson och Delila av St Saens. Där kunde man få se rep! Illröda, tjocka, hundramiljoner trådar, säkert. Repet kringlade dom bl. a. ihop till den bädd varpå D. förförde S. Fjantigt såg det ut, tyckte Ökenråttan

24 september, 2008 10:54  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag åker till Göteborg redan i eftermiddag för att kunna uppstiga i gryningen i morgon och mässmingla. Vi ses hoppas jag!
Förlaget har ingen stor fest i år utan kör på temat intimare författarmiddag, så att du inte fått en inbjudan betyder inte att du är ute i kylan utan bara att du inte skriver böcker åt oss. Än.

24 september, 2008 11:09  
Blogger Cecilia N skrev ...

Jag tänker också Herman Lindqvist. (Hoppas den blekgröna har koll på stavningen, för jag snodde den.)

Jag åker inte till Gbg så du kan inte intervjua mig - om jag ens platsar i listan för tänkbara. Skulle inte tro det.

Men jag (o-)gör också många saker parallellt: studerar, kardar, spinner, stickar, räknar ut stickbeskrivning, lagar mat, ... surfar. Mest gör jag tyvärr det sistnämnda. Inte bra för flitterroristen.

24 september, 2008 13:12  
Blogger mammanonna skrev ...

Kommentar till tråd 1. Hänger på Jessica och Plastfarfar och vrålar allt vad jag orkar BARNFÖRSÄKRING! Att vi försäkrade barnen i späd ålder är det bästa beslut vi någonsin tagit!

24 september, 2008 13:44  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag nästan snyftar och hulkar av glädje över mina användbara kommentatorer!

Och så dagens fanfarer till Bengts trådassociation och Misswars frågor! Tjoho!

Ingrid: Vi sitter säkert på samma tåg i eftermiddag. Jag lovar att uppföra mig väl.

24 september, 2008 13:56  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Förresten: Inte var det Herman, inte.

Annie vinner! (Se hennes gissning ovan.)

24 september, 2008 15:07  
Anonymous Anonym skrev ...

Tja, jag är ju chefredaktör, faktiskt. Tro't den som vill. Skulle du drabbas av akut chefredaktörsbrist får du höra av dig!

24 september, 2008 15:17  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Glömde ju att svara: "Skada" är ett försäkringsord för "allt som kan hända som man kan få ersättning för".

Problemet är att många som aldrig har råkat ut för något, tror att "skada" är när det gör ont på den egna personen.

- Vad gäller skadan?
- Nejnej, det är min källare som har översvämmats. Ingen är skadad.

24 september, 2008 15:36  
Blogger Cecilia N skrev ...

"Vad gäller skadan?" kanske kan ersättas med
"Vad är det som hänt?"

Det har jag för mig att de frågar på SOS Alarm.

Annars får man helt enkelt inleda alla brev där ordet "skada" ingår med en definition: "'skada' betyder 'den händelse eller det fel som du vill ha ersättning för'.". Eller en bättre definition.

24 september, 2008 15:51  
Blogger Unknown skrev ...

Givna frågor i presentationen är : Favvoskor nu och back in the day
och såklart favoritmove.
Jag älskar att blanda språk på det här sättet när det känns självklart att skriva så/Thomas

24 september, 2008 17:00  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Cecilia N: You and I think alike. Men de vill ha ett enda ord. Jag föreslog av ren desperation att de skulle byta på alla begrepp och göra som på engelska: claims. (Alltså inte skador utan krav istället. Kundens krav på försäkringsbolaget.)

Åh Thooomas. Back inte the days: Top Ten! High!

24 september, 2008 19:17  
Blogger Cecilia N skrev ...

Anspråksanledning?
(Får man provision?)

24 september, 2008 22:45  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Det lovar jag, Cecilia N, att om de godatar anspråksanledning, då får du i alla fall provision av mig!

24 september, 2008 23:34  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tycker att det skulle heta NationalNYCKELEN istället. Sagt på äkta malmöitiska: "Cykelen, nyckelen, triangelen" :-)

25 september, 2008 11:28  

Skicka en kommentar

<< Home